اخبار تکنولوژی

سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی: فیلترینگ در بسیاری مواقع مبنای شرعی و فرهنگی ندارد

غلامی معتقد است که فیلترینگ به یک خشم عمومی تبدیل شده است که از منظر مصرف کننده تنها دولت مقصر آن است.

رئیس پژوهشکده فضای مجازی کشور در کانال شخصی خود اعلام کرد که فیلترینگ هایی مانند حرام و حلال در خوردنی ها و نوشیدنی ها باعث شده مردم ایران از دنیا جدا شوند. وی همچنین گفت: در بسیاری از موارد فیلترینگ مبنای فرهنگی و اسلامی ندارد و تنها برای ارائه برخی خدمات رانت خواری داخلی به افراد اعمال می شود.

«میشم غلامی» رئیس پژوهشکده فضای مجازی کشور که از مردادماه در این سمت آغاز به کار کرده است، در کامنتی در کانال فضای مجازی شخصی خود با انتقاد از روند فیلترینگ تلگرام گفت: فیلترینگ مانند حجاب است یا حلال و حرام در غذا و نوشیدنی. به معضلی تبدیل می شود که ایرانیان آن را جدا از سایر نقاط جهان می دانند. لااقل در این امور، اعتقادات مذهبی و وجود فرهنگ کشورهای مسلمان، تا حدودی به مدد این وادی، خلأ را پر می کنند».

او با بازنشر توییتی از «محمد کیشوری» در انتقاد از روش فیلترینگ، نوشت که فیلترینگ در کنار اتفاقات دیگری باعث خشم عمومی او شد که از دید مردم تنها تقصیر دولت بود: فیلتر بی رویه هر خرده کوچکی. و سایت بزرگ و اپلیکیشن‌های بین‌المللی پرکاربرد، وقتی به ممنوعیت کاربران ایرانی از اپلیکیشن‌های معروف جهان اضافه شود، به خشم عمومی تبدیل می‌شود که تنها دولت مقصر آن است. فیلترینگی که در بسیاری از موارد مبنای فرهنگی و مذهبی ندارد و فقط برای ارائه نوعی خدمات اجاره مسکن به مردم اعمال می شود.

سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی: فیلترینگ در بسیاری مواقع مبنای شرعی و فرهنگی ندارد

به نظر می رسد صحبت های گلامی در کانال مجازی اش منتقدان زیادی داشته است. چون امروز در مطلبی جداگانه به این انتقادها پاسخ داده است: «می گویند در شرایط فعلی مناسب نیست درباره فیلترینگ و از طرف من صحبت کنیم… سوال من این است: الان در چه وضعیتی هستیم که نباید صحبت کنیم. در مورد فیلترینگ؟ “به من بگو کی باید صحبت کنیم؟ سوال بعدی من این است که اگر ما صحبت نکنیم، چه کسی صحبت خواهد کرد؟”

به گفته غلامی، فیلترینگ معضلی است که افراد ده تا دوازده ساله تا هفتاد تا هشتاد ساله را درگیر می کند و همه جا درباره آن صحبت می کنند. وی با تاکید بر اینکه طبق بررسی های انجام شده درصد قابل توجهی از مردم مخالف شرایط فعلی هستند، تاکید کرد: نباید از مشکلات خود غافل شویم. ما باید در این مورد صحبت کنیم. سخنان حکیمانه علاوه بر این، کار من در پژوهشکده ایجاد فضایی نیست که بتوان نظرات مخالف و موافق را به صورت علمی و پخته شنید. اگر لازم است از مرکز ملی صدایی (به درستی) شنیده شود، اما از ما در موسسه علمی انتظار نمی رود که صدای کارشناسان مخالف را بپوشانیم و زنگ خطر را به صدا در آوریم و خطاها را گوشزد کنیم.»

وی اظهار داشت: اگر نظرات را نشنود و صدای کارشناسی مخالف را پوشش ندهد، اتفاق خوبی نمی افتد. گلمی همچنین به صحبت های وزیر ارتباطات درباره فیلترینگ پرداخت و گفت: اگر به حرف مخالفان گوش ندهیم باید در خیابان به نظرات گوش کنیم یا بنشینیم در حالی که نماینده واقعی شورای عالی و شورای عالی وزیر فعلی، به جز موقعیتی که درگیر آن هستند، یک شوخی این نتایج عدم وجود فضای گفتگوی علمی و پخته است.

میثم غلامی فارغ التحصیل فقه و اصول حوزه علمیه قم، فارغ التحصیل فلسفه اخلاق از دانشگاه قم و مؤسس و مدیر خانه اخلاق طلاب جوان است که به خدمات علمی در حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق می پردازد. عضویت در هیات مدیره موسسه تبیان، معاون برنامه ریزی و توسعه بنیاد هدایت و عضویت در هیات راهبردی خبرگزاری ابنا (خبرگزاری اهل بیت) از دیگر سوابق غلامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا