اخبار تکنولوژی

جریمه سنگین اینتل توسط اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا اخیراً اینتل را به دلیل نقض قوانین ضد انحصار در بازار تراشه های رایانه ای به پرداخت ۳۷۶ میلیون یورو جریمه کرده است.

به گفته اتحادیه اروپا، اینتل با رفتار ضدرقابتی خود در تلاش است تا رقبا را از بازار بیرون کند که این برخلاف قوانین ضد انحصاری آن اتحادیه است.

جریمه ۳۷۶ میلیون یورویی اتحادیه اروپا (حدود ۴۰۰ میلیون دلار) مربوط به تسلط اینتل بر پردازنده های x86 در بازار CPU و تلاش برای محدود کردن تولیدکنندگان دیگر، به ویژه AMD است.

اتحادیه اروپا برای اولین بار در سال ۲۰۰۹، پس از اثبات سوء استفاده اینتل از موقعیت خود در بازار پردازنده های x86، این شرکت را ۱٫۰۶ میلیارد یورو جریمه کرد.

اتحادیه اروپا اینتل را متهم کرد که ابتدا به سازندگان رایانه شخصی تخفیف های مخفی می دهد، به شرطی که آنها تمام تراشه های مورد نیاز خود را از اینتل خریداری کنند (به نام تخفیف های مشروط). دوم، به تولیدکنندگان بپردازید تا آنها را تشویق کنند تا تولید یا فروش محصولات حاوی پردازنده‌های شرکت‌های رقیب را متوقف کنند (به اصطلاح محدودیت‌های خالی).

دادگاه جرایم اقتصادی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ بخشی از احکام اتحادیه اروپا را در بخش مربوط به «امتیازات مشروط» لغو کرد. با این حال، دادگاه تأیید کرد که رفتار اینتل به‌عنوان یک «محدودیت ساده» تحت قوانین اتحادیه اروپا همچنان به رقابت‌پذیری بازار آسیب می‌زند. همچنین تمام جریمه تحمیلی اینتل را به طور کامل باطل می کند. زیرا نمی تواند میزان جریمه مربوط به این بند را تعیین کند.

با این حال، اتحادیه اروپا در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳ (۳۱ سپتامبر ۱۴۰۲) در بیانیه ای اعلام کرد که دادگاه مجددا تصمیم گرفته است اینتل را به دلیل اقدامات اینتل بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ به پرداخت ۳۶٫۳۶ میلیون یورو جریمه کند.

اینتل به شرکت‌های HP و Acer و Lenovo پول پرداخت می‌کرده است

طی سال‌ها، اینتل برای استفاده نکردن از پردازنده‌های AMD در محصولات خود یا استفاده بسیار محدود از آنها، پرداخت‌های مشروط HP، Acer و Lenovo را پرداخت کرده است.

دیدیه ریندرز، کمیسر سیاست رقابت اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای گفت که اینتل به مشتریان خود پول پرداخت کرده است تا تولید دستگاه‌های ساخته شده با تراشه‌های رقبا را متوقف کنند. کاری که قوانین رقابت را نقض می کند.

اتحادیه اروپا هنوز در حال اعتراض به یافته دادگاه عمومی در سال گذشته است که ارزیابی کمیسیون از “تخفیف های مشروط” اینتل ناقص بوده و نمی تواند ثابت کند که تخفیف ها ضد رقابتی هستند. بنابراین، اتحادیه اروپا همچنان امیدوار است که بیش از جریمه اصلی را بازیابی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا