اخباراخبار تکنولوژی

۳۰ درصد مردم ایران در صنعت ارز دیجیتال فعالیت دارند و معامله می کنند!

به گزارش کافه نیوز پلتفرم ارزهای دیجیتال گزارشی جامع از فضای ارزهای دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ تهیه کرده و آماری از کاربران ارزهای دیجیتال و کسب و کارهای فعال در این حوزه ارائه کرده است. بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده، این مجموعه تخمین می‌زند که حدود ۲۲ درصد از مردم ایران دارای ارز دیجیتال هستند. علاوه بر این، ۲۹ درصد از مردم ایران از ارزهای دیجیتال استفاده کرده یا روی آن سرمایه گذاری کرده اند.

فصل اول این گزارش با عنوان «جامعه کاربران»، پرسش‌هایی با محوریت کاربران ارزهای دیجیتال بیان می‌کند. همچنین آماری از تعاملات کاربران ایرانی در فضای ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. براساس آمار گزارش جامع فضای ارزهای دیجیتال ایران، حدود ۷۸ میلیون نفر از کل جمعیت ایران (۸۸.۶۳ درصد از جمعیت کشور) را کاربران اینترنت تشکیل می‌دهند. با فرض اینکه تنها کاربران اینترنت در ایران می‌توانند ارز دیجیتال در اختیار داشته باشند و نیز با انجام اصلاحاتی روی یافته‌های نظرسنجی گزارش جامع ارز دیجیتال، می‌توان برآورد کرد که حدود ۲۲ درصد مردم ایران هم‌اکنون ارز دیجیتال دارند.

 

 

طبق آمار منتشرشده از نظرسنجی این گزارش، از کل افراد حاضر در نظرسنجی، تنها ۱۵ درصد گفته‌اند که تابه‌حال چیزی راجع به ارزهای دیجیتال نشنیده‌اند. ۲۳ درصد افراد نیز تنها چیزهایی راجع به آن شنیده‌اند و از جزئیاتش اطلاعی ندارند. ۳۰ درصد گفته‌اند با این نوع دارایی آشنایی دارند اما تجربه استفاده از آن‌ها را ندارند. این گزارش با استفاده از این داده‌ها به این نتیجه رسیده است که ۲۹ درصد کاربران هم با این دارایی‌ها آشنا هستند و هم تجربه استفاده از آن‌ها را دارند.

 

blank

 

ریسمان سیاه‌سفید ارزهای دیجیتال

در بخش دیگری از فصل اول این گزارش با طرح پرسش «چرا کاربران ایرانی از ارز دیجیتال استفاده نمی‌کنند؟» به بررسی دلایل این موضوع پرداخته شده است. آن‌طور که در گزارش جامع ارز دیجیتال ایران آمده، کاربرانی که با دارایی‌های دیجیتال آشنا هستند ولی تجربه استفاده از آن را ندارند، معتقدند که اطلاعاتشان برای ورود به این فضا کافی نیست. این نشان می‌دهد که با افزایش آگاهی و آموزش می‌توان تعداد افراد فعال در این حوزه را افزایش داد.

مشخص‌نبودن وضعیت قانونی ارزهای دیجیتال در ایران نیز دومین دلیل کاربران برای عدم استفاده از ارزهای دیجیتال و جلوگیری از ورود سرمایه به این بازار است.

 

blank

 

آن‌طور که در گزارش جامع فضای ارزهای دیجیتال ایران آمده، ۳۸ درصد از کاربرانی که تجربه استفاده از ارزهای دیجیتال را دارند، اعلام کرده‌اند که در هیچ بازار مالی دیگری فعال نیستند. بااین‌وجود، بازار سهام ایران، فارکس (بازار تبادل ارزهای خارجی) و بازار طلا و سایر فلزات گران‌بها به‌ترتیب محبوب‌ترین بازارهای مالی میان کاربران این حوزه به شمار می‌روند.

 

blank

 

این گزارش همچنین نشان می‌دهد خرید ملک با اختلاف، مطمئن‌ترین شکل سرمایه‌گذاری بین کاربران حاضر در این نظرسنجی است. این گزارش می‌گوید پاسخ‌دهندگان در مقایسه با خرید سهام شرکت‌های داخلی، اقبال بیشتری به ارزهای دیجیتال نشان داده‌اند. این درحالی است که نزدیک به ۷۵ درصد کاربران حاضر در این نظرسنجی پیش‌تر گفته بودند که هم‌اکنون ارز دیجیتال در اختیار ندارند.

 

blank

 

آن‌طور که از پاسخ کاربران آشنا با ارزهای دیجیتال پیداست، اکثریت دیدگاه خوش‌بینانه‌ای نسبت به افزایش ارزش بازار و رشد میزان پذیرش فناوری ارزهای دیجیتال در آینده دارند و البته سهم دیدگاه‌های خنثی نیز درخور توجه است.

 

blank

فعالیت کاربران ارزهای دیجیتال از نگاه آمار

این گزارش همچنین نشان می‌دهد ۴۷ درصد افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال اعلام کرده‌اند که تاکنون از مجموعه فعالیت‌های خود در بازار ارزهای دیجیتال سود کرده‌اند. همچنین بیشترین میزان ورود افراد به بازار ارزهای دیجیتال مربوط به سال ۲۰۲۰ است.

 

blank

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا