اخبار تکنولوژی

چگونه بفهمیم مادربرد چه گرافیکی ساپورت میکند؟

چگونه بفهمیم مادربرد چه گرافیکی ساپورت میکند؟

برای اینکه بفهمیم مادربرد ما با کدام کارت گرافیک سازگار است، باید با رابط های اتصال آنها آشنا باشیم. کارت های گرافیک به طور کلی به دو دسته بازی و صنعتی تقسیم می شوند. ابتدا نام کارت های گرافیک بازی با Geforce و Radeon و نام کارت های گرافیک صنعتی با Quadro، Radeon Pro یا FirePro شروع می شود.

انواع اسلات کارت گرافیک

کارت‌های گرافیک دارای اسلات‌های متفاوتی هستند و یکی از ویژگی‌های آن جدا بودن آنهاست. از سال ۱۹۹۸، تنها دو نوع اسلات توسعه برای پشتیبانی از کارت گرافیک در مادربردها استفاده شده است.
اولین اسلات مورد استفاده تا سال ۲۰۰۵ AGP بود که دارای نسخه های مختلفی مانند AGP 4X یا AGP 8X بود. تفاوت این نسخه ها از نظر کلید یا اسلات و باندهای فرکانسی آنها بود. بهترین و سریعترین اسلات در میان آنها AGP 8X بود.

در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ شرکت های مادربرد و کارت گرافیک به فکر افتادند و تحول بزرگی در این صنعت رخ داد. در این دوره، اسلات های AGP با PCI Express یا PCIe جایگزین شدند.

این اسلات های روی مادربرد پهنای باند بسیار بیشتری را برای کارت های گرافیک فراهم می کند. کارت های گرافیک نیز با تغییر شکل پایه های رابط خود توانسته اند از این نوع اسلات ها پشتیبانی کنند.

چه کارت گرافیکی مناسب مادربرد من است؟

برای تعیین اینکه کدام کارت گرافیک برای مادربرد شما مناسب است، باید نوع و نسخه اسلات آن را در نظر بگیرید. البته لازم به ذکر است که پس از سال ۲۰۰۵، اسلات های مادربرد همچنان PCIe هستند، اما به روز شده و نسخه های جدیدتری به بازار آمده اند.

به عنوان مثال، با رایج شدن رابط PCIe نسخه ۴٫۰، پهنای باند و همچنین سرعت انتقال داده ها نسبت به نسخه های اولیه بسیار بهتر شده است. اما به دلیل همین نوع اسلات، صرف نظر از نسخه رابط، هر مادربردی که دارای اسلات PCIe باشد، چه قدیمی و چه جدید، از هر مدل کارت گرافیکی که دارای اسلات PCIe باشد، پشتیبانی می کند.

بنابراین اگر مادربردی با اسلات PCIe دارید، امروز می توانید هر نوع کارت گرافیکی را خریداری کنید. اما لازم است بدانید که نسخه های اسلات PCIe در نسل های اول بسیار بیشتر از نسل های گذشته است.

چگونه بفهمیم مادربرد چه گرافیکی ساپورت میکند
اگر مادربرد شما دارای اسلات PCIe با رابط نسخه ۲٫۰ یا ۱٫۰ است، اما کارت گرافیکی که قصد خرید آن را دارید فقط از نسخه ۴٫۰ PCIe پشتیبانی می کند، در این صورت نسخه رابط PCIe مادربرد شما مانع از پهنای باند و عملکرد کارت گرافیک خواهد شد. کارت گرافیک نمی تواند از حداکثر توان خود استفاده کند.

اما تفاوت بین رابط های PCIe در نسخه های ۳٫۰ و ۴٫۰ چندان محسوس نیست. یعنی اگر مادربرد شما دارای رابط PCIe نسخه ۳٫۰ باشد، اما قصد خرید کارت گرافیک با PCIe نسخه ۴٫۰ را داشته باشید، هیچ تفاوت یا مانعی در پهنای باند و عملکرد کلی کارت گرافیک وجود نخواهد داشت. به همین دلیل مادربردها و پردازنده های مقرون به صرفه همچنان از رابط PCIe 3.0 استفاده می کنند.

ما توصیه می کنیم که فناوری های پشتیبانی شده توسط مادربرد شما خیلی جلوتر یا عقب تر از کارت گرافیکی که قصد خرید آن را دارید، نباشند. بنابراین اگر مادربرد مدرنی دارید که دارای اسلات PCIe و رابط PCIe 3.0 یا ۴٫۰ است، می توانید کارت گرافیک مدرن مورد نظر خود را تهیه کنید.

آیا نوع حافظه کارت گرافیک مربوط به نوع حافظه پشتیبانی شده توسط مادربرد است؟

شاید برای شما سوال پیش بیاید که نوع حافظه کارت گرافیک شما باید با نوع حافظه پشتیبانی شده توسط مادربرد یکی باشد؟ به عنوان مثال، اگر مادربرد شما از رم DDR3 پشتیبانی می کند، آیا باید یک کارت گرافیک با حافظه GDDR3 بخرید؟

باید به اطلاعتون برسونم که نوع حافظه کارت گرافیک ربطی به پشتیبانی از مادربرد نداره. زیرا خود کارت گرافیک دارای برد مدار است و تراشه های حافظه کارت گرافیک فقط برای چیپ گرافیک کارت گرافیک قابل دسترسی خواهند بود.

اگر مادربردی با رم DDR2 یا DDR4 دارید، می توانید بدون نگرانی کارت گرافیکی با حافظه GDDR6 یا GDDR5 تهیه کنید.

بنابراین متوجه شدیم که هر چه نوع حافظه استفاده شده در کارت گرافیک جدیدتر باشد، عملکرد خود کارت گرافیک بالاتر است.

چگونه بفهمیم مادربرد چه گرافیکی ساپورت میکند

چگونه بفهمم مادربرد من از چه کارت گرافیکی پشتیبانی می کند؟

یکی دیگر از سخت افزارهایی که باید با کارت گرافیکی که قصد خرید آن را داریم سازگار باشد، کامپیوتر منبع تغذیه است. از آنجایی که توان مصرفی کارت گرافیک ها در برخی مدل ها به تنهایی می تواند بیش از ۴۵۰ وات باشد، بسیار مهم است که توان کامپیوتر شما به راحتی بتواند قدرت کارت گرافیک را در کنار سایر سخت افزارها تحمل کند.

تقریباً همه پاورهای برندهای مختلف و نامطمئن از ولتاژ بسیار بالاتری نسبت به ولتاژ واقعی خود برای نامگذاری برق خود استفاده می کنند. به عنوان مثال، منبع تغذیه دیگری با مارک نامعتبر ممکن است ۲۰۰ وات باشد، اما برای گمراه کردن و سهولت فروش، رقم ۷۰۰ وات را در نام محصول درج می کنند. Coolermaster یکی از برندهای محبوب و قابل اعتماد است.

منابع تغذیه استاندارد و قابل اعتماد، وات واقعی را در نام محصول خود ذکر می کنند. آنها همچنین جدول دقیق و صحیح خروجی برق هر شاخه برچسب برق را در اختیار شما قرار می دهند. شرکت های معتبر تولید برق همواره در هنگام تولید محصولات خود از تمامی استانداردهای امنیتی و استانداردهای ATX استفاده می کنند.

در نهایت پیشنهاد می کنیم همیشه کارت گرافیکی تهیه کنید که در مقایسه با سایر قسمت های سیستم شما از نظر عملکرد ناسازگار یا متفاوت نباشد. کارت گرافیک باید با مادربرد و فناوری های پردازنده کامپیوتر شما سازگار باشد. هرچه تمام قطعات با یکدیگر هماهنگ باشند، بازده کلی، ارزش خرید و نسبت قیمت بالاتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا