خودرو

۷ نشانه وجود آب در باک بنزین آپدیت ۱۴۰۳


آب از دو نوع هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است و همانطور که می دانید قابل اشتعال نیست. بدون شک هنگامی که این ماده غیر قابل اشتعال با بنزین موجود در باک خودرو مخلوط می شود، نه تنها از کیفیت انفجارهای محفظه سیلندر کاسته می شود، بلکه به تدریج باعث آسیب به قسمت های حساس سیستم سوخت رسانی مانند انژکتورها، سوخت می شود. لوله ها یا برخی از قسمت های حساس موتور مانند رینگ پیستون، سرسیلندر و … خواهد بود.

blankblank

با توجه به اهمیت این موضوع، در مطلب زیر قصد داریم نشانه های وجود آب در باک بنزین مخاطبان مکانیک را به شما بگوییم و راه های مقابله با آن را یادآور شویم.

blankblank

علائم وجود آب در مخزن گاز

وجود آب در بنزین با علائمی همراه است که عبارتند از:

برای شروع آماده می شویم

برای شروع آماده می شویمبرای شروع آماده می شویم

عدم استارت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها را می توان به وجود آب در سیستم سوخت رسانی خودرو نسبت داد. همانطور که گفته شد در صورت وجود آب در باک بنزین این سوخت دیگر همان قدرت سوخت را نخواهد داشت و در نتیجه کیفیت راه اندازی موتور نیز کاهش می یابد. از طرفی وجود آب در بنزین باعث ورود این ماده به محفظه احتراق شده و باعث اختلال در عملکرد سیستم جرقه زنی خودرو خواهد شد.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • شتاب نامطلوب

    شتاب نامطلوبشتاب نامطلوب

    معمولاً وقتی سوخت با خلوص و کیفیت بالا در محفظه سیلندر منفجر می شود، خودرو در بهترین حالت خود قرار می گیرد و شتاب خوبی را به همراه دارد. اما وقتی بنزین با آب مخلوط می شود از کیفیت انفجار داخل سیلندر کاسته شده و انرژی حاصل از احتراق این ماده نسبت به قبل کاهش می یابد. بنابراین میزان گشتاور و انرژی منتقل شده به چرخ ها کاهش یافته و در نتیجه شتاب خودرو نیز کاهش می یابد.

    خوردگی انژکتورها و شمع ها

    خوردگی انژکتورها و شمع هاخوردگی انژکتورها و شمع ها

    یکی از نشانه های واضح و بصری وجود آب در بنزین می تواند زنگ زدن سر سوزن انژکتور یا سر شمع ها باشد. اگر آلیاژ سر سوزن انژکتور خاصیت ضد اکسیداسیون کافی در برابر آب نداشته باشد، آبی که همراه با بنزین وارد انژکتور شده است پس از مدتی باعث زنگ زدگی این قسمت می شود.

    همچنین رطوبت وارد شده به محفظه سیلندر باعث زنگ زدگی آلیاژهای سر شمع می شود. بنابراین این مورد می تواند مربوط به وجود آب در مخزن گاز نیز باشد.

    عملکرد غیر عادی موتور

    این مشکل به وجود آب در بنزین و کیفیت پایین احتراق و انفجار داخل سیلندرها نیز مربوط می شود. زیرا هرچه کیفیت احتراق بنزین در محفظه احتراق کمتر باشد، مطمئناً عملکرد موتور از حالت عادی خارج شده و با پارگی همراه خواهد بود. ناهمواری موتور و نداشتن سیالیت مناسب از دیگر مشکلاتی است که در وجود آب در مخزن گاز قابل تشخیص است.

    تخلیه بیش از حد آب از اگزوز

    تخلیه بیش از حد آب از اگزوزتخلیه بیش از حد آب از اگزوز

    فرآیند شیمیایی سوختن بنزین با تولید بخار آب همراه است. بنابراین خروج این ماده از گازهای خروجی چندان نگران کننده نیست. اما اگر فکر می کنید اگزوز ماشین شما بیش از حد آب تولید می کند، باید وجود حیات در باک ماشین خود را زیر سوال ببرید!

    عملکرد نادرست موتور در محل

    اگر احساس می کنید که موتور خودروی شما در حالت ایستا و کاملاً خاموش، عملکرد مطلوبی ندارد، می توانید وجود آب در سیستم بنزین را حدس بزنید؛ زیرا در حالت میدانی، عملکرد موتور به خطاهای کوچک یا بنزین بی کیفیت حساسیت بیشتری دارد و به راحتی می تواند شما را از وجود آب یا سایر مواد غیر قابل اشتعال در باک بنزین آگاه کند.

    چراغ خلبان را روشن کنید

    چراغ خلبان را روشن کنیدچراغ خلبان را روشن کنید

    اگرچه دلایل مختلفی برای روشن شدن چراغ هشدار وجود دارد، اما در هر صورت کیفیت پایین سوخت خودرو به دلیل نفوذ آب نیز می تواند باعث روشن شدن این چراغ زرد رنگ شود. اشتباه در اثر نفوذ آب به بنزین منجر به حساسیت سنسورهای مربوطه شده و خطاهای لازم به کنترلر یا سیستم ISU ارسال می شود. این سیستم همچنین چراغ نشانگر پشت آمپلی فایر را روشن می کند تا هشداری برای راننده ارسال کند.

    راه های جلوگیری از ورود آب به مخزن

    خالی ماندن مخزن گاز برای مدت طولانی باعث جمع شدن قطرات آب در کف باک می شود. پس بهتر است ظرفیت سوخت خودرو را همیشه بالای یک حد مشخص نگه دارید. علاوه بر این، لازم است همیشه از ایستگاه های جدیدتر و ایمن سوخت گیری شود. زیرا مخازن ذخیره سوخت در مکان های قدیمی ممکن است مقاومت لازم را در برابر نفوذ آب نداشته باشند. همچنین تا حد امکان از سوخت گیری در شرایط بارانی خودداری کنید و همیشه درب بنزین را کاملا ببندید تا رطوبت وارد سیستم سوخت نشود.

    ناگفته نماند که در صورت نفوذ بیش از حد آب به مخزن خودرو، تنها راه حل قابل اعتماد بازکردن مخزن توسط متخصص و تخلیه آب از مخزن است. پس از آن مخزن کاملا شسته شده و باید کاملا خشک شود. از این گذشته، باید با سوخت مناسب پر شود و برای مدت طولانی خالی نگذارید تا آب راه خوبی برای نفوذ به مخزن پیدا نکند.

    نتیجه

    شاید در برخی موارد، ورود آب به باک خودرو اجتناب ناپذیر باشد. اما در هر صورت لازم است همیشه در پمپ بنزین هایی که از کیفیت بنزین آنها مطمئن هستید سوخت گیری کنید و تا حد امکان از خالی نگه داشتن باک نیز خودداری کنید. همچنین در صورت مشاهده علائم ورود آب به مخزن، با متخصصین مشورت کرده و برای رفع مشکل از آنها اقدام کنید تا از آسیب جدی به انژکتورها و سایر قطعات موتور جلوگیری شود.

    ادامه مطلب

    • نشت بنزین و علل سوراخ شدن مخزن
    • تشخیص خرابی سنسور گاز و علل آن
    • احتراق خشن خودرو و دلایل آن چیست؟
    • رنگ دود اگزوز چیست؟
    • ساده ترین نکات فنی که هر راننده باید بداند
    • ماشین های زرهی چگونه ساخته می شوند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا