خودرو

در مورد کولر خودرو بیشتر بدانید آپدیت ۱۴۰۳

در این مقاله از سری مقالات فنی مرتبط با مکانیک قصد داریم شما را با کولر خودرو آشنا کنیم. آنچه در این مقاله می خوانید نکات خوبی برای آشنایی و نگهداری از کولر خودرو است.

با یک کلیک استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری نگران نباشید اینجا دریافت می کنم

صدای آمدن بهار و آرام باز شدن گلها پایان زمستان را زیبا و دلنشین کرد. اما زمان مانند عقابی تندرو می‌گذرد و بهار جای خود را به تابستان نخواهد داد. تابستانی که شاید مانند سال گذشته گرم و سوزان باشد. در این شرایط، شاید یکی از مهم ترین تجهیزات خودرویی که عملکرد آن بسیار مهم است، چیزی جز کولر نباشد. اهمیت اینترکولر و به طور کلی سیستم سرمایش و گرمایش خودروها به حدی است که شاید این سیستم نتیجه رقابت تنگاتنگ این دو خودرو را مشخص کند. در زیر نگاهی به این قطعه حیاتی از تجهیزات خواهیم انداخت.

نحوه عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو

کولر ماشینکولر ماشین

اساس عملکرد سیستم های خنک کننده تقریباً یکسان است و با گردش مایع بین منبع سرد و گرم، تبادل حرارت و خنک کننده حاصل می شود. در کولر خودرو، گاز ابتدا در کمپرسور فشرده می شود که نیروی خود را از تسمه دینام و از موتور دریافت می کند و تحت فشار زیاد به کندانسور هدایت می شود. گاز با از دست دادن حرارت در کندانسور به مایع تبدیل می شود و پس از عبور از لوله مویین که به شیر انبساط نیز معروف است به دلیل کاهش قابل توجه فشار به حالت دو فاز تبدیل می شود.

blankblank

این ماده دو فازی سپس وارد اواپراتور می شود. این مایع با ورود به اواپراتور گرما را از لوله ها گرفته و دوباره به گاز تبدیل می شود. حالا نوبت فن است که وارد کابین شده و هوای داخل کابین را به آن لوله ها هدایت کند و پس از خنک شدن، آن هوا دوباره وارد کابین می شود و در نهایت شما گرمای سوزان تابستان را احساس نخواهید کرد.

قطعات کولر خودرو

کولر ماشینکولر ماشین

کمپرسور

همانطور که گفته شد کمپرسور وظیفه متراکم کردن گاز خنک کننده را بر عهده دارد و نیروی لازم برای این کار توسط تسمه دینام از موتور تامین می شود.

خازن

اساس کار کندانسور مانند رادیاتور است و گاز ورودی به آن با اتلاف حرارت به مایع تبدیل می شود. به دلیل دمای پایین آن، مایع خروجی کندانسور وظیفه خنک سازی را بر عهده دارد.

شیر انبساط

مقدار گاز ورودی از کندانسور به اواپراتور توسط شیر انبساط تعیین و کنترل می شود و از طرفی افت فشار در این قسمت اتفاق می افتد. به عبارت دیگر، شیر انبساط بار حرارتی و سرعت خنک کننده اواپراتور را متعادل می کند.

خشک کن

بین اواپراتور و کندانسور دستگاهی به نام خشک کن (خشک کن گیرنده) وجود دارد که با استفاده از یک ماده شیمیایی رطوبت را جذب می کند. وجود این ماده شیمیایی حیاتی است زیرا در صورت وجود آب، کریستال های یخ تشکیل می شود و در نتیجه سیستم تهویه کار نمی کند و آسیب می بیند. شاید ملموس ترین مثال برای درک عملکرد این ماده شیمیایی، بسته های کوچکی باشد که در کفش و کیف قرار می گیرد.

بخارساز

همانطور که از نام این قسمت پیداست، در این قسمت تبخیر آب صورت می گیرد و گرمای کابین گرفته می شود.

خنک کننده فن

فن خنک کننده وظیفه گردش هوا را بر عهده دارد و با چرخش هوا خنکی را برای شما به ارمغان می آورد.

blankblank

نکات مهم در مورد کولر خودرو

کولر ماشینکولر ماشین

  1. بلافاصله پس از سوار شدن به ماشین کولر گازی را روشن نکنید. در عوض، چند دقیقه پنجره ها را باز بگذارید تا هوای داخل کابین عوض شود و سپس کولر را روشن کنید. بدون شک اکثریت رانندگان همین کار را می کنند اما دلیل این امر چیست؟ گرمای هوای تابستان منجر به گاز بنزین داخل کابین می شود که گازی سمی و خطرناک است و می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بار آورد که با باز گذاشتن چند دقیقه شیشه ها دیگر جای نگرانی نیست.
  2. برخی افراد اغراق می کنند و معتقدند روشن کردن کولر باعث افزایش قابل توجه مصرف سوخت می شود. در حالی که این اصلا درست نیست. سعی کنید هنگام روشن بودن کولر فشار زیادی به خودرو وارد نکنید و از این طریق می توانید مصرف سوخت را نیز مدیریت کنید. شایان ذکر است که مصرف سوخت با پنجره های باز و سرعت بالا عملاً بیشتر از روشن بودن تهویه مطبوع خودرو است و این به دلیل مشکلات آیرودینامیکی است که پنجره های باز باعث افزایش مقاومت هوا می شود.
  3. حتی در صورت امکان، خودرو را در داخل خانه و حداقل در سایه پارک کنید تا محفظه بیش از حد گرم نشود.
  4. کولر را با دور کم و دور موتور روشن کنید و پس از روشن شدن دور فن را زیاد کنید تا هوای گرم لوله های تهویه خارج شود.
  5. در تونل ها یا هوای آلوده، دکمه گردش داخلی کولر گازی را فعال کنید، زیرا باعث خنک شدن سریعتر هوای داخل می شود.
  6. استفاده طولانی مدت از کولر گازی در ترافیک شدید یا بالا رفتن از شیب زیاد فشار زیادی به موتور و خودرو وارد می کند، بنابراین در این موارد بهتر است کولر گازی را برای چند دقیقه در یک چرخه معمولی خاموش و دوباره روشن کنید. . البته کم کردن مایع خنک کننده نیز توصیه می شود.
  7. قبل از شروع فصل تابستان، کولر گازی را چک کنید و از درست کارکرد آن مطمئن شوید.
  8. آب رادیاتور را همیشه چک کنید زیرا کمبود آن باعث گرم شدن بیش از حد موتور و سرد نشدن مناسب کولر می شود.
  9. از دنده سنگین در سرعت های پایین استفاده کنید. این موضوع علاوه بر کمک به خنک سازی بیشتر، از آسیب دیدن سایر تجهیزات خودرو جلوگیری می کند.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • کولر را شارژ کنید

    کولر ماشینکولر ماشین

    نوع گاز مصرفی در کولر R134 و بعد از مدتی مقدار آن کاهش می یابد و در واقع وقتی در مورد شارژ کولر صحبت می کنیم; این در حال پر کردن مخزن خنک کننده است. شارژ مبرد معمولاً باید هر دو سال یکبار انجام شود و با توجه به اینکه مبردهای دیگری در بازار وجود دارد، مطمئن شوید که چیلر شما با همان گاز شارژ می شود زیرا ترکیب دو گاز مختلف می تواند باعث کاهش عملکرد چیلر شود. توجه داشته باشید که روشن کردن کولر بدون گاز یا با مقدار کم می تواند به کمپرسور آسیب برساند.

    blankblank

    علائم خرابی تهویه مطبوع

    بارزترین نشانه خرابی کولر گازی عدم خنک شدن آن است که در صورت روشن نشدن کولر گازی و یا شنیدن صدای غیرعادی از موتور هر بار که کولر گازی را روشن می کنید به راحتی تشخیص داده می شود. نشانه دیگر خرابی کولر است. در صورت مشاهده این موارد سریعا کولر را خاموش کنید و در اولین فرصت به مکانیک مراجعه کنید.

    blankblank

    مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

    ۵ دلیلی که نشان دهنده خرابی دینام خودرو است

    عمر مفید خودروها در ایران و ۱۰ گام اساسی برای افزایش عمر خودرو

    علائم خرابی استپر موتور خودرو

    بخاری ماشین و همه چیز در مورد بهره برداری، نگهداری و خرابی …

    باتری خودرو و هر آنچه که باید در مورد باتری خودرو بدانیم

    عوامل موثر بر مصرف سوخت خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آیا می خواهید در مورد آخرین به روز رسانی ها اعلان دریافت کنید؟ خیر بله