اخبار تکنولوژی

چه چیزی سرورهای نسل یازدهم HP را در بازار متمایز می کند؟

نسل یازدهم سرورهای HP که تحت عنوان ProLiant Gen11 شناخته می‌شوند، مجموعه‌ای از نوآوری‌ها را ارائه می‌دهند که آن‌ها را به انتخابی ایده‌آل برای طیف وسیعی از بارهای کاری تبدیل کرده است. این سرورها یکسری ویژگی‌های شاخص دارندکه اولین مورد عملکرد و کارایی است. این سرورها از پردازنده‌های نسل چهارم زئون اینتل و AMD EPYC 7004 پشتیبانی می‌کند. این پردازنده‌ها هسته‌های پردازشی و حافظه نهان بیشتر و سرعت کلاک بالاتری را ارائه می‌دهند که منجر به افزایش قابل توجهی در عملکرد می‌شود.

ویژگی مهم بعدی پشتیبانی از حافظه‌های DDR5 است که دو برابر سریعتر از DDR4 هستند و پهنای باند و ظرفیت بیشتری را ارائه می‌دهد. ویژگی شاخص و پر اهمیت دیگر پشتیبانی از PCIe Gen5 است که دو برابر پهنای باند بیشتر را در مقایسه با PCIe Gen4 ارائه می‌دهند. یکی از ویژگی‌های جدید نسل ۱۱ اچ پی توانایی پشتیبانی از حافظه‌های نسل جدید حافظه‌های فلش، یعنی EDSFF است که ظرفیت بالاتری ارائه می‌دهند و گرمای کمتری تولید می‌کنند. همچنین، سرورهای این نسل در فرم‌فاکتورهای مختلف به بازار عرضه شده‌اند تا شرکت‌ها متناسب با نیازهای کاری گزینه مناسب را خریداری کنند. در ادامه می‌خواهیم علاوه بر موارد گفته شده، مهم‌ترین ویژگی های نسل یازدهم سرور HP را بررسی کنیم.

پردازنده های سرورهای نسل یازدهم hp

سرورهای نسل ۱۱ اچ پی از پردازنده‌های نسل چهارم و پنجم زئون اینتل که توانایی رسیدگی به بارهای پردازشی سنگین را دارند، پشتیبانی می‌کنند. این پردازنده‌ها به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای کسب‌وکارهای بزرگ و شرکت‌هایی که در زمینه آموزش مدل‌های هوشمند فعالیت دارند، طراحی شده‌اند.

پردازنده‌های نسل چهارم همانند نسل قبل خود به چهار مدل برنزی، طلایی، نقره‌ای و پلاتینیوم تقسیم می‌شوند که هر یک زیرمجموعه‌ای از پردازنده‌های مختلف را شامل می‌شوند.

در حال حاضر، پردازنده‌های نسل چهارم و پنجم زئون اینتل از گزینه‌های محبوب بازار هستند و بسته به مدلی که خریداری می‌کنید بیشترین هسته پردازشی را ارائه می‌کنند. به طور مثال، پردازنده نسل چهار زئون اینتل مدل پلاتینیوم ۸۴۰۰ از محصولات کلاس سازمانی است که برای استقرار در مراکز داده ابری طراحی شده‌است. این پردازنده‌ قادر به انجام تحلیل‌های حجم زیادی از داده‌ها است و به همین دلیل گزینه مناسبی برای آموزش الگوریتم‌های هوشمند به شمار می‌رود.

علاوه بر این، پردازنده‌های نسل چهارم در ارتباط با پیاده‌سازی زیرساخت‌های محاسباتی مدرن، پشتیبانی از فناوری‌های جدید، افزایش IOPS و سایر ویژگی‌های فنی از پردازنده‌های نسل اول و دوم و نسل سوم کاملا قدرتمندتر است. پردازنده‌های این نسل حداکثر ۶۰ هسته پردازشی برای انجام محاسبات ارائه می‌کنند. بنابراین اگر از دو پردازنده روی سروری مثل سرور DL380 G11 استفاده کنید به ۱۲۰ هسته پردازشی دسترسی خواهید اشت.

همچنین، در ارتباط با توان محاسباتی، افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی نیز تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. از پردازنده‌های قدرتمند این نسل باید به Intel Xeon Platinum 8490H اشاره کرد که ۶۰ هسته پردازشی ارائه می‌کند که هر کدام فرکانس ۱٫۹ گیگاهرتز دارند و مجهز به ۱۱۲٫۵ مگابایت کش است و از حافظه‌های DDR5 با باس ۴۸۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌ای که ۳۵۰ وات برق مصرف می‌کند. Intel Xeon Platinum 8468H یکی دیگر از پردازنده‌های قدرتمند است که ۴۸ هسته پردازشی با فرکانس ۲٫۱ گیگاهرتز ارائه می‌کند. پردازنده‌ای که ۱۰۵ مگابایت کش دارند و از حافظه‌های DDR5 با فرکانس ۴۸۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. این پردازنده نیز مصرف برق ۳۳۰ وات دارد.

یکی دیگر از پردازنده‌های خوب این نسل Intel Xeon Platinum 8444H است که ۱۶ هسته پردازشی با فرکانس ۲٫۹ گیگاهرتز دارد و مجهز به ۴۵ مگابایت کش است. این پردازنده که ۲۷۰ وات برق مصرف می‌کند از حافظه‌های DDR5 با فرکانس ۴۸۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند.

حافظه نسل یازده سرورهای اچ پی

سرورهای نسل یازدهم از طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های سطح بالا پشتیبانی می‌کنند و همین مسئله باعث شده مورد توجه شرکت‌ها قرار گیرند. یکی از این ویژگی‌‌های سطح بالا پشتیبانی از حافظه‌های DDR5 است که در مقایسه با نسل چهارم باس بالاتری دارند. اگر حافظه‌های DDR4 سرعت‌های ۲۶۶۶، ۲۹۳۳ و ۳۲۰۰ مگاهرتز را ارائه می‌کردند، حافظه‌های DDR5 از سرعت‌های ۴۸۰۰ و ۵۶۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند که باعث می‌شوند فرآیند انجام محاسبات به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

حافظه‌های نسل پنجم مانند نسل‌های قبل در ماژو‌ل‌هایی با ظرفیت‌های مختلف به بازار عرضه شده‌اند. به طور مثال، رم سرور HPE 128GB Quad Rank x4 DDR5-4800 EC8 از رم‌های قدرتمند در این زمینه است که شرکت HPE آن‌را تولید کرده است. به طور کلی، حافظه‌های DDR5 تقریبا دو برابر پهنای باند بیشتری نسبت به حافظه‌های DDR4 دارند و حداقل سرعت انتقال داده‌های آ‌ن‌ها برابر با ۴٫۸ گیگابیت بر ثانیه است. همچنین، این حافظه‌ها انرژی کمتری نسبت به DDR4 مصرف می‌کنند، بنابراین گرمای کمتری نیز که عملکرد سرور را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. البته، باید به این نکته اشاره داشته باشیم که DDR5 تقریبا همان تاخیر DDR4 و DDR3 را دارد. DDR5 حداکثر ظرفیت ماژول‌ها به ۵۱۲ گیگابایت افزایش داده است.

حافظه DDR5 چندین مزیت بزرگ نسبت به DDR4 دارد. اولین مورد سرعت بالاتر است. ماژول‌های DDR5 می‌توانند تا ۶۴۰۰ مگاهرتز سرعت داشته باشند، در حالی که باس ماژول‌های DDR4 حداکثر تا ۳۲۰۰ مگاهرتز است. همین مسئله عملکرد سرور و به ویژه برنامه‌هایی که به پهنای باند زیاد نیاز دارند را افزایش می‌دهد. حافظه DDR5 هنوز هم یک فناوری نسبتا جدید است و بنابراین قیمت آن از حافظه‌های DDR4 بیشتر است. با این حال، انتظار می رود که قیمت حافظه DDR5 با گذشت زمان کاهش یابد و در نهایت به استاندارد حافظه اصلی برای رایانه‌های شخصی و سرورها تبدیل شود. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مقاله بررسی کامل سرورهای g11 اچ پی مراجعه کنید.

فناوری جدید ilo6 نسل یازدهم سرورهای hp

iLO6 جدیدترین نسل فناوری Integrated Lights-Out است که توسط شرکت اچ پی برای مدیریت سرورهای نسل یازدهم طراحی شده‌است. iLO یک کنترلر مدیریت اختصاصی سرور است که به صورت یکپارچه در مادربرد قرار گرفته و طیف وسیعی از ویژگی‌های جدید و پیشرفته را ارائه می‌دهد که مدیریت سرور را ساده‌تر، امن‌تر و کارآمدتر می‌کند.

این فناوری یکسری ویژگی‌های کلیدی دارد. اولین مورد رابط کاربری جدید و‌ب‌محور آن است. iLO6 یک رابط کاربری وب‌محور را برای مدیریت ساده‌تر سرور ارائه می‌کند.

blank

ویژگی شاخص بعدی موتور امنیتی پیشرفته است. iLO6 مجهز به یک موتور امنیتی پیشرفته است که شامل ویژگی‌هایی مانند بوت امن، رمزگذاری داده‌ها و احراز هویت قوی است. این ویژگی‌ها به محافظت از سرور در برابر حملات سایبری کمک می‌کنند.

یکی دیگر از قابلیت‌های شاخص فناوری فوق، توانایی آن در مدیریت از راه دور سرور است که اجازه می‌دهد از هر مکانی به مدیریت سرور بپردازید، در حالی که همچنان امکان مدیریت سرور از طریق کنسول مدیریتی نیز وجود دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص آن توانایی در نظارت و عیب‌یابی مشکلات سرور است. iLO6 دارای قابلیت‌های پیشرفته‌ای برای ارزیابی ویژگی‌های مختلف سرور است که روند تشخیص مشکلات را شتاب می‌بخشد. همچنین، اطلاعات دقیقی در ارتباط با سلامت، اتفاقات انجام شده در سرور و … ارائه می‌کند تا بتوانید مشکلات را در کوتاه‌ترین زمان شناسایی و برطرف کنید.

در بررسی ویژگی های نسل یازدهم سرورهای اچ پی گفتیم، نسل یازدهم سرورهای اچ پی پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه عملکرد، کارایی، قابلیت اطمینان، امنیت، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری ارائه می‌دهد. این سرورها از جدیدترین نسل پردازنده‌های اینتل و ای‌ام‌دی پشتیبانی می‌کنند که افزایش عملکرد را به همراه می‌آورند.

برای اینکه بدانید کدام سرور مناسب کسب‌وکار شماست، خواندن مقاله راهنمای خرید سرور hp را پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آیا می خواهید در مورد آخرین به روز رسانی ها اعلان دریافت کنید؟ خیر بله