خودرو

ماهک گیربکس چیست و چگونه عمل می‌کند؟ آپدیت ۱۴۰۳


در این مقاله توسط یک سری مقالات فنی مجله ماشین با مکانیک، به قسمت دیگری از خودرو که پایه گیربکس است نگاه می کنیم. در این مقاله به بررسی انواع گیربکس و قطعات مختلف آن می پردازیم.

همانطور که می دانید تعویض دنده برای افزایش یا کاهش سرعت انجام می شود. بسته به نوع گیربکس می تواند دستی یا اتوماتیک باشد. گیربکس یکی از سیستم های مهم خودرو است و داشتن اطلاعات کافی از نحوه کار و قطعات آن بسیار حیاتی است. در این مقاله به گیربکس و اجزای آن می پردازیم که یکی از این قطعات است، بنابراین در ادامه مجله مکانیک با من بیا

blankblank

گیربکس چیست؟

انتقالانتقال

گیربکس مجموعه ای است که با استفاده از سایر تجهیزات سیستم انتقال قدرت، توان خروجی موتور به نسبت های مختلف (بسته به دستور راننده) به چرخ ها می رسد و سرعت مورد نظر را در اختیار راننده قرار می دهد. اگر بخواهیم کمی علمی تر به این فرآیند نگاه کنیم، باید گفت که با افزایش دور موتور، قدرت و گشتاور آن نیز افزایش می یابد، اما همراه با افزایش دور موتور، اصطکاک قطعات نیز افزایش می یابد و باعث ایجاد بخش قابل توجهی از قدرت و گشتاور موتور کاهش می یابد.

بر اساس منحنی عملکرد موتور، محدوده ای از دور موتور به نام «حداکثر بازده» وجود دارد که همه شرکت ها سعی می کنند آن را به گونه ای طراحی کنند که موتور در این محدوده کار کند. بدین منظور گیربکس یا گیربکس به گونه ای طراحی و در خودروها نصب می شود که بدون خروج موتور از محدوده حداکثر راندمان، دور و سرعت های مختلف به چرخ ها منتقل شود. در ادامه با قسمت های مختلف گیربکس از جمله گیربکس آشنا می شویم.

انواع گیربکس

  1. جعبه دنده دستی
  2. گیربکس نیمه اتوماتیک
  3. گیربکس اتوماتیک
  4. گیربکس ترکیبی
  5. گیربکس بدون پله (انتقال پیوسته متغیر) یا CVT

اجزای جعبه دنده

۱- گیربکس

عوامل مخرب گیربکس های اتوماتیکعوامل مخرب گیربکس های اتوماتیک
عوامل مخرب گیربکس های اتوماتیک

اهرم دنده در دسترس ترین قسمت سیستم گیربکس است که به صورت یک میله فلزی در داخل کابین و محل قرارگیری دنده های مختلف (از دنده ۱ تا دنده عقب) قابل مشاهده است، مدلی شبیه به ساعت البته در مورد خودروهای اتوماتیک ماجرا کاملا متفاوت است و حتی ممکن است خبری از اهرم دنده فلزی نباشد.

۲-میل ماهک

بعد از گیربکس یک شفت فلایویل قرار دارد که از یک طرف به گیربکس و از طرف دیگر به فلایویل متصل می شود. مکانیزم چرخ فلایویل دنده ای می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • راهنما
  • برقی
  • فضا
  • هیدرولیک
  • blankblank

    با توجه به اینکه مکانیزم حرکت فلایویل در حال حاضر یا دستی یا برقی است، تنها به بررسی این دو مورد می پردازیم.

    آرزوی ماهکآرزوی ماهک
    آرزوی ماهک

    دست

    در روش دستی راننده دنده ها را عوض می کند که بسته به ماشین ممکن است اعداد متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال در یک خودروی ۴ سرعته (۴ دنده) سه فلایویل وجود دارد که یکی از آنها برای به حرکت درآوردن لغزنده دنده ۱ و ۲ و فلایویل دوم برای لغزنده دنده ۳ و ۴ و آخرین گیربکس استفاده می شود. فلایویل برای دنده عقب استفاده می شود.

    روش الکتریکی

    اساس این روش بر پایه اتصالات الکترومغناطیسی است. بدین ترتیب در این نوع گیربکس آهنرباهایی با هسته های آهنی وجود دارد که به چرخ دنده ها متصل می شوند. تعدادی سیم پیچ نیز در جعبه دنده قرار دارند و همیشه فقط یکی از این کویل ها دارای جریان الکتریکی و انرژی بوده و مسیر جریان سیم پیچ های دیگر مسدود می شود.

    قطعات گیربکس

    در این قسمت به برخی از قطعات گیربکس اشاره می کنیم که دانستن اطلاعات مربوط به آنها می تواند به افزایش طول عمر هر یک از این قطعات کمک کند.

    ۱- ماهک

    اهرم دنده قطعه ای قوسی شکل است که لغزنده دنده را به حرکت در می آورد و در نتیجه دنده مورد نظر درگیر شده و سرعت خودرو تغییر می کند. حرکت فلایویل نیز توسط فلایویل و بر اساس روش های ذکر شده تامین می شود. همانطور که می دانید برای هر فلایویل در گیربکس یک فلایویل وجود دارد.

    ریب ماهکریب ماهک

    ۲-دنده کشویی

    لغزنده دنده دارای شیارهایی در داخل و خارج است. کانال بیرونی به چرخ دنده و کانال های داخلی نیز برای اتصال به چرخ دنده ها تعبیه شده است. با اعمال تعویض دنده فلایویل روی شیار بیرونی لغزنده قرار می گیرد و لغزش به دنده مذکور متصل می شود و در نهایت لغزش و دنده در یک سرعت قرار می گیرند.

    یکی از مشکلاتی که در فرآیند تعویض دنده می تواند پیش بیاید حرکت همزمان دو قمر است که باعث می شود دو دنده گیربکس همزمان وارد زنجیر شود. این مشکل باید به طور همزمان در دو چرخش مختلف وجود داشته باشد که عملاً شفت خروجی نمی تواند همزمان با دو سرعت مختلف بچرخد. در نتیجه برای جلوگیری از این امر مکانیزمی به نام محدود کننده دنده طراحی شد تا از قفل شدن گیربکس و احتمالا آسیب رساندن به آن جلوگیری کند.

    ۳- دنده

    دنده ها را می توان مهمترین قسمت گیربکس دانست که بر اساس دو مفهوم انتقال نیرو و شکل دندانه در خودروهای سواری تقسیم بندی می شوند. از نظر انتقال نیرو، دنده ها به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

    • موازی با محور
    • محور عمودی
    • زنبور نفرت انگیز
    • انتقالانتقال

      دو نوع چرخ دنده از نظر شکل دندان وجود دارد دندان های ساده و مارپیچ جدا می شوند

      با توجه به اینکه گیربکس یکی از مهم ترین سیستم های خودرو می باشد باید در نگهداری آن بسیار دقت کرد. برای این منظور به موارد زیر توجه کنید:

      تعویض روغن گیربکس:

      روغن گیربکس که به واسکازین نیز معروف است باید هر ۳۰۰۰۰ کیلومتر تعویض شود. البته این یک عدد کلی است و اگر جابجایی مشکل باشد یا همراه با صداهای جیغ باشد، معمولا زمان تعویض را نشان می دهد. همچنین تغییر رنگ واسکازین به رنگ تیره یا بوی سوختگی از دیگر علائم تعویض واسکازین است.

      نشت عروقی:

      نشت واسکازین می تواند منجر به مشکلات بسیار جدی شود، زیرا منجر به افزایش اصطکاک بین قطعات مختلف و در نتیجه سایش زودرس آنها می شود.

      نشت عروقینشت عروقی

      شتاب آهسته خودرو:

      کندی خودرو یکی از مواردی است که می تواند در گیربکس مشکل ایجاد کند.

      مقالات زیر را حتما بخوانید
      • تغییر شماره ثبت
      • راهنمای خرید دست دوم
      • لرزش خودرو هنگام تعویض دنده:

        این مورد که بیشتر در خودروهای گیربکس اتوماتیک دیده می شود، نشان دهنده وجود مشکل در فرآیند تعویض دنده است و باید توسط متخصص بررسی شود.

        افزایش غیر طبیعی دور موتور:

        در صورت مواجه شدن با این گزینه، احتمالاً دنده ها در حال لیز خوردن هستند و برای بررسی دقیق تر باید به مکانیک متخصص مراجعه کنید.

        مقالات زیر را حتما بخوانید:

        • عوامل مخرب گیربکس اتوماتیک
        • چگونه با رعایت ۵ نکته عمر گیربکس اتوماتیک خود را دو برابر کنیم
        • همه چیز درباره گیربکس خودرو
        • تفاوت بین گیربکس تیپترونیک و شیفت ترونیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا