اخبار تکنولوژی

ساخت qr code برای کارت ویزیت رایگان

ساخت qr code برای کارت ویزیت رایگان

آموزش ساخت کد QR و خواندن آن

احتمالاً با کدهای QR آشنا هستید. کدهای QR امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند و جایگزین بسیار خوبی برای بارکد هستند. حال سوال این است که چگونه یک کد QR بسازیم یا چگونه این نوع کدها را بخوانیم؟ در این قسمت از آموزش قصد داریم نحوه ساخت کدهای QR و خواندن آنها را یاد بگیریم.

کد QR چیست و چه تفاوتی با بارکد دارد؟

کلمه QR مخفف عبارت Quick Response است. بنابراین یک کد QR کدی است که باید پاسخ بسیار سریعی داشته باشد. در واقع این کدها نمادهای دو بعدی هستند که پیچیده تر از بارکدها هستند. در واقع این کدها علاوه بر سرعت بالاتر، اطلاعات بیشتری را نیز ذخیره می کنند. این مشکل تمایل به استفاده از این کدها را به عنوان جایگزین بارکد افزایش داده است. کدهای QR ماتریس رمزنگاری نیز نامیده می شوند. این کدها شامل چیدمان نقاط مربع سیاه (به نام ماژول) روی سطح میدان های سفید است.

در کل، بارکد شامل ۳۰ کاراکتر است. در حالی که یک کد QR می تواند شامل ۷۰۸۹ کاراکتر باشد. بنابراین بدیهی است که میزان اطلاعات تحت پوشش کدهای QR دو بعدی بسیار بیشتر از بارکدها است و کدهای QR توسط تلفن های هوشمند قابل خواندن هستند و استفاده از آنها بسیار گسترده تر از بارکدها است.

کد ساخت QR

ابزارهای خاصی برای شناسایی و خواندن کدهای QR وجود دارد، اما این روزها اپلیکیشن های مختلفی معرفی شده اند که می توانند کدهای QR را از طریق دوربین گوشی هوشمند اسکن کنند. با استفاده از دوربین تلفن همراه خود می توانید این کدها را شناسایی و بخوانید. این کدها بسیار سریع هستند و اطلاعات جامعی در رابطه با کد QR مورد نظر کاربر ارائه می دهند. حالا چگونه می توانم یک کد QR ایجاد کنم؟ در ادامه این قسمت توضیحات بیشتری در مورد نحوه ساخت کد QR و خواندن آن خواهیم داد.

اطلاعات ذخیره شده در کد QR

کدهای QR حاوی اطلاعات مختلف و متفاوتی هستند. این کدها ظرفیت ذخیره سازی بسیار بالایی دارند و معمولا حاوی اطلاعات زیادی هستند. اطلاعات ذخیره شده در این کدها بسته به نوع کاربر کد متفاوت است. به عنوان مثال، یک کد QR ممکن است حاوی آدرس وب سایت یا شماره تماس یک منبع خاص باشد، اما کد QR دیگر اطلاعات دیگری را ارائه می دهد و فقط حاوی اطلاعات جامع و دقیق در مورد خود محصول است.

معمولاً پس از اسکن کد با گوشی، برنامه به طور خودکار کد را آنالیز کرده و سایر فرآیندها را انجام می دهد. به عنوان مثال اگر این کد حاوی آموزش یک سایت باشد، پس از اسکن کد به صورت خودکار وارد سایت مورد نظر می شوید و اگر کد حاوی شماره تلفن مخاطب خاصی باشد، پس از اسکن، این مخاطب به صورت خودکار وارد لیست مخاطبین می شود. .

آموزش ساخت کد QR

کد QR را می توان از طریق سایت های خاصی سفارشی ساخت. کد QR بسته به نیاز کاربر می تواند حاوی اطلاعات خاصی باشد. در زیر نمونه هایی از سایت های تولید کننده کد QR را ارائه خواهیم داد.

  • Kaywa: با استفاده از این سایت، کاربران می توانند کدهای QR خود را ایجاد کنند. این کدها می توانند حاوی اطلاعات مختلفی باشند. از طریق این سایت می توانید یک کد QR حاوی اطلاعاتی مانند URL، متن، شماره پیامک، شماره تماس، مخاطب و غیره ایجاد و ارسال کنید. این سایت یک کد QR را به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربر قرار می دهد. با این حال، برخی از خدمات این سایت تخصصی هستند و می توان از آنها به صورت رایگان استفاده کرد. به عنوان مثال در حالت پرمیوم و غیر رایگان این سایت می توانید یک کد QR پویا ایجاد کنید.
  • QRStuff: این یکی از جامع ترین منابع ایجاد کد QR موجود است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد. با استفاده از این منبع می توانید کدهای QR حاوی ۱۹ نوع محتوای مختلف تهیه کنید. امکان سفارشی سازی رنگ ها و تعیین فرمت دانلود کد QR از دیگر خدمات این سایت می باشد. به طور کلی، QRStuff یکی از مفیدترین منابع برای ایجاد کدهای QR است.
  • GoQR: سایت GoQR یکی از بهترین و به روزترین منابع برای ایجاد کدهای QR محسوب می شود. این سایت بسیاری از ویژگی های مفید را در اختیار کاربر قرار می دهد و خدمات ایجاد کد QR رایگان را ارائه می دهد. به کمک این سایت کدهای QR حاوی اطلاعات مختلفی از جمله متن، آدرس وب سایت، شماره تماس و … تهیه می شود. این سایت سفارشی سازی، اندازه و ابعاد تصویر، رنگ و موارد دیگر را در اختیار کاربران قرار می دهد.

در نتیجه استفاده از منابع وارد شده، می توانید یک کد QR منحصر به فرد ایجاد کنید. استفاده از این سایت ها پیچیده نیست و پیاده سازی آنها آسان است.

کدها را رمزگشایی کنید QR برخط

امروزه اپلیکیشن های زیادی برای خواندن این کدها ساخته شده است. این برنامه ها با اسکن این کدها اطلاعات داخل کد را استخراج می کنند. این برنامه ها برای سیستم عامل های اندروید، iOS، ویندوز فون و … ساخته شده اند. برخی از بهترین برنامه ها در این زمینه عبارتند از Kaywa Reader، QR Droid، Quickmark، Scan-for-iPhone، Google Zxing، Esponce QR Reader. با دانلود و نصب این برنامه ها بر روی گوشی هوشمند خود می توانید کدهای QR را رمزگشایی کنید. روش دیگر برای خواندن کدهای QR به روش آنلاین معروف است. برخی از موثرترین سایت‌های کدخوان QR موجود عبارتند از:

  • Zxing Decoder Online: کدهای QR را می توان با استفاده از این سایت رمزگشایی کرد. برای این کار از بارکد مورد نظر عکس بگیرید و این عکس را در سایت آپلود کنید. در مرحله بعد فرآیند خواندن کد QR از طریق سایت تکمیل می شود. همچنین، روش دیگری شامل ارائه URL کد QR است. در این روش باید آدرس عکس حاوی کد QR مورد نظر خود را وارد کنید و در مرحله بعد از طریق سایت به نتیجه خواهید رسید.
  • QR Generator by Patrick Wied: این سایت همانند سایت قبلی به کاربر امکان ایجاد کدهای QR را می دهد و به کاربر اجازه می دهد تا جزئیات و محتوای کد QR را بخواند. کار با این سایت بسیار ساده است. برای استفاده از این سایت کد خوان QR باید گزینه I want to decode a QR code را انتخاب کنید و تصویر مورد نظر QR Code را آپلود کنید. در نهایت، جزئیات کد QR در قالب متن ظاهر می شود.
  • بارکدخوان آنلاین: این سایت فرمت های مختلف کد QR را رمزگشایی می کند. فرمت های پشتیبانی شده توسط این سایت عبارتند از UPC-A، UPC-E، EAN-8، EAN-13، کد ۳۹، کد ۱۲۸، کد QR، ماتریس داده، PDF 417 و ITF. این سایت همچنین از آپلود تصاویر با فرمت های PNG، JPEG، TIFF، GIFF و BMP با حداکثر حجم ۱ مگابایت پشتیبانی می کند.

در نهایت با استفاده از روش های فوق می توانید کدهای QR را به صورت کاملا آنلاین مطالعه و رمزگشایی کنید. روش های فوق سایت های آنلاین کدخوان QR هستند. برای این منظور می توانید از اپلیکیشن های مخصوص موبایلی که در ابتدای این قسمت ذکر شد نیز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آیا می خواهید در مورد آخرین به روز رسانی ها اعلان دریافت کنید؟ خیر بله