خودرو

۶ دلیل برای ناک (KNOCK) زدن موتور و راه حل آن آپدیت ۱۴۰۳


به جرات می توان گفت که همه دارندگان خودرو در سراسر جهان در یک چیز اتفاق نظر دارند و آن صداهای غیرعادی خودرو است. این صداها می تواند صدای کلیک، جیغ، غرش یا حتی انفجار باشد. شنیدن یک ضربه یا به عبارت دیگر دارم در می زنم زیر کاپوت خودرو یکی از صداهای متداول خودروهای احتراق داخلی است که خبر از اتفاقی نه چندان مثبت در زیر کاپوت خودروی شما می دهد. در این مقاله همچنین به دلیل کوبیدن موتور و راه حل های آن را مورد بحث قرار خواهیم داد، زیرا کوبیدن یکی از صداهایی است که باید جدی گرفته شود.

blankblank

در زدن چیست؟

تق تق یا جغجغه یکی از صداهای تولید شده توسط نیروهای فنی خودروها است که به دلایل مختلفی ایجاد می شود. یافتن سریع منبع نویز می تواند به حل سریع مشکل کمک کند، اگرچه نویز معمولاً به دلیل چند مشکل شناخته شده ایجاد می شود.

بزرگترین مشکلی که باعث کوبش می شود، احتراق ناقص و نادرست بنزین است. وقتی موتور ضربه می زند، سیگنال می دهد که شمع های آن نمی توانند سوخت را به درستی و بلافاصله مشتعل کنند. سوختی که به داخل سیلندرها پمپ می شود، به جای اینکه یکباره مشتعل شود، در فواصل متوالی و جرقه های کوچک می سوزد و زمان بندی پیستون را مختل می کند.

در زدن چیست؟در زدن چیست؟

دلایل کوبیدن موتور

باید در نظر داشته باشید که موتورهای احتراق داخلی بر اساس زمان بندی چهار مرحله ای کار می کنند و در هر لحظه مخلوط هوا و سوخت در سیلندرهای خاصی پمپ شده و مشتعل می شود، در حالی که سیلندرهای دیگر دود حاصل از احتراق قبلی را منتشر می کنند. احتراق ناقص سیلندر منجر به اختلال در عملکرد کلی سیستم موتور می شود و صدای تق تق از زیر کاپوت خودرو می شنوید. اما چرا ماشین در می زند؟ در زیر به بررسی علل رایج این مشکل می پردازیم.

۱٫ کیفیت پایین سوخت

هر موتور احتراق داخلی برای عملکرد صحیح و روان به سوخت خاصی نیاز دارد و از استاندارد خاصی پیروی می کند که با عدد اکتان تعیین می شود. برای مثال موتور XU7 که در خودروهایی مانند سمند و پژو ۴۰۵ استفاده می شود به بنزین اکتان ۸۷ نیاز دارد. در همین حال، این عدد برای موتور مدرن تر پژو TU5 به اکتان ۹۵ می رسد. موتورهای توربوشارژ نیز به دلیل نسبت تراکم بالاتر، به سوخت با کیفیت بالاتری نیاز دارند.

blankblank

استفاده از سوخت سازگار با موتور وسیله نقلیه شما فشار وارده بر موتور را کاهش می دهد و اتفاقی مانند ضربه را غیرممکن می کند. هر چه عدد اکتان سوخت بیشتر باشد، این سوخت به طور یکنواخت مشتعل می شود و جرقه های کوچکی ایجاد نمی کند. بنابراین، اگر در زیر کاپوت خودروی خود ضربه ای دیدید، مطمئن شوید که باک خودرو با سوخت صحیح پر شده است.

۲٫ مشکل زمان بندی موتور وجود دارد

مشکل زمان بندی موتور وجود داردمشکل زمان بندی موتور وجود دارد

همانطور که در قسمت های قبلی ذکر شد، موتورهای احتراق داخلی بر اساس سیستم چهار زمانه مکش، تراکم، انفجار و اگزوز کار می کنند. تمام این چهار فرآیند در هر سیلندر بر اساس زمان بندی جداگانه انجام می شود. به طور معمول، در موتورهای چهار سیلندر خطی که نوع رایج مورد استفاده در خودروهای داخلی هستند، سیلندرهای ۱ و ۴ به طور همزمان با یکدیگر کار می کنند، در حالی که کار سیلندرهای ۲ و ۳ نیز به طور همزمان انجام می شود.

برنامه نویسی تمامی سیلندرها توسط کامپیوتر خودرو کنترل می شود و در صورت بروز خطا در برنامه نویسی کامپیوتر خودرو شاهد کوبیدن موتور خواهید بود. اصلاح این خطاها با کمک دستگاه عیب یاب و کمک مکانیک مجرب امکان پذیر است. این مشکل معمولاً به دلیل عملکرد ضعیف شمع ها رخ می دهد. به همین دلیل بهتر است نسبت به زمان تعویض شمع ها و شستن انژکتور حساس باشید.

شما در کمپین خرید خودرو تنها نیستید!

[hm_buy_form_inline]

۳٫ مشکلات سیستم سوخت

سیستم سوخت در خودروهای احتراق داخلی از چندین بخش مختلف تشکیل شده است که در نهایت مخلوط هوا/سوخت را به موتور می فرستد. هر گونه مشکل در فرآیند کار سنسور اکسیژن، پمپ بنزین یا انژکتور می تواند باعث کوبیدن موتور شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که به دلیل نقص در سنسور اکسیژن یا انژکتور، هوای کافی به سیلندرها تزریق نمی شود و در نتیجه احتراق ناقص می شود. انفجارهای متعدد ناشی از تزریق ناکافی سوخت و هوای ناکافی یکی از علل کوبش خواهد بود. مشکل خرابی سنسور اکسیژن یک مشکل رایج در خودروهای داخلی به خصوص خودروهایی است که از موتور TU5 استفاده می کنند.


در این مقاله بخوانید که بنزین بی کیفیت با موتور خودرو چه می کند؟


۴٫ خرابی سنسور انفجار

خرابی سنسور انفجارخرابی سنسور انفجار

ضربه زدن در خودروهای مدرن مشکل رایجی نیست زیرا زمان بندی سیلندر همیشه توسط کامپیوتر کنترل می شود و تا حد امکان خطاهای آن کاهش می یابد. همچنین قطعه ای به نام سنسور ضربه در موتور خودرو وجود دارد که برای اطلاع از کوبش موتور نصب می شود. در صورت وجود ضربه، این سنسور آن را تشخیص داده و با اطلاع دادن به کامپیوتر خودرو سعی در رفع آن دارد.

۵٫ آسیب بلبرینگ

تمام ضربه هایی که تا به حال در مورد آنها صحبت کردیم مربوط به سیلندرها و شلیک نادرست در آنها است، اما کوبش موتور فقط به این دلیل اتفاق نمی افتد. با بالا و پایین رفتن پیستون ها در موتور، میل لنگ را می چرخانند و نیرو را به دیفرانسیل خودرو منتقل می کنند. در این فرآیند انتقال نیرو، قطعاتی به نام بلبرینگ نقش اساسی دارند.

یاتاقان ها به مرور زمان فرسوده می شوند و این امر باعث سر خوردن آنها می شود. خرابی بلبرینگ های فرسوده بر عملکرد میل لنگ و پیستون ها تأثیر می گذارد و صدای تق تق ایجاد می کند. توجه به این نکته ضروری است که یاتاقان ها و قطعات داخلی موتور باید همیشه در روغن غوطه ور باشند، بنابراین ایجاد مشکل در کانال های توزیع روغن باعث خشک شدن قسمت های داخلی موتور و ایجاد صدای تق تق می شود. بدیهی است که تعمیر قطعات داخلی موتور زمان بر است و نیاز به هزینه قابل توجهی دارد.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید ماشین دست دوم
  • استعلام تخلفات وسیله نقلیه موتوری
  • ۶٫ آسیب به یاتاقان ها و تسمه تایم

    فرآیند زمان بندی موتورهای احتراق داخلی توسط قطعه ای به نام تسمه یا زنجیر تایم انجام می شود. مانند بسیاری از قطعات خودرو، تسمه تایم یا زنجیر تایم یک کالای مصرفی است و باید در فواصل زمانی معینی تعویض شود.

    آسیب به بلبرینگ و تسمه دندانه دارآسیب به بلبرینگ و تسمه دندانه دار

    تسمه تایم روی مجموعه ای از یاتاقان ها کار می کند، قطعات متحرکی که معمولاً از پلاستیک ساخته شده اند و هر بار که تسمه تایم را عوض می کنید باید آنها را تعویض کنید. ممکن است این قطعات پلاستیکی در اثر فرسایش یا ضربه از قسمت های دیگر از جای خود خارج شوند و در نتیجه باعث ایجاد مشکل در روند کار تسمه تایم شوند. آسیب دیدن یاتاقان ها و سپس عملکرد ناهموار تسمه تایم منجر به مشکلاتی در موتور می شود که نتیجه ای جز ضربه مداوم و البته صدای جیغ تسمه تایم در پی نخواهد داشت.

    blankblank

    خلاصه کوبیدن موتور

    کوبیدن موتور این یکی از مشکلات رایج در موتورهای احتراق داخلی است که به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال، راننده ممکن است ناخواسته از سوخت بی کیفیت استفاده کند یا به بنزین فوق العاده دسترسی نداشته باشد. اکثر مشکلات ناشی از انفجار به طور خودکار توسط سنسور انفجار و کامپیوتر ماشین حل می شود، اما همه چیز به سادگی استفاده از سوخت بی کیفیت نیست.

    افرادی که سال ها خودرو دارند می دانند که داشتن خودرو ترکیبی از رانندگی، نگهداری و تعمیرات است. انجام امور مربوط به تعمیرات و نگهداری جزء لاینفک داشتن خودرو است که همه افراد باید نسبت به آن حساس باشند.

    بیشتر مواردی که در متن ذکر کردیم نیز ناشی از سهل انگاری مالک در نگهداری است. تعویض به موقع شمع ها، شستشوی انژکتور، تعویض به موقع تسمه تایم و بلبرینگ، سرویس های به موقع و استفاده از روغن موتور مرغوب و مناسب و در نهایت انجام دقیق هر تعمیر، مالک را از مشکلاتی مانند ضربه زدن و مشکلات دیگری از این دست داشت

    مقاله را بخوان تست تراکم موتور چیست؟ از دست نده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا