اخبار تکنولوژی

از کجا بفهمیم باطری ایفون اصلی است؟

به لطف استفاده از تراشه‌های قدرتمند اپل، آیفون‌ها می‌توانند سال‌ها بدون فکر کردن به خرید آیفون جدید در کنار شما باشند. اما با کاهش ظرفیت باتری گوشی های اپل به مرور زمان، تعویض باتری برای کاربران قدیمی آیفون یک امر طبیعی است. بنابراین لازم است از راه های شناسایی باتری اصلی آیفون آگاهی کامل داشته باشید تا از برخورد با باتری تقلبی و ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری کنید.

تنظیمات گوشی را ببینید

طبق توضیحات منتشر شده در وب سایت رسمی اپل، باتری های اصلی به گونه ای طراحی شده اند که نرم افزار دستگاه نیز می تواند آنها را شناسایی کند. از طریق سیستم عامل iOS، آیفون می تواند جزئیات مربوط به درصد شارژ و سلامت باتری را گزارش کند. باتری های غیر اصلی یا به درستی تعویض شده نمی توانند اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت سلامت iOS ارائه دهند.

اپل یک ویژگی نرم افزاری جدید از iOS 15.2 به بعد در آیفون XR و آیفون XS و بعد از آن نسل دوم و سوم آیفون SE به آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ اضافه کرده است که جزئیات تعویض قطعات را اعلام می کند. در میان راه های تشخیص تعویض باتری آیفون، بهترین روش بررسی تنظیمات دستگاه است.

برای این کار به منوی تنظیمات دستگاه خود رفته و وارد قسمت General شوید. سپس برای دسترسی به تاریخچه سرویس و قطعات آیفون به قسمت Information بروید. در این قسمت می توانید تشخیص دهید که آیا باتری آیفون شما تعویض شده است یا خیر. اگر فرآیند تعویض باتری آیفون به صورت رسمی انجام شود و از قطعات اورجینال استفاده شود، در قسمت جلوی باتری عبارت Genuine Apple Part را مشاهده خواهید کرد. اگر آیفون شما هرگز تعمیر نشده است، بخش Parts & Service History را در منوی About مشاهده نخواهید کرد.

مطالعه تجربی عملکرد باتری

هشدار بعدی که شما را از تقلبی بودن باتری آگاه می کند، عملکرد ضعیف باتری است. باتری های جدید و اورجینال آیفون عملکرد بسیار خوبی دارند و بسته به ظرفیتشان نباید مشکلی در دشارژ داشته باشند. بنابراین اگر به تازگی باتری گوشی خود را تعویض کرده اید و احساس می کنید باتری تعویض شده کیفیت باتری اصلی را ندارد، باید در اصل بودن آن شک کنید. مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید به آن توجه کنید، کندی، خاموش شدن ناگهانی، ناسازگاری با شارژر اصلی و کمبود شارژ آیفون است.

سلامت باتری را بررسی کنید

پیدا کردن باتری اصلی آیفون

آیفون از سیستم رتبه بندی باتری استفاده می کند که کیفیت باتری را از ۱۰۰ امتیاز اندازه گیری می کند. تست سلامت باتری نشان می دهد که باتری در زمان دریافت چقدر سالم بوده و اکنون چگونه است. برای بررسی این ویژگی باید به تنظیمات گوشی بروید. در تب تنظیمات، تب باتری را ببینید. در اینجا روی Battery Status کلیک کنید تا گزارش وضعیت مصرف باتری نمایش داده شود. این بخش دو معیار مهم را نشان می دهد، یکی حداکثر ظرفیت و دیگری قابلیت حداکثر عملکرد. گزینه حداکثر ظرفیت باتری تعیین می کند که باتری آیفون شما نسبت به روزهای اول چقدر تغییر کرده و کاهش یافته است. مقدار این عدد با رابطه زیر محاسبه می شود:

۱۰۰% – حداکثر ظرفیت = عمر باتری

فعلا باتری گوشیتون اصله و مشکلی نداره. اما اگر قسمت اوج عملکرد گزارش باتری با پیام This iPhone can’t تعیین سلامت باتری پر شود، به این معنی است که باتری آیفون احتمالا تقلبی است.

استفاده از نرم افزار تست باتری

اگر پس از انجام روش های ذکر شده همچنان در مورد اصالت باتری آیفون خود شک دارید، می توانید از برنامه های تست باتری استفاده کنید. این نرم افزارها باتری آیفون شما را بسیار دقیق بررسی می کنند تا بتوانید از نتایج آن راحت باشید. یکی از این نرم افزارها اپلیکیشن تست باتری است. این برنامه اطلاعات کاملی در مورد مشکلات باتری و نحوه عملکرد آن در اختیار شما قرار می دهد تا نگران تقلبی بودن باتری نباشید.

برای این کار ابتدا به اپ استور رفته و اپلیکیشن Battery Testing را دانلود و نصب کنید. حالا برنامه را باز کنید و به Devices و سپس Battery بروید. در این قسمت اطلاعات باتری آیفون روی صفحه نمایش داده می شود. به قسمت ارزیابی سلامت باتری رفته و پس از موافقت با پیام دسترسی جمع آوری داده ها، روی Start test کلیک کنید.

با استفاده از تراشه آی سی گازومتر

پیدا کردن باتری اصلی آیفون

باتری های تلفن همراه مشخصات متفاوتی دارند. یکی از مهم ترین عوامل در تعیین سلامت باتری در هنگام خرید گوشی، منحنی شارژ و دشارژ باتری است. به طور معمول، یک باتری لیتیومی ۳٫۷ ولتی با ۳٫۷ ولت (شارژ صفر درصد) شروع به شارژ می کند و ولتاژ آن در طول زمان با ۱۰۰ درصد شارژ شدن به ۴٫۲ ولت می رسد.

البته این اعداد تقریبی هستند اما بر اساس این فرض یک باتری ۳٫۷ ولتی را می توان تا ۵۰ درصد با ولتاژ ۳٫۹۵ ولت شارژ کرد البته توجه داشته باشید که این در صورتی است که منحنی دشارژ سلولی باتری کاملا خطی باشد. با این حال، متغیرهای مختلفی بر فرآیند شارژ باتری تأثیر می‌گذارند. مثلا:

  • باتری آیفون انواع مختلفی دارد.
  • سرعت شارژ با توجه به شرایط حرارتی و دماهای مختلف متفاوت است.
  • نوع بار و زمان شارژ و دشارژ ممکن است متفاوت باشد.
  • ظرفیت باتری در مدت زمان طولانی تغییر می کند.

اگرچه تشخیص ردیابی باتری نامنظم چالش برانگیز است، اما سازندگان از کنتور گاز و سیستم مدیریت باتری برای ارائه اطلاعات دقیق به دستگاه استفاده می کنند. این قطعات معمولاً در دستگاه یا بسته باتری نصب می شوند. Texas Instruments یکی از پیشتازان در این زمینه است و اپل از همان ابتدا تصمیم گرفت از تراشه های حسگر گاز و پروتکل HDQ (همچنین به عنوان SWI یا Single Wire Interface) استفاده کند.

تراشه گیج گاز (Gas Gauge IC) می تواند تمامی اطلاعات مربوط به باتری را مدیریت و نظارت کند و این اطلاعات را در اختیار دستگاه قرار می دهد. اپل در حال حاضر از پروتکل HDQ برای تعیین دمای باتری، نرخ شارژ، ظرفیت واقعی، زمان تخلیه و غیره استفاده می کند. این تراشه می تواند سلول باتری را در هنگام شارژ و دشارژ در دماهای مختلف کنترل کند و اطلاعات را در طول زمان به روز کند.

اجرای پروتکل HDQ آسان است و در گوشی های مختلف مورد استفاده در سراسر جهان قابل مشاهده است. این پروتکل به ما این امکان را می دهد تا با استفاده از نرم افزارهای ساده مانند ابزار ۳u به راحتی و به سرعت وضعیت باتری و ظرفیت باتری گوشی را تشخیص دهیم. اما متاسفانه سهولت اجرا، استفاده روزافزون از این فناوری، عدم درک و تلاش مداوم برای جایگزینی قطعات ارزان قیمت در صنعت پشتیبانی لوازم الکترونیکی مصرفی، چالش ها و مشکلات جدیدی را ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا