خودرو

زمان ترکیدن لاستیک چه کارهایی باید انجام بدهیم آپدیت ۱۴۰۳


لاستیک ها تنها قسمت هایی از خودرو هستند که با زمین در تماس هستند و اگر بخواهیم استعاره ای داشته باشیم در واقع مانند کفشی برای مردم هستند. در مورد اهمیت کفش همیشه گفته می شود که پا قلب دوم انسان است و هر چقدر هم که برای کفش راحت خرج کنیم ارزشش را دارد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که لاستیک ها به اندازه کفش های انسان مهم هستند، پس با ما همراه باشید تا در هنگام پنچر شدن لاستیک چه کاری انجام دهیم.

با یک کلیک استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری نگران نباشید اینجا دریافت می کنم

درباره لاستیک خودرو بیشتر بدانید

لاستیک ها به عنوان رابط بین زمین و خودرو عمل می کنند و کل وزن خودرو از طریق لاستیک ها به زمین منتقل می شود و طبق قانون سوم نیوتن خودرو شروع به حرکت می کند و پنچر شدن لاستیک در حین حرکت می تواند صدمات جبران ناپذیری به بار آورد. برای آشنایی بیشتر با کفش های خودروی خود با ما همراه باشید.

بالانس چرخ یکی از راه های بهبود سلامت لاستیک خودرو است. برای اطلاعات بیشتر، مقاله را بخوانید بالانس چرخ از دست نده

مواد تشکیل دهنده لاستیک

blankblank
مواد لاستیکی

در تولید لاستیک از مواد شیمیایی، معدنی و طبیعی مختلفی استفاده می شود که هر کدام ویژگی خاصی در لاستیک دارند. مهمترین مواد مورد استفاده در تایرها عبارتند از:

  • لاستیک: لاستیک به دلیل خواص بی نظیری که دارد در زندگی انسان کاربردهای زیادی دارد و شکل طبیعی آن از گیاهان خاصی به دست می آید. جالب است بدانید که لاستیک برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. لاستیک خود به سه نوع طبیعی، مصنوعی و بازیافتی تقسیم می شود، زیرا ترکیبی از انواع طبیعی و مصنوعی در ساخت لاستیک ها استفاده می شود.
  • نخ: در پوشش لاستیک ها از نخ های مصنوعی، نایلون یا پلی استر استفاده می شود که به آن لاشه می گویند. عملکرد این لایه های پنبه ای این است که فشار وارده به لاستیک (به خصوص فشار باد) را از داخل و خارج جذب می کند.
  • کربن سیاه: شاید انتظار چنین چیزی را نداشته باشید، اما کربن سیاه در فضاهای خالی بین مولکول های لاستیک قرار می گیرد و مقاومت لاستیک را افزایش می دهد و خواص مکانیکی آن را بهبود می بخشد. شایان ذکر است که گاهی در کنار کربن بلک از پرکننده هایی مانند کائولن نیز استفاده می شود.
  • سیم: مفتول های فولادی دارای روکش مسی یا برنزی هستند و برای افزایش استحکام بخشی از لاستیک که روی یقه قرار می گیرد. استفاده می شود
  • مواد نگهدارنده: مواد موجود در هوا مانند اکسیژن و ازن می توانند باعث سایش لاستیک شوند و برای جلوگیری از این امر از موادی مانند اکسیدان، موم، آنتی اوزونانت و غیره استفاده می شود.
  • سایر مواد: علاوه بر مواد ذکر شده در بالا، از برخی مواد شیمیایی دیگر نیز برای پردازش بهتر لاستیک استفاده می شود.
  • انواع لاستیک

    blankblank
    انواع لاستیک خودرو

    لاستیک ها را می توان از دو دیدگاه مختلف طبقه بندی کرد:

    ۱٫ ساختاری

    ۲٫ عملکرد

    از نظر ساختاری تایرها به دو دسته مورب و شعاعی تقسیم می شوند. لاستیک های بایاس تکنولوژی قدیمی تری دارند و رزوه های استفاده شده نایلونی هستند. این لایه ها به صورت ضربدری روی هم قرار می گیرند و سیم فولادی فقط در قسمت یقه استفاده می شود. در تایرهای رادیال همانطور که از نامش پیداست در جهت شعاع و عمود بر خط مرکزی تایر قرار می گیرد و عمدتا از ریون یا پلی استر ساخته می شود.

    لاستیک ها از نظر عملکردی به ۵ دسته تقسیم می شوند: لاستیک های چهارفصل، تابستانه، لاستیک های با کارایی بالا، لاستیک های مناسب برای انواع جاده ها و لاستیک های زمستانی (یخ شکن).

    لاستیک های چهارفصل که اولین بار توسط شرکت GoodYear روانه بازار شد را می توان محبوب ترین نوع لاستیک نه تنها در بازار ایران بلکه در بازارهای جهانی دانست. در این نوع تایرها از نخ ها و لایه های لاستیکی به طور یکسان برای ایجاد تعادل در تمام فصول سال استفاده می شود.

    لاستیک های تابستانی نیز برای فصول تابستان طراحی شده اند و عملکرد بهتری در جاده های خشک و گرم نسبت به ۴ فصل دارند. لاستیک های با کارایی بالا در سرعت های پایین، پیچ ها، صدای کم و غیره عملکرد بهتری دارند. لاستیک های تمام زمینی عمدتاً در ون ها و SUV ها استفاده می شوند و حتی در جاده های خاکی نیز عملکرد خوبی دارند. لاستیک های یخ شکن نیز برای جلوگیری از لیز خوردن و سر خوردن روی برف و یخ طراحی شده اند و در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرند.

    طول عمر لاستیک ماشین

    blankblank
    طول عمر لاستیک ماشین

    مانند سایر قطعات خودرو نمی توان طول عمر لاستیک ها را به طور دقیق در نظر گرفت و بهترین مرجع برای این موضوع سازنده است، اما به گفته بسیاری از کارشناسان ۱۰۰ هزار کیلومتر عمر معقول برای لاستیک ها و ۲۵ هزار کیلومتر در صورت وجود دارد. بازرسی سالانه در هر کیلومتر در نظر گرفته می شود، بهتر است هر ۴ سال یکبار لاستیک ها را تعویض کنید. اگر این تعویض ها یا تعمیر و نگهداری به طور دقیق و منظم انجام نشود، منجر به مواردی مانند پنچر شدن لاستیک می شود که در ادامه به علل آن می پردازیم.

    دلایل پنچر شدن لاستیک ها

    سایش بیش از حد: سایش بیش از حد به این معنی است که آج های لاستیک قبل از زمان مورد نظر فرسوده شده و نیاز به تعویض دارند. دو عامل بسیار مهم در این سایش عدم تعادل چرخ است که در مقاله مربوطه به طور کامل توضیح داده شده است. عامل دیگر وجود ایراد در سیستم تعلیق و فنر است که باعث توزیع نابرابر نیرو بین لاستیک های مختلف شده و منجر به سایش زودرس خواهد شد.

    خرابی لاستیک: اگر لاستیک های خودرو استانداردهای لازم را نداشته باشند، حتی اگر نو باشند، دور از ذهن نیست که بترکند. توصیه می شود در هنگام خرید لاستیک به مواردی مانند تاریخ ساخت، بار مجاز، سایز لاستیک، کشش، مقاومت لاستیک و … توجه شود.

    blankblank
    لاستیک براست

    فشار باد: فشار نامناسب لاستیک عامل دیگری است که می تواند باعث باد شدن ناگهانی لاستیک شود، بنابراین توصیه می شود که هوای لاستیک های خود را به طور منظم و ماهانه چک کنید.

    برخورد با اجسام تیز و تیز: در صورت برخورد لاستیک به اجسام تیز و تیز مانند میخ، تکه های شیشه و … امکان ترکیدن آن وجود دارد.

    وقتی لاستیک باد می کند چه باید کرد؟

    پنچر شدن ناگهانی لاستیک یکی از خطرناک ترین موقعیت هایی است که هر راننده می تواند با آن مواجه شود. در چنین شرایط حساسی چه باید کرد و چه نباید کرد؟

    وقتی لاستیک پنچر شد چه باید کرد؟

    خونسردی خود را حفظ کنید: اصل اول، نه تنها در این شرایط، بلکه در هر موقعیت مشابه دیگری، حفظ خونسردی و خونسردی است، زیرا در غیر این صورت نمی توانید هیچ یک از کارهای زیر را انجام دهید و شاید نتیجه فوق العاده چشمگیر باشد. برای شما و دیگران دنبال خواهند شد.

    از پدال گاز استفاده کنید: بسیاری از رانندگان هنگامی که لاستیک پنچر است پدال گاز را ترک می کنند و سعی می کنند بایستند، در حالی که بسیاری از چیزها بی فایده و حتی خطرناک هستند. پدال گاز را به آرامی فشار دهید زیرا با افزایش سرعت خودرو بیشتر وزن خودرو به چرخ های جلو منتقل می شود و همچنین باید خودرو را به کنار جاده منتقل کنید.

    توقف در محل امن: ماشین را در مکانی امن پارک کنید و لاستیک معیوب را تعویض کنید.

    با لاستیک پنچر چه کاری نباید انجام داد؟

    ترمز ناگهانی: پای خود را به یکباره روی پدال ترمز قرار ندهید، زیرا ممکن است باعث ترکیدن لاستیک شود.

    blankblank
    لاستیک براست

    فرمان را رها نکنید: در این مواقع برخی افراد دچار استرس می شوند، فرمان را رها می کنند و ترمز دستی را می کشند و …. فرمان را با دو دست محکم بگیرید و ماشین را به مکانی امن برانید.

    اجازه ندهید کار شما را به چنین نقاط تنگی بکشاند: تعمیر و نگهداری مناسب و بررسی وضعیت لاستیک تا حد زیادی از شما در برابر پنچر شدن لاستیک محافظت می کند و خطرات احتمالی را کاهش می دهد. به قول قدیمی ها “پیشگیری بهتر از درمان است”!

    نیاز به تخصص خودرو

    در پایان مقاله با شما کاربران عزیز کمی در مورد اهمیت تخصص خودرو صحبت خواهیم کرد. ممکن است در مورد دو سرویس ارائه شده در بالا سوالی داشته باشید (برای خرید خودرو به تخصص نیاز دارم، برای فروش خودرو به تخصص نیاز دارم). من ماشین میفروشم به چه تخصصی نیاز داریم؟

    کاربران گرامی توجه داشته باشید که یکی از روش ها و دام های کلاهبرداری توسط دلالان، وارد کردن ایرادات غیر ضروری به داخل خودرو برای کاهش قیمت آن است، اما در صورت داشتن گواهی کارشناسی از مراکز معتبر، روش کلاهبرداری نزدیک به نمایندگی های خودرو است. و ماشین خود را با مناسب ترین و کارشناسانه ترین قیمت بفروشید

    به همین دلیل است که می گوییم با استفاده از کارشناس خودرو با خدمات مکانیک می توانید لذت خرید یا فروش خودروی دست دوم را تجربه کنید.با کلیک بر روی تصویر زیر وارد صفحه لیسانس ۲۰۹ با مکانیک شوید و جزئیات این سرویس را دریافت کنید.

    کارشناس خودروکارشناس خودرو
    کارشناس خودرو

    مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

    چگونه از خودروها بهتر نگهداری کنیم؟

    میانگین عملکرد یک خودرو در یک سال چقدر است؟

    اساس عملکرد پمپ هیدرولیک خودرو چیست؟

    چرا خرید ماشین دست دوم یا حتی نو نیاز به تجربه دارد؟

    بخاری خودرو و هر آنچه که باید در مورد عملکرد، نگهداری و عیب یابی آن بدانید

    خرید ماشین دست دوم؛ فرصت یا تهدید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا