خودرو

همه چیز در مورد ضد یخ خودرو و آموزش تعویض ضد یخ خودرو + ویدئو آپدیت ۱۴۰۳

در این مطلب از سری مقالات مجله خودرو با مکانیک، ضد یخ، زمان مناسب تعویض ضدیخ و نحوه تعویض ضدیخ خودرو را توضیح می دهیم. شما می توانید پس از مطالعه و مشاهده فیلم تعویض ضدیخ در خودرو در انتهای مطلب، پاسخ سوالات خود را در مورد این مایع مهم خودرو دریافت کنید.. در این مقاله در مورد ضد یخ، زمان مناسب برای تعویض آن و نحوه عملکرد ضد یخ در فصل تابستان صحبت خواهیم کرد.

ضد یخ چیست؟

قبل از اینکه در مورد اثربخشی ضد یخ بدانید، خوب است بدانید این مایع چیست.

ضدیخ (ضد یخ همان ضدیخ تابستانی) مایعی است که برای جلوگیری از یخ زدگی و بالا بردن نقطه جوش آب استفاده می شود. افزودن ضدیخ به رادیاتور خودرو، دمایی را که خودرو در آن می تواند بدون جوشیدن کار کند، افزایش می دهد.. ضد یخ یک افزودنی مبتنی بر الکل است که معمولاً به رنگ های سبز، قرمز، آبی یا نارنجی یافت می شود و از اتیلن گلیکول ساخته می شود.

وظایف ضد یخ خودرو

قبل از ذکر زمان مناسب برای تعویض ضدیخ در تابستان و زمستان، بهتر است با عملکرد آن بیشتر آشنا شوید.

۱- یکی از مهمترین وظایف ضدیخ جلوگیری از یخ زدگی در فصول سرد سال است. به دلیل فلزی بودن قطعات خودرو، یخ زدن آب خودرو می تواند صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد که ضدیخ با پایین آوردن نقطه انجماد آب از آن جلوگیری می کند. زیرا یخ زدن سیستم خنک کننده باعث انبساط سیال می شود ضد یخ است و در اثر افزایش حجم آن، دیواره بلوک سیلندر ترک می‌خورد و رادیاتور می‌ترکد..

۲- تقریباً همه رانندگان از اهمیت استفاده از ضد یخ در زمستان آگاه هستند، اما افراد کمتری از تأثیر ضد یخ در فصول گرم سال مطلع هستند. استفاده از ضدیخ در تابستان باعث افزایش نقطه جوش آب و جلوگیری از جوشیدن خودرو می شود. به عنوان مثال دمای هوای تهران گاهی در تابستان به ۴۰ درجه سانتیگراد می رسد. بنابراین وجود سیالی که بتواند حرارت موتور را در این شرایط کاهش دهد ضروری است.

۳- یکی از مواردی که باعث گرم شدن موتور و به جوش آمدن خودرو می شود، نرسیدن مایع خنک کننده به برخی از قسمت ها و روزنه هاست که باعث بالا رفتن دما و در نتیجه جوشیدن موتور می شود. ضد یخ با کاهش رسوبات داخل رادیاتور تا حدودی این مشکل را حل می کند.

۴- خوردگی و اکسید شدن قطعات فلزی موتور یکی از مشکلاتی است که می تواند هزینه های زیادی را به صاحبان خودرو تحمیل کند. جلوگیری از خوردگی قطعات فلزی یکی از مهمترین عملکردهای ضد یخ است که افراد کمی از آن اطلاع دارند.

نسبت ضد یخ خودرو و آب موتور

همه چیز درباره ضد یخ خودرو
نسبت ضد یخ خودرو و آب موتور

مقدار ضد یخ و آب و نسبت بین آنها از نکات مهمی است که هنگام استفاده از ضدیخ باید به آن توجه داشت. اگر میزان ضد یخ روی خودرو بیش از حد لازم باشد، علاوه بر اختلال در عملکرد ضدیخ، استهلاک قطعات خودرو را نیز افزایش می دهد. از طرفی اگر مقدار ضد یخ کمتر از حد لازم باشد دیگر نمی توان از آن انتظار خنک سازی لازم را داشت و خوردگی قطعات نیز افزایش می یابد. میزان ضدیخ و آب برای هر خودرو متفاوت است و این مقادیر توسط شرکت سازنده خودرو اعلام می شود که در اکثر خودروها ۵۰:۵۰ یا ۴۰:۶۰ است. اگر به مقادیر اعلام شده سازنده دسترسی ندارید، نیمی از مایع را داخل رادیاتور آب و نیمی دیگر را ضدیخ خودرو بریزید.

نکات مهم در مورد ضدیخ خودرو

۱- آب مصرفی باید دارای سختی بسیار کم و دیونیزه باشد.

۲- توصیه می شود فقط از ضد یخ در رادیاتور خودرو استفاده نکنید. زیرا ضدیخ در برابر یخ زدگی یا اتلاف حرارت در سیستم خنک کننده چندان موثر نیست. اگرچه برخی از شرکت ها مانند پرستون نسبت آب به ضد یخ را در محصولات خود ۵۰:۵۰ رعایت کرده اند و در نتیجه نیازی به اضافه کردن آب به سیستم رادیاتور نیست.

۳-در کل رنگ ضدیخ ربطی به کیفیت ضدیخ خودرو ندارد و نمی توان کیفیت این مایع را از روی رنگ قضاوت کرد.

۴- ضدیخ های سازنده های مختلف را مخلوط نکنید، حتی اگر یک رنگ باشند. این شغل می تواند به سیستم خنک کننده خودرو آسیب برساند.

۵- یک ضد یخ خوب باید در برابر شعله مقاوم باشد و به راحتی مشتعل نشود.

۶- بوی نامطبوع ضدیخ می تواند نشانه آسیب آن باشد.

۷- ضد یخ باید طبق دستورالعمل سازنده رقیق شود.

۸- در صورت وجود کف در رادیاتور، ابتدا باید رادیاتور را تخلیه کنید و سپس تمام قسمت های اتصال و لوله ها را بررسی کنید. زیرا ضد یخ کف تشکیل نمی دهد.

۹- استاندارد GS1 یکی از معتبرترین استانداردهای جهانی در زمینه تولید ضدیخ به حساب می آید و تولیدکنندگانی که دارای این استاندارد و گواهینامه هستند می توانند تا حد زیادی از کیفیت محصولات خود اطمینان داشته باشند.

چرا باید ضدیخ عوض شود؟

همانطور که گفته شد یکی از مهم ترین ویژگی های ضد یخ خاصیت ضد خوردگی آن است. این خاصیت ارتباط مستقیمی با زمان استفاده از ضد یخ دارد. یعنی اگر ضد یخ به طور مرتب تعویض نشود خاصیت ضد خوردگی آن از بین می رود و این امر بر عمر موتور و سیستم خنک کننده خودرو تاثیر منفی می گذارد که می تواند هزینه های زیادی برای صاحب خودرو داشته باشد.

علاوه بر از بین رفتن خاصیت ضد خوردگی ضد یخ، خاصیت مقاومت در برابر سرما و گرما نیز با گذشت زمان از بین می رود. در صورت از بین رفتن این عملکرد و با تغییرات آب و هوا، احتمال آسیب جدی به موتور و سیستم خنک کننده خودرو افزایش می یابد.

زمان مناسب برای تعویض ضدیخ خودرو

به طور کلی ضدیخ ها از نظر کیفی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • ضد یخ بر پایه مواد معدنی
  • ضد یخ بر اساس ارگانیک
  • ضدیخ های پایه معدنی اصلی ترین نوع ضد یخ موجود در بازار هستند و بهترین زمان برای تعویض هرساله است. ضدیخ های پایه ارگانیک عمر طولانی تری دارند و در نتیجه عمر مفید آنها حدود سه سال است. از آنجایی که نمی توان این دو مورد را از هم تفکیک کرد، توصیه می شود سالانه ضد یخ تعویض شود.

    نحوه تعویض ضدیخ خودرو

    توصیه می کنیم این کار را انجام دهید این را به تولیدکنندگان رادیاتور یا گاراژها بسپارید، اما اگر به دلایلی تصمیم گرفتید خودتان ضدیخ را تعویض کنید، فقط مراحل زیر را دنبال کنید. همچنین برای یادگیری بهتر می توانید به ویدئو به انتهای مقاله مراجعه کنید.

    قبل از انجام کار به این نکته مهم توجه کنید که ضدیخ سمی است و نباید با بدن تماس پیدا کند..

    مرحله اول: رادیاتور را تخلیه کنید

    همه چیز درباره ضد یخهمه چیز درباره ضد یخ
    نشتی ضد یخ

    اولین قدم برای تعویض ضدیخ تخلیه رادیاتور است. قبل از باز کردن درب رادیاتور اجازه دهید موتور خودرو کاملا خنک شود. در پایین رادیاتور، درست زیر موتور، یک سوپاپ تی شکل یا کلاهکی دارد که در واقع یک خروس تخلیه رادیاتور است. ظرفی به ظرفیت حدود ۲۰ لیتر زیر رادیاتور قرار دهید و پس از باز کردن درب، بگذارید تمام مایع موجود در رادیاتور تخلیه شود. در پایان شیر تخلیه را ببندید.

    مرحله دوم: ضد یخ را در محفظه موتور تخلیه کنید

    تعویض ضدیختعویض ضدیخ
    تعویض ضدیخ

    علاوه بر مقدار ضد یخی که از رادیاتور جدا کردید، حدود ۳٫۵-۴ لیتر ضد یخ نیز در پوسته موتور وجود دارد که باید آن را نیز تخلیه کنید.

    برای این کار شیر تخلیه رادیاتور را دوباره باز کنید، درب رادیاتور را باز بگذارید. موتور ماشین را روشن کنید و به طور مداوم از بالای رادیاتور آب بریزید تا زمانی که آب خروجی از شیر تخلیه رادیاتور شفاف شود. البته به این نکته توجه کنید که این روش اگرچه ساده است اما یک ایراد اساسی دارد و آن اینکه با جمع نکردن ضدیخ قدیمی به محیط زیست آسیب وارد می کند.

    پس اگر شما هم مثل ما طبیعت دوست هستید از روش دوم برای تخلیه ضدیخ ماشین که در پوسته موتور است استفاده کنید. البته این راه کمی پیچیده تر است و زمان زیادی می برد. برای این کار باید دریچه های محفظه موتور را باز کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این سوپاپ ها می توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. این شیرها معمولاً با یک کلید شش گوش یا تخت باز می شوند.

    مرحله ۳: رادیاتور را با ضد یخ جدید پر کنید

    همه چیز درباره ضد یخ خودروهمه چیز درباره ضد یخ خودرو
    پر کردن رادیاتور ماشین

    در این مرحله موتور خودرو را خاموش کنید و دریچه هایی را که باز کرده اید ببندید تا ضدیخ قدیمی تخلیه شود. رادیاتور و مخزن آب خودرو را با مخلوط ضدیخ و آب به نسبتی که قبلا توضیح دادیم پر کنید. ۵۰:۵۰ یا ۴۰:۶۰ بسته به نوع ماشین). بهتر است از آب جوشیده استفاده کنید. مراقب باشید بیش از حد مجاز مایع نریزید.

    مرحله چهارم: بررسی نهایی

    در مرحله آخر موتور را روشن کنید و اجازه دهید مایع داخل موتور جریان یابد. در صورت لزوم کمی مایع به رادیاتور اضافه کنید و درب رادیاتور را ببندید. اگر بعد از مدتی روشن شدن موتور متوجه شدید که موتور خودرو داغ است، مقداری ضدیخ به رادیاتور اضافه کنید.

    در ویدئو مکانیک متخصص زیر نکات مهم زیادی را در مورد نحوه تعویض ضدیخ خودرو و آسیب هایی که در صورت عدم استفاده از ضد یخ ممکن است به خودرو شما وارد شود را توضیح می دهد.

    مقالات زیر را حتما بخوانید:

    نکات مهم برای رانندگی در برف و یخبندان

    سیستم ترمز EBD چیست؟

    با کالیپر ترمز آشنا شوید

    با راهکارهای کاهش صدای موتور آشنا شوید

    با ویژگی های کانکتور الکتریکی آشنا شوید

    درباره ویژگی های جعبه فرمان بیشتر بدانید

    چراغ عقب خودرو چیست؟

    درباره کولر خودرو بیشتر بدانید

    جعبه فیوز پژو

    لوله

    اتو را نگه دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا