اخبار تکنولوژی

حذف کامل اطلاعات گوشی شیائومی (۲ نکته مهم)

حذف کامل اطلاعات گوشی شیائومی

شاید تا به حال خواسته اید گوشی یا تبلت اندرویدی خود را بفروشید. اما سوالی که در این مورد وجود دارد این است که چگونه می توان اطلاعات دستگاه را قبل از فروش یا بازنشانی کارخانه ای اندروید به طور کامل و ایمن پاک کرد؟ با ما همراه باشید تا روشی مطمئن و دقیق برای رسیدن به این هدف را به شما آموزش دهیم.

برخی افراد به طور مرتب گوشی های هوشمند خود را عوض می کنند و به نوعی به استفاده از گوشی های جدید و متفاوت عادت می کنند. این دسته از افراد داده های مهمی را در گوشی خود ذخیره نمی کنند زیرا گوشی خود را زود تعویض می کنند. اما از سوی دیگر، برخی افراد برای مدت نسبتا طولانی گوشی خود را تغییر داده و دستگاه های هوشمند آنها منبع اسناد و اطلاعات آنها شده است. اکثر ما در این دسته دوم قرار می گیریم. با پیشرفت فناوری و برنامه های کاربردی در دستگاه های اندرویدی، بسیاری از اقدامات مهم ما اکنون روی این محصولات انجام می شود.

به عنوان مثال، بسیاری از افراد با استفاده از برنامه های کاربردی تلفن همراه، مانند ایمیل، یا با اسکن و ذخیره اسناد مهم در دستگاه خود، جلسات کاری را برگزار می کنند. تبادل ارز با استفاده از فناوری جدید از طریق تلفن امکان پذیر است. کش مرورگر گوشی یا تبلت شما می تواند تمام اطلاعات کارت بانکی شما مانند شماره کارت، رمز عبور و غیره را ذخیره کند و همین کار را برای سایر حساب های شما نیز انجام می دهد. بنابراین به طور کلی گوشی هوشمند می تواند جعبه ای از اطلاعات شخصی و مهم برای کاربر باشد. اگر بخواهیم این محصولات را بفروشیم، چگونه می توانیم این اطلاعات مهم را به درستی و با خیال راحت از حافظه دستگاه خود حذف کنیم؟

پاک کردن ایمن و کامل داده ها از حافظه گوشی ها و تبلت های اندرویدی آنطور که اکثر مردم فکر می کنند آسان نیست. بسیاری از کاربران قبل از فروش گوشی یا تبلت اندرویدی خود یک ریست فکتوری ساده انجام می دهند و بلافاصله گوشی هوشمند خود را به خریدار می دهند. اما این اقدام تنها راه امن نیست، بلکه بهترین راه موجود برای پاک کردن کامل اطلاعات شخصی کاربر از حافظه داخلی دستگاه است. در این مقاله می خواهیم در مورد نحوه عملکرد ریست فکتوری در دستگاه های اندرویدی توضیحات بیشتری ارائه دهیم و نحوه پاک کردن کامل اطلاعات از حافظه دستگاه های اندرویدی را به شما آموزش دهیم. اگر در رابطه با بخش ها و موضوعات توضیح داده شده سوالی دارید می توانید با ما در میان بگذارید.

تنظیم مجدد کارخانهتنظیم مجدد کارخانه) چگونه کار می کند؟

ابتدا باید اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد گزینه Factory Reset در دستگاه های اندرویدی ارائه دهیم. این باور رایج که ریست فکتوری تمام اطلاعات ذخیره شده در دستگاه را پاک می کند اشتباه است! وقتی دستگاه خود را به تنظیمات کارخانه بازنشانی می کنید، آدرس هایی که به دستگاه اجازه می دهد با محتویات آن ارتباط برقرار کند، حذف می شوند. بنابراین دستگاه نمی تواند اطلاعات ذخیره شده در حافظه داخلی دستگاه را پیدا کند و آن را خالی نشان می دهد. در این شرایط، اگر این آدرس ها بازیابی شوند، دستگاه دوباره می تواند آنچه در حافظه ذخیره شده است را تشخیص دهد.

در این راستا، برنامه های پیشرفته ای برای بازیابی اطلاعات حذف شده در دستگاه های اندرویدی وجود دارد که دقیقاً مطابق آنچه در قسمت قبل توضیح داده شد، کار می کنند. این برنامه ها در واقع مسیرها و آدرس فایل های ذخیره شده در دستگاه را بازیابی می کنند و در نتیجه منجر به بازیابی فایل های پاک شده کاربر می شوند. اما پس از تنظیم مجدد کارخانه، حافظه داخلی دستگاه می تواند اطلاعات جدید را در بالای اطلاعات قدیمی ذخیره کند. امکان بازیابی داده‌های قدیمی وجود ندارد زیرا داده‌های جدید داده‌های قدیمی را بازنویسی می‌کنند، دلیل اینکه گفتیم تنظیم مجدد کارخانه و فروش فوری دستگاه‌های اندرویدی یک خطر امنیتی است و بهترین روش پاکسازی اطلاعات شخصی افراد نیست. حال سوال بعدی این است که چگونه می توانیم داده های ذخیره شده در دستگاه های اندرویدی را قبل از فروش به طور کامل و ایمن غیرقابل بازیابی کنیم؟

چگونه داده های دستگاه های اندرویدی را غیرقابل بازیابی کنیم؟

پیشنهاد می کنیم از روش های خاصی استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که داده های حذف شده از دستگاه اندرویدی شما بازیابی نمی شوند. در ادامه به تشریح این موارد و روش های خاص آنها می پردازیم. با انجام این مراحل، احتمال بازیابی اطلاعات دستگاه شما توسط خریدار یا هر شخص دیگری صفر است.

در مرحله اول و قبل از انجام بازنشانی به تنظیمات کارخانه، پیشنهاد می کنیم ویژگی Encrypt Data یا رمزگذاری داده های دستگاه را فعال کنید. این قابلیت در سیستم عامل اندروید تعبیه شده است و با فعال کردن آن، کاربر باید هر بار که دستگاه اندرویدی خود را روشن می کند رمز عبور را وارد کند. این ویژگی می تواند برای جلوگیری از سرقت اطلاعات شما و بازیابی آنها بسیار مفید باشد. در این صورت اگر خریدار اقدام به بازیابی اطلاعات شخصی شما کرد و در این فرآیند موفق شد، به محض روشن شدن دستگاه باید رمز عبوری که برای این قسمت تعیین کرده اید را وارد کند. در غیر این صورت دسترسی به اطلاعات داخلی دستگاه مجاز نخواهد بود.

اما چگونه می توان ویژگی رمزگذاری داده ها را در دستگاه اندروید فعال کرد؟ فعال کردن آن بسیار آسان است، اما قبل از انجام این کار، باید مطمئن شوید که باتری دستگاه شما به طور کامل شارژ شده است. بسته به میزان اطلاعات ذخیره شده در حافظه محصول، فرآیند رمزگذاری داده ها در دستگاه ممکن است چندین ساعت طول بکشد. بنابراین، قبل از شروع این فرآیند، مطمئن شوید که باتری دستگاه شما به طور کامل شارژ شده است. شما همچنین می توانید دستگاه اندروید خود را در حین انجام این فرآیند به شارژر متصل کنید.

اما جهت گزینه Encrypt Data در تنظیمات دستگاه اندروید چیست؟ مسیر یافتن این گزینه ممکن است در دستگاه های مختلف کمی متفاوت باشد، اما به طور کلی می توانید از مسیر زیر به این گزینه دسترسی داشته باشید.
• به برگه تنظیمات دستگاه مراجعه کنید.
• روی گزینه Security ضربه بزنید.
• روی گزینه Encrypt Data کلیک کنید.
هنگامی که داده های دستگاه را رمزگذاری کردید یا Encrypt Data را فعال کردید، زمان آن است که گام بعدی را برای افزایش امنیت بردارید. این مرحله Factory Reset Protection نام دارد و عمدتاً در مواردی استفاده می شود که گوشی شما به سرقت رفته باشد.

با فعال بودن FRP، هر کسی که می‌خواهد دستگاه را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کند و آن را به عنوان یک دستگاه جدید راه‌اندازی کند، باید قبل از انجام آهسته این کار، جزئیات و رمز عبور آخرین حساب Google مرتبط با دستگاه را وارد کند. بنابراین سارق و سودجو نمی توانند به اطلاعات حساب گوگل شما دسترسی داشته باشند و نمی توانند دستگاه را به عنوان یک محصول جدید راه اندازی کنند و سپس اطلاعات شما را بازیابی کنند. ویژگی FRP در اندروید ۵٫۰ و بالاتر ارائه شده است. اگر سوالی در مورد این ویژگی و نحوه فعال و غیرفعال کردن آن دارید، لطفاً با ما در میان بگذارید.

پس از انجام مراحل بالا، نوبت به ریست فکتوری دستگاه می رسد که احتمالا برای اکثر افراد آشناست. قبل از انجام این کار، توصیه می کنیم از محتویات دستگاه اندروید خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و سپس دستگاه اندروید خود را ریست کنید. برای انجام بازنشانی به تنظیمات کارخانه، به سادگی مسیر زیر را در دستگاه خود دنبال کنید:

  • به تب تنظیمات دستگاه اندرویدی خود بروید.
    • روی گزینه پشتیبان گیری و تنظیم مجدد ضربه بزنید.
    • بر روی گزینه تنظیم مجدد کارخانه کلیک کنید.
    • حال گزینه Reset Phone را انتخاب کنید.

با انجام این کار، بازیابی اطلاعات روی دستگاه شما تقریبا غیرممکن خواهد بود. اگر همچنان می خواهید سطح امنیتی داده های خود را افزایش دهید و امکان بازیابی اطلاعات را در دستگاه اندرویدی خود به صفر برسانید، می توانید از روشی که در زیر توضیح داده شده است استفاده کنید.

همانطور که قبلا ذکر شد، پس از انجام بازنشانی به تنظیمات کارخانه، تا زمانی که داده های جدید در حافظه داخلی نوشته نشده باشد و اطلاعات قبلی بازنویسی نشود، می توان اطلاعات قدیمی دستگاه را بازیابی کرد. بنابراین، یکی از راه‌هایی که می‌توانید بازیابی اطلاعات اصلی خود را غیرممکن کنید، کپی کردن فایل‌ها و داده‌های بی‌اهمیت در حافظه دستگاه پس از تنظیم مجدد کارخانه و سپس حذف آن داده‌ها است. در این صورت حتی اگر خریدار یا سودجو بتواند اطلاعات حذف شده روی دستگاه را بازیابی کند، اطلاعاتی را پیدا می کند که به هر حال مهم نیست. بنابراین، پس از ریست اولیه، دستگاه اندروید خود را به رایانه شخصی یا لپ تاپ متصل کرده و فایل های بی اهمیت مانند فیلم، موسیقی و غیره را کپی کنید. در حافظه داخلی دستگاه این کار را تا زمانی که حافظه داخلی دستگاهتان پر شود ادامه دهید. در این صورت، این اطلاعات جایگزین محتوای حذف شده شما می شود. در نهایت تمام این اطلاعات را از حافظه دستگاه پاک کنید. برای اطمینان، می‌توانید دستگاه اندروید خود را دوباره به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید. بدین ترتیب امکان بازیابی اطلاعات حساس و مهم به طور کامل از بین می رود. اگر در مورد هر یک از بخش ها و موارد ذکر شده سوالی دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آیا می خواهید در مورد آخرین به روز رسانی ها اعلان دریافت کنید؟ خیر بله