رپورتاژ آگهی

دسته بندی شیرآلات بهداشتی و ساختمانی

شیرآلات را می توان از نقطه نظرات مختلفی دسته بندی کرد. متداول ترین نوع تقسیم بندی انواع شیرآلات بر اساس نوع عملکرد است. اما در این مقاله دو نوع دسته بندی کمتر بررسی شده انواع شیرآلات بهداشتی یعنی از نظر محل نصب و از نظر جنس را بررسی خواهیم کرد. شیرآلات دیواری، توکاسه و توکار هر یک مزایای خاص خود را دارند که باعث محبوبتشان شده است. علاوه بر این، جنس انواع شیرآلات ساختمانی نیز یکی دیگر از نکاتی است که در زمان خرید و مقایسه انواع شیرآلات باید در نظر داشته باشید.

مکان نصب شیرآلات بهداشتی

شیرآلات بهداشتی از نظر محل نصب به طور کلی به دو دسته، شیرآلات دیواری و شیرآلات توکاسه و شیرآلات توکار تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی هر یک از این انواع می‌پردازیم.

  • شیرآلات دیواری

شیرآلات دیواری بر روی دیوار نصب می‌شوند. اکثر انواع شیرآلات قدیمی که تا به امروز نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته اند، از نوع دیواری هستند. به عنوان مثال، شیرآلات روشویی و ظرفشویی اگر بر روی سینک نصب نشوند و بجای آن بر روی دیوار قرار بگیرند، از انواع شیر روشویی دیواری یا شیر ظرفشویی دیواری به حساب می آیند. علاوه بر این، مدلی به نام شیر روگازی یا شیر قابلمه‌پرکن نیز تولید شده است که در آشپزخانه بر روی دیوار بالای گاز نصب می‌شود و وظیفه آن پر کردن قابلمه و کتری است.

شیرآلات دیواری

  • شیرآلات توکاسه

شیرآلات توکاسه، انواعی از شیرآلات هستند که به صورت ایستاده بر روی سینک نصب می‌شوند و بر روی دیوار قرار نمی گیرند. انواع شیرآلات توکاسه انواع شیر روشویی و شیر ظرفشویی هستند که بر روی سینک نصب می‌شوند و به همین دلیل توکاسه نام دارند.

  • شیرآلات توکار

شیرآلات ساختمانی توکار یکی از انواع جذاب شیرآلات هستند که سازوکار اصلی آن‌ها در داخل دیوار قرار می‌گیرد و تنها بخش قابل مشاهده آن‌ها بر روی دیوار پنل کاربری، آبریز و سردوش است. ظاهر شیرآلات توکار مینیمال و زیبا است، اما حتماً باید انواع با کیفیت آن‌ها را خریداری کنید تا دچار ایراد نشوند. در غیر این صورت، برای تعمیر شیرآلات توکار ممکن است نیاز به باز کردن دیوار باشد.

شیرآلات توکار

جنس شیرآلات بهداشتی

یکی از نکات مهمی که در زمان خرید شیرآلات باید مد نظر قرار دهید، جنس مواد اولیه شیرآلات است. جنس شیرآلات ساختمانی می‌تواند برنج، استیل، سرب خشک، سرامیکی و یا پلاستیک باشد.

  • شیرآلات برنجی

آلیاژ شمش برنج استاندارد، به عنوان بهترین ماده اولیه برای تولید انواع شیرآلات بهداشتی و ساختمانی شناخته می‌شود. این آلیاژ شامل ۵۸ تا ۶۰٪ مس، زیر ۲٫۵٪ سرب، حدود ۳۸٪ روی و مقداری ناخالصی که اجتناب ناپذیر است، می‌باشد. قیمت این نوع شیرآلات مناسب است و دارای دوام خوبی نیز هستند. این نوع شیرآلات رایج‌ترین نوع شیرآلات در بازار هستند و تنوع قیمتی بسیار بالایی دارند.

شیرآلات توکاسه برنجی

  • شیرآلات سربی

شیرآلات سربی برای سلامتی کاربران بسیار مضر هستند. سرب خشک برای سلامتی آسیب ‌زاست و اگر در بخش‌هایی از شیرآلات که با جریان آب در تماس مداوم هستند مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است با گذر زمان از سطح مربوطه جدا شده و با جریان آب وارد بدن انسان شود. همچنین، این نوع شیرآلات به مرور زمان ممکن است دچار خردشدگی شود.

  • شیرآلات پلاستیکی

شیرآلات پلاستیکی با گذر زمان چرک و آلودگی را جذب می‌کنند و کدر می‌شوند. همچنین، در اثر تأثیرات سرما و گرما در طول زمان، ترک می خورند و در نهایت ممکن است بشکنند. بنابراین، توجه داشته باشید که هر چند قیمت شیرآلات پلاستیکی از سایر مدل‌ها پایین‌تر است، اما استفاده از آن‌ها بهداشتی و به صرفه نیست.

  • شیرآلات چینی یا سرامیکی

شیرآلات چینی (سرامیکی) با اینکه ظاهر بسیار جذاب و منحصر به فردی دارند به راحتی ترک بر می دارند، لب پر می شوند و حتی می شکنند. این نوع شیرآلات فانتزی هستند و بیشتر جنبه دکوری دارند تا استفاده روزمره. البته که می توانید انواع شیرآلات چینی خریداری نمایید، به شرط اینکه در زمان استفاده دقت کافی به خرج دهید تا ضربه ای به این شیرآلات وارد نشود.

همانطور که بررسی کردیم، شیرآلات بهداشتی را می‌توان از نظر محل نصب و جنس مواد ساخته شیرآلات دسته‌بندی کرد. از نظر محل نصب، شیرآلات دارای انواع توکاسه، دیواری و توکار هستند، و از نظر جنس، انواع شیرآلات مختلفی از جمله برنجی، سربی، پلاستیکی و سرامیکی در بازار موجود هستند. برای مطالعه کامل تر در مورد این موضوع می توانید به مقاله مقایسه انواع شیرآلات بهداشتی مراجعه کنید. هر یک از انواع شیرآلات مزایا و معایب خود را دارند، و با مقایسه آن‌ها در کنار مقایسه قیمت شیرآلات، می‌توانید بهترین شیرآلات ساختمانی را برای خود انتخاب کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا