اخبار تکنولوژی

تبلیغات کلیکی چیست؟

تبلیغات کلیکی! متد تبلیغاتی نوینی که طرف‌داران زیادی داشته و امروزه از آن به عنوان یکی از استراتژی‌های تبلیغاتی به‌صرفه یاد می‌شود؛ چراکه در این نوع از تبلیغات شما تنها زمانی پول پرداخت می‌کنید که کاربران هدف بر روی تبلیغات شما کلیک کرده باشند. متدهای تبلیغاتی مختلفی همچون تبلیغ در گوگل و یا تبلیغات ویدئویی از این مدل در ساختار خود استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که این نوع از تبلیغات در میان کسب‌وکارهای ایرانی نیز طرف‌داران زیادی داشته و بسیاری از بیزینس‌های مختلف از این گزینه تبلیغاتی برای معرفی محصول و یا خدمات خود به طیف گسترده‌ای از مخاطبان هدف استفاده می‌کنند. شاید حتی بتوان عنوان کرد که طراحی یک کمپین تبلیغات کلیکی ارزان به مراتب می‌تواند از گزینه‌هایی همچون تبلیغ در اینستاگرام یا متدهای تبلیغات سنتی برای کسب‌وکارها پربازده‌تر باشد.

تبلیغات کلیکی چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیداست؛ تبلیغات کلیکی (ppc) نوعی از تبلیغات مدرن می‌باشد که در آن شما به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغات می‌شود؛ هزینه مشخصی را پرداخت می‌کنید. به عنوان مثال اگر در یک کمپین تبلیغاتی ۱۰۰۰ نفر تبلیغات شما را مشاهده کرده و از این تعداد،‌ تنها ۱۰۰ نفر بر روی آن کلیک کرده باشند؛ شما تنها هزینه همان ۱۰۰ کلیک را پرداخت می‌کنید.

این مورد به عنوان اصلی‌ترین ویژگی تبلیغات کلیکی شناخته شده که این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا حداکثر استفاده از بودجه تبلیغاتی خود را داشته و به راحتی بتوانند فروش خود را افزایش دهند.

اما یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی این نوع از تبلیغات، امکان هدف‌گیری دقیق کاربران در آن می‌باشد. در تبلیغات کلیکی شما می‌توانید تعیین کنید که تبلیغات شما دقیقاً به چه گروه‌هایی از افراد نشان داده شود. تعیین مواردی همچون سن،‌ جنسیت، محل سکونت و یا علایق کاربران به شما کمک می‌کند تا تبلیغات محصول و یا خدمات خود را به کسانی نشان دهید که به دنبال آن‌ هستند.

البته که همه سرویس‌های ارائه‌دهنده تبلیغات کلیکی گزینه‌های هدف‌گیری یکسانی نداشته و هر کدام از آن‌ها ممکن است تنظیمات و هزینه‌های مخصوص به خود را داشته باشند. اما شیوه کار کلی تمام آن‌ها به یک صورت است.

انواع تبلیغات کلیکی

همان‌طور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره کردیم؛ تبلیغات کلیکی دارای انواع مختلفی می‌باشد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

تبلیغات سرچ

تبلیغات سرچ به عنوان یکی از هدفمند‌ترین انواع متدهای تبلیغاتی شناخته می‌شود؛ چراکه در آن کاربران به دنبال پاسخ به سؤالات و نیازهای خود بوده و در این حالت با تبلیغات شما روبروی می‌شوند.

مثل اکثر متدهای تبلیغاتی، در تبلیغات سرچ نیز گوگل حرف اول را زده و به عنوان پراستفاده‌ترین متد تبلیغاتی در این حوزه شناخته می‌شود. در تبلیغات سرچ گوگل، شما به عنوان تبلیغ دهنده از یک سری کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود استفاده می‌کنید تا تبلیغات خود را به افرادی نشان دهید که به دنبال آن هستند. به عنوان مثال اگر مخاطب هدف شما افرادی باشند که خرید بلیت هواپیما تهران به کیش را در گوگل سرچ می‌کنند؛ شما می‌توانید با انتخاب کلمه کلیدی “بلیت هواپیما تهران کیش” تبلیغات خود را به آن‌ها نشان دهید.

توجه داشته باشید؛ برای سفارش تبلیغات گوگل شما نیاز به ساخت اکانت گوگل ادز داشته و می‌توانید با شارژ اکانت گوگل ادز خود، کمپین‌های تبلیغاتی خود را راه‌اندازی کنید.

تبلیغات نمایشی

احتمالاً شما نیز با این موضوع مواجه شده باشید که به هنگام گشت‌وگذار در سایت‌های مختلف، با بنرهای تبلیغاتی متعدد روبرو شده باشید. این تبلیغات نوعی از متدهای تبلیغاتی می‌باشند که ما آن‌ها را با نام تبلیغات نمایشی می‌شناسیم.

تبلیغات نمایشی به عنوان یکی دیگر از انواع تبلیغات کلیکی شناخته می‌شود که در آن شما از تعدادی پلتفرم‌های واسطه استفاده کرده و بنر و یا متن تبلیغاتی خود را در یک سری از سایت‌های پربازدید به کاربران نشان می‌دهید.

این تبلیغات به طور معمول در صفحه اصلی وب‌سایت‌ها و در میان پست‌های مختلف به کاربران نشان داده می‌شود. موردی که برای برخی از کاربران آزاردهنده بوده و شاید نتوان گفت که به اندازه مورد قبلی تأثیرگذاری داشته باشد.

این نوع از تبلیغات را می‌توان به ۲ مدل کلی تبلیغات نمایشی استاندارد و تبلیغات نمایشی همسان تقسیم کرد. در تبلیغات نمایشی استاندارد، متن و یا بنر تبلیغاتی شما در میان انبوهی از تبلیغات دیگر نشان داده می‌شود که چندان نمی‌توان بر روی بازدهی مناسب آن حساب باز کرد.

اما در تبلیغات نمایشی همسان اوضاع یک مقدار بهتر می‌باشد. در این روش سایت‌های واسطه تبلیغات شما را در بخش‌هایی از سایت‌های مختلف به نمایش در می‌آورند که معمولاً خلوت‌تر بوده، مرتبط با حوزه کاری شما می‌باشند و شانس دیده شدن برند شما توسط کاربران هدف را بیشتر می‌کنند. طبیعتاً هزینه تبلیغات در این روش نسبت به مدل استاندارد بیشتر بوده و کاربران نیاز دارند تا برای گرفتن نتایج بهتر، بودجه تبلیغاتی بیشتری را نیز در نظر بگیرند.

تبلیغات ریمارکتینگ

تبلیغاتی که با نام تبلیغات ریتارگتینگ نیز شناخته شده و همان‌طور که از نام آن پیداست؛ به دنبال هدف‌گیری مجدد کاربران می‌باشد.

گهگاه شرایطی پیش می‌آید که کاربران به مطالب سایت ما علاقه نشان داده اما از آن خرید نمی‌کنند. از طریق گوگل وارد سایت می‌شوند، از صفحات مختلفی همچون صفحات محصولات بازدید کرده اما به هر دلیلی خرید خود را تکمیل نمی‌کنند. در چنین شرایطی تبلیغات ریمارکتینگ به ما کمک می‌کند تا این کاربران را دوباره جذب محتوای سایت خود کرده و آن‌ها را قانع کنیم تا خرید خود را کامل کنند.

روش کار این متد تبلیغاتی بدین گونه است که در آن شما اسکریپت (کد) تبلیغاتی مخصوصی را در سایت خود قرار داده و این کد با استفاده از کوکی‌ها و سابقه سرچ کاربران، تبلیغات مرتبط با نیاز آن‌ها را به آن کاربران نشان می‌دهد. به عنوان مثال اگر کاربر یک صفحه مربوط به اسپری بدن را در یک فروشگاه اینترنتی مشاهده کرده اما آن را نخریده باشد؛ کمپین‌های ریمارکتینگ، تبلیغ آن محصول را به همان کاربر نشان داده تا نهایتاً خرید خود را کامل کند.

تبلیغات ریمارکتینگ می‌تواند شانس تکمیل خرید توسط مشتری را تا حد زیادی افزایش دهد. چراکه در این نوع از تبلیغات کاربر از قبل قصد خرید داشته اما به هر دلیلی از خرید خود صرف نظر کرده است. در این شرایط طراحی کمپین‌های ریمارکتینگ و ارائه پیشنهاد‌های ویژه‌ای همچون تخفیف بر روی محصول موردنظر، می‌تواند دلیل کافی برای خرید به کاربر دهد.

blank

مزایای تبلیغات کلیکی

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد؛ در تبلیغات کلیکی شما تنها زمانی هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کنید که کاربر بر روی آن کلیک کرده باشد. اما این مورد تنها ویژگی مثبت این نوع از تبلیغات نبوده و مزایای زیاد دیگری برای تبلیغات کلیکی در نظر گرفته شده‌اند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • افزایش فروش: طبیعتاً افزایش فروش یکی از مهم‌ترین دلایل تبلیغ برای هر برندی می‌باشد. تبلیغ در پلتفرم‌هایی همچون گوگل و یا نمایش تبلیغات در سایت‌های پرطرف‌دار، موردی است که می‌تواند به طور مؤثر حجم قابل توجهی از ترافیک را روانه سایت شما کرده و نهایتاً فروش محصولات و یا خدمات شما را افزایش دهد.
  • سرعت بالای جذب کردن مشتری: متدهای بازاریابی همچون سئو و یا فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی گزینه‌های بسیار خوبی برای افزایش فروش می‌باشند؛ اما زمان‌بر بوده و نمی‌توان از آن‌ها توقع داشت که در کوتاه مدت باعث افزایش فروش یک برند شوند. اما در آن طرف متدهای تبلیغاتی همچون تبلیغات گوگل ادز و یا تبلیغات ریمارکتینگ کار را آسان کرده و باعث می‌شوند در مدت زمان کوتاهی افراد زیادی جذب برند شما شوند.
  • هدف‌گیری دقیق کاربران: امروزه علایق و نیازهای کاربران مختلف، متفاوت بوده و باید با توجه به نیاز آن‌ها تبلیغاتی هدفمندی را در اختیارشان قرار داد. تبلیغات کلیکی به شما کمک می‌کنند تا کاربران هدف کسب‌وکار خود را پیدا کرده و با توجه به نیازها و علایق آنان، تبلیغاتی را طراحی کنید که بیشترین بازده را برای شما به همراه خواهند داشت.
  • عدم تغییر با عوض شدن الگوریتم: الگوریتم فاکتوری است که در سئو و شبکه‌های اجتماعی مشاهده شده و همواره هم دستخوش تغییرات مختلف قرار می‌گیرد. طبیعتاً برای افزایش بهره‌وری در این حوزه‌ها شما نیز باید خود را با الگوریتم مطابقت دهید. اما تبلیغات کلیکی کمتر از این موضوع برخوردار بوده و در این روش شما چندان به عوض کردن متد و استایل تبلیغات خود نخواهید داشت.

تبلیغات کلیکی یک ضرورت است نه یک مزیت

تبلیغات کلیکی به عنوان یکی از پراستفاده‌ترین و به‌صرفه‌ترین متدهای تبلیغات در دنیای دیجیتال شناخته می‌شود که امروزه استفاده از آن نه به عنوان یک مزیت، بلکه به عنوان یک ضرورت برای کسب‌وکارهای مختلف در نظر گرفته می‌‎شود.

چنانچه شما نیز با خواند این مقاله تصمیم به سفارش کمپین‌های تبلیغات کلیکی گرفته‌اید؛ می‌توانید با کارشناسان مجموعه جی ادز (g-ads.org) تماس گرفته تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا