اخبار تکنولوژی

تکینگی کی اتفاق می‌افتد؟ نکات و آمارهای مهم درباره AGI

هوش مصنوعی ما را می‌ترساند و ما را مجذوب می‌کند. تقریباً هر هفته، در اخبار هوش مصنوعی چیزهایی می‌خوانیم که ما را شگفت زده می‌‌کند. نگرانی‌های بسیاری در رابطه با توسعه هوش مصنوعی وجود دارد. داستان‌های عجیب و غریب هم کم نیست. بیشتر این افسانه‌های هوش مصنوعی ناشی از تحقیقاتی است که توسط افراد خارج از این حوزه به اشتباه تفسیر شده است.

بزرگترین ترس در مورد هوش مصنوعی تکینگی یا singularity است، سیستمی‌که قادر به تفکر در سطح انسان است. به عقیده برخی از کارشناسان، تکینگی به آگاهی ماشینی نیز اشاره دارد. صرف نظر از اینکه هوشیار باشد یا نه، چنین ماشینی می‌تواند به طور مداوم خود را بهبود بخشد و بسیار فراتر از توانایی‌های ما باشد.

آیا AGI / تکینگی هرگز اتفاق خواهد افتاد؟

به گفته اکثر کارشناسان هوش مصنوعی، بله.

تکینگی یا AGI چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ به باور بسیاری از دانشمندان قبل از پایان قرن.

دیدگاه جمعی در دهه ۲۰۱۰ این بود که حدود ۵۰ سال طول می‌کشد. پس از پیشرفت‌ها در مدل‌های زبانی بزرگ (LLM)، برخی از محققان برجسته هوش مصنوعی دیدگاه‌های خود را به‌روزرسانی کردند. به عنوان مثال، هینتون در سال ۲۰۲۳ معتقد بود که ممکن است ۵ تا ۲۰ سال طول بکشد.

وضعیت فعلی ما چگونه است؟

در حالی که راه‌حل‌های ظریفی در خصوص هوش مصنوعی وجود دارد که در بسیاری از وظایف از انسان‌ها فراتر می‌رود، هنوز تا ظهور تکینگی فاصله داریم و ابزارهای فعلی همچنان تحت کنترل اپراتورها و شرکت‌هایی که آنها را تولید کرده‌اند هستند. این ابزارها در حالت فعلی نقش یک دستیار را دارند.

پاسخ‌های ظریف تر در زیر آمده است. چندین نظرسنجی و تحقیق از دانشمندان هوش مصنوعی انجام شده است که در مورد زمان وقوع تکینگی اطلاعاتی را ارائه می‌دهد.

نتایج نظرسنجی‌های بزرگ محققان هوش مصنوعی

ما به نتایج ۵ نظرسنجی با حدود ۱۷۰۰ شرکت‌کننده نگاه کردیم که در آن محققان تخمین زدند که تکینگی چه زمانی اتفاق می‌افتد. در همه موارد، اکثر شرکت‌کنندگان انتظار داشتند که هوش مصنوعی قبل از سال ۲۰۶۰ تکینگی داشته باشد.

با توجه به نظرسنجی تخصصی ۲۰۲۲ در مورد پیشرفت در هوش مصنوعی، که با شرکت ۷۳۸ متخصص در کنفرانس‌های NIPS و ICML 2021انجام شد، کارشناسان هوش مصنوعی تخمین می‌زنند که ۵۰ درصد احتمال وجود هوش ماشینی در سطح بالا تا سال ۲۰۵۹ به منصه ظهور برسد.

نظرسنجی‌های قدیمی‌تر نتایج مشابهی داشتند. در سال ۲۰۰۹، ۲۱ کارشناس هوش مصنوعی شرکت کننده در کنفرانس AGI-09 مورد بررسی قرار گرفتند. کارشناسان معتقد بودند که AGI در حدود سال ۲۰۵۰ و احتمالا زودتر اتفاق خواهد افتاد.

در بالا می‌توانید تخمین‌های آنها را در مورد دستاوردهای خاص هوش مصنوعی مشاهده کنید: قبولی در آزمون تورینگ، قبولی در کلاس سوم، دستیابی به پیشرفت‌های علمی ‌ارزشمند نوبل و دستیابی به هوش مافوق بشری.

در سال ۲۰۱۲/۲۰۱۳، وینسنت سی. مولر، رئیس انجمن اروپایی سیستم‌های شناختی، و نیک بوستروم از دانشگاه آکسفورد، که بیش از ۲۰۰ مقاله در مورد ابرهوش و هوش عمومی‌مصنوعی (AGI) منتشر کردند، نظرسنجی را از محققان هوش مصنوعی انجام دادند. . ۵۵۰ شرکت کننده به این سوال پاسخ دادند: “چه زمانی احتمال وقوع AGI وجود دارد؟”

  • ۱۰٪ از شرکت کنندگان باور داشتند که AGI احتمالا تا سال ۲۰۲۲ اتفاق می‌افتد
  • برای سال ۲۰۴۰، سهم ۵۰٪ است
  • ۹۰٪ از شرکت کنندگان باور داشتند که AGI احتمالا تا سال ۲۰۷۵ اتفاق می‌افتد.

در ماه مه ۲۰۱۷، ۳۵۲ کارشناس هوش مصنوعی که در کنفرانس‌های NIPS و ICML در سال ۲۰۱۵ منتشر کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند.

بر اساس نتایج نظرسنجی، کارشناسان تخمین می‌زنند که احتمال وقوع AGI تا سال ۲۰۶۰ ۵۰ درصد است. با این حال، بر اساس جغرافیا اختلاف نظر قابل توجهی وجود دارد: پاسخ‌دهندگان آسیایی انتظار AGI را در ۳۰ سال آینده دارند، در حالی که آمریکایی‌های شمالی انتظار آن را در ۷۴ سال دارند.

برخی از عملکردهای مهم شغلی که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ خودکار شوند عبارتند از: مشاغل مربوط به مرکز تماس، رانندگی کامیون و خرده فروشی.

در سال ۲۰۱۹، ۳۲ کارشناس هوش مصنوعی در نظرسنجی در مورد زمان بندی AGI شرکت کردند:

  • ۴۵ درصد از پاسخ دهندگان تاریخ قبل از ۲۰۶۰ را پیش بینی می‌کنند
  • ۳۴ درصد از همه شرکت کنندگان تاریخ بعد از ۲۰۶۰ را پیش بینی کردند
  • ۲۱ درصد از شرکت کنندگان پیش بینی کردند که تکینگی هرگز رخ نخواهد داد.

کارآفرینان هوش مصنوعی همچنین تخمین‌هایی درباره زمان رسیدن ما به تکینگی انجام می‌دهند و نسبت به محققان کمی‌خوش‌بین‌تر هستند:

  • لوئیس روزنبرگ، دانشمند کامپیوتر، کارآفرین و نویسنده: ۲۰۳۰
  • پاتریک وینستون، استاد دانشگاه MIT و مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی MIT از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۷: او به سال ۲۰۴۰ اشاره کرد و در عین حال تأکید کرد که اگرچه این اتفاق خواهد افتاد، اما تخمین آن بسیار سخت است.
  • ری کورزویل، دانشمند کامپیوتر، کارآفرین و نویسنده ۵ کتاب پرفروش سال ۲۰۴۵ را تخمین زده است.
  • یورگن اشمیدهابر، یکی از بنیانگذاران شرکت هوش مصنوعی NNAISENSE سال ۲۰۵۰ را تخمین زده است.

چرا رسیدن به AGI برای اکثر متخصصان اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد؟

این پیش‌بینی‌ها ممکن است خام به نظر برسند، اما وقتی این حقایق را در نظر بگیرید کاملاً معقول خواهند بود:

هوش انسان ثابت است مگر اینکه به نحوی توانایی‌های شناختی خود را با ماشین‌ها ادغام کند. ایلان ماسک یکی از جنجال‌برانگیز‌ترین چهره‌ها در این حوزه است که قصد دارد این کار را انجام دهد اما تحقیقات در مورد رابط‌های مغز و رایانه در مراحل اولیه است.

هوش ماشین به الگوریتم‌ها، قدرت پردازش و حافظه بستگی دارد. قدرت پردازش و حافظه با سرعت تصاعدی در حال افزایش است. در مورد الگوریتم‌ها، تا کنون ما در تامین الگوریتم‌های لازم برای ماشین‌ها برای استفاده موثر از قدرت پردازش و حافظه آن‌ها خوب بوده‌ایم.

با توجه به اینکه هوش ما ثابت است و هوش ماشینی در حال رشد است، به احتمال بالا دیری نخواهد شد که ماشین‌ها از ما پیشی بگیرند مگر اینکه محدودیت سختی برای هوش آنها وجود داشته باشد. ما هنوز با چنین محدودیتی مواجه نشده‌ایم.

این یک قیاس خوب برای درک رشد نمایی است. در حالی که ماشین‌ها در حال حاضر ممکن است احمق به نظر برسند، اما خیلی زود می‌توانند بسیار هوشمند رشد کنند. بنابراین احتمالات بسیار نزدیک هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا