خودرو

با انواع سیستم ترمز خودرو و نحوه عملکرد آن‌ها آشنا شوید آپدیت ۱۴۰۳


انواع سیستم های ترمز خودرو و نحوه عملکرد آنها موضوع این مقاله از سری مقالات فنی می باشد مجله خودرو در این مقاله در مورد انواع سیستم ترمز خودرو و نحوه عملکرد آنها صحبت خواهیم کرد. در آینده با ما همراه باشید.

اهمیت سیستم ترمز خودرو

برای آشنایی با انواع سیستم ترمز خودرو و نحوه عملکرد آنها، ابتدا باید معنای ترمز خودرو را بدانید. هر خودرو از قطعات و سیستم های زیادی تشکیل شده است که هر یک از آنها برای عملکرد صحیح آن مهم هستند. اما شاید مهمترین سیستم موجود در خودرو، سیستم ترمز باشد که در صورت عدم کارکرد صحیح، قطعا آسیب های جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.

سیستم ترمزسیستم ترمز
سیستم ترمز خودرو

با توجه به اهمیت سیستم ترمز خودرو، شرکت های سازنده از ابتدای تولید ترمز به فکر ارتقا و بهبود این سیستم بوده اند و این تلاش ها نتیجه داده و ترمزهای ایمن و مطمئن تری به بازار عرضه شده است. با ما همراه باشید تا با انواع سیستم های ترمز و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید.

اساس کار ترمز

برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد ترمز خودرو، علاوه بر آشنایی با انواع سیستم ترمز خودرو، لازم است اصول ترمز خودرو را نیز بدانید. اگرچه ممکن است اصطکاک در برخی موارد نامطلوب باشد و باعث اتلاف انرژی و آسیب به قطعات شود، اما اساس عملکرد ترمز معمولی (به استثنای ترمزهای مغناطیسی و الکتریکی که کمتر رایج هستند) بر اساس اصطکاک تولید بین سطوح و نیروی ترمز است. یک وسیله نقلیه در حال حرکت این نیروی اصطکاک است که انرژی جنبشی ناشی از حرکت آن را به انرژی گرمایی تبدیل می کند و در نتیجه خودرو را متوقف می کند.

میزان اصطکاک بین دو سطح به طور کلی به مواد سطوح، نیروی وارده و زبری یا صافی سطوح بستگی دارد. وقتی پدال ترمز را با پا فشار می دهید، سیستم ترمز خودرو فعال می شود و در نهایت بدون توجه به مکانیسم یا نوع ترمز، نیرویی به چرخ ها وارد می شود تا خودرو را متوقف کند.

blankblank

انواع سیستم های ترمز خودرو

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، اساس عملکرد سیستم ترمز خودرو صرف نظر از نوع آن (به استثنای ترمزهای مغناطیسی و الکتریکی) یکسان است. زیرا با اعمال نیرو به چرخ ها و در اثر اصطکاک خودرو می ایستد. سیستم های ترمز از دیدگاه های مختلفی تقسیم بندی می شوند که در زیر به آنها اشاره می شود.

دیدگاه منبع انرژی

از این نظر انواع سیستم های ترمز خودرو به ۶ دسته زیر تقسیم می شوند:

    • ترمز مکانیکی: در ترمز مکانیکی نیروی ترمز از طریق قطعات مکانیکی مانند میله های استوانه ای، بست های مکانیکی، فنرها و … به چرخ منتقل می شود. در خودروهای قدیمی از ترمزهای مکانیکی استفاده می شد که به دلیل کارایی بسیار پایین در حال حاضر در خودروها استفاده نمی شود.
    • ترمز هیدرولیک: در این نوع ترمز با فشار دادن پای راننده، نیروی ترمز به فشار هیدرولیک از سیلندر اصلی تبدیل شده و سپس از طریق خطوط ترمز و سایر قسمت ها به چرخ ها منتقل می شود. در ترمز هیدرولیک به جای استفاده از اتصالات مکانیکی، از روغن ترمز برای انتقال نیروی ترمز استفاده می شود. در حال حاضر تقریبا تمامی خودروهای سواری به این نوع ترمز مجهز هستند.
    • blankblank

        • ترمز هوا یا پنوماتیک: در ترمزهای بادی از هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسور برای انتقال نیروی ترمز استفاده می شود. این نوع ترمز بیشتر در اتوبوس ها و کامیون های بزرگ استفاده می شود. از آنجایی که ترمز هیدرولیک نمی تواند نیروهای ترمز زیادی را منتقل کند. همچنین نیروی ترمز تولید شده توسط ترمز بادی بیشتر از ترمز هیدرولیک است.
        • ترمز خلاء: در این نوع ترمز ایجاد خلاء در لوله های ترمز باعث حرکت لنت ها و در نهایت توقف می شود. این سیستم ها بیشتر در قطارها استفاده می شوند.
        • ترمز مغناطیسی: در سیستم ترمز مغناطیسی، یک آهنربای دائمی وظیفه تولید میدان مغناطیسی را بر عهده دارد و در نهایت با استفاده از اصول الکترومغناطیسی، نیروی ترمز بر روی چرخ ها اعمال می شود. در این سیستم اصطکاک وجود ندارد و در نتیجه سایش بسیار کاهش می یابد. این نوع ترمزها تکنولوژی فوق العاده بالایی دارند و هنوز هم به صورت بسیار محدود در خودروها نصب می شوند. شایان ذکر است که این ترمزها عملکرد بسیار سریع تری دارند و این نیز از ماهیت مغناطیس ناشی می شود.
        • blankblank
          • ترمز برقی: ترمزهای برقی در خودروهای برقی استفاده می شوند و به سه نوع ترمز ترمز، ترمز احیا کننده و ترمز رئوستات تقسیم می شوند. خودروهای الکتریکی انرژی جنبشی خود را از موتورهای الکتریکی دریافت می کنند. با ترمز پلاگین، به محض اینکه راننده پای خود را روی پدال ترمز فشار می دهد، جهت چرخش موتور برعکس می شود و در نتیجه خودرو متوقف می شود. در حالت احیا کننده هنگام ترمز موتور الکتریکی وارد حالت ژنراتور می شود و انرژی جنبشی چرخ ها را گرفته و به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و این انرژی الکتریکی در باتری ذخیره می شود و از این گذرگاه انرژی در واقع تبدیل می شود و خودرو متوقف می شود. در نوع مقاومتی از مقاومت متغیر در مدار ترمز استفاده می شود و ترمزگیری با از دست دادن انرژی در آن انجام می شود.
          • blankblank

            از نقطه نظر اعمال اصطکاک

            در این نوع جداسازی نحوه ایجاد اصطکاک در مرحله نهایی مهم است یعنی. در تماس با چرخ از این منظر ترمزها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

              • ترمزهای کاپ: ترمزهای کاپ از ترمزهای دیسکی قدیمی ترند و بیشتر قطعات ترمز داخل کاپ (درام) هستند. در داخل درام دو لنت وجود دارد که با فشار دادن پا بر روی پدال ترمز بر اساس نیروی هیدرولیکی ایجاد شده، این لنت ها به دیواره داخلی درام می چسبند و اصطکاک ایجاد می کنند و در نهایت این اصطکاک انرژی جنبشی را به صورت از دست می دهد. گرما و ترمز ماشین
              • blankblank

                  • ترمزهای دیسکی: ترمزهای دیسکی دارای قطعاتی مانند لنت، کالیپر، روتور و غیره هستند. و با فشار دادن پا روی پدال ترمز روغن وارد دستگاه شده و باعث حرکت پیستون فلزی داخل دستگاه می شود. حرکت این پیستون باعث چسبیدن لنت ها به صفحات روتور و ایجاد اصطکاک و در نهایت از بین رفتن تمام انرژی جنبشی چرخ ها و توقف خودرو می شود.
                  • بر اساس عملکرد

                    از این منظر، سیستم ترمز خودرو می تواند دو نوع عملکرد داشته باشد:

                      • ترمز پایی یا ترمز سرویس: همانطور که از نام آن پیداست، این ترمزی است که هنگام رانندگی از آن برای کاهش سرعت یا توقف خودرو استفاده می کنید.
                      • ترمز دستی یا ترمز دستی: این ترمزها که به ترمزهای اضطراری نیز معروف هستند در هنگام پارک کردن استفاده می شوند و مستقل از ترمز پایی یا سرویس هستند.
                      • blankblank

                        بر اساس توزیع نیروی ترمز

                          1. سیستم تکی: در این نوع ترمز، نیروی ترمز به یک جفت چرخ اعمال می شود که می تواند مکانیکی یا هیدرولیکی باشد.
                          2. سیستم دوگانه: سیستم دوگانه نیروی ترمز را بین تمام چرخ ها توزیع می کند و عمدتاً در خودروهای سنگین استفاده می شود.

                        در نهایت ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که سیستم هایی مانند ABS، EBD، CBC و …. گزینه هایی هستند که به توقف خودرو کمک می کنند که در مقالات بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

                        نیاز به تخصص خودرو

                        در پایان مقاله با شما کاربران گرامی در مورد اهمیت تخصص خودرو صحبت خواهیم کرد. شاید در مورد دو سرویس ارائه شده در بالا سوال داشته باشید (برای خرید ماشین به مدرک نیاز دارم، برای فروش ماشین نیاز به مدرک دارم)، چه مدرکی برای فروش ماشین لازم است؟

                        کاربران گرامی در نظر داشته باشند که یکی از راه ها و دام های کلاهبرداری که دلال ها از آن استفاده می کنند، وارد کردن ایرادات غیر ضروری به خودرو برای کاهش قیمت آن است، اما اگر گواهی کارشناسی از یک مرکز معتبر داشته باشید، راه را بر روی کلاهبرداری می بندید. نمایندگی های خودرو و خودرویی که خودتان با مناسب ترین و کارشناسانه ترین قیمت می فروشید.

                        به همین دلیل است که می گوییم با استفاده از کارشناس خودرو با خدمات مکانیک می توانید لذت خرید یا فروش خودروی دست دوم را تجربه کنید. با کلیک بر روی تصویر زیر وارد صفحه ۲۰۹ امتیاز لیسانس مکانیک شوید و با جزئیات این سرویس آشنا شوید.

                        کارشناس خودروکارشناس خودرو
                        کارشناس خودرو

                        مقالات زیر را حتما بخوانید:

                        توقف اضطراری وسیله نقلیه

                        نحوه عملکرد سیستم کنترل صعود و فرود را بیاموزید

                        سیستم تزریق سوخت چگونه کار می کند؟

                        دیفرانسیل خودرو چگونه کار می کند؟

                        با انواع سیستم تعلیق خودرو آشنا شوید

                        علت سر و صدای داخل کابین چیست؟

                        گیربکس ماهک

                        تفاوت بنزین یورو ۲ و یورو ۴

                        سیستم کنترل کشش چیست؟

                        سیستم کنترل فشار باد لاستیک چیست؟

                        درباره مشکلات انژکتور خودرو بیشتر بدانید

                        اهمیت بالانس چرخ چیست؟

                        لاستیک های زمستانی و تابستانی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا