خودرو

موتور تنفس طبیعی خودرو چیست؟ آپدیت ۱۴۰۳


موتور قلب و مهمترین بخش هر خودرویی است. خودروها بسته به کاربرد، اندازه، قیمت و کلاس موتورهای متفاوتی دارند. امروزه به دلایلی مانند کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و افزایش راندمان موتور، خودروسازان به طور فزاینده ای از موتورهای توربوشارژ در خودروهای جدید استفاده می کنند و حتی برخی از خودروسازان مانند BMW نیز موتورهای تنفس طبیعی را به طور کامل کنار گذاشته اند. با این وجود، پرشمارترین نوع موتور احتراق داخلی که در خودروها یافت می شود، موتورهای تنفس طبیعی هستند.

blankblank

موتورهای توربوشارژ این روزها طرفداران زیادی دارند. گشتاور بالا و نسبت قدرت/حجم بالا از جذابیت خاصی برخوردار است. با این حال، هنوز برای ناپدید شدن موتورهای تنفس طبیعی خیلی زود است و این موتورها هنوز پتانسیل کافی برای رشد و توسعه دارند. از طرفی موتور تنفس طبیعی دارای مزایا و نقاط قوتی است که نمی توان آنها را نادیده گرفت. در زیر به نحوه عملکرد موتورهای تنفس طبیعی و مزایا و معایب آنها خواهیم پرداخت.

عملکرد حرکتی تنفس طبیعی

عملکرد حرکتی تنفس طبیعیعملکرد حرکتی تنفس طبیعی

موتورهای احتراق داخلی مورد استفاده در خودروها چهار زمانه هستند. ابتدا موتور چهار زمانه را مرور می کنیم. در این موتورها در اولین سیکل کارکرد موتور، سیلندر پایین می آید و هوا و سوخت را می مکد. سپس تمام سوپاپ ها بسته می شوند و سیلندر به سمت بالا حرکت می کند تا مخلوط هوا و سوخت متراکم شود. هنگامی که سیلندر به نقطه مرگ بالا (TDC) می رسد، مخلوط هوا و سوخت به متراکم ترین حالت خود می رسد و در این نقطه است که شمع جرقه زده و مخلوط را مشتعل می کند.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • در چرخه احتراق، سیلندر با نیروی انفجار پایین می آید. در چرخه نهایی، فلپ های دودکش باز می شود و سیلندر بالا می رود تا دود احتراق را خارج کند. سوخت برای سوختن به اکسیژن بستگی دارد و بدون این عامل احتراق وجود نخواهد داشت. در موتورهای تنفس طبیعی، اکسیژن قبل از اینکه در فشار اتمسفر وارد موتور شود، در منیفولد هوا قرار دارد. اما در موتورهای توربوشارژ یا سوپرشارژر که به سوپرشارژر معروف هستند، اکسیژن تحت فشار به موتور تزریق می شود و احتراق را قدرتمندتر می کند.

    موتورهای تنفس طبیعیموتورهای تنفس طبیعی

    از سوی دیگر، این وابستگی موتورهای تنفس طبیعی به فشار اتمسفر باعث می شود که این موتورها با تغییر فشار هوا، تغییراتی را در عملکرد خود تجربه کنند. به عنوان مثال در مناطقی که ارتفاع از سطح دریا بیشتر است، فشار اتمسفر نیز پایین است و البته این مشکل به کاهش قدرت موتور نیز منجر می شود.

    blankblank

    هیچ کس نمی تواند به طور قطع بگوید که موتورهای تنفس طبیعی یا توربوشارژ بهتر هستند. زیرا هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. در زیر به برخی از این موارد خواهیم پرداخت و شاید در ادامه مقاله بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که کدام موتور گزینه بهتری است.

    حجم و قدرت

    اولین تفاوت بین موتورهای توربو و تنفس طبیعی حجم این موتورها است. زیرا موتورهای توربو به دلیل راندمان بسیار بالا چندان به حجم موتور وابسته نیستند و می بینید که گاهی یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قدرتی برابر با یک موتور ۴ لیتری شش سیلندر دارد. برای مقایسه می توان موتور ۲ لیتری رنجروور ولار با قدرت ۳۰۰ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر را در نظر گرفت و آن را با موتور ۴ لیتری V6 تویوتا پرادو که ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد مقایسه کرد.

    تفاوت بین موتورهای توربو و تنفس طبیعیتفاوت بین موتورهای توربو و تنفس طبیعی

    هنوز هم مشتریان زیادی در بازار خودرو وجود دارند که جابجایی موتور برای آنها بسیار مهم است و این ممکن است توجه این دسته از خریداران را به سمت موتورهای تنفس طبیعی جلب کند.

    همچنین الگوی تحویل گشتاور موتورهای تنفس طبیعی با موتورهای توربوشارژ متفاوت است و همین امر باعث شده این موتورها نرمتر کار کنند و عملکرد و پاسخ دریچه گاز آنها بهتر قابل پیش بینی باشد. همچنین باید توجه داشت که با برخی اقدامات می توان یک موتور تنفس طبیعی ساخت که می تواند همان قدرت یک موتور توربو را تولید کند. اما این کار نیازمند فناوری، هزینه و علم بالاست. به عنوان مثال می توان به فراری ۸۱۲ و پاگانی زوندا HP Barchetta اشاره کرد که قدرت موتور آنها ۷۸۹ اسب بخار است. برابر با موتورهای توربو با همان حجم است.

    عملکرد و رفتار

    برتری سایر موتورهای جوی در نبود تاخیر در کار آنهاست. در موتورهای توربو لازم است ابتدا گازهای خروجی اگزوز را به پره های توربو رسانده و آنها را بچرخانیم تا توربو بتواند فشار هوای کافی را تامین کند. این فاصله باعث تاخیر خاصی در عملکرد توربوشارژر می شود و موتورهای توربو در ابتدای حرکت کمی ضعیف کار می کنند که به آن تاخیر توربو می گویند.

    اگرچه با فناوری‌های جدید مانند Twin Turbo و Twin Scroll، خودروسازان توانسته‌اند این تاخیر را تا حد زیادی کاهش دهند. اما هنوز این تاخیر به طور کامل حل نشده است. تا جایی که خودروسازانی مانند مرسدس بنز برای حل این مشکل به استفاده از موتور الکتریکی کمکی برای شروع حرکت متوسل شده اند. با یک موتور تنفس طبیعی، هیچ تاخیری وجود ندارد. زیرا فشار اتمسفر همیشه وجود دارد و برای تامین آن نیازی به صرف زمان ندارید.

    قیمت، نگهداری و تعمیر

    قیمت، نگهداری و تعمیرقیمت، نگهداری و تعمیر

    مزیت دیگر موتورهای تنفس طبیعی پیچیدگی فنی کمتر آنها در مقایسه با موتورهای توربوشارژ است. موتورهای تنفس طبیعی نه تنها ارزانتر از موتورهای توربوشارژ هستند، بلکه نگهداری از آنها نیز بسیار آسانتر از موتورهای توربوشارژر هستند. به دلیل پیچیدگی کمتر، احتمال خرابی این موتورها نیز کمتر است. همانطور که می بینید، برخی از خودروهای قابل اعتماد موجود در بازار مانند تویوتا کمری، تویوتا کرولا و نسل های قبلی هوندا آکورد و سیویک از موتورهای توربوشارژر برخوردار نبودند. قطعاتی مانند اینترکولر، واحد کنترل الکترونیکی متفاوت، منیفولدهای پیچیده تر و سنسورهای بیشتر، هزینه کل یک موتور توربو و به تبع آن هزینه های تعمیر و نگهداری بالاتر را افزایش می دهند.

    از طرف دیگر، یک موتور تنفس طبیعی باید جابجایی بیشتری داشته باشد تا قدرتی برابر با یک موتور توربوشارژ تولید کند که باعث افزایش وزن، مصرف سوخت و آلایندگی می شود.

    بالاخره کدوم موتور؟ تنفس طبیعی یا توربو؟

    پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد و خریدار باید بسته به نیاز و انتظار خود نوع موتور خودروی خود را انتخاب کند. اگر مصرف سوخت و آلایندگی برای شما مهم نیست و در عوض موتوری نرم و بدون دردسر می خواهید، بهتر است به سراغ خودروهای تنفس طبیعی بروید. از طرف دیگر، اگر موتوری قدرتمند، کم مصرف و مدرن می‌خواهید، موتورهای توربوشارژ می‌توانند انتخاب بهتری برای شما باشند.

    ادامه مطلب

    • پدیده آب سواری چیست؟
    • روش های تشخیص رنگ بدنه استفاده شده چیست؟
    • عواقب جبران ناپذیر رانندگی با باک خالی
    • نکات اساسی در مورد صندلی ماشین کودک
    • راهنمای خرید لنت ترمز; چه زمانی باید لنت ها را عوض کنیم؟
    • علائم خرابی سنسور اکسیژن چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا