خودرو

کیت مکش و هدرز، دو قطعه جذاب افتر‌مارکت خودرو آپدیت ۱۴۰۳


نصب کیت مکش و هدرها به عنوان راه حلی برای تقویت موتور و کاهش ساییدگی، یکی از اولین مراحل در تیونینگ خودروهای معمولی است. اگر به مرور زمان عملکرد خودروی شما تکراری شد یا احساس کردید که موتور خودرو شتاب مورد نیاز خود را نمی گیرد، حتما باید به دنبال راه حلی برای تامین هوای بهتر موتور خودرو باشید. از طرفی باید بدانید که تخلیه کامل و سریع سیلندر خودرو از گازهای تولید شده یا دود گازهای خروجی نیز نقش مهمی در افزایش مکش و تنفس بهتر موتور دارد.

blankblank

کیت ورودی و هدرها

قبل از نصب کیت ورودی و منیفولدها، بهتر است با دو قسمت آن آشنا شوید.

کیت ورودی هوا چیست؟

کیت ورودی هوا چیست؟کیت ورودی هوا چیست؟

هر موتور احتراق داخلی، از موتورهای اسکوتر کودکان گرفته تا موتورهای عظیم دریایی، برای کار کردن به دو چیز نیاز دارد: اکسیژن و سوخت. سیستم ورودی هوا در خودرو نقش مهمی در نحوه کارکرد موتور دارد و یکی از قسمت های اصلی تنفس موتور عبور جریان هوا است. از طرف دیگر، هوای ورودی به موتور باید از گرد و غبار تمیز باشد. زیرا ورود ریزگردها به داخل موتور باعث کاهش عمر آن می شود. استفاده از فیلتر هوا برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل موتور خودرو است.

از طرفی استفاده از این فیلتر مانعی برای جریان هوا ایجاد کرده و شدت آن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این حالت در خودرو شبیه استفاده از ماسک است که تنفس را کندتر و سخت تر از حالت عادی می کند و دقیقاً همان حالتی است که فیلتر هوا برای عبور جریان هوا به داخل موتور ایجاد می کند. برای حل این مشکل از کیت ورودی هوا برای متعادل کردن مشکل جریان هوا استفاده می شود.

کیت ورودی هوا راه حلی برای عبور بیشتر هوای بیرون از فیلتر و ورود به سیستم سوخت خودرو است. هر چه دمای هوای ورودی به موتور کمتر باشد، متراکم تر خواهد بود. هوای متراکم اکسیژن بیشتری را حمل می کند و با افزایش سوخت و در نهایت ایجاد قدرت بیشتر باعث احتراق بیشتر می شود. در اکثر خودروها به دلیل قرار گرفتن ورودی هوا در نزدیکی موتور، دمای هوای ورودی بالاتر از محیط است و با توجه به آنچه گفتیم این امر منجر به کاهش چگالی هوا می شود که در نهایت منجر به نامطلوب شدن آن می شود. قدرت حاصل از این فرآیند

کیت های ورودی هواکیت های ورودی هوا

کیت های مکش هوا به دلیل اینکه در مسیر جریان آزاد هوا و همچنین در فضایی دور از موتور خودرو قرار دارند، علاوه بر افزایش حجم هوای ورودی، هوای خنک تری نسبت به قبل به موتور خودرو ارسال می کنند. در واقع، برخلاف تصور عمومی، این کیت ها به خودی خود قابلیت خنک کنندگی ندارند. بلکه به دلیل شرایط موقعیت مکانی، هوای با کیفیت بهتر و دمای پایین تری را وارد خودرو می کنند. لوله های مورد استفاده در ساخت این کیت ها معمولا ضخیم و نرم هستند تا از افت فشار هوای جاری جلوگیری نشود.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • هدرها چیست؟

    هدرها چیست؟هدرها چیست؟

    برای اینکه موتورهای احتراق داخلی چرخه احتراق را کامل کنند، دود احتراق باید به طور کامل از سیلندر خودرو خارج شود تا فرآیند احتراق مجدد با ورود هوای تازه انجام شود. اگر ورودی و خروجی دود احتراق از سیلندر سریع نباشد، این کندی مانع از ورود هوای تازه برای احتراق بهتر می شود. اگرچه در خودروهای امروزی منیفولد وظیفه هدایت و تخلیه دود و گازهای ناشی از احتراق را بر عهده دارد، اما بسیاری از افراد برای افزایش کارایی این سیستم به جای منیفولد از منیفولد استفاده می کنند.

    هدرها بخشی برای تقویت موتور خودرو و بخشی از سیستم اگزوز خودرو هستند. هدرهایی که از فلزاتی مانند فولاد، فولاد یا آلیاژهای گران قیمت ساخته شده اند، جایگزین منیفولد چدنی خودرو می شوند. هدف از هدرها بهبود عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت است. عملکرد بهینه موتور، جدا از تهویه خوب، به خروج سریع گازهای ایجاد شده در نتیجه احتراق از سیلندر نیز بستگی دارد. هرچه صدای اگزوز سریعتر و کاملتر باشد، موتور بهتر تنفس می کند. اگر هدرها به درستی نصب شوند، ۵ تا ۱۰ درصد به گشتاور خروجی و ۱۰ تا ۲۰ اسب بخار به خروجی موتور اضافه می کند.

    انواع هدر

    انواع هدرانواع هدر

    تنوع هدرها شاید به اندازه تنوع موتورهای تولید شده در دنیا باشد. به طور کلی انواع کلکتور بر اساس جنس سرامیک، فولاد، کروم و فولاد ضد زنگ طبقه بندی می شوند.

    نوع سربرگ ها تاثیر مستقیمی بر تاثیر و کارایی آن دارد و معمولا هدرهای استنلس استیل بهتر از بقیه هستند. معمولا برای گرم نگه داشتن گازهای خروجی، تسریع در خروج آنها و همچنین جلوگیری از آسیب دیدن قطعات داخل موتور در اثر حرارت زیاد، منیفولدها را با نوار عایق بندی می کنند.

    blankblank

    شرکت های تولید کننده کیت های ورودی و منیفولدها

    JEGS، AEM، pectre Performance و k&n از معروف ترین تولیدکنندگان سیستم های ورودی هوا در جهان هستند. اما از آنجایی که شرکت های تولیدی توانایی طراحی هدرهای جداگانه را بر اساس مشخصات موتور و فضای نصب دارند، بسیاری از شرکت ها می توانند هدر تولید کنند.

    آخرین کلمه

    کیت ورودی و هدرهاکیت ورودی و هدرها

    یک کیت ورودی و هدرها به تنهایی کمک زیادی به افزایش قدرت موتور نمی کنند و به ندرت می توان مشاهده کرد که فقط یکی از آنها در خودرو استفاده شود. همچنین علاقه مندان به تعویض صدای اگزوز خودروی خود باید بدانند که تغییر صدای ایجاد شده توسط منیفولدها بسیار ناچیز است و اگر به دنبال صدای بیشتر هستند علاوه بر منیفولدها، کیت صدا خفه کن را نیز نصب کنند.

    نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که این قطعات بر روی خودروهای افترمارکت نصب می شوند و ممکن است باعث خارج شدن خودرو از گارانتی سازنده شوند.

    ادامه مطلب

    • علائم خرابی سنسور خنک کننده چیست؟
    • علائم خرابی سنسور اکسیژن چیست؟
    • ۱۰ دلیل رایج برای روشن شدن چراغ چک موتور
    • نکات رانندگی در زمستان
    • ۹ نکته مفید و کاربردی برای تعویض روغن موتور
    • عواقب جبران ناپذیر رانندگی با باک خالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا