اخبار تکنولوژی

راز عمر طولانی گوشی های قدیمی نوکیا چیست؟

به نظر شما چرا گوشی های دکمه ای نوکیا محبوب هستند؟

گوشی های هوشمند امروزی می توانند کارهای زیادی انجام دهند، اما مردم همچنان گوشی های ساده می خرند. به نظر شما دلایل انجام این کار چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوال با آی تی رسان همراه باشید.

امروزه گوشی های هوشمند می توانند بازی های سه بعدی با گرافیک بالا را اجرا کنند، به اطلاعات مختلف دسترسی داشته باشند و حتی تصاویری نزدیک به دوربین های DSLR ضبط کنند. البته عناصر مذکور قبلاً آشکار شده است. گوشی های ساده نوکیا که سال ها پیش طراحی شده بودند هنوز هم تولید و استفاده می شوند. اما سوال اینجاست که دلایل خرید این دستگاه ها به خصوص در سالی مانند سال ۲۰۲۰ چه بوده است و چرا مردم دست به چنین کاری می زنند؟

تاریخچه مختصری از تلفن های ساده

در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، صنعت موبایل به دو بخش تقسیم شد: تلفن‌ها و سایر بخش‌ها. جبهه اول قرار بود مردم را خوشحال کند اما چندان موفق نبود. تلفن های اولیه می توانستند تماس بگیرند و پیام های متنی ارسال کنند. در این زمینه می توان به دستگاه های نمادینی مانند نوکیا ۳۳۱۰ و موتورولا استارتاک اشاره کرد.

با گذشت زمان، پروتکل برنامه های بی سیم (WAP) نیز وارد جریان شد و بنابراین مردم می توانستند پیام های تصویری (تصاویر و فیلم ها) ارسال کنند و همچنین گشت و گذار آسان در وب را تجربه کنند. هزینه بالای داده ها و همچنین کیفیت نسبتاً ضعیف، منجر به تقاضای بالایی برای این قابلیت ها نشد. در نتیجه، بیشتر مردم همچنان از تلفن های خود برای ارتباط ساده استفاده می کردند.

اگر به گذشته برگردیم، می بینیم که جبهه «دیگری» جالب تر به نظر می رسد. سربازان این جبهه وسایلی شبیه لپ‌تاپ‌های جیبی بودند. از جمله این گجت ها می توان به Psion Series 5، Nokia Communicator و BlackBerry اشاره کرد. پس از آن از ابزارهای لمسی استفاده شد که شباهت زیادی به گوشی های هوشمند امروزی داشت. PDAهایی که از سیم کارت پشتیبانی می کردند در این دسته گنجانده شد. از جمله این دستگاه ها می توان به محصولات شرکت های HP و Palm اشاره کرد.

با پیشرفت دهه ۲۰۰۰، تلفن های همراه ویژگی هایی را به دست آوردند که قبلاً فقط در دسترس همتایان محبوب تر، هرچند گران ترشان بود. دستگاه هایی مانند LG Renoir (محصول سال ۲۰۰۸) توانستند صفحه کلید T9 را در یک صفحه نمایش لمسی نه چندان زیبا قرار دهند.

در بریتانیا، شبکه محلی Three مدل تلفنی را منتشر کرده است که می تواند به تنهایی تماس های اسکایپ را برقرار کند. در همین حال موتورولا روکر قابلیت اشتراک گذاری فایل های MP3 را نیز معرفی کرد. این موقعیت به این معنی بود که ویژگی های یک تلفن سیم کارتی با ویژگی های یک iPod ترکیب می شد.

البته بازیگران عجیبی مانند Nokia N-Gage و LG enV نیز در این صحنه حضور داشتند. زمان هیجان انگیزی بود زیرا دستگاه های مختلف زیادی در بازار وجود داشت. اما واضح بود که این وضعیت زیاد دوام نخواهد داشت. در اواخر دهه ۲۰۰۰، بازار گوشی های هوشمند شاهد رشد خوبی بود. این به این دلیل بود که این دستگاه ها ارزان بودند و همچنین شرکت ها توانستند نگرش عمومی نسبت به این گجت ها را تغییر دهند.

بلک بری یکی از بهترین نمونه ها در این زمینه است. گوشی های مجهز به کیبورد QWERTY این شرکت به لطف مدل های اقتصادی مانند BlackBerry Curve توانستند دفاتر را ترک کرده و به خیابان ها بروند. در همین حال، اولین آیفون در سال ۲۰۰۷ عرضه شد و اولین گوشی اندرویدی (HTC Dream) یک سال بعد وارد قفسه های فروشگاه شد.

در همین حال، هزینه های استفاده از داده های اینترنت نیز کاهش یافته است و اپراتورهای مخابراتی بسته های سخاوتمندانه تری را ارائه می دهند. در آن زمان افراد زیادی به موج خرید گوشی های هوشمند پیوستند و در نتیجه تا اواسط سال ۲۰۱۳ فروش گوشی های هوشمند از فروش گوشی های ساده پیشی گرفت.

گوشی های ساده در سال ۲۰۲۰

نمی توان گفت که گوشی های معمولی به طور کامل ناپدید شده اند. چنین دستگاه هایی نه تنها به وجود خود ادامه می دهند، بلکه همچنان به تکامل خود ادامه می دهند. این تلفن ها در مناطقی مانند جنوب صحرای آفریقا بسیار محبوب هستند. یعنی جایی که حتی ارزان ترین گوشی های اندرویدی برای خیلی ها دور از دسترس تلقی می شوند.

در اواسط سال ۲۰۱۹، تلفن های همراه نزدیک به ۵۸٫۳ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند، اما این رقم در حال کاهش است. همچنین باید توجه داشت که اقتصاد دیجیتال عظیمی پیرامون این دستگاه های ساده در حال شکل گیری است.

بهترین مثال در این زمینه مربوط به M-Pesa است. M-Pesa را می توان پاسخ آفریقایی به Venmo دانست. این شرکت در سال ۲۰۰۵ توسط Vodafone و Safaricom تاسیس شد. این سرویس به مشتریان کشورهایی مانند کنیا و تانزانیا امکان انتقال پول از طریق پیامک را می دهد.

دلایل خرید گوشی های ساده

در دنیای غرب، تلفن های معمولی کارکرد و موقعیت متفاوتی دارند. در کشورهای غربی این دستگاه ها بیشتر برای کسانی مناسب است که ارتباط خوبی با تکنولوژی ندارند. یک فروشنده و دورو با گوشی های ساده ای که کلیدهای بزرگ و هندزفری قوی دارند در این بازار فعالیت می کنند. Alcatel Go Flip 3 نیز نقش مشابهی را ایفا می کند، اگرچه فاقد فضای باز بودن دو شرکت کننده قبلی است.

البته عنصر نوستالژی نیز بی تاثیر نیست. بسیاری از گوشی های ساده امروزی در واقع نسخه های بازسازی شده مدل های قدیمی خود هستند. در این زمینه، نوکیا بهترین نمونه است. این شرکت مدل به روز شده گوشی های ۳۳۱۰، ۸۱۱۰ و ۵۳۱۰ را عرضه کرد.این دستگاه ها همانند گوشی های معمولی هستند اما از نمایشگر رنگی، پخش موسیقی و دوربین ساده استفاده می کنند.

بدیهی است که یکی از دلایل خرید گوشی های ساده در سالی مانند ۲۰۲۰ این است که این دستگاه ها خاطرات قدیمی را زنده می کنند. علاوه بر این، این گوشی ها را می توان به عنوان تلفن های پشتیبان نیز در نظر گرفت. این دستگاه ها در محیط هایی مانند جشنواره ها که احتمال آسیب دیدن گوشی ها وجود دارد نیز قابل استفاده هستند.

نه هوشمندانه و نه ساده!

صنعت گوشی های هوشمند و بسیاری از مسائل پیرامون ما باینری نیستند. همچنین یک اصطلاح میانی بین آنها (در صنعت تلفن) وجود دارد که به دستگاه های مجهز به KaiOS اشاره دارد. این گوشی ها معمولا شبیه گوشی های معمولی هستند و دارای صفحه نمایش مربع و صفحه کلید فیزیکی T9 هستند. البته برخی از ویژگی های گوشی های هوشمند نیز در این دستگاه ها یافت می شود که از آن جمله می توان به فروشگاه اپلیکیشن، دستیار صوتی، مرورگر وب، دریافت به روز رسانی های اینترنتی و پخش ویدئو اشاره کرد.

سیستم‌عامل‌هایی مانند KaiOS می‌توانند روی طیف وسیعی از سخت‌افزارهای ضعیف اجرا شوند. از جمله این دستگاه ها می توان به تلفن های هوشمند ۲۰ دلاری MTN اشاره کرد. KaiOS در ابتدا با سیستم عامل فایرفاکس شروع به کار کرد. این سیستم عامل در واقع تلاش موزیلا برای رقابت با اندروید و iOS بود. مزیت رقابتی این سیستم عامل این است که می تواند حتی بر روی ضعیف ترین سخت افزارها کار کند. این یک پروژه کوتاه مدت برای موزیلا بود و در واقع در اوایل سال ۲۰۱۷ به دلیل عدم جذابیت سیستم عامل متوقف شد.

اما این پایان ماجرا نبود. جامعه توسعه دهندگان به سرعت کد منبع این سیستم عامل را به پروژه ای به نام B2G OS یا Boot 2 Gecko منتقل کردند. این پروژه بعداً به KaiOS تغییر نام داد. از ماه می ۲۰۱۹، KaiOS روی ۱۰۰ میلیون دستگاه نصب شده است. طبیعتاً این رقم در حال حاضر افزایش یافته است، به ویژه با توجه به اینکه هزینه دسترسی به تلفن همراه در کشورهایی مانند هند کاهش یافته است. علاوه بر این، KaiOS به سرعت در بین توسعه دهندگان محبوب شده است و از طرفداران آن می توان به فیس بوک و گوگل اشاره کرد.

در بازار موبایل قیمت نوکیا ۱۳۰ (۲۰۱۷) دو سیم کارت ۱٫۰۶۹٫۰۰۰ تومان و قیمت ۱۱۰ NEW دو سیم کارت ۹۹۹٫۰۰۰ تومان است.

برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی و اطلاع از تعرفه های بازار موبایل در تهران به سرویس «موبایل» در پایگاه خبری اقتصاد آنلاین مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که کافه نیوز دخل و تصرفی در قیمت ها ندارد. ممکن است قیمت گوشی موبایل در بازار تحت تاثیر عوامل مختلف با اندکی افزایش یا کاهش قیمت خرید و فروش شود.

قیمت گوشی های دکمه ای نوکیا
مدل ظرفیت قیمت / تومان
۲۰۱۸ ۱۰۶ FA دو سیم‌ کارت  ظرفیت ۴ مگابایت و رم ۴ مگابایت ۷۸۹,۰۰۰
 ۱۰۵ – ۲۰۱۹ TA-117۴ DS FA دو سیم کارت  ظرفیت ۴ مگابایت و رم ۴ مگابایت ۷۸۵,۰۰۰
 ۱۰۵ ۲۰۲۲ دو سیم کارت ظرفیت ۴ مگابایت و رم ۴ مگابایت ۷۷۰,۰۰۰
۱۲۵ TA 1253 DS FA دو سیم‌ کارت ظرفیت ۴ مگابایت و رم ۴ مگابایت
۱,۱۱۸,۰۰۰
۱۱۰ NEW دو سیم‌ کارت ظرفیت ۴ مگابایت و رم ۴ مگابایت ۹۹۹,۰۰۰
(۲۰۱۷)۱۳۰ دو سیم کارت ظرفیت ۴ مگابایت و رم ۴ مگابایت ۱,۰۶۹,۰۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا