اخبار تکنولوژی

تفاوت آیفون ۱۴ پرومکس با ۱۵ پرومکس چیست؟ یکبار برای همیشه بدانید

آیفون های جدید اپل چند روز پیش در ۲۲ سپتامبر در بازارهای جهانی عرضه شدند. طرفداران اپل و به طور کلی علاقه مندان به فناوری کنجکاو هستند تا تفاوت های آیفون های جدید و نسل قبلی را بدانند.

در این مقاله مقایسه ای به مقایسه آیفون ۱۴ پرو، آیفون ۱۵ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو مکس با آیفون ۱۵ پرو مکس می پردازیم. اپل در سری آیفون ۱۵ بیشتر بر روی بهبود قابلیت های قبلی تمرکز کرد اما ویژگی های جدید و موثری نیز به آیفون های جدید اضافه شد که در این مقاله با آن ها آشنا خواهید شد.

طراحی

شاید یکی از مهم ترین تفاوت های آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۵ پرو این باشد که اپل در آیفون ۱۵ پرو به جای فریم فولادی از قاب تیتانیومی استفاده می کند. وزن آیفون ۱۵ پرو به ۱۸۷ گرم رسید که بسیار سبک تر از ۲۰۶ گرم آیفون ۱۴ پرو است.

در بخش طراحی می توان به انحناهای بیشتری در لبه های گوشی اشاره کرد که آیفون ۱۵ پرو را به یک گوشی راحت تبدیل کرد. اگرچه آیفون جدید از نظر طول و عرض کاهش یافته است، اما ضخامت آن چندین دهم میلی‌متر افزایش یافته است (۸.۳ میلی‌متر در مقابل ۷.۹ میلی‌متر) که البته به لطف لبه‌های بیشتر، روی راحتی گوشی تأثیر منفی نداشته است. اعوجاج.

تغییر دیگر اضافه شدن دکمه Action به نسخه های پرو و ​​پرومکس آیفون ۱۵ است که دسترسی سریع به یک سری میانبرها را فراهم می کند.

 

در مورد آیفون ۱۴ پرو مکس و آیفون ۱۵ پرو مکس نیز شاهد تغییرات مشابهی هستیم. استفاده از قاب تیتانیومی در آیفون جدید، آیفون ۱۵ پرو مکس را سبک تر کرد (۲۲۱ گرم در مقابل ۲۴۰ گرم). لبه های خمیده آیفون ۱۵ پرو مکس نیز به چشم می خورد که کمک زیادی به قابلیت استفاده این گوشی کرده است.

اپل در نهایت از رابط استاندارد USB-C در آیفون های جدید خود استفاده می کند که یکی دیگر از تغییرات بسیار مهم در سری آیفون ۱۵ است.این رابط در هر دو آیفون ۱۵ پرو و ​​آیفون ۱۵ پرو مکس USB Type-C 3.0 است که یک استاندارد جدید و کارآمد به‌حساب می‌آید.

نمایشگر

در بخش نمایشگر، تفاوت بین آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۵ پرو تقریباً غیر قابل توجه است. در واقع همه چیز مثل قبل است اما با این تفاوت که این بار لبه نمایشگر باریکتر شده و قسمت اعظم قسمت جلویی گوشی توسط نمایشگر پوشانده شده است (۸۸٫۲% در مقابل ۸۷%). این مشکل در کنار لبه های خمیده، آیفون ۱۵ پرو را به یک گوشی بسیار راحت تبدیل کرد.

blank

افزایش نسبت صفحه نمایش به بدنه را می توان در آیفون ۱۵ پرو مکس نیز مشاهده کرد. نسبت آیفون ۱۴ پرو مکس ۸۸٫۳ درصد بود اما این نسبت در آیفون جدید ۸۹٫۸ درصد است.

عملکرد پردازش

یکی از بزرگترین تغییراتی که آیفون ۱۵ پرو و ​​پرو مکس معرفی کردند، چیپست جدید اپل است. بنابراین، آیفون ۱۵ پرو و ​​آیفون ۱۵ پرو مکس به چیپست ۳ نانومتری A17 Pro مجهز شده اند. از نظر معماری، این چیپست کاملاً با A16 Bionic استفاده شده در آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو مکس متفاوت است.

قدرت پردازشی سی پی یو شش هسته ای و پردازنده گرافیکی شش هسته ای این چیپست بسیار بالاست. اپل برای نمایش قدرت این چیپست، چندین عنوان بازی کنسولی را مستقیماً روی آیفون های جدید خود عرضه کرد که قابل تحسین است. جدای از آن، میزان رم در آیفون ۱۵ پرو و ​​پرو مکس از ۶ گیگابایت به ۸ گیگابایت ارتقا یافته است که عملکرد روان تر را در هنگام استفاده فشرده تضمین می کند.

blank

همان چیپست A17 Pro و ۸ گیگابایت رم در آیفون ۱۵ پرو مکس استفاده شده است. یکی دیگر از تفاوت های آیفون ۱۵ پرو مکس با آیفون ۱۴ پرو مکس در حافظه داخلی گوشی است. در سری ۱۴، اپل آیفون ۱۴ پرو مکس را با حداقل حافظه ۱۲۸ گیگابایت عرضه کرد، اما در آیفون جدید، حداقل حافظه ۲۵۶ گیگابایت است.

دوربین

در بخش دوربین، به جرات می توان گفت که جدا از پیشرفت های نرم افزاری، هیچ تغییر خاصی در سخت افزار آیفون ۱۵ پرو ایجاد نشده است. بنابراین تنها می توان انتظار داشت که کیفیت تصویر و ویدیوی آیفون ۱۵ پرو به دلیل بهینه سازی های نرم افزاری افزایش یافته باشد.

اما وضعیت در مورد آیفون ۱۵ پرو مکس کمی متفاوت است. دوربین اصلی دارای یک سنسور بزرگتر است و دوربین تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی آیفون ۱۴ پرو مکس با لنز ۷۷ میلی متری اکنون به لنز پریسکوپ ۱۲۰ میلی متری ارتقا یافته است که زوم تا ۵ برابر را ارائه می دهد. علاوه بر این، اندازه پیکسل های ثبت شده توسط این دوربین از ۱٫۰ میکرومتر در آیفون ۱۴ پرو مکس به ۱٫۱۲ میکرومتر افزایش یافته است که انتظار می رود عملکرد بهتری در شرایط نوری نامناسب نشان دهد.

blank

یکی دیگر از تغییراتی که در دوربین آیفون ۱۵ پرو مکس می توان به آن اشاره کرد، در زمینه فیلمبرداری است. آیفون جدید اکنون قابلیت فیلمبرداری سه بعدی (سه بعدی) را دارد که خبر خوبی برای کاربران علاقه مند به هدست واقعیت مجازی ویژن پرو اپل است.

با این نوع عکسبرداری، تصاویر به صورت سه بعدی ضبط می شوند، بنابراین وقتی آنها را در هدست ویژن پرو می بینید، احساس می کنید در محیطی هستید که فیلم در آن ضبط شده است.

باتری

باتری آیفون ۱۵ پرو تقریباً ۷۴ میلی آمپر ساعت ظرفیت بیشتری دارد و موارد دیگر مانند سرعت شارژ سیمی و بی سیم هیچ تفاوتی با آیفون ۱۴ پرو ندارد. البته آیفون جدید دارای قابلیت شارژ معکوس ۵ واتی است تا بتوانید باتری دستگاه های دیگر (مانند AirPods) را شارژ کنید.

داستان در آیفون ۱۵ پرو مکس نیز به همین صورت است و ظرفیت باتری به ۱۱۸ میلی آمپر ساعت افزایش یافته است، اما در کل ظرفیت شارژ باتری کمی کمتر از آیفون ۱۴ پرو مکس است.

نتیجه

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، اپل این بار بیشتر بر روی بهبود قابلیت های قبلی تمرکز کرده و به جز چیپست، هیچ نوآوری جدیدی ارائه نکرده است. اما این لزوما چیز بدی نیست و می توان گفت با گوشی کامل تری روبرو هستیم که امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا