خودرو

بوش طبق در سیستم تعلیق چگونه عمل می‌کند؟ آپدیت ۱۴۰۳

آیا می دانید بوشینگ (بازوی کنترلی) چیست و در سیستم تعلیق چگونه کار می کند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید در این مطلب با مجله مکانیک همراه باشید; زیرا تصمیم گرفتیم به نقش بوش در سیستم ترمز و سیستم تعلیق خودرو بپردازیم. در ابتدا بهتر است با سیستم تعلیق خودرو آشنا شوید. زیرا دانستن اینکه سیستم تعلیق و ترمز خودرو چیست و دقیقاً چه کاری انجام می دهد یا از چه قطعاتی تشکیل شده است، می تواند به اهمیت آن در این سیستم ها پی برد.

سیستم تعلیق خودرو چیست؟

قبل از پرداختن به این قسمت باید بدانیم که سیستم تعلیق یا سیستم تعلیق خودرو شامل قطعات و مواردی مانند چرخ خودرو، کمک فنر، فنر و ستون های تکیه گاه خودرو می شود.

blankblank

سیستم تعلیق خودروسیستم تعلیق خودرو

خودرویی را بدون سیستم تعلیق تصور کنید، یعنی سیستمی از کمک فنرها و فنرها که مستقیماً از طریق چرخ ها به جاده متصل می شوند. حتی تصور این صحنه برای سفر ناراحت کننده است. به میزان ارتعاشات، تکان ها و تکان هایی که چنین خودرویی در طول سفر به مسافران وارد می کند فکر کنید. خودرویی بدون سیستم تعلیق یا با سیستم تعلیق ضعیف احتمالاً شما را با دست اندازها و خرابی های جاده بیشتر آشنا می کند. چنین خودرویی حتی برای مسافت های بسیار کوتاه غیر قابل تحمل خواهد بود. اگر تصمیم بگیرید با آن یک سفر طولانی داشته باشید چه؟

حال که از لزوم داشتن سیستم تعلیق آگاه شدید، بهتر است بدانید که وظیفه اصلی سیستم تعلیق پس از اتصال چرخ های خودرو و بدنه به جاده، جلوگیری از انتقال ارتعاشات ناشی از آن است. توسط دست اندازهای جاده در کابین و قسمت های داخلی خودرو که باعث ایجاد آرامش و آسایش می شود این بیشتر برای سرنشینان خواهد بود. یکی دیگر از وظایف اصلی سیستم تعلیق خودرو، توانایی کنترل و مسیریابی صحیح خودرو است. و در این صورت با طراحی نادرست و یا آسیب به سیستم تعلیق خودرو، در هندلینگ خودرو دچار مشکل خواهید شد.

فنر و کمک فنر ماشینفنر و کمک فنر ماشین
فنر و کمک فنر ماشین
مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • کمک فنرها و فنرها وظیفه اصلی کاهش ارتعاشات و کنترل آنها در هنگام انتقال به خودرو را دارند. اگر کمک فنرها یا فنرها به خوبی کار نکنند، متوجه خواهید شد که خودرو دارای نوسانات یا ارتعاشات غیرقابل تحملی است و یا بدنه خودرو هنگام رانندگی در جاده های مختلف به ضرب و جرح می افتد.

    قطعه دیگری که بسیار حائز اهمیت است قطعه ای به نام سیبک است که وظیفه اتصال قطعات در سیستم تعلیق را بر عهده دارد. مزیت سیبک در سیستم تعلیق خودرو این است که می تواند دو قسمت حرکت یا حرکت را به طور کامل به هم متصل کند. بوش ها همچنین در سیستم تعلیق خودرو به عنوان بوش کار می کنند. با این تفاوت که تکیه گاه ها امکان حرکت در جهات مختلف قطعات را فراهم می کنند. اگر بوش توانایی انتقال حرکت را فقط در یک جهت داشته باشد.

    یکی دیگر از قطعات پرکاربرد و مهم در سیستم تعلیق همانطور که از نامش پیداست با بوش ها و بوش ها برای اتصال به خودرو و چرخ ها استفاده می شود. بر همین اساس وظیفه اتصال شاسی به چرخ ها را بر عهده دارد. سیستم های تعلیق خودرو دارای تغییرات زیادی هستند، از جمله سیستم تعلیق مک فرسون، سیستم تعلیق مستقل و سیستم تعلیق دو جناغی.

    بوش چیست؟

    این نام را در قسمت های مختلف خودرو شنیده اید. در قسمت های مختلف خودرو وظایف و انواع مختلفی دارند. بنابراین مثلاً در سیلندر از یک نوع آن استفاده می شود که به گفته بوش هم از نظر عملکرد و هم از نظر ظاهری متفاوت است. ما همچنین اکسل بوش خودرو را داریم که عملکردی مشابه بازوی کنترل در عقب خودرو دارد.

    بوش با توجه به ماشین چیست؟بوش با توجه به ماشین چیست؟

    بوش یک قسمت سوکت مانند است که برای اتصال قسمت های مختلف این سیستم استفاده می شود. اما تفاوت اصلی بین سیبک و بوش این است که سیبک ها می توانند در جهات مختلف حرکت کنند. اما بوش فقط می تواند در یک جهت حرکت کند. هدف اصلی استفاده از آنها به عنوان صدا خفه کن حذف صدا در هنگام حرکت، رفع لرزش و تحمل برخی از ضربه های سیستم تعلیق خودرو به دلیل خاصیت لاستیکی این قطعه می باشد. لازم به ذکر است که یکی از علائم خرابی بازوی کنترل صدا و لرزش است که نشان دهنده عدم انجام صحیح کار این قطعه می باشد.

    در برخی موارد این قسمت ها به عنوان محور نیز عمل می کنند و امکان اتصال دو قسمت را به یکدیگر می دهند که نمونه واقعی آن را می توان مفاصل بدنه دانست. حاصل چنین اتصالاتی در خودرو، قابلیت حرکت خواهد بود، هرچند که به شاسی متصل شده و با انتقال کمترین ضربه.

    آستین اجازه می دهد تا دو قسمت به یکدیگر متصل شوندآستین اجازه می دهد تا دو قسمت به یکدیگر متصل شوند

    مقالات زیر را حتما بخوانید
    • سیستم تعلیق خودرو مک فرسون چیست؟
    • چه زمانی باید به تعویض سیستم تعلیق خودرو خود فکر کنیم؟
    • با انواع سیستم تعلیق خودرو آشنا شوید
    • علائم آسیب بوش با توجه به

      در زیر علائم خرابی بوش را بررسی می کنیم تا با مشاهده این علائم متوجه خرابی آن شوید و از مشکلات جدی تری جلوگیری کنید.

      • با توجه به اینکه بازوی کنترل مطابق با سایر قسمت ها یک وسیله اتصال است، افزایش صدا از کناره های چرخ های جلوی خودرو ممکن است نشان دهنده خرابی این قطعه یا شل شدن آن باشد.
      • صدای تق تق در هنگام چرخاندن فرمان نیز می تواند نشانه ای از آسیب دیدن این قسمت، فرمان یا سایر قسمت های متحرک در سیستم تعلیق و تعلیق خودرو باشد.
      • لرزش بیش از حد در برخی قسمت ها و انتقال آن به فرمان یکی از دلایل خرابی این قطعه است.
      • کاهش تعادل خودرو نیز می تواند در برخی موارد نشانه خرابی این قطعه یا سیبک باشد. این قطعه در قسمت میل تعادل خودرو تعادل خود را حفظ می کند و در صورت خرابی وظیفه خود را که همان اتصال میل تعادل با سیستم تعلیق است به درستی انجام نمی دهد. بنابراین خودرو در هنگام رانندگی یا گاهی در پیچ ها تعادل مناسبی نخواهد داشت.
      • نقش بوش با توجه به سیستم تعلیق خودرونقش بوش با توجه به سیستم تعلیق خودرو

        چگونه از آسیب بوش جلوگیری کنیم؟

        در واقع در اثر جابجایی بوش ها دچار ساییدگی و پارگی می شوند و طبیعی است که پس از گذشت مدت زمان مفید آنها برای عملکرد بهینه خودرو نیاز به تعویض آن ها داشته باشید. ناگفته نماند که برخی رفتارهای رانندگی می تواند باعث افزایش یا کاهش عمر این قطعه شود.

        هنگام رانندگی از ترمزهای تند، عبور از دست اندازها و دست اندازها در خیابان ها خودداری کنید و با رانندگی آرام تر، عمر سیستم تعلیق خودرو و همچنین بوش را افزایش دهید.

        سرویس های دوره ای مناسب بر روی سیستم تعلیق خودرو می تواند عمر سایر قطعات را نیز افزایش دهد. به عبارت دیگر می توان گفت عملکرد نامطلوب قطعات آسیب دیده، سایر قسمت های سالم خودرو را نیز تحت تاثیر قرار داده و عمر مفید آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. با توجه به افزایش قیمت قطعات خودرو، جدی گرفتن بحث سرویس و نگهداری خودرو منطقی و اقتصادی تر خواهد بود.

        در این مقاله به بررسی خودرو بوش پرداختیم و نقش آن را در سیستم تعلیق خودرو بررسی کردیم. اگر در این زمینه فعالیت می کنید و یا اطلاعات یا سوالی دارید، از طریق نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

        blankblank

        نشانه های خرابی بوش از نظر پراید و پژو چیست؟

        با توجه به علائم آسیب دیدگی بوش می توان به مواردی مانند انحراف زوایای شیب و چرخ چرخ ها، شنیدن صدای تق تق یا جیغ در برجستگی ها و تماس با سایش اشاره کرد.

        بوش از نظر جانکی چیست؟

        به گفته جانکی، بوش یکی از مهم ترین قسمت های سیستم تعلیق و تعلیق جلو است و وظیفه اصلی آن هماهنگی فرمان خودرو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا