اخبار تکنولوژی

حذف تدریجی آیفون از بازار؟

حذف تدریجی آیفون از بازار؟

به گزارش دنیای اقتصاد: با اجرای تعرفه های جدید گمرکی در بازار تلفن همراه کشور، قیمت آیفون روند صعودی به خود گرفت. با توجه به این تغییرات، به نظر می رسد هزینه ثبت نام گوشی های با برند اپل ۳۰ درصد افزایش یافته است،

در حالی که زمزمه هایی مبنی بر افزایش بیشتر تعرفه ها برای آن برند خاص به شرط رفع محدودیت های واردات وجود دارد. احتمالا آیفون بیش از هر زمان دیگری برای کاربران ایرانی دور از دسترس خواهد بود.

 

به نظر می رسد اجرای تعرفه های جدید گمرکی باعث شده است که کاهش اخیر دلار باعث بهبود بازار تلفن همراه و افزایش مجدد قیمت گوشی ها شود. با این حال، این افزایش نرخ برای دوستداران اپل بیشتر قابل توجه است.

زیرا طبق آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است، امسال تعرفه واردات مسافر از تعرفه بازرگانی بالاتر خواهد بود. از آنجایی که با محدودیت های اخیر در تخصیص ارز برای واردات برخی گوشی های تلفن همراه، اکثر آیفون های موجود در بازار توسط مسافران تحویل داده شد، انتظار می رود این افزایش عوارض تاثیر بسزایی در قیمت آیفون داشته باشد.

 

اگرچه انجمن واردکنندگان دستگاه های موبایل افزایش عوارض گمرکی را رد می کند، اما اعداد و ارقام اعلام شده از سوی برخی اپراتورها در بازار موبایل نشان می دهد که قیمت ثبت نام برخی از مدل های اپل به نزدیک به ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

با این حال، داستان به اینجا ختم نمی شود. انجمن واردکنندگان موبایل اخیرا طی نامه ای درخواست کرده است که حتی تعرفه تجارت آیفون از ۱۵ به ۲۵ درصد افزایش یابد.

این پیشنهاد در صورت پذیرش توسط دولت، هزینه ثبت نام آیفون های وارداتی از طریق مسافران را از ۳۰ درصد فعلی به ۵۰ درصد افزایش می دهد. با این اوصاف، به نظر می رسد محصولات برند اپل برای ایرانیان بیش از پیش غیرقابل دسترس شده و با تعبیر سیاستمداران از تجمل گرایی آنها همخوانی دارد.گوشی ایفون 14

اخبار دریافتی از بازار موبایل حاکی از آن است که به نظر می رسد اجرای تعرفه های جدید گمرکی – که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شده است – در بازار آغاز شده و در این مراحل اولیه قیمت ها در بازار افزایش یافته است.

با تصویب این لایحه، حقوق گمرکی واردات تجاری انواع گوشی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار در سال آینده از ۱۲ به ۱۵ درصد افزایش می یابد. از آنجایی که برای اولویت دادن به واردات تجاری، حقوق گمرکی واردات مسافر دو برابر واردات تجاری تعیین شده است، با اعمال تعرفه جدید مسافران باید ۳۰ درصد هزینه گوشی پرچمدار خود را بپردازند.

آنها به عنوان تعرفه گمرکی. این رویداد بدون شک طرفداران و خریداران آیفون را بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد داد. زیرا تقاضای بازار برای اکثر برندهای تلفن همراه از طریق شرکت های رسمی واردکننده گوشی موبایل تامین می شود و این افزایش ۳ درصدی تاثیر چندانی بر قیمت سایر برندها نخواهد داشت.

 

در واقع پس از توقف تخصیص ارز برای واردات رسمی گوشی های بالای ۶۰۰ دلار به ویژه آیفون، این محصول عمدتاً از طریق قاچاق و در قالب واردات مسافری عرضه می شود. علاوه بر چنین موردی، انتظار می رود شرایط بازار برای حضور محصولات با برند اپل در آینده دشوارتر شود.

در جریان عرضه سری جدید گوشی های اپل، یعنی. آیفون ۱۴، واردات تجاری این گوشی ها ممنوع شد و پس از مدتی این محدودیت به واردات مسافران نیز کشیده شد و فرصت اندکی که کاربران برای باز کردن رجیستری این سری داشتند، از بین رفت پس از این محدودیت ها، خرید و فروش آیفون از بین رفت.

۱۳ که تولید آن توسط اپل متوقف شد، در بازار ایران کاملا داغ شد و این گوشی ها با قیمت دو برابری به فروش رفتند. حال به نظر می رسد وجود این محدودیت ها که بازار آیفون های قدیمی را داغ کرده و ذائقه خریداران نهایی را تلخ کرده به نفع گروه های خاص و دولت باشد.

در همین راستا، انجمن واردکنندگان موبایل در قالب ارائه بسته پیشنهادی برای گشایش بازار آیفون، درخواست کرده است که تعرفه واردات آیفون تجاری بالاتر از حداقل تعیین شده در لایحه بودجه در نظر گرفته شود. و به ۲۵ درصد برسد و به جای موانع واردات آن را رفع کند.

 

اگر دولت با آن همراه شود – با دو برابر شدن تعرفه مسافری نسبت به تجاری – مسافرانی که می خواهند آیفون همراه خود داشته باشند، باید نصف قیمت گوشی را برای تعرفه گمرکی بپردازند. مهدی آبکاری، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل معتقد است که در نظر گرفتن تعرفه جداگانه و بالاتر از بازار برای گوشی های آیفون می تواند به نفع دولت و مصرف کنندگان باشد.

 

وی در توضیح این موضوع به دیجیاتو گفت: مدل های ریفربید (معیب) و بسته بندی شده آیفون ۱۳ در حال حاضر وارد کشور می شود و آیفون اصل نیستند. در نتیجه برای اینکه هم دولت از واردات آیفون منتفع شود و هم مصرف کنندگان بتوانند گوشی های مدرن بخرند، درخواست کتبی خود را به کمیسیون اقتصادی مجلس و معاون اول رئیس جمهور ارسال کرده ایم.

وی افزود: درخواست ما این است که با توجه به اینکه مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ دست دولت را باز گذاشته و تعرفه واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دلار را حداقل ۱۵ درصد تعیین کرده است، دولت باید تعرفه واردات تجاری آیفون را تا ۲۵ درصد کاهش دهد. ”

 

وی معتقد است این طرح می تواند به کنترل قاچاق و تخلفات واردات مسافری گوشی های اپل پایان دهد و بازار موبایل را به مسیر رسمی و قانونی بازگرداند. اما به نظر می رسد چنین تصمیمی به نفع واردکنندگان رسمی بازار موبایل و حتی دولت بوده و جز عواقب تلخی برای خریداران آیفون نخواهد داشت.

اگر این پیشنهاد از سوی دولت پذیرفته شود، اعمال این شرایط برای مصرف کنندگان برای داشتن محصولی که تا همین اواخر موجود بود، عادی و قانونی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا