اخبار تکنولوژی

چگونه بفهمیم گوشی شیائومی ویروسی شده؟

چگونه بفهمیم گوشی شیائومی ویروسی شده

چگونه بفهمیم گوشی آلوده است و راه حل چیست؟ در زیر به این سوال پاسخ می دهیم و سپس نکات مهم دیگری را یاد می گیریم.

این عبارت یکی از سوالات متداول کاربرانی است که با انواع گوشی های هوشمند سروکار دارند. بدون اغراق، ویروسی شدن تلفن می تواند زندگی همه را سخت کند زیرا بخشی از زندگی مردم تلفن همراه آنهاست. ویروس ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. به عنوان مثال، برخی از ویروس‌ها مستقیماً تلفن شما را هدف قرار می‌دهند، در حالی که گروهی دیگر برای سرقت اطلاعات و پول به گوشی شما حمله می‌کنند.

اکنون در این مقاله به نحوه اطلاع از آلوده بودن گوشی، نحوه تشخیص اینکه آیا گوشی دارای بدافزار نصب شده است و سایر موارد مرتبط که با هم نگاه خواهیم کرد، خواهیم پرداخت. پس تا انتها همراه ما باشید.

ویروسی شدن گوشی به چه معناست؟

به نظر می رسد غول فناوری گوگل با حجم قابل توجهی از اطلاعات کاربران و همچنین سیستم عامل اندروید بستر مناسبی برای مجرمان سایبری و هکرها برای استفاده از اندروید و نقص های امنیتی گوگل از آنها برای حملات سایبری از بدافزارها و ویروس ها به هزاران یا حتی میلیون ها مورد باشد. افرادی که از آن استفاده می کنند

از این منظر این بدافزارها و ویروس های تخریب کننده گوشی های هوشمند خطرناک تر به نظر می رسند، به همین دلیل کاربران باید خود را به قابلیت حذف ویروس ها و بدافزارها از گوشی های اندرویدی مجهز کنند که قطعا یکی از آنها می تواند کمک آنتی ویروس روی گوشی باشد. قانون کلی، اگر مشاهده کردید که تلفن همراه شما عملکرد عادی ندارد، احتمالاً به بدافزار یا ویروس آلوده شده است، بنابراین باید به فکر حذف ویروس ها و بدافزارها از تلفن همراه خود باشید.

تنها در سال ۲۰۱۹، ۵۳ درصد از سازمان‌ها از این بدافزارها رنج بردند و حملات سایبری باعث اختلال در عملکرد آنها شد. بسیاری از این بدافزارها تحت پوشش برنامه ها ظاهر می شوند و با فهرست شدن در Google Play و سایر بازارها، فعالیت های خود را قانونی می کنند.

چگونه بفهمیم گوشی آلوده است؟

حالا که متوجه شدیم ویروس گوشی چیست، یک سوال مهم پیش می آید و آن این است که چگونه بفهمیم یک گوشی به ویروس تبدیل شده است. این احتمال وجود دارد که گوشی یا تبلت اندرویدی با دانلود یک برنامه مخرب به بدافزار آلوده شود. مهمترین علائمی که کاربران باید از آن آگاه باشند موارد زیر است.

تبلیغات پاپ آپ مکرر
عصر، عصر تبلیغات است، به گونه ای که جزء لاینفک زندگی ما شده اند و همه جا حتی در گوشی های موبایل هستند. اما شما نمی توانید همیشه به این تبلیغات خوش بین باشید، به خصوص وقتی صحبت از ویروسی شدن و هک شدن گوشی شما باشد. اگر در گوشی خود با تبلیغات پاپ آپ مکرر و غیرقابل کنترل مواجه شدید، شک کنید که گوشی شما آلوده شده است.

عملکرد ضعیف گوشی اندروید
عملکرد بد و ضعیف دستگاه مخصوصاً گوشی که قبلاً خوب کار می کرد اولین چیزی است که می تواند به ما کمک کند که آیا گوشی آلوده است یا خیر و این مورد را نیز می توان از علائم آلوده بودن گوشی شیائومی یا موارد دیگر دانست. نام تجاری.

برنامه هایی که به طور ناگهانی خراب می شوند
ممکن است ما از برنامه‌ها استفاده می‌کنیم، اما ناگهان عملکرد آنها مختل می‌شود. اگرچه ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد، اما یکی از دلایل آن می تواند وجود ویروس در گوشی باشد.

چگونه بفهمیم گوشی شیائومی ویروسی شده 2

مصرف باتری بالا و بهینه سازی ضعیف
این یک روند طبیعی در طول عمر کلی تلفن های همراه است که باتری با گذشت زمان کارایی خود را از دست می دهد، اما اگر باتری ناگهان شروع به تخلیه کرد، مشکوک است و ممکن است نشانه وجود بدافزار در گوشی شما باشد. حال سوال این است که چگونه بفهمیم گوشی دارای بدافزار نصب شده است یا خیر که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مرورگر از سایت های مشکوک بازدید می کند
یکی دیگر از مواردی که نشان دهنده آلوده بودن گوشی است این است که کنترل مرورگر از دست شما خارج است، بنابراین به سایت هایی دسترسی پیدا می کند که قصد دسترسی به آنها را ندارید.

استفاده از داده تلفن همراه توزیع نشده
این مورد دیگری است که می تواند نشانه وجود یک بدافزار یا ویروس مخرب در گوشی شما باشد، پس مراقب این موضوع نیز باشید. بدافزارها می توانند در پس زمینه تلفن همراه شما فعال باشند بدون اینکه شما متوجه شوید و در حین دریافت اطلاعات شما از حضور آنها آگاه نباشید.

برنامه های مشکوک که احتمالا خودتان دانلود نکرده اید
همیشه لیست برنامه های نصب شده روی گوشی را بررسی کنید اگر به برنامه مشکوکی برخورد کردید که دانلود نکرده اید فورا آن را حذف کنید و به هیچ عنوان آن را باز نکنید. در لیست برنامه های دانلود شده یافت می شود اگر از آنها اطلاعی نداشتید، بیابید.

قفل و قطع تلفن مشکوک
اگرچه هنگ کردن گوشی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است، اما اگر گوشی شما به همین شکل و به طور مکرر هنگ یا حتی خاموش می شود، باید شک کنید که گوشی شما آلوده شده است.

به طور خلاصه، اگر برنامه های تلفن بدون دلیل به خوبی کار نمی کنند یا اگر باتری گوشی شما به سرعت تخلیه می شود، مشکوک به ویروس گوشی است. اگر این شواهد کافی نیست و هنوز نمی دانید که چگونه از آلوده بودن گوشی خود مطلع شوید، به اینترنت و حجم مرورگر توجه کنید، اگر حجم خالص شما به سرعت تمام شود یا مرورگر شما مدام از سایت های مشکوک بازدید کند، تقریباً مطمئن است. که گوشی شما آلوده شده است

علاوه بر نحوه اطلاع از آلوده بودن گوشی، بد نیست بدانید که رایج ترین ویروس ها برای تلفن های همراه عبارتند از:

  • adware
  • ransomware
  • spyware
  • Trojan horses
  • worms

اصطلاح ویروس به یک اصطلاح عمومی برای هر نوع خطر امنیتی تبدیل شده است، اما ویروس در واقع شکل خاصی از بدافزار است. ویروس ها می توانند در پشت برنامه های قانونی، ایمیل های جعلی یا پیوست های آلوده پنهان شوند. هکرها همچنان از روش‌های غیرمنتظره برای هک کردن دستگاه شما استفاده می‌کنند و ناشناس می‌مانند.

اگر اطلاعات گوشی شما به دلیل آلودگی ویروس یا بدافزار حذف شد، می توانید با استفاده از برنامه های بازیابی اطلاعات، داده ها را از تلفن Android خود بازیابی کنید.

علائم ویروسی شدن گوشی شیائومی
تعداد کاربرانی که گوشی آنها از برند شیائومی است به قدری زیاد است که بخشی از این مقاله را به حل مشکل آنها یعنی پاسخ به این سوال که چگونه از آلوده بودن گوشی شیائومی مطلع شویم اختصاص داده ایم.

از جمله اصلی ترین علائمی که نشان می دهد گوشی شیائومی شما آلوده شده است، می توان به کند شدن ناگهانی و غیرعادی گوشی، کندی و یا حتی اجرای نادرست هنگام دستورات مختلف و یا داغ شدن بیش از حد گوشی اشاره کرد.

در صورت مشاهده چنین علائمی در گوشی خود بسیار مهم است که در اسرع وقت نسبت به رفع این مشکل مهم یعنی آلوده شدن گوشی شما به ویروس اقدام کنید.

چگونه بدافزار را در گوشی خود پیدا کنیم
برای اینکه بتوانید برنامه های مخرب گوشی خود را پیدا کنید، چاره ای جز استفاده از برنامه ها و آنتی ویروس ها ندارید. البته برنامه های زیادی وجود دارد که همه آنها کاربردی نیستند، بنابراین ما به سراغ بهترین و معروف ترین برنامه ها برای یافتن و حذف برنامه های مخرب در زیر رفتیم:

Malwarebytes Mobile Security
پس از اسکن دستگاه، این برنامه به شما این امکان را می دهد که گوشی خود را از هرگونه تهدید بدافزار پاک کنید.

زمانی که برنامه مورد نظر را نصب می کنید، قبل از اینکه برنامه دیگری عمدا یا ناخواسته روی گوشی شما نصب شود، ابتدا باید لایسنس آن را صادر کنید و می توانید نسخه حرفه ای آن را با قیمت ۱۲ دلار دریافت کنید.

آنتی ویروس رایگان بیت دیفندر
برنامه دیگری که به صورت رایگان نیز در اختیار کاربران قرار می گیرد بیت دیفندر است که بسیار سبک و روان است و از طریق سرویس ابری بیت دیفندر نیز فرآیند اسکن حافظه را در گوشی اندرویدی انجام می دهد.

یکی دیگر از راه‌های حذف بدافزارها از گوشی، حذف دستی آنها با استفاده از این است

حالت ایمن فعال است. برای استفاده از این روش باید مراحل زیر را با موفقیت انجام دهید:

ابتدا با فشار دادن دکمه پاور منتظر بمانید تا منوی پاور ظاهر شود
گزینه shutdown را انتخاب کنید تا پیغامی برای راه اندازی مجدد به حالت ایمن دریافت کنید و سپس روی OK کلیک کنید
حال منتظر بمانید تا گوشی ریبوت شود و پس از بوت شدن اندروید پیغام حالت امن را مشاهده خواهید کرد
اکنون به دلیل وجود ویروس ها و بدافزارها، ممکن است اندروید به درستی کار نکند، بنابراین باید موارد زیر را انجام دهید:

اول گوشی رو خاموش کن
دکمه پاور را نگه دارید
وقتی لوگوی برند را روی گوشی خود می بینید، دکمه پاور را رها کنید اما همچنان دکمه کاهش صدا را نگه دارید
پیغام Safe Mode را در پایین صفحه گوشی خواهید دید
پس از وارد شدن به حالت امن، اپلیکیشن Settings را اجرا کنید، سپس روی گزینه Apps و سپس Downloaded ضربه بزنید. در اندروید، باید Apps & Notifications را انتخاب کنید و سپس View all X apps را انتخاب کنید. لیست برنامه ها را بررسی کنید و برنامه های مشکوک را حذف کنید تا از شر مشکل گوشی آلوده خلاص شوید.
برنامه ویروسی
برای جلوگیری از ورود بدافزارها به گوشی خود، بهتر است در مورد برنامه های ویروسی بدانید و از نصب آنها بر روی گوشی خودداری کنید. ما بدافزار را در زیر فهرست کرده ایم:

برنامه S.M.T.H
یکی از برنامه های مخربی که افراد دارای گوشی های اندرویدی باید مراقب آن باشند برنامه S.M.T.H است که در واقع یک بازی هک شده است که روی سنسورهای داخلی گوشی کار می کند. در حال حاضر به عنوان یک برنامه مخرب شناسایی شده است.

برنامه Super clean master of cleaner

این برنامه همچنین اپلیکیشنی برای گوشی های اندرویدی است که با افزایش سرعت کاربران را مجبور به نصب آن می کند اما در عمل تنها یک برنامه مخرب است که قطعا به گوشی شما آسیب می رساند.

Dolphin Browser

این بدافزار یکی از اپلیکیشن های محبوب اندرویدی است که از فلش پشتیبانی می کند اما امنیت آن بسیار ضعیف است و می توان گفت که اثرات مضر آن بیشتر از فواید آن است و به همین دلیل در لیست بدافزارها قرار گرفته است.

در این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه از آلوده بودن گوشی مطلع شویم. امیدوارم با این مقاله متداول‌ترین مراحلی را که می‌توانید برای شناسایی ویروس‌ها و بدافزارها از تلفن همراه اندروید خود انجام دهید، به درستی درک کرده باشید.

با این حال، پیشگیری بهتر از درمان است، به همین دلیل است که دانلود نرم افزار امنیتی، یک آنتی ویروس برای اندروید و انجام اقدامات پیشگیرانه در برابر تهدیدات بسیار مهم است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا