اخبار تکنولوژی

انتقال گواهینامه SSL بین دامنه و سرور جدید

گواهی Secure Sockets Layer  یا به اختصار SSL وظیفه رمزنگاری اطلاعات و احراز هویت را در سطح وب به عهده دارد. همچنین گواهینامه SSL اطلاعاتی را که توسط اینترنت بین دو سیستم (به طور معمول بین یک کاربر و سرور) رد و بدل می‌شوند را رمزنگاری می‌کند و موجب می‌شود تا این اطلاعات به صورت خصوصی بین آن‌ها باقی بماند.

با افزایش اهمیت حریم خصوصی افراد در دنیای آنلاین، اهمیت آشنایی با پورت‌های گواهینامه SSL  بسیار زیاد شده است. اگر شما نیز قصد انتقال گواهینامه SSL بین دامنه و سرور را دارید و با نحوه انجام آشنایی ندارید، بهتر است تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

گواهینامه SSL چیست؟

گواهینامه SSL یک فناوری رمزنگاری شده است که برای ایجاد ارتباطی امن بین مرورگر و سرور استفاده می‌شود. این گواهینامه اطلاعات را حین انتقال از مرورگر به سرور و برعکس رمزنگاری می‌کند، به صورتی که هرگونه دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مورد نظر دشوار شود.

  • انواع گواهینامه SSL را بشناسید

گواهینامه SSL انواع مختلفی دارد که از جمله انواع گوناگون آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گواهینامه SSL دامنه تک (DV SSL)
  • گواهینامه SSL گسترده (OV SSL)
  • گواهینامه SSL ویژه سازمان (EV SSL)
  • گواهینامه SSL Wildcard
  • گواهینامه SSL Multi-Domain (SAN SSL)
  • گواهینامه SSL Multi-Domain Wildcard

گواهینامه SSL چه مزایایی دارد؟

گواهینامه SSL مزایا و قابلیت‌های کاربردی و منحصر به فردی دارد که از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– افزایش اعتماد

استفاده از گواهینامه SSL موجب افزایش اعتماد کاربران به وبسایت شما می‌شود؛ زیرا با استفاده از این گواهینامه کاربران می‌دانند که ارتباط با سرور شما امن است و اطلاعات شخصی و مالی آن‌ها در خطر نیست.

– حفاظت از اطلاعات

گواهینامهSSL، اطلاعات ارسالی بین مرورگر کاربر و سرور شما را رمزنگاری می‌کند. به این معنا که هرگونه دسترسی غیرمجاز به اطلاعات ارسال شده به سرور شما سخت می‌شود.

– بهبود رتبه‌بندی در گوگل

گوگل توجه زیادی به امنیت وب سایت‌ها دارد. استفاده از گواهینامه SSL نیز می‌تواند، رتبه وب‌سایت شما را در نتایج جستجو بهبود ببخشد.

– ایجاد ارتباط امن در تراکنش‌های آنلاین

اگر شما فروشگاه آنلاین یا سایتی با تراکنش‌های مالی دارید، استفاده از گواهینامه SSL بسیار مهم است. این گواهینامه به مشتریان این اطمینان را می‌دهد که تراکنش‌های آنلاین آن‌ها با امنیت کامل انجام می‌شود.

– اثبات هویت

گواهینامه SSL معتبر هویت وب سایت شما را اثبات می‌کند، همچنین این گواهینامه به کاربران این اطمینان را می‌دهد که وب سایتی که با آن ارتباط برقرار می‌کنند، تقلبی نیست.

بررسی معایب گواهینامه SSL

گواهینامه SSL از لحاظ امنیتی و حفاظتی بسیار مفید است و معایب بسیار کمی دارد. برخی از معایب آن عبارتند از:

  • خرید و نصب یک گواهینامه SSL بسیارهزینه‌بر است. هزینه مورد نیاز با توجه به نوع گواهینامه و ارائه‌دهنده، متفاوت خواهد بود. شما باید گواهینامه‌ها را برای حفظ اعتماد و امنیت، از شرکت‌های معتبر خرید کنید. اما خرید از این شرکت‌ها به طور معمول نیازمند صرف هزینه بیشتری است.
  • معمولا گواهینامه‌های SSL برای دوره‌های زمانی مشخص صادر می‌شوند و پس از پایان مدت اعتبار، به تمدید نیاز دارند. اما اگر تمدید گواهینامه را فراموش کنید، ممکن است سایت شما وارد حالت غیرامن شود و کاربران هشدار دریافت کنند.
  • استفاده از گواهینامه SSL ممکن است بر سرعت بارگذاری سایت تاثیر بگذارد. معمولا این تأثیر بسیار کم و قابل چشم‌پوشی است، اما با بهینه‌سازی مناسب سایت می‌توان آن را کاهش داد.
  • بعضی از مرورگرها ممکن است با گواهینامه‌های SSL مشکل داشته باشند و برای آن‌ها هشدارهای امنیتی نمایش دهند. معمولا این مشکلات به علت‌عدم تطابق در سطح پروتکل‌های امنیتی و بروز نبودن مرورگرها ایجاد می‌شود. اما با توجه به روند بروزرسانی مرورگرها، این مشکلات به تدریج بهبود می‌یابند.

نحوه انتقال گواهینامه SSL بین دامنه و سرور جدید

اگر شما قصد خرید دامنه و سرور جدید را دارید، اما نمی‌دانید که چگونه باید گواهینامه SSL را روی آن نصب کنید، این بخش برای شما است؛ چرا که بررسی مراحل انتقال گواهینامه بین دامنه و سرور می‌پردازیم:

۱٫ دریافت فایل‌های گواهینامه

برای انجام این کار ابتدا باید فایل‌های گواهینامه SSL را از سرور اصلی یا ارائه دهنده خدمات SSL دریافت کنید. به طور معمول این فایل‌ها شامل فایل کلید خصوصی (private key) فایل گواهینامه (certificate)  و فایل‌های  intermediate هستند.

۲٫ نصب فایل‌های گواهینامه روی سرور جدید

سپس باید فایل‌های گواهینامه را روی سرور جدید نصب کنید. این ممکن است به وسیله پنل کنترل هاستینگ، خط فرمان (SSH) یا از طریق مدیریت سرور انجام شود. هر پلتفرم سرور ممکن است دستورات و روش‌های خاص خود را برای نصب گواهینامه SSL داشته باشد.

۳٫ تنظیمات سرور

شما پس از نصب فایل‌های گواهینامه، باید تنظیمات سرور را به صورتی تغییر دهید که از گواهینامه SSL استفاده کند. ممکن است این تنظیمات شامل تغییر فایل‌های پیکربندی مثل فایل‌های Apache.conf یا Nginx.Conf و یا سایر تنظیمات باشد که به سرور شما وابسته است.

۴٫ آزمایش و بررسی

در آخر و پس از انجام مراحل قبلی، باید اتصال HTTPS را روی سرور جدید بررسی کنید تا مطمئن شوید که گواهینامه SSL به درستی نصب شده است. با بررسی اتصال HTTPS از برقراری ارتباط امن بین مرورگر و سرور جدید مطمئن می‌شوید. شما برای انجام این کار می‌توانید وب سایت خود را باز کنید و از طریق مرورگر عملکرد صحیح گواهینامه SSL را بررسی کنید.

نکات مهمی که هنگام خرید گواهینامه SSL باید بدانید

نکات مهمی که هنگام خرید گواهینامه SSL باید بدانید

هنگام خرید گواهینامه SSL باید نکاتی را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید. این نکات عبارتند از:

* نوع گواهینامه  SSL

هر نوع گواهینامه SSL دارای سطوح مختلفی از تأیید هویت است و بر اساس نیازهای امنیتی و تجاری خود می‌توانید گزینه مناسبی را انتخاب کنید.

* قیمت

از ارائه دهندگان SSL قیمت‌ها را بپرسید و نرخ‌ها را مورد بررسی قرار دهید. همچنین توجه کنید که ارزان‌ترین گزینه همیشه بهترین گزینه نیست و باید به ارائه دهنده‌ای با رتبه بالا و معتبر اهمیت دهید.

* اعتبار تامین کننده

همچنین از تایید ارائه کننده SSL توسط مرورگرهای معروف مطمئن شوید، ارائه دهنده این گواهینامه باید یک شرکت قابل اعتماد باشد.

* پشتیبانی فنی

ارائه کننده گواهینامه SSL باید پشتیبانی فنی قوی و قابل اعتمادی داشته باشد، به همین دلیل در صورت بروز مشکل یا سوال درباره نصب و پیکربندیSSL ، باید بتوانید از کمک بگیرید.

* مدت اعتبار

مدت اعتبار گواهینامه SSL را نیز بررسی کنید تا به اندازه مدت زمانی باشد که به آن نیاز دارید. برخی از این گواهینامه‌ها به مدت یک سال و بعضی دیگر تا چند سال اعتبار دارند.

* سطح امنیت

هنگام خرید مطمئن شوید که گواهینامه SSL انواع مختلفی از الگوریتم‌ها و طول کلید رمزنگاری را پشتیبانی می‌کند. از جمله این استانداردهای معمول می‌توان به الگوریتم‌های رمزنگاری SHA-2 و RSA ۲۰۴۸ بیت اشاره کرد. همچنین بعضی گواهینامه‌ها امکان پشتیبانی از الگوریتم‌های رمزنگاری ECDSA و  ECC را نیز دارند.

* گستره پوشش

بررسی کنید که آیا گواهینامه SSL شامل پوشش واحدهای زیردامنه و یا چندین دامنه شرکت‌ها و سازمان‌هایی برای مدیریت از چندین دامنه استفاده می‌کنند، باشد. باید مطمئن شوید که گواهینامه SSL شامل پوشش واحدهای زیردامنه و یا چندین دامنه است.

* گواهینامه‌های اضافی

از ارائه گزینه‌های اضافی مانند گواهینامه‌های Wildcard SSL (پوشش چندین زیردامنه)، گواهینامه‌های Multi-Domain SSL (پوشش چندین دامنه) یا گواهینامه‌های EV SSL) (Extended Validation)  توسط ارائه کننده گواهینامه SSL مطمئن شوید.

* ضمانت بازپرداخت

از ضمانت باز پرداخت ارائه کننده نیز مطمئن شوید؛ زیرا در صورت نارضایتی از خرید، باید هزینه را به شما بازگرداند.

* نصب و پیکربندی

هنگام خرید مطمئن شوید که ارائه کننده SSL ابزارها و راهنمایی‌های کافی برای نصب و پیکربندی گواهینامه SSL را ارائه می‌دهد.

چگونه گواهینامه SSL را روی هاست انتقال دهیم؟

اگر شما قصد تغییر یا خرید هاست جدید را دارید، برای انتقال گواهینامه SSL باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • شما برای انجام این کار ابتدا باید فایل‌های مربوط به گواهینامه SSL را از ارائه کننده فعلی دریافت کنید.
  • پس از خرید هاست جدید باید فایل‌های گواهینامه را به آن یا ارائه کننده SSL جدید خود انتقال دهید. همچنین شما می‌توانید از طریق پنل مدیریتی هاست (مانند cPanel یا (Plesk  این فایل‌ها را آپلود کنید.
  • در مرحله سوم شما برای استفاده از گواهینامه SSL، باید تنظیمات هاست را تغییر دهید. این تنظیمات شامل تنظیمات سرور وب Apache) یا (Nginxو تنظیمات فایروال می‌شود. در ضمن برای انجام این تنظیمات، ممکن است نیاز به تنظیمات سرور یا کمک تیم پشتیبانی هاست نیز داشته باشید.
  • در آخر پس از انتقال گواهینامه SSL و تنظیمات هاست، از نصب صحیح گواهینامه روی هاست جدید مطمئن شوید. شما برای بررسی اعتبار و صحت گواهینامه SSL می‌توانید از ابزارهای آنلاین مانند SSL Checker استفاده کنید.

«کد تخفیف ۱۲ درصدی خرید هاست و سرور از شتابان هاست: shetabanhost»

– نحوه انتقال هاست و سرور

اگر شما قصد خرید هاست جدید را دارید، باید برای انتقال هاست و سرور یا به عبارتی دیگر برای انتقال سایت خود مراحل زیر را انجام دهید:

  • شما باید پیش از هر چیزی از تمامی فایل‌ها، پایگاه داده‌ها و تنظیمات سرور پشتیبانی بگیرید؛ زیرا این کار برای امنیت و امکان بازگردانی هاست قبلی بسیار مهم است.
  • برای انتقال هاست و سرور باید اقدام به خرید هاست کنید و از اطلاعات و تنظیمات مربوط به هاست جدید مطلع شوید.
  • فایل‌ها و پوشه‌های مربوط به وب سایت خود را از هاست قبلی به هاست جدید منتقل کنید. این کار می‌تواند به صورت دستی و با استفاده از FTP یا توسط پنل مدیریتی هاست انجام شود.
  • اگر وب سایت شما از پایگاه داده استفاده می‌کند، باید پایگاه داده را به هاست جدید انتقال دهید. شما برای این کار باید فایل پشتیبان پایگاه داده را از هاست قبلی بگیرید و آن را در هاست جدید بازیابی کنید.
  • در این مرحله پس از انتقال فایل‌ها و پایگاه داده، باید DNS را برای اشاره به هاست جدید تنظیم کنید. این کار شامل تغییر A records یا ثبت دوباره (Nameservers)  است. در نظر داشته باشید که این مرحله ممکن است، زمان بر باشد و تا ۴۸ ساعت طول بکشد.
  • در آخر و پس از تنظیم DNS ، بررسی صفحات وب، فرم‌ها، پایگاه داده و سایر عناصر وب سایت برای اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها ضروری است.

گواهینامه SSL را بین دامنه و سرور جدید را با شتابان هاست انتقال دهید

گواهینامه SSL را بین دامنه و سرور جدید را با شتابان هاست انتقال دهید

گواهینامه SSL یک فناوری است که مسئولیت رمزنگاری اطلاعات و احراز هویت را در سطح وب به عهده دارد. این گواهینامه دارای انواع مختلفی از جمله تک دامنه، ویژه سازمان، گسترده، با امتیاز دهی وی‌بوت، سیمانتک و… است. گواهینامه SSL مزایایی مانند اثبات هویت، حفاظت از اطلاعات، افزایش اعتماد، بهبود رتبه‌بندی در گوگل، ایجاد ارتباط امن در تراکنش‌های آنلاین دارد. در مقابل این گواهینامه معایبی مانند نیاز به تمدید اعتبار، هزینه خرید و نصب بالا و… دارد. در نتیجه این گواهینامه اطلاعات را حین انتقال از مرورگر به سرور و برعکس رمزنگاری می‌کند، به طوری که هرگونه دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مورد نظر دشوار است. شما برای این کار می توانید از شتابان هاست (۰۲۴۹۱۳۱۱۰۳۱) کمک بگیرید.

‫10 دیدگاه ها

  1. چه جالب من نمیدونستم میشه هاست رو منتقل کرد فکر میکردم باید از اول هاست بخریم و اطلاعات رو به سختی منتقل کنیم

    1. درسته لیلا جان میشه به راحتی و سرعت این کار رو انجام داد 🙂
      خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده

    1. درسته نیما جان، بخش زیادی از اعتبار سایت شما رو گواهی SSL تشکیل میده.
      خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آیا می خواهید در مورد آخرین به روز رسانی ها اعلان دریافت کنید؟ خیر بله