خودرو

سیستم نايت ويژن بی ام و چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳


استفاده از فناوری های نوین مانند سیستم دید در شب همواره در کاهش هزینه های انسانی و مالی موثر بوده است. در صنعت خودروسازی امروزی همواره از فناوری های پیشرفته برای کاهش تصادفات و خسارات استفاده می شود. بی ام ویکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی در جهان است که همواره از بهترین سیستم ها برای افزایش کیفیت و ایمنی محصولات خود استفاده می کند.

سیستم دید در شب BMW یکی از سیستم های ذکر شده است که در خودروهایی مانند BMW سری ۷ مورد استفاده قرار می گیرد.کافه نیوز قصد دارد در این مقاله به تمامی جوانب این فناوری در خودروهای BMW بپردازد.

blankblank

سیستم دید در شب چیست؟

سیستم دید در شب چیست؟سیستم دید در شب چیست؟

ممکن است برای شما به عنوان یک راننده اتفاق افتاده باشد که در شب ها قادر به تشخیص اشیا، افراد یا حیوانات در جاده های مه آلود یا کم نور نباشید. در چنین مواقعی حتی استفاده از چراغ های مه شکن هم ممکن است کارساز نباشد و تشخیص جسم متحرک یا ثابت برای راننده مشکل شود. در این شرایط احتمال تصادف، برخورد و یا حتی انحراف از جاده به خصوص در جاده های جنگلی و کوهستانی بسیار زیاد است.

سیستم دید در شب در واقع به عنوان یک دوربین ترموگرافی کار می کند. با چنین مکانیزمی، راننده علاوه بر قدرت چراغ ها، توانایی تشخیص موجودات زنده را نیز خواهد داشت. این فناوری ابتدا در خودروهای خاصی به عنوان یک آپشن خاص معرفی شد. کادیلاک دویل اولین نسل از خودروهای مجهز به سیستم دید در شب است. برند خودروسازی کادیلاک در سال ۲۰۰۰ خودروی فوق را به سیستم دید در شب مجهز کرد.

دید در شب بر اساس دستگاه هایی به نام NVD طراحی شده است که معمولاً در سه حالت مختلف استفاده می شود:

  1. بهبود کیفیت تصویر
  2. تصویربرداری حرارتی
  3. روشنایی فعال

سیستم دید در شب BMW و دیگر خودروهای مدرن امروزی ترکیبی از دستگاه های NVD مانند دوربین مادون قرمز، GPS، لیدار و سیستم رادار برای شناسایی و تشخیص حیوانات، افراد و اشیاء است.

نمایشگر دید در شب برای راننده

نمایشگر دید در شب برای رانندهنمایشگر دید در شب برای راننده

جدیدترین نوع نمایشگر سیستم دید در شب برای آگاهی راننده، نمایشگر LCD کریستال مایع با کیفیت بالا در ناحیه نمایش سرعت است. البته در خودروهای کلاس بی ام و بنز W212 E از سیستم ناوبری و صفحه اطلاعات خودرو برای نمایش نتایج تحلیلی سیستم دید در شب استفاده می شود. این روش ارزانتر از قرار دادن یک مانیتور اختصاصی بر روی صفحه نمایش سرعت داشبورد در مقابل چشمان راننده است، اما نسبتاً از دید مستقیم راننده فاصله دارد.

نوع دیگری از نمایشگر سیستم دید در شب در قسمت HUD شیشه جلو است. در نوع سوم، دسته دیمر خودرو می تواند روشنایی را کاهش دهد و نزدیک ترین دید را به اجسام در اختیار راننده قرار دهد.

blankblank

انواع سیستم های دید در شب

انواع سیستم های دید در شبانواع سیستم های دید در شب

به طور کلی دو نوع سیستم در فناوری دید در شب خودرو طراحی شده است. سیستم های غیرفعال و سیستم های فعال که هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. سیستم دید در شب BMW غیرفعال است.

در سیستم دید در شب غیرفعال، با کمک تشعشعات حرارتی ساطع شده از اشیا، حیوانات و افراد، راننده قادر به تشخیص آنها خواهد بود. اما در سیستم فعال این عمل با کمک اشعه مادون قرمز انجام می شود. البته سیستم دید در شب فعال قابلیت پوشش مسافت های طولانی را دارد.

blankblank

هر یک از برندهای اصلی خودرو معمولاً از نوعی سیستم دید در شب در همه خودروهای رده بالای خود استفاده می کنند. نوع سیستم دید در شب مورد استفاده برخی از غول های معروف خودروسازی جهان در جدول زیر آمده است:

سیستم دید در شب فعال

سیستم دید در شب غیرفعال

لکسوس

مرسدس بنز

تویوتا

بی ام و

آئودی

کادیلاک

هوندا

DS

سیستم دید در شب BMW

سیستم دید در شب BMWسیستم دید در شب BMW

سیستم دید در شب به کار رفته در خودروهای BMW نیز غیرفعال است. در این خودروها این سیستم با استفاده از دوربین تابش حرارتی اجسام ثابت و متحرک را ثبت می کند. ویژگی مثبت این نوع دید در شب، پوشش مسافت بیش از ۳۰۰ متر با کنتراست بالا برای موجودات زنده است. ضعف این سیستم در هوای گرم نیز خود را نشان می دهد. همچنین وضوح و وضوح تصاویر در این سیستم کمی کمتر است. دوربین دید در شب BMW معمولاً در پشت جلوپنجره در سمت راست خودرو در جلو قرار دارد.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • تغییرات در سیستم دید در شب BMW

    اولین سیستم دید در شب BMW در سال ۲۰۰۵ در BMW سری ۷ E65 معرفی شد. مزیت ویژه این سیستم در BMW این است که با پردازش پرتوهای مادون قرمز، اطلاعات اضافی در خروجی مانیتور را با تاکید بر عابران پیاده و حیوانات محدود می کند. همچنین تا فاصله بیش از ۳۰۰ متر، سیستم دید در شب BMW می تواند تابش خیره کننده چراغ ها، علائم جاده و هر منبع نوری در جاده را کاهش دهد.

    در آپدیت سال ۲۰۰۸ سیستم دید در شب برند فوق در خودروی BMW سری ۷ F01، سیستم تشخیص عابر پیاده نیز اضافه شد. در این به روز رسانی، پس از شناسایی عابر پیاده، یک علامت هشدار بر روی صفحه اطلاعات ناوبری و صفحه نمایش خودکار HUD روی شیشه جلو ظاهر می شود.

    در سال ۲۰۱۳، نسخه جدید سیستم دید در شب BMW با نقطه نور دینامیک معرفی شد. قابلیت تشخیص مستقل حیوانات نیز در این نسخه اضافه شد. این سیستم فوراً اجسام، اشیاء و حیوانات را در محدوده پرتو نور و فراتر از آن نشان می دهد. برخورد احتمالی با حیوان، رهگذر یا شیء پس از تشخیص پنل کنترل هشدار داده می شود.

    سیستم دید در شب BMWسیستم دید در شب BMW

    جالب اینجاست که پس از شناسایی توسط سیستم دید در شب BMW، ترمزها در حداکثر قدرت خواهند بود و بوق نیز به صدا در می آید. البته این قابلیت برای سیستم دید در شب با آپدیت Dynamic Light Spot است. چنین ویژگی هایی را می توان در BMW سری ۵ ۲۰۱۴ نیز مشاهده کرد.

    در اینجا تعدادی از خودروهای BMW مجهز به سیستم دید در شب آورده شده است:

    1. بی ام و سری ۵ مدل های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸
    2. BMW سری ۷ ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸
    3. BMW سری ۶ گرن کوپه مدل ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴

    در تمامی مدل های ذکر شده، خروجی سیستم دید در شب BMW بر روی صفحه ناوبری قرار دارد. علاوه بر مورد اول و سوم، خودروهای دیگر مجهز به سیستم تشخیص عابر پیاده و حیوانات هستند.

    خلاصه: تکنولوژی عالی!

    غول خودروسازی آلمانی موفق به انجام این کار شداینبه عنوان یک ابزار مهم برای جلوگیری از حوادث در شب. سیستم دید در شب غیرفعال BMW با همه ویژگی های خوبش، از بقیه خاص تر است.

    اضافه شدن پردازش مادون قرمز به سیستم دید در شب بی ام و باعث می شود تا این سیستم در خودروهای برند معروف آلمانی از سایرین متمایز شود. البته سیستم دید در شب بی ام و به عنوان یک آپشن خاص تا حدودی با خودروهای هم کلاس بدون این سیستم تفاوت قیمتی دارد.

    ادامه مطلب

    • سیستم BMW iDrive چیست و شامل چه مواردی می شود؟
    • نسل سوم BMW X1 با ظاهری قدرتمند روانه بازار خواهد شد
    • انواع مدل های بی ام و کروک در ایران را بشناسید
    • گزینه های BMW X3 را کشف کنید
    • مزایای BMW X3; 4 دلیل برای خرید BMW X3
    • ب ام و یا مرسدس بنز بخریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا