اخبار تکنولوژی

تشخیص رم تک کاناله از دو کاناله لپ تاپ

آموزش تشخیص رم تک کاناله از دو کاناله لپ تاپ

تشخیص رم تک کاناله از دو کاناله لپ تاپ، تفاوت رم تک کاناله و دو کاناله چیست؟ مادربرد را تصور کنید. همانطور که می دانید رم و سی پی یو روی آن قرار داده شده است. اطلاعات RAM از طریق مسیری به نام BUS به CPU منتقل می شود.

تمام این انتقال داده ها ابتدا کنترل می شوند و سپس از طریق کنترلر حافظه هاب هدایت می شوند. این MHC روی پل شمالی در کنار CPU و روی مادربرد قرار دارد. وظیفه کنترلر حافظه ارسال پی در پی جریان های الکتریکی به مدارهای الکترونیکی است. به روز شود و در نتیجه از دست دادن اطلاعات جلوگیری شود. در حال حاضر، این پل شمالی در CPU تعبیه شده است.

همانطور که گفته شد، کنترلر حافظه هاب بین RAM و CPU ارتباط برقرار می کند. رم از طریق ۳ باس به کنترلر حافظه هاب متصل می شود. همانطور که در ابتدا گفتیم این گذرگاه ها اتوبوس نامیده می شوند. این گذرگاه به سه قسمت تقسیم می شود: ۱) گذرگاه آدرس – ۲) گذرگاه داده – ۳) گذرگاه کنترل.

Address bus: دستورات لازم را به رم می دهد تا مثلاً هر اطلاعاتی در قسمت لچ ذخیره شود.

Data Bus: دستورات داده شده به RAM یا اطلاعاتی که از RAM خارج می شود را منتقل می کند.

گذرگاه کنترل: دستورات صادر شده توسط پردازنده را به رم می برد. به عنوان مثال، تعیین می کند که کدام دستور خوانده شود و کدام دستور نوشته شود.

کانال رم چیست؟

توضیحات بالا باید به این سوال پاسخ می داد که کانال چیست؟ ما متوجه شدیم که کانال مسیری است که بین RAM و CPU ارتباط برقرار می کند.

به عنوان مثال: در رم تک کاناله، داده ها در طول مسیر ۶۴ بیتی به پردازنده منتقل می شوند. این انتقال چگونه انجام می شود؟ در زیر توضیح می دهیم:

۶۴ سیم مسی از ماژول های رم تک کاناله به کنترلر حافظه می روند که با کدهای خاص D0 تا D63 کدگذاری شده اند. حال اگر به جای یک کانال دو کانال داشته باشیم این مسیر دو برابر می شود. و ۶۴ سیم مسی ۱۲۸ سیم مسی می شود که با D0 تا D127 مشخص می شود. رم ها ۶۴ بیتی هستند و برای انتقال ۱۲۸ بیت باید از دو رم ۶۴ بیتی در اسلات رم روی مادربرد استفاده کرد.

لازم به توضیح است که در این شرایط رم ها باید ویژگی های یکسانی داشته باشند. مثلاً پالس ساعت، زمان و ظرفیت آنها باید یکسان باشد، مثلاً دو رم ۲ گیگابایتی با مشخصات یکسان. در حالت دو کاناله، به هر رم یک مسیر ۶۴ بیتی اختصاص داده می شود. یعنی ۱۲۸ بیت. در نتیجه پهنای باند افزایش می یابد و پردازنده بهتر کار می کند. در زیر تاثیر پهنای باند بر سرعت سیستم را شرح می دهیم.

blank

تفاوت رم تک کاناله و دو کاناله در مادربرد:

اما نکته ای که اکنون باید به آن اشاره کرد این است که مادربرد باید قابلیت پشتیبانی از رم دو کاناله را داشته باشد. برای تشخیص این ویژگی در مادربرد، مطمئن شوید که اسلات رم با دو رنگ مختلف پر شده است.

اگر از دو رنگ آبی و سفید، سیاه و سفید و غیره تشکیل شده باشد، به این معنی است که می تواند از رم دو کاناله پشتیبانی کند. برای اینکه بتوانیم از قابلیت دو کاناله استفاده کنیم، باید رم ها را روی اسلات های هم رنگ قرار دهیم.

به عنوان مثال: یک هارد ۲ گیگابایتی را در اسلات آبی و یک هارد ۲ گیگابایتی دیگر را در اسلات آبی بعدی قرار دهید. اگر یکی در اسلات آبی و دیگری در اسلات سفید قرار گیرد، دیگر قابلیت دو کاناله نخواهد داشت و به صورت تک کانال عمل می کند.

blank

پهنای باند چیست؟

در قسمت قبل توضیح دادیم که رم دو کاناله به ما پهنای باند بیشتری می دهد. این پهنای باند چیست؟ با یک مثال به وضوح تعریف می کنیم که منظور از پهنای باند چیست.

ممکن است برای افزایش سرعت سیستم استفاده از دو رم ۲ گیگابایتی به جای یک رم ۴ گیگابایتی توصیه شود. اما وقتی دلیلش را می‌پرسید، سی کمتر در مورد آن می‌داند. دلیل این امر در مشکل پهنای باند نهفته است. چه ۲ ۲ گیگابایت رم یا ۱ ۴ گیگابایت رم داشته باشید، تفاوتی در میزان ظرفیت شما وجود ندارد. اما همه چیز به ظرفیت نیست. سرعت انتقال اطلاعات بسیار مهم است.

در یک مثال ساده، مشکل پهنای باند و ارتباط آن با سرعت را توضیح می دهیم.

به عنوان مثال رم با ظرفیت ۴ گیگابایت با فرکانس کلاک ۱۳۳۳ مگاهرتز داریم. این رم ۶۴ بیت در هر ساعت را به کنترلر حافظه منتقل می کند. حال اگر بخواهیم بدانیم این رم در هر ثانیه چند بیت داده می تواند منتقل کند، باید پهنای باند آن را محاسبه کنیم. پهنای باند با استفاده از یک فرمول بسیار ساده محاسبه می شود:

فرکانس ساعت * ۸ = پهنای باند رم DDR در نتیجه داریم: ۱۳۳۳ * ۸ = ۱۰۶۶۴ بیت در ثانیه یا به عبارت دیگر ۱۰ گیگابایت در ثانیه. حالا اگر دو رم ۲ گیگابایتی با کلاک ۱۳۳۳ داشته باشید، پهنای باند دو برابری دارید و به جای ۱۰ گیگابایت در ثانیه، سرعت انتقال ۲۰ گیگابایت در ثانیه دارید.

blank

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا