اخبار تکنولوژی

باتری های لپ تاپ واقعا چقدر دوام می آورند؟

چه عواملی بر عمر باتری لپ تاپ تاثیر می گذارد و چگونه می توان عمر باتری لپ تاپ را افزایش داد؟ در اینجا به بررسی این عوامل و ترفندهای جلوگیری از تخلیه باتری لپ تاپ می پردازیم.

لپ تاپ هایی مانند MacBook Pro M3 در بازار وجود دارند که می توانند در حدود ۲۲ ساعت شارژ شوند! علاوه بر این، برخی از لپ‌تاپ‌های دیگر مانند Panasonic Toughbook 40 نیز ۲۷ ساعت زمان شارژ را ارائه می‌دهند. از طرفی محصولات دیگری هستند که حتی نمی توان آنها را برای چند دقیقه بدون اتصال به شارژر روشن نگه داشت! اما چه چیزی این تفاوت ها را بین لپ تاپ های مختلف ایجاد می کند؟

به طور کلی، دو عامل اصلی می تواند بر عملکرد باتری لپ تاپ تأثیر بگذارد: عمر باتری و سلامت باتری.

“عمر باتری” تعداد ساعاتی است که می توانید انتظار داشته باشید باتری لپ تاپ بعد از هر بار شارژ کامل دوام بیاورد. زمانی که لپ تاپ خود را شارژ می کنید و آن را در کوله پشتی خود قرار می دهید، بسته به میزان فشاری که به آن وارد می کنید، در پایان روز مقداری از شارژ آن کم شده و مقداری از شارژ آن باقی می ماند. به طور طبیعی، اگر لپ تاپ خود را زیر بار سنگین قرار دهید و برنامه ها و بازی های سنگین با گرافیک بالا را روی آن اجرا کنید، احتمالاً باید انتظار شارژ بسیار کمتری نسبت به عمر باتری نامی داشته باشید. این افت می تواند به نیمی از عمر باتری برسد.

از سوی دیگر، باتری‌ها نیز مانند بسیاری از دستگاه‌ها و قطعات کامپیوتری، به مرور زمان مستهلک می‌شوند و توانایی خود را در نگهداری شارژ از دست می‌دهند. حتما دیده اید که لپ تاپ های قدیمی شما توانایی خود را در نگه داشتن شارژ و تخلیه زودتر از دست داده اند! این توانایی باتری در حفظ شارژ، “سلامت باتری” نامیده می شود. سلامت باتری لپ تاپ تأثیر مستقیمی بر توانایی آن در نگهداری شارژ دارد و فرسودگی باتری بخش غیرقابل انکاری آن است. با فرسودگی باتری، تعداد ساعاتی که با هر بار شارژ می توانید از آن انتظار داشته باشید کاهش می یابد. در این شرایط تنها کاری که می توانید انجام دهید نگهداری صحیح و اصولی باتری لپ تاپ است تا استهلاک آن با سرعت کمتری اتفاق بیفتد.

چگونه عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم؟

راه های مختلفی برای افزایش دوام و عمر باتری لپ تاپ ها وجود دارد. اما اگر بخواهیم خلاصه ای از این روش ها را به اختصار بیان کنیم، می توان موارد زیر را در این زمینه برشمرد:

بیشترین مصرف باتری در لپ تاپ شما توسط نور (پس زمینه صفحه نمایش و صفحه کلید)، پردازنده و کارت گرافیک، سیستم خنک کننده (اگر لپ تاپ شما فن دارد)، لوازم جانبی و لوازم جانبی و صدای تولید شده توسط اسپیکر داخلی انجام می شود. . بنابراین کاهش مصرف هر یک از این موارد می تواند تاثیر بسزایی در افزایش ظرفیت شارژ گوشی شما داشته باشد.

بسیاری از لپ تاپ ها از صفحه نمایش LCD استفاده می کنند که مصرف انرژی فوق العاده بالایی دارند. بنابراین یکی از مهم ترین راه هایی که می توانید برای کاهش مصرف باتری گوشی خود انجام دهید، کم نور کردن صفحه نمایش گوشی است.

کاهش میزان استفاده از نرم افزارهای سنگین و پرمصرف روش دیگری است که به وسیله آن می توانید مصرف دستگاه را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. بازی های ویدیویی، ابزارهای ویرایش ویدیو و سایر نرم افزارها از جمله مواردی هستند که می توانند مصرف دستگاه شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

تماشای محتوای ویدیویی و استفاده طولانی مدت از وب کم از جمله مواردی است که باعث افزایش مصرف باتری گوشی شما می شود. احتمالاً متوجه شده اید که اکثر تست ها و معیارهای اندازه گیری عملکرد باتری مصرف باتری را هنگام پخش ویدیو تخمین می زنند. دلیل این امر این است که تماشای فیلم ها به طور جدی باتری را خالی می کند. به عنوان مثال، نرم افزاری مانند Zoom به طور همزمان محتوای ویدیویی را پخش می کند و دوربین دستگاه را درگیر می کند. بنابراین مصرف باتری اپلیکیشنی مانند زوم بسیار بیشتر از آن چیزی است که انتظار دارید!

از باتری لپ تاپ خود برای شارژ تلفن همراه خود استفاده نکنید مگر اینکه واقعاً مجبور باشید. به خصوص اگر مک بوک دارید، سعی کنید هرگز باتری گوشی خود را با لپ تاپ شارژ نکنید. زیرا مک بوک ها اگرچه ظرفیت شارژ بسیار خوبی دارند اما باتری چندان قدرتمندی ندارند و تنها با بهینه سازی مصرف می توانند به ظرفیت شارژ بالایی دست پیدا کنند. به همین دلیل، شارژ تلفن همراه با استفاده از باتری لپ تاپ، آن را به سرعت تخلیه می کند. شما می توانید این فلسفه را در سایر دستگاه های غیر اپل اعمال کنید.

سرمای بیش از حد دشمن شارژ لپ تاپ شما محسوب می شود. بنابراین دقت کنید که محل نگهداری و کار با لپ تاپ خیلی سرد نباشد.

چگونه عمر و عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم؟

blank

بخشی از نگهداری باتری لپ تاپ که واقعاً به شما بستگی دارد، محافظت از سلامت آن است. واقعیت این است که هیچ راهی برای تعمیر باتری ضعیف وجود ندارد و معمولا تنها گزینه تعویض آن است. بیشتر لپ‌تاپ‌های مدرن دنیا از باتری‌های لیتیوم یونی (Li-on) استفاده می‌کنند که با هر بار شارژ مقداری از ظرفیت خود را از دست می‌دهند. بنابراین، هر بار که باتری لپ‌تاپ خود را از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌کنید، در واقع آن را یک قدم به استهلاک نزدیک‌تر می‌کنید.

باتری های لپ تاپ به طور متوسط ​​دو تا پنج سال یا ۳۰۰ تا ۵۰۰ دوره شارژ کامل دوام می آورند. با نزدیک شدن به پایان عمر باتری، لپ تاپ توانایی خود را در ذخیره شارژ از دست می دهد و می توانید با هر بار شارژ مدت زمان کمتری از آن استفاده کنید. این روند تا زمانی ادامه می یابد که باتری دیگر قادر به عملکرد عادی نباشد و دستگاه بلافاصله پس از روشن شدن خاموش شود!

خوشبختانه راه هایی وجود دارد که می توانید باتری گوشی خود را برای مدت طولانی تری سالم نگه دارید. برخی از این روش ها به شرح زیر است:

اجازه ندهید باتری لپ تاپ شما ۱۰۰ درصد شارژ شود یا ۰ درصد تخلیه شود. انجام هر یک از این دو کار، مواد شیمیایی موجود در باتری را تحریک کرده و باعث فرسودگی سریعتر آن می شود.

سلامت باتری لپ تاپ خود را هر از چند گاهی بررسی کنید تا متوجه نحوه استفاده و میزان مصرف آن شوید و در صورت لزوم الگوی مصرف خود را تغییر دهید.
هرگز باتری لپ تاپ خود را پس از شارژ کامل به برق وصل نگذارید. این می تواند فشار بیشتری به باتری وارد کند و باعث داغ شدن و فرسودگی آن شود.
از قرار دادن باتری لپ تاپ در معرض گرما خودداری کنید. اگرچه سرما می تواند به طور موقت شارژ باتری را تضعیف کند، گرما تأثیر غیرقابل برگشتی بر باتری دارد و توانایی آن در نگه داشتن شارژ را برای همیشه تغییر می دهد.

همچنین همیشه حواستان باشد که نحوه استفاده از لپ تاپ می تواند بر سلامت باتری آن تأثیر جدی بگذارد. بنابراین با استفاده از روش های مختلف برای کاهش مصرف باتری می توان به افزایش ظرفیت شارژ آن کمک شایان توجهی کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا