اخبار سیاسی

ماجرای ممنوعیت خبری شبکه‌های اجتماعی در کانادا چه بود؟

از آنجایی که کانادا به مبارزه با آتش‌سوزی‌های عظیم جنگلی ادامه می‌دهد، هزاران کانادایی نگران هستند که ممنوعیت محتوای خبری در پلتفرم‌های متا، دسترسی به اخبار فوری را برای آنها دشوارتر کند.

به گزارش ایسنا، متا، شرکت مالک فیس بوک و اینستاگرام پس از مذاکرات طولانی با دولت کانادا بر سر قانون جدید اخبار آنلاین، از ماه جاری میلادی شروع به جلوگیری از انتشار اخبار روی پلتفرم های خود در کانادا کرد.

چرا متا اخبار را روی پلتفرم های خود در کانادا ممنوع کرد؟

متا در واکنش به قانون جدید فدرال که شرکت‌های فناوری این کشور را ملزم می‌کند به ناشران اخبار برای استفاده از محتوای آن‌ها پول بدهند، شروع به ممنوعیت پیوند به مقالات خبری در فیس‌بوک و اینستاگرام در کانادا کرده است.

این قانون در ماه ژوئن به تصویب رسید تا اطمینان حاصل شود که شرکت های فناوری مانند آلفابت (شرکت مادر گوگل) در مورد معاملات تجاری با ناشران اخبار برای محتوای آنها مذاکره می کنند. اما “متا” این قانون را غیرعملی توصیف می کند و ادعا می کند که تنها راه برای اجرای این قانون، پایان دادن به در دسترس بودن اخبار برای عموم مردم کانادا است.

این ممنوعیت برای کاربران فیس بوک و اینستاگرام در کانادا چه معنایی دارد؟

کاربران کانادایی که از فیس‌بوک و اینستاگرام استفاده می‌کنند، دیگر نمی‌توانند پیوندهایی به رسانه‌ها از جمله گاردین، واشنگتن پست، نیویورک تایمز و سی‌بی‌سی را مشاهده کنند یا پست کنند.

پاسکال سنت اونگ، وزیر میراث کانادا، گفت که متا ترجیح می دهد دسترسی کاربران خود به اخبار محلی با کیفیت خوب را مسدود کند تا اینکه به سازمان های خبری سهم منصفانه ای بدهد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و دیگر مقامات گفتند که این اقدام برای دموکراسی خطرناک است، به روزنامه نگاری آسیب می رساند و به گسترش اطلاعات نادرست و اخبار جعلی دامن می زند.

متا ادعا می کند که محتوای خبری منبع درآمد قابل توجهی نیست و کمتر از سه درصد از آنچه مردم در فیدهای فیس بوک خود می بینند را تشکیل می دهد.

این شرکت فناوری آمریکایی در این ماه گفت: «ما شفاف بوده‌ایم و به دولت کانادا اعلام کرده‌ایم که این قانون ارزشی را که رسانه‌ها با استفاده از پلتفرم‌های ما دریافت می‌کنند نادرست معرفی می‌کند.» این قانون مبتنی بر این تصور غلط است که متا به طور ناعادلانه از محتوای خبری به اشتراک گذاشته شده در پلتفرم های شرکت سود می برد، در حالی که برعکس این موضوع صادق است.

این ممنوعیت ارتباطی چه تأثیری بر مناطق آتش‌گرفته داشته است؟

با شعله ور شدن بیش از ۲۰۰ آتش سوزی در مناطق شمال غربی، مقامات به ۲۰۰۰۰ نفر از ساکنان یلونایف دستور دادند تا خانه های خود را تخلیه کنند که اولین دستور تخلیه برای یک شهر مرکزی کانادا بود.

اما ساکنان شهر می گویند که فقدان لینک های خبری در فیس بوک و اینستاگرام به این معنی است که دسترسی به اطلاعات دقیق در مورد آتش سوزی و تخلیه در رسانه های اجتماعی دشوار است.

در بریتیش کلمبیا، که در بخش جنوب غربی قلمرو شمال غربی واقع شده است، مقامات پس از ۴۰۰ آتش سوزی وضعیت اضطراری اعلام کردند و هزاران نفر از شهر کلونا و مناطق اطراف آن تخلیه شدند.

مقامات کانادایی گفتند که اطلاعات نادرست در مورد آتش سوزی در فیس بوک گسترده است و مردم را تشویق کردند تا از وبلاگ های زنده رادیو یا رسانه های محلی برای دریافت آخرین اخبار استفاده کنند.

به گزارش گاردین متا گفت، در مواقع بحران، Safety Check به مردم اجازه می‌دهد برای کمک تماس بگیرند، عزیزان خود را پیدا کنند و به به‌روزرسانی‌ها از منابع قابل اعتماد دسترسی داشته باشند. افراد در کانادا می‌توانند به استفاده از فناوری ما برای ارتباط با جوامع خود و دسترسی به اطلاعات معتبر، از جمله محتوای سازمان‌های دولتی رسمی، خدمات اضطراری و سازمان‌های غیردولتی ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا