خودرو

رادیاتور ، تب بری برای تمام فصول آپدیت ۱۴۰۳


رادیاتور یکی از مهم ترین اجزای خودرو است که در این مقاله از سری مقالات آموزشی به آن پرداخته شده است. مجله مکانیک همراه ما آن را با شما بحث خواهیم کرد. رادیاتور بخشی از خودرو است که بدون مایع کار نمی کند. با ما همراه باشید تا با نکات برجسته رادیاتور آشنا شوید.

با یک کلیک استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری نگران نباشید اینجا دریافت می کنم

وقتی نام رادیاتور را می شنوید، فکر به سراغ وسیله ای می رود که برای گرم نگه داشتن خانه ها در فصول سرد سال استفاده می شود. اما رادیاتور خودرو نقش مهم تری دارد و استفاده از آن محدود به فصل سرد سال نمی شود. اگر قلب خودرو را موتور آن در نظر بگیریم، این قلب به دلیل احتراقی که برای انجام فعالیت در آن صورت می گیرد، دمای بالایی دارد. به طور کلی نقش رادیاتور در خودرو کنترل این دما است تا از حد معینی فراتر نرود.

رادیاتور این کار را با کنترل دمای آب جاری در مسیرهای موتور انجام می دهد. حداقل دمای مناسب سیال موتور ۹ درجه سانتیگراد و حداکثر دمای مناسب ۸۰ درجه سانتیگراد می باشد. این مقاله در مورد رادیاتور و اجزای آن، نحوه کار آن، اجزای این سیستم و تمام جنبه های رادیاتور می باشد.

نحوه صحیح بستن درب رادیاتورنحوه صحیح بستن درب رادیاتور
نحوه صحیح بستن درب رادیاتور

نحوه عملکرد رادیاتور به این ترتیب آب یا سیال موجود در موتور را خنک می کند و در فصول سرد گرما را از موتور به سیستم گرمایشی منتقل می کند. در فصول گرم سال این گرما را با هوای بیرون مبادله می کند.

همانطور که گفتیم اساس کار موتور خودرو، احتراق سوخت است. بدیهی است که احتراق گرما تولید می کند و اگر آن گرما مدیریت نشود، می تواند مشکل ساز شود. وظیفه رادیاتور مدیریت این گرما است. موتور نباید بیش از حد گرم شود و مطمئناً نباید بیش از حد خنک شود. در هر دو حالت، خودرو به درستی کار نخواهد کرد. رادیاتور یک مخزن آلومینیومی است که رسانای ایده آل گرما است. سیال موجود در سیستم خنک کننده، گرمای موتور را به رادیاتور هدایت می کند و رادیاتور این سیال را با دمیدن هوای بیرون به داخل آن خنک می کند.

چند وقت خرید ماشین دست دوم تجربه یکی از بزرگترین نمایندگی های آنلاین خودرو در کشور را تضمین می کنید

برای یک تجربه منحصر به فرد اینجا کلیک

پس از رسیدن به دمای مناسب، سیال دوباره به گردش در می آید و به موتور باز می گردد. این چرخه برای محافظت از موتور وسیله نقلیه شما در برابر سرد یا بیش از حد گرم شدن ادامه می یابد.

اگر سیال نباشد، رادیاتور بی فایده است

روش صحیح تخلیه آب رادیاتورروش صحیح تخلیه آب رادیاتور
روش صحیح تخلیه آب رادیاتور

تا به حال متوجه شده اید که باید سیالی در سیستم خنک کننده وجود داشته باشد تا گرما را از موتور به رادیاتور منتقل کند تا به دمای صحیح برسد و به موتور و اطراف سیلندرها برگردد. اگر مایعی وجود نداشته باشد چه؟ گرما به رادیاتور تله پورت نمی کند و اگر مایعی وجود نداشته باشد، موتور ماشین شما بیش از حد گرم می شود و از کار می افتد. با توجه به افزایش هزینه ها، مطمئن باشید که نمی خواهید این اتفاق بیفتد. یه سوال دیگه هم هست و اینکه چه مایعی برای خنک کردن موتور مناسب تره؟

برخی از افراد برای این منظور از لوله کشی استفاده می کنند که صحیح نیست و توصیه نمی شود. آب لوله کشی حاوی حلال است و این حلال ها می توانند در دراز مدت برای خودروی شما مشکل ایجاد کنند. خودروها ترجیح می دهند از آب مقطر به عنوان خنک کننده استفاده کنند. آب بدون هیچ نوع محلولی. البته آب مقطر مانند هر نوع آب دیگری مشکلاتی از جمله رسیدن به نقطه جوش و البته یخ زدن در دمای زیر صفر درجه دارد که محلول هایی به نام ضد یخ امروزه این مشکل را برای ما حل کرده است. این محلول هم از انجماد مایع خنک کننده و هم از نقطه جوش آن جلوگیری می کند. مقدار مناسب برای مخلوط کردن ضد یخ یا ضد یخ با آب مقطر روی بسته محلول درج شده است. اما توصیه ما ترکیب ۵۰/۵۰ است.

مقالات زیر را حتما بخوانید

تغییر شماره ثبت

راهنمای خرید دست دوم

یکی دیگر از مشکلات مایع خنک کننده حجم است. صرف نظر از نوع مایعی که استفاده می کنید، به یاد داشته باشید که مقدار این مایع نباید بیشتر یا کمتر از حد معین باشد.

نکته: اگر قصد بررسی مایع رادیاتور را دارید، حتما زمانی این کار را انجام دهید که خودرو برای مدت طولانی خاموش بوده و کاملا سرد است. در غیر این صورت، خطر هم شما و هم کل سیستم خنک کننده ماشینتان را تهدید می کند. اگر درب مخزن را در زمانی که سیال داخل رادیاتور داغ است باز کنید به اصطلاح هوا وارد رادیاتور می شود که باعث اختلال در عملکرد این سیستم می شود.

دمای موتور خیلی کم و مشکلات خیلی زیاد

رادیاتوررادیاتور
رادیاتور

ممکن است درک مشکلات ناشی از دمای موتور بالا آسان تر از مشکلات ناشی از دمای پایین باشد. در هر صورت باید بدانید نه افراط و نه افراط. حتی دمای موتور باید تعدیل شود.

مشکلات ناشی از دمای بالا:

  1. مایع به نقطه جوش می رسد و از سیستم خنک کننده خارج می شود که در نتیجه آب رادیاتور و موتور از مقدار معینی کمتر شده و آمپر افزایش می یابد.
  2. موتور فاقد قدرت و رانش حالت اولیه است و معمولاً ضعیف می شود.
  3. برخی از اجزای حیاتی موتور مانند سوپاپ ها و شمع ها به دلیل دمای بسیار بالا ذوب می شوند.
  4. موتور از مشکل روغن سوزی رنج می برد و عملکرد آن مختل می شود.

مشکلات ناشی از دمای پایین:

  1. از آنجایی که روغن به دمای مطلوب نرسیده، ویسکوزیته بالایی دارد و بنابراین اصطکاک بین قطعات بسیار بیشتر است.
  2. درست مانند زمانی که دما بالا است، قدرت و گشتاور موتور به شدت کاهش می یابد.
  3. روغن به تمام قسمت هایی که به آن نیاز دارند نمی رسد.
  4. گاز بنزین در مجرای بنزین تقطیر می کند و باعث ایجاد مشکلاتی در احتراق می شود.

باعث می شود رادیاتور به درستی کار نکند

رادیاتور و سیستم خنک کننده از اجزایی مانند پمپ آب، سیلندر، سرسیلندر، پره و … تشکیل شده است. خرابی هر یک از این قطعات می تواند منجر به خرابی کل سیستم رادیاتور شود.

اگر می خواهید ماشین بخرید اما زمان کافی برای پیدا کردن ماشین مناسب با گارانتی ندارید

کافی اینجا کلیک کنید و فرم را ثبت کنید سفارش خرید پر کردن

سایر دلایل رایج برای این امر عبارتند از:

  • تغییر شکل درب رادیاتور
  • سوراخ در محفظه رادیاتور
  • نقص در عملکرد ترموستات
  • سربالایی طولانی مدت
  • نقل شده.

    گاهی اوقات برای تعمیر خرابی باید به تعمیرگاه مراجعه کنید، اما گاهی اوقات می توانید به راحتی با هواکشی همه چیز را به حالت اولیه برگردانید.

    تهویه رادیاتور چیست و چه زمانی انجام می شود؟

    رادیاتوررادیاتور
    رادیاتور

    به طور خلاصه، هنگامی که هوا جای خنک کننده را در سیستم خنک کننده می گیرد، سیستم خنک کننده یا به طور خاص رادیاتور گفته می شود که هوا دارد. در متن اشاره کردیم که اگر در رادیاتور را زمانی که دمای مایع خنک کننده بالا است باز کنید، در بهترین حالت اگر مایع روی صورتتان پاشیده نشود و باعث سوختگی نشود، هوا وارد رادیاتور شما می شود. یکی دیگر از شرایطی که هوا می تواند وارد رادیاتور شود، هنگام تعویض بخشی از سیستم خنک کننده است.

    ماشین خود را بدون دردسر و دردسر فروشنده در یک طرح فروش مکانیکی سفارشی به یک مشتری واقعی بفروشید

    اینجا کلیک

    برای انجام عملیات تهویه باید خودرو را روی سطحی صاف قرار داد و تمامی پیچ های مربوط به تهویه را که برای هر خودرو متفاوت است باز کرد. سپس باید مایع خنک کننده و حتی در مواقع اضطراری آب لوله کشی را داخل مخزن بریزید و این کار را ادامه دهید تا مایع از پیچ هایی که باز کرده اید بدون قطع یا وصل خارج شود. این کار را حتما زمانی که ماشین شما خاموش است انجام دهید.

    مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

    علت سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

    دلایل کم شدن آب رادیاتور

    علت ریختن آب به زیر خودرو چیست؟

    چک لیست وضعیت فنی خودرو

    نشانه کم بودن روغن موتور چیست و چرا موتور کند می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا