اخباراخبار تکنولوژی

لوازم کامپیوتری عجیبی که تا به حال هیچ جای دنیا ندیده اید!

به گزارش کافه نیوز برخی از لوازم جانبی در بازار وجود دارند که احتمالا نظیر آنها را هیچ کجا ندیده باشید. در این مطلب می توانید با برخی از این لوازم جانبی ها آشنا شوید.

در سال‌هایی که از آغاز حیات کامپیوترهای شخصی مدرن می‌گذرد، بازار لوازم جانبی همواره داغ و پرطرفدار بوده؛ به‌طوری که امروزه ده‌ها هزار اکسسوری و گجت توسط کمپانی‌های متعدد تولید شده که علاقمندان به PC می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. به ادعای Straights Research، ارزش بازار جهانی اکسسوری‌ها در سال ۲۰۲۱ برابر با ۸.۶۵ میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۲۴.۳۸ میلیارد دلار برسد.

از سوی دیگر، نرخ رشد درآمد این بازار بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ نیز سالانه ۱۲.۲ درصد پیش‌یبنی شده است.

اکثر لوازم جانبی طراحی و ساخته شده برای کامپیوترها، گیمرها را هدف اصلی خود قرار داده‌اند؛ چرا که این افراد عاشق گجت‌های مختلف هستند و حاضرند برای هر آیتمی که بتواند حتی اندکی تجربه گیمینگ آن‌ها را ارتقا دهد، پول زیادی خرج کنند. کمپانی‌های تولیدکننده اکسسوری‌ها نیز به‌خوبی متوجه همین مساله هستند و به همین دلیل انواع و اقسام گجت‌های مختلف به‌طور سالیانه برای PC عرضه می‌شود.

به همین بهانه امروز قصد داریم نگاهی داشته باشیم به تعدادی از عجیب ترین لوازم جانبی کامپیوتر که می‌توان در بازار پیدا کرد. طبیعتا در این لیست خبری از انواع  کیبوردها یا گیم پد و ماوس‌های متعدد عرضه شده برای PC و حتی عجیب‌ترین آن‌ها نیست؛ بلکه امروز قصد داریم اکسسوری‌هایی را بررسی کنیم که مفهوم عجیب و غریب و بعضا مسخره‌ای دارند که نمونه آن‌ها هرگز رویت نشده است.

عجیب ترین لوازم جانبی کامپیوتر که هرگز مشابه آن‌ها را ندیده‌اید!

در ادامه با تعدادی از اکسسوری‌های باورنکردنی آشنا خواهید شد که به‌صورت تجاری به بازار عرضه شده‌اند. همان‌طور که اشاره شد، اکثر آن‌ها گیمرها را هدف گرفته‌اند.

DigiScents iSmell

 

با وجود این که دستگاه شبیه ساز بوی iSmell کمپانی DigiScent هرگز به‌طور رسمی روانه بازار نشد، اما صرف ایده این دستگاه باعث می‌شود که آن را به‌سادگی در لیست امروز قرار دهیم. جالب اینجاست که DigiScents در سال ۱۹۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد و خیلی سریع توانست سرمایه‌ای ۲۰ میلیون دلاری را برای توسعه دستگاه iSmell جذب کند.

DigiScents قصد داشت با افزودن المان بو به تجربه کار با رایانه‌های شخصی، صنعت سرگرمی را دگرگون کند! از این طریق علاقمندان به مد و فشن می‌توانستند جدیدترین ادکلن شانل را به‌صورت آنلاین بو کنند یا گیمرها می‌توانستند بوی باروت اسلحه خود پس از شلیک را حس کرده و واقع‌گرایی بیشتری را تجربه نمایند!

این کمپانی برای انجام این مهم یک روانشناس حسی را استخدام کرده و موفق به کشف بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ بوی اصلی شد که ترکیب آن‌ها می‌توانست هر بوی دیگری در دنیا را تولید کند.

نمونه اولیه تولید شده از این دستگاه، شبیه به باله یک کوسه بود که سوراخ‌هایی در آن تعبیه شده بود. علاوه بر این، اتصال آن به PC از طریق مجموعه گسترده‌ای از پره‌ها انجام می‌شد. همچنین در داخل محفظه دستگاه نیز مجموعه شیشه‌های عطرهای اصلی قرار داشتند که با یکدیگر ترکیب شده و سایر بوها را تولید می‌کردند!

این اکسسوری عجیب و غریب در ابتدا بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کرد. با این وجود، DigiScents iSmell در عمل محصولی کاملا شکست‌خورده بود که بدون فروش حتی یک دستگاه، دو سال پس از رونمایی کنار گذاشته شد!

پلیر نوار ضبط صوت PlusDeck

blank

 

دستگاه عجیب و غریب PlusDeck در حقیقت یک پلیر کاست نوار ضبط صوت برای کامپیوتر است که درون درگاه ۵٫۲۵ اینچی حافظه آن قرار می‌گرفت. این محصول در سال ۲۰۰۱ توسط کمپانی کره‌ای BTO (مخفف Beyond the Ordinary) تولید و با قیمت ۱۵۰ دلار به بازار عرضه شد.

این دستگاه قادر بود از طریق کامپیوتر، فایل‌های mp3 و صداهای مختلف آنلاین را روی یک کاست ضبط کند! انتشار این دستگاه تعجب بسیاری افراد را برانگیخت؛ چرا که در آن زمان تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری به‌صورت فراگیر روانه بازار شده بودند. به‌عنوان مثال سی دی رام از سال ۱۹۸۳ در بازار حضور داشت و بسیاری کامپیوترهای سال ۲۰۰۱ به‌طور پیش‌فرض به آن مجهز بودند.

علاوه بر این، سی دی های با قابلیت رایت مجدد نیز از سال ۱۹۹۷ به بازار آمدند و حتی USB نیز از سال ۱۹۹۸ روی کامپیوترهای خانگی قرار گرفته بود.

البته این مساله به هیچ وجه مانع کمپانی BTO نشد و این شرکت حتی در سال ۲۰۰۳، نسل دوم این اکسسوری عجیب خود تحت نام PlusDeck 2 را نیز روانه بازار کرد! آخرین نسل از این گجت نیز PlusDeck 2c بود که قیمتش به ۱۳۰ دلار کاهش یافته بود. نکته جالب در خصوص PlusDeck 2c آن است که این دستگاه عملا قادر به ضبط صدا از هیچ منبع خارجی نبود و اندک کاربردی که در سیستم‌های کامپیوتری مدرن داشت را نیز از دست داده بود!

به نظر می‌رسد شکایت‌های فراوان علیه Napster و زیر پا گذاشتن حقوق کپی رایت توسط این کمپانی در سال ۲۰۰۱ عامل حذف قابلیت ضبط صدا در آخرین نسل پلاس دک بوده است. با این حال، این کمپانی کره‌ای تا اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی اعتقاد داشت اکسسوری کاربردی و پرطرفداری  به بازار عرضه کرده است!

Plawa KeyStik

عجیب ترین لوازم جانبی کامپیوتر که نمونه آن‌ها را هرگز ندیده‌اید!

واقعا نمیدانیم که باید Plawa KeyStik را یک گجت احمقانه خطاب کنیم یا یک نوآوری جذاب و خلاقانه در صنعت بازی‌های ویدیویی! این دستگاه مکانیکی که توسط کمپانی آلمانی Plawa ساخته شده است، در حقیقت یک اسباب بازی پلاستیکی کوچک به شمار می‌رفت که با وصل شدن به کیبوردهای مکانیکی استاندارد قادر بود نقش یک جوی استیک را ایفا کند و در عین سادگی، کاربردی گسترده داشته باشد.

KeyStik برای عملکرد نیاز به باتری، پورت‌های اضافی یا هیچ نرم افزار کمکی نداشت و تعامل آن با کلیدهای کیبورد به‌صورت تماما مکانیکی انجام می‌پذیرفت. با تکان دادن اهرم جوی استیک به هریک از چهار جهت اصلی، مکانیزم‌هایی مکانیکی باعث فشرده شدن کلیدهای متناظر روی کیبورد می‌شد و در نتیجه، جهت مورد نظر روی کیبورد فعال می‌شد. این فرآیند چندان راحت و روان نبود؛ اما در هر صورت KeyStik کارش را با موفقیت انجام می‌داد.

البته همین ایده ساده و شاید احمقانه با استقبال فراوانی خصوصا در کشور پرتغال همراه بود و گیمرهای این کشور به‌طور گسترده از گجت آلمانی Plawa برای انجام بازی‌های فوتبال و مبارزه‌ای استفاده می‌کردند!

جلیقه گیمینگ ۳rd Space

عجیب ترین لوازم جانبی کامپیوتر که نمونه آن‌ها را هرگز ندیده‌اید!

جلیقه مخصوص گیمینگ ۳rd Space در سال ۲۰۰۷ توسط TN Games تولید شد. این جلیقه تماما از تجهیزات پزشکی بازیافتی طراحی و ساخته شده بود و مثل بسیاری اکسسوری‌های دیگر قصد داشت تجربه بهتری از بازی را در اختیار گیمرها قرار دهد.

در داخل این جلیقه‌ها محفظه‌هایی خالی قرار داشت که پیش از آغاز بازی توسط لوله‌هایی که به یک کمپرسور خارجی متصل بودند، پر از هوا می‌شد. این محفظه‌های پنوماتیک که نیمی از آن‌ها در جلو و نیم دیگر در پشت قرار داشتند، وظیفه شبیه‌سازی تقریبی حس و حال مورد شلیک واقع شدن را بر عهده داشتند! هریک از تماس‌ها نیرویی حداکثر ۱۰ پوندی را به بدن گیمر وارد می‌کرد که خطر چندانی برای بدن نداشت.

کمپانی سازنده این جلیقه ادعا کرده بود که آن‌ها قادرند ضربات ناشی از یک یا چند شلیک ناشی از گلوله‌ها، پرتابه‌های موشکی، انفجار نارنجک و مهمات و حتی لگد و مشت را شبیه‌سازی کنند.

سازندگان این جلیقه همچنین برنامه داشتند که مدل‌های مختلفی از این جلیقه‌ها را نیز در ادامه تولید کنند و سطح تماس بیشتری را در بازو، پا و حتی سر تعبیه کنند تا حس واقعی‌تری از بازی را به بازیکنان انتقال دهند. جلیقه ۳rd Space در ماه نوامبر ۲۰۰۷ با قیمت حدود ۱۹۰ دلار روانه بازار شد و خیلی سریع حمایت تعدادی از برترین بازی های اکشن شوتر آن زمان مانند بایوشاک، کال آف دیوتی ۴ و مس افکت یا حتی عناوین MMORPG شناخته‌شده‌ای مثل Fable یا ورلد آف وارکرافت را پشت سر خود دید!

البته علیرغم این هیجان اولیه فوق‌العاده، جلیقه‌های ۳rd Space هرگز نتوانستند آن‌طور که باید و شاید نزد گیمرها محبوب شوند.

دستکش گیمینگ Peregrine

عجیب ترین لوازم جانبی کامپیوتر که نمونه آن‌ها را هرگز ندیده‌اید!

یکی دیگر از عجیب ترین لوازم جانبی کامپیوتر یک دستکش گیمینگ مخصوص است که ایده‌های جذابی پشت آن قرار داشت؛ اما در نهایت به شکستی بزرگ منجر شد!

گیمرهای قدیمی‌تر نینتندو بدون شک دستکش‌های Power Glove این کمپانی را به یاد دارند که یکی از جذاب‌ترین تکنولوژی‌های زمان خود به شمار می‌رفت و پر از پتانسیل‌های متعدد بود! با این وجود، این دستکش‌های نینتندو سرانجام شکست تجاری بزرگی را تجربه کردند. در عین حال حتی این شکست هم برای سایرین درس عبرت نشد!

در حالی که Power Glove اساسا یک دسته نینتندو را با دستکش ادغام کرده و کلیدهای آن را درون دستکش تعبیه کرد؛ دو کمپانی Iron Will Innovations و Y Studios حسگرهایی را درون دستکش خود تعبیه کردند که واقعا قادر به حس کردن حرکت دست و انگشتان بود.

این دستکش‌ها همچنین توانستند در رویداد E3 2009 بسیاری گیمرها را به خرید ترغیب کنند و سرانجام در پاییز همین سال با قیمت ۱۳۰ دلار به دست مشتریان رسیدند.

به گفته Y Studios، دستکش Pergerine یک رابط کاربری پوشیدنی بود که بیش از هرچیز برای بازی‌های استراتژیک ریل‌تایم (RTS) و MMO که بیشتر با کیبورد تعامل داشتند به کار می‌رفت و قادر بود در کنار کیبورد فعالیت کرده یا کاملا جایگزین آن شود!

این دستکش قادر به انجام حدود ۳۰ فعالیت مختلف با نوک انگشتان کاربر بود و همین مساله در پایان به پاشنه آشیل آن تبدیل شد! مساله اینجا بود که دستکش Pergerine عملا قادر به حس کردن حرکت انگشتان نبود؛ بلکه برای تعامل با آن، کاربران باید ۱۸ نقطه حساس به فشار آن که در بند انگشت‌ها و کف دست قرار داشت را فشار می‌دادند! به این ترتیب، Pergerine بیشتر به یک ماوس با ۱۸ کلید شبیه بود!

علیرغم شکست Pergerine، کمپانی‌های سازنده این دستکش در سال‌های گذشته اقدام به تولید نسخه‌های VR آن نمودند. این دستکش‌ها هم اکنون با قیمت دو هزار دلار قابل پیش خرید است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آیا می خواهید در مورد آخرین به روز رسانی ها اعلان دریافت کنید؟ خیر بله