خودرو

کنیستر چیست و نشانه‌های خرابی کنیستر خودرو کدام است؟ آپدیت ۱۴۰۳

تیوب چیست و نشانه های خرابی لوله خودرو چیست؟ موضوع این مقاله از سری مقالات می باشد مجله خودرو همراه با مکانیک قصد داریم شما خوانندگان عزیز را با قطعه ای به نام جعبه و نشانه های خرابی جعبه آشنا کنیم؛ علاوه بر این، شما خوانندگان عزیز در این مقاله علاوه بر آشنایی با دلایل خرابی جعبه، با زمان بهینه تعویض جعبه نیز آشنا خواهید شد. در آینده با ما همراه باشید.

لولهلوله

قوطی چیست؟

قبل از اینکه به علل خرابی و عملکرد جعبه بپردازیم، خوب است بدانیم که جعبه چیست؟ در واقع این لوله مخزن پر از کربن فعال است که دارای یک شلنگ برای تامین بنزین از باک و یک شلنگ خروجی به موتور است که از ورود بخارات بنزین به هوا جلوگیری می کند. لوله یکی از مهمترین قطعات هر خودروی بنزینی است. در این بخش سوخت اضافی خودرو بازیافت و قابل استفاده است. این قسمت دارای ویژگی های دیگری است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

اگر قصد خرید خودرو را دارید، حتما مطالب زیر را مطالعه کنید:

تغییر شماره ثبت از صفر به صد

راهنمای جامع خرید ماشین دست دوم

همه چیز در مورد استعلام تخلفات رانندگی

در سال های اخیر آلودگی هوا به یکی از مهم ترین معضلات شهرهای بزرگی مانند تهران تبدیل شده است و یکی از عوامل مهم این آلودگی، احتراق ناقصی است که در خودروهای بنزینی رخ می دهد. برای حل این مشکل (البته نه به طور کامل) قطعه ای به نام جعبهقوطی) در خودروهای بنزینی. همانطور که قبلاً گفتیم جعبه دارای دو شیلنگ است که یکی ورودی و دیگری خروجی در نظر گرفته می شود. وقتی روشن شد موتور خودرو این بخار را از شیلنگ متصل به موتور می سوزاند و با خاموش شدن موتور، شلنگ دوم از ورود این بخار به هوای آزاد جلوگیری می کند.

عملکرد قوطی چیست؟

در ادامه مقاله به کارکرد باکس اشاره می کنیم. در خودروهای بنزینی مخزنی به نام تیوب وجود دارد که وظیفه آن جذب بخارات بنزین است. این ظرف دارای یک ماده کربن متخلخل است که به دلیل وجود سطوح متخلخل زیاد می تواند بخارات بنزین را مانند یک اسفنج جذب کند. مخزن جعبه استوانه ای و دارای سه خروجی می باشد. دو خروجی به صورت لوله وجود دارد که یکی به مخزن گاز و دیگری به منیفولد هوا متصل است.
برای انجام صحیح عملکرد جعبه، خروجی دیگری برای ارتباط با هوای آزاد تعبیه شده است و در دهانه آن فیلتری برای فیلتر هوای ورودی تعبیه شده است. به دلیل شکافی که در منیفولد وجود دارد، بخارات بنزین به داخل باک تیوپ مکیده شده و منیفولد این بخارات را به سمت محفظه احتراق هدایت می کند، البته این فرآیند فقط با روشن شدن موتور است. هنگامی که موتور خاموش می شود، این دودهای سمی توسط کربن (کربن فعال) موجود در جعبه جذب شده و از ورود آن به هوای آزاد جلوگیری می کند. پس از راه اندازی مجدد خودرو، بخار موجود در جعبه برای احتراق مجدد به سمت موتور هدایت می شود.

لولهلوله

ظرف برای ایمنی شما ضروری است

با اشاره به عملکرد تیوب در خودرو باید بگوییم که تیوب علاوه بر بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا، ایمنی خودرو را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. اگر جعبه به دلایلی کار نمی کند؛ بخار بنزین در باک خودرو جمع می شود و وقتی درب باک را باز می کنید بخار گاز تحت فشار خارج می شود که در فصول گرم سال و مسافرت های طولانی بیشتر مشهود خواهد بود. حال اگر در چنین شرایطی تصادفی رخ دهد، احتمال انفجار تانک و در نتیجه خودرو وجود دارد که بسیار خطرناک است.

شیر برقی روی جعبه

برای اینکه قوطی به درستی کار کند، شیرهای مخزن قوطی باید یکی یکی باز و بسته شوند. باز و بسته شدن این شیرها توسط شیر برقی روی جعبه انجام می شود که وظیفه کنترل آن را نیز بر عهده دارد. ECU یک ماشین است

شیر برقی جعبه دارای سیم پیچی است که یک سر آن به قطب مثبت باتری و قطب منفی آن به باطری متصل است. ECU برقراری ارتباط. یکی از راه های پی بردن به خرابی شیر برقی جعبه، ورود بوی بنزین به داخل خودرو است. البته بوی بنزین در کابین خودرو در هر لحظه نمی تواند نشانه خرابی شیر برقی جعبه باشد، اما این مشکل را می توان یکی از شایع ترین نشانه های خرابی جعبه دانست.

علائم آسیب جعبه

علائم خرابی جعبه شامل موارد زیر است:

  1. چراغ چک: چراغ چک خودرو روشن می شود و با چک کردن آن با دیاگ کد خطای “شیر برقی جعبه” دیده می شود.
  2. بوی بنزین: مشکل جعبه از بوی بنزین مشخص است. اگر بوی بنزین دائماً احساس می شود، ممکن است مشکل در شیلنگ های متصل به باک بنزین، درب باک و حتی باک بنزین باشد، اما اگر این بوی گاز فقط گاهی حس شود، نشانه آسیب دیدن است. جعبه . علاوه بر موارد ذکر شده، اگر درب باک خودرو را باز کنید و بخارات بنزین تحت فشار خارج شود، این نیز نشان دهنده خرابی شیر قطع کننده جعبه است.
  3. صدای کلیک: اگر آسیب قوطی به دلیل ترکیدن شیلنگ یا شکستگی مخزن قوطی باشد، گاهی اوقات صدای “کلیک” شنیده می شود.

لولهلوله

نحوه تست جعبه

برای تست جعبه کافی است شیلنگ اتصال مخزن به جعبه را جدا کرده و در حین کارکرد موتور، هوای ورودی از شیلنگ ها را بررسی کنید. اگر مکش کافی وجود داشته باشد، این نشان دهنده عملکرد صحیح مخزن و مکش بخارات بنزین است. ورودی هوا از مجرای هوای آزاد نیز باید کنترل شود.

کی باید جعبه رو عوض کنیم؟

ظرفیت جذب زغال سنگ جعبه ای زمان محدودی دارد. به گونه ای که در صورت عدم تعویض قطعه در تاریخ مقرر، به دلیل کاهش قابل توجه جذب کربن، عملکرد قطعه به شدت مختل می شود.
زمان تعویض این قطعه توسط شرکت سازنده تعیین می شود و به طور میانگین حدود ۳۰ هزار کیلومتر یا ۲۴ ماه می باشد.

باید گفت که عملکرد صحیح جعبه مصرف سوخت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و شاید تعویض به موقع این قطعه (با توجه به قیمت متوسط ​​آن) برای شما مقرون به صرفه باشد.

قیمت هر تیوپ ماشین

قیمت قوطی برای خودروهای پرطرفدار بازار مانند سمند حدود ۱۳۰ هزار تومان هستند.

هزینه جعبه پراید

قیمت جعبه پراید انژکتور در بازار امروز بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

قیمت تیوب پژو ۲۰۶

قیمت جعبه پژو ۲۰۶ حدود ۱۸۰ هزار تومان; البته باید در نظر داشته باشید که قیمت مربوط به تیوپ پژو ۲۰۶ فقط برای باک آن است و سایر قطعات تیوپ پژو ۲۰۶ را باید جداگانه خریداری کرد.

قیمت تیوب پژو ۴۰۵

قیمت جعبه پژو ۴۰۵ GLX در بازار ۱۲۶ هزار تومان و پژو SLX حدود ۲۸۰ هزار تومان است.

سوالات متداول در مورد کانتینر خودرو:

آیا پر کردن مخزن بر عملکرد جعبه تأثیر می گذارد؟

باید گفت که تا کنون هیچکس این موضوع را تایید یا تکذیب نکرده است، اما کارشناسان مجرب مکانیک می گویند که پرکردن مخزن می تواند عملکرد جعبه را تحت تاثیر قرار دهد.

آیا هنگام باز کردن درب باک بنزین می پاشد؟

پاشش بنزین یکی از نشانه های اصلی خرابی کپسول است و نشان دهنده این است که قوطی خودرو در دفع بخارات بنزین مشکل دارد.

برای مطالعه سایر سوالات به بخش نظرات مقاله مراجعه کنید.

برای آشنایی بیشتر با خودروی خود روی لینک زیر کلیک کنید

  • دینام خودرو و هر آنچه که باید در مورد این قطعه بدانید
  • ماشین سیبک چیست و خرابی آن چه علائمی دارد؟
  • ترک بلوک سیلندر خودرو چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا