اخبار تکنولوژی

هیولای بعدی اپل در راه است؛ تراشه M3 اولترا با پردازنده گرافیکی ۸۰ هسته‌ای و حافظه رم ۲۵۶ گیگابایتی!

اژدهای بعدی اپل در راه است. تراشه M3 Ultra با پردازنده گرافیکی 80 هسته ای و 256 گیگابایت رم!

به گزارش کافه نیوز تراشه پرچمدار و موردانتظار اپل یعنی M3 اولترا قرار است به لطف فناوری‌های پیشرفته و توان پردازشی فوق‌العاده خود به یکی از قدرتمندترین سخت‌افزارهای بازار بدل شود. به دنبال معرفی پردازنده‌های سری M3 برای نسل جدید خانواده مک‌بوک‌ها، حالا شایعات جدیدی پیرامون قوی‌ترین نسخه سری M3 منتشر شده که خبر از مشخصات فنی بسیار قدرتمندی برای این پردازنده می‌دهند.

کارشناس و تحلیلگر برجسته محصولات اپل، مارک گرمن، در جدیدترین نسخه خبرنامه خود به نام Power On ادعا کرده که تراشه M3 اولترا از پردازنده مرکزی ۳۲ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۸۰ هسته‌ای بهره خواهد برد. این تراشه همچنین در مجموع دارای ۱۸۴ میلیارد ترانزیستور خواهد بود.

با این کانفیگ فوق‌قدرتمند، M3 اولترا بروزرسانی بسیار مهمی در مقایسه با M3 مکس به شمار می‌رود که تنها از پردازنده مرکزی ۱۶ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۴۰ هسته‌ای برخوردار استفاده می‌کند. در این راستا، می‌توان انتظار داشت که M3 اولترا در واقع از دو تراشه M3 مکس تشکیل شود که به لطف فرآیند UltraFusion به یکدیگر متصل می‌شوند و از منابع به طور یکپارچه استفاده می‌کنند.

برای یادآوری، تراشه M3 مکس که پردازنده پرچمدار حال حاضر اپل به شمار می‌رود از پردازنده مرکزی ۱۶ هسته‌ای، پردازنده گرافیکی ۴۰ هسته‌ای و ۹۲ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد. حالا اما تراشه M3 اولترا با دو برابر کردن تعداد هسته‌های پردازنده گرافیکی و مرکزی می‌تواند به قدرت قابل توجهی دست پیدا کند.

شایان ذکر است که تراشه M3 اولترا احتمالا با حافظه رم یکپارچه ۲۵۶ گیگابایتی همراه خواهد شد تا شاهد افزایش چشمگیر سرعت پردازش اطلاعات باشیم. در این راستا، آقای گرمن پیش‌بینی کرده که اگر اپل از الگوی دو برابر کردن هسته‌ها در تراشه M3 اولترا بهره ببرد، می‌توان انتظار داشت که این پردازنده یه یک منبع قدرت بی‌همتا بدل شود.

در نهایت باید اشاره کرد که پردازنده‌های سری M اپل همواره نشان‌دهنده ابداعات و نوآوری‌های غول فناوری آمریکایی بوده‌اند. حالا به نظر می‌رسد اپل با معرفی تراشه M3 می‌خواهد استاندارد جدیدی برای پردازنده‌ها بالارده تعریف کند و یک تراشه قدرتمند را در اختیار کاربران حرفه‌ای قرار دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا