اخبار تکنولوژی

کد IMEI چیست و چه کاربردی دارد؟

کد IMEI یک عدد ۱۵ رقمی است که به طور اختصاصی برای هر تلفن همراه ایجاد می شود و به عنوان شناسه آن در نظر گرفته می شود، به همین دلیل یکی از مناسب ترین ابزارها برای کسب اطلاعات و ردیابی تلفن همراه به حساب می آید.
IMEI مخفف International Mobile Equipment Identity است. دو رقم اول این کد نشان دهنده کشور سازنده محصول و شش رقم بعدی نشان دهنده مدل دستگاه است.
این دو مجموعه اعداد کدی به نام TAC (مخفف Type Allocation Code) را تشکیل می دهند. به عبارت ساده تر، تمام گوشی های تلفن همراه یک مدل و تولید شده در یک کشور دارای TAC یکسان هستند. به عنوان مثال، کد IMEI تمام گوشی های آیفون ۶ پلاس با ۳۵-۳۳۲۹۰۷ شروع می شود.

نحوه دسترسی به کد IMEI

کد IMEI تلفن های همراه روی جعبه آنها موجود است. همچنین با شماره گیری کد دستوری *#۰۶# از طریق تلفن همراه قابل مشاهده است.
برای دسترسی به این کد در گوشی های iOS می توانید به Settings > General > About و در گوشی های اندروید وارد Settings شده و به قسمت About Phone بروید، در صورتی که کد IMEI را مشاهده کردید که در غیر این صورت است وارد تب Status شوید. توجه داشته باشید که کد IMEI مربوط به خود گوشی است و ربطی به سیم کارت یا حتی سیستم عامل گوشی شما ندارد.

ردیابی تلفن همراه با کد IMEI

در صورت گم شدن یا دزدیده شدن تلفن همراه شما می توانید با استفاده از کد IMEI آن را ردیابی کنید.یکی از ساده ترین راه ها استفاده از سامانه همایاب ۲۴ است.این سامانه که با حمایت وزارت امور اجتماعی و امور اجتماعی راه اندازی شده است. پیشگیری از وقوع جرم، قوه قضائیه و با کمک اصناف و کلانتری های سراسر کشور، گوشی گم شده یا سرقت شده شما را به سرعت و به صورت قانونی ردیابی می کند. در صورت درج سیم کارت جدید در تلفن همراه مورد نظر، کد سامانه همیاب ۲۴ توسط اپراتور صادرکننده سیم کارت ارسال می شود و سامانه این کد را در اختیار شما قرار می دهد تا به دادگاه و اپراتور مراجعه کنید. سیم کارت را صادر کرد. نقشه، نام و آدرس مکان گوشی خود را دریافت کنید.

استعلام اصالت تلفن همراه با کد IMEI

یکی دیگر از کاربردهای این کد شگفت انگیز استعلام اصالت و قانونی بودن تلفن همراه است. برای این کار وارد وب سایت شریک شوید و کد IMEI دستگاه را در قسمت استعلام احراز هویت وارد کنید. سپس سیستم اطلاعاتی مانند قانونی بودن یا نبودن دستگاه و شرکت واردکننده را نمایش می دهد. همچنین برای فعال کردن گوشی به این کد ۱۵ رقمی نیاز دارید.

blank

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا