اخبار تکنولوژی

چگونه بفهمم کامپیوتر من ویروسی شده است؟

چگونه بفهمم کامپیوتر من ویروسی شده است؟

چگونه یک ویروس کامپیوتری را پیدا کنیم و آن را اسکن کنیم، چگونه بفهمیم کامپیوتر یا لپ تاپ ما آلوده شده است؟ اکنون این مقاله را بخوانید و پاسخ سوال خود را بیابید.

رایانه‌های شخصی یا لپ‌تاپ‌های ویندوزی گاهی توسط ویروس‌ها یا بدافزارها مورد حمله قرار می‌گیرند، اما هرگونه کندی یا رفتار غیرعادی سیستم نشانه‌ای از ویروس نیست. پس چگونه بفهمیم که سیستم ما آلوده شده است؟ با ما همراه باشید تا با روش های تشخیص ویروس های کامپیوتری و اسکن کامل آنها آشنا شوید.

نحوه تشخیص ویروس کامپیوتر

عملکرد ضعیف، برنامه ها به درستی کار نمی کنند، و کامپیوتر هنگ می کند گاهی اوقات می تواند نشانه ای از یک ویروس یا بدافزار دیگر در سیستم باشد. اما این همیشه نشانه ویروس ها و بدافزارها نیست، بلکه بسیاری از مشکلات دیگر می تواند منجر به کندی کامپیوتر شود.

توجه داشته باشید که فقط به این دلیل که سیستم شما به درستی کار می کند به این معنی نیست که از ویروس یا بدافزار عاری است. ویروس‌ها در طول دهه گذشته از منابع سیستم به طرز وحشتناکی استفاده کرده‌اند و بدافزارهای جدید دوست دارند در پس‌زمینه سیستم شما شناسایی نشوند تا بتوانند شماره کارت اعتباری یا سایر اطلاعات شخصی شما را بدزدند. به عبارت دیگر، بدافزارهای مدرن امروزی اغلب توسط مجرمان برای کسب درآمد ایجاد می شوند و عموماً مشکلات محسوسی برای رایانه ایجاد نمی کنند.

البته کندی و کندی عملکرد برنامه های کامپیوتری می تواند یکی از نشانه های بدافزار باشد. توجه داشته باشید که عملکردهای عجیب و غریب در سیستم ممکن است نشانه وجود ویروس باشد، اما باز هم تاکید می کنیم که عامل وجود بدافزار در سیستم نیستند. راهی جز اسکن کامپیوترتان برای بدافزار وجود ندارد. گاهی اوقات بدافزارها باعث ایجاد مشکل در سیستم می شوند و گاهی اوقات در سیستم کاملاً عادی رفتار می کنند در حالی که مخفیانه به اهداف خود در سیستم شما دست می یابند. بنابراین تنها راه تشخیص ویروس کامپیوتری و وجود بدافزار، اسکن و آزمایش سیستم برای وجود آنهاست.

چگونه بفهمیم سیستم ویروسی است یا خیر؟

برای اطلاع از ویروسی بودن یا نبودن یک فرآیند در ویندوز کافی است به قسمت Task Manager مراجعه کنید. برای دسترسی به این بخش می توانید کلیدهای Ctrl + Shift + Esc را به طور همزمان روی صفحه کلید فشار دهید.

هنگامی که پنجره Task Manager باز می شود، می توانید لیستی از فرآیندهای در حال اجرا در ویندوز را مشاهده کنید. برای مشاهده لیست کامل باید بر روی گزینه More details کلیک کنید. توجه داشته باشید که برخی از فرآیندها نام های عجیب و گیج کننده ای دارند، این طبیعی است. این فرآیندها در پس زمینه ویندوز وجود دارند زیرا سازنده یا برنامه هایی که نصب می کنید اغلب آنها را اضافه می کنند.

blank

برنامه های مخرب اغلب از منابع CPU، حافظه یا دیسک زیادی استفاده می کنند و ممکن است آنها را در این بخش مشاهده کنید. برای اطمینان از اینکه آیا این یک برنامه مخرب است یا نه، کافی است روی آن در Task Manager کلیک راست کرده و برای اطلاعات بیشتر روی Search online کلیک کنید.

blank

اگر اطلاعاتی در مورد بدافزارها در حین جستجو ظاهر شود، این نشانه وجود احتمالی آنها است. با این حال، فکر نکنید که اگر یک فرآیند برای شما عادی به نظر می رسد، پس هیچ ویروسی در سیستم وجود ندارد. اگر نگران وجود احتمالی بدافزار هستید، توصیه می کنیم اسکن ضد بدافزار را اجرا کنید.

نکته:
توجه داشته باشید که گزینه “Search Online” در ویندوز ۷ موجود نیست. اگر از ویندوز ۷ استفاده می کنید، باید نام فرآیند مشکوک را در گوگل یا موتور جستجوی دیگری جستجو کنید.

چگونه کامپیوتر یا لپ تاپ خود را اسکن کنیم؟

اکنون که با روش های تشخیص ویروس کامپیوتری آشنا شدید، باید آن را اسکن کنید تا بتوانید هر گونه ویروس یا بدافزار موجود را از بین ببرید. ویندوز ۱۰ به دلیل داشتن برنامه Windows Defender به طور پیش فرض می تواند رایانه را اسکن کند.

البته لازم به ذکر است که می توانید رایانه شخصی ویندوزی خود را نیز به صورت دستی اسکن کنید. برای دسترسی به این بخش در ویندوز ۱۰، منوی استارت را باز کرده و Security را تایپ کنید.

حالا روی Open Windows Security کلیک کنید تا باز شود. شما همچنین می توانید این کار را به روش دیگری انجام دهید. ابتدا روی Settings کلیک کرده و Update & Security را انتخاب کنید. حالا Windows Security را انتخاب کرده و Open Windows Security را بزنید.

blank

اکنون برای انجام اسکن ضد بدافزار، روی گزینه “Virus & Threat Protection” کلیک کنید.

blank

اکنون روی گزینه “Quick Scan” کلیک کنید تا سیستم از نظر بدافزار اسکن شود. Windows Security اکنون اسکن را انجام می دهد و نتایج را به شما نشان می دهد. در صورت یافتن بدافزار، از شما خواسته می شود که به طور خودکار آن را از سیستم خود حذف کنید.

blank

اگر همیشه نگران احتمال بدافزار هستید و فکر می کنید آنتی ویروس اصلی شما به درستی کار نمی کند، می توانید از برنامه های امنیتی دیگر استفاده کنید.

ما استفاده از Malwarebytes را توصیه می کنیم زیرا با امنیت ویندوز بسیار سازگار است. نسخه رایگان این برنامه به شما امکان اسکن دستی سیستم را می دهد و نسخه پولی محافظت بهتری را ارائه می دهد. اگر فقط می خواهید رایانه خود را آزمایش کنید، می توانید از همان نسخه رایگان استفاده کنید که عالی کار می کند.

نکته:

ویندوز ۷ مانند ویندوز ۱۰ به آنتی ویروس داخلی مجهز نیست بلکه باید یک آنتی ویروس برای آن دانلود و نصب کنید. اگر از ویندوز ۷ استفاده می کنید، می توانید Microsoft Security Essentials را به صورت رایگان دانلود کرده و رایانه خود را اسکن کنید. این برنامه امنیتی ساختاری مشابه Windows Security در ویندوز ۱۰ دارد.

نکته:

اگر آنتی ویروس شما بدافزار را شناسایی کرد اما در حذف آن مشکل داشت، سعی کنید در حالت امن اسکن کنید تا مشکل برطرف شود. همچنین می توانید با بازنشانی ویندوز ۱۰ به حالت پیش فرض، مطمئن شوید که هیچ بدافزاری در سیستم خود ندارید.

با یکی دیگر از مقالات کافه نیوز در خدمت شما بودیم. در این مقاله نحوه شناسایی ویروس کامپیوتری و اسکن آن را یاد گرفتیم. امیدواریم این مقاله برای شما هم جالب بوده باشد و بتوانید به راحتی ویروس را در کامپیوتر خود پیدا کرده و آن را اسکن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا