خودرو

۷ آسیب جدی در جا کار کردن خودرو آپدیت ۱۴۰۳


در این مقاله از سری مقالات دانش فنی مجله مکانیک همراه ما قصد داریم به شما در رفع مشکلات کمک کنیم در محل کار ماشین باعث ظهور آنها می شود، بیایید یکدیگر را بشناسیم.

حرکت خودرو در جای خود یا ثابت ماندن سوالی است که همیشه مورد بحث بوده است. برخی معتقدند در ابتدای راه اندازی خودرو، به خصوص در هوای سرد، موتور باید چند دقیقه قبل از آماده شدن کار کند. همچنین صحبت از کارکردن خودرو در محل بعد از بازگشت از سفر و قبل از خاموش کردن خودرو و کارکردن طولانی مدت خودرو در محل است.

اما آیا این صحبت ها درست است؟ آیا واقعاً باید روی یک ماشین تازه راه اندازی شده کار کرد تا آماده حرکت شود؟ آیا باید ماشین را بعد از پارک مدتی روشن گذاشت تا خنک شود؟ در ترافیک چه باید کرد؟

blankblank

روشن کردن ماشین در صبح زود

از قدیم دیده شده است که بسیاری از افراد در ابتدای صبح یا زمانی که خودرو برای مدت طولانی خاموش بوده است، به خصوص در فصول سرد سال، پس از استارت زدن و روشن کردن خودرو، آن را ثابت نگه داشته و اجازه می دهند. چند دقیقه بدوید حتی گاهی اوقات پدال گاز را فشار می دهند تا سرعت گرم شدن خودرو افزایش یابد. این افراد معتقدند که خودرو در سرما عملکرد خوبی نخواهد داشت. این باور در مورد خودروهای بنزینی به طور کلی اشتباه است. با فرض اینکه خودروهای کاربراتوری قدیمی نیاز به گرمایش دریچه هواکش کاربراتوری دارند، باید توجه داشت که در خودروهای جدید خبری از سیستم سوخت رسانی قدیمی، شیر کاربراتوری و کاربراتوری نیست. بنابراین این فرضیه در مورد خودروهای جدید کاملا رد می شود. بهتر است بدانید که خودروهای جدید دارای سیستم تزریق سوخت جدید و همچنین واحد کنترل موتور خودرو با نام ECU آنها برای تنظیم میزان سوخت خودرو در شرایط مختلف موتور استفاده می شوند.

در محل کار کنیددر محل کار کنید
روشن کردن ماشین در صبح زود

انتشار گازهای گلخانه ای زمانی که خودرو در محل کار می کند افزایش یافته و همچنین با توجه به میزان سوخت خودروهای مختلف بین ۸۰۰ سی سی تا ۳ لیتر در ساعت، سوختی مصرف می شود که توجیه اقتصادی ندارد. در نظر داشته باشید که حتی اگر با کار در محل خودرو خود را به گرم شدن تشویق کنید، تنها موتور خودروی شما گرم می شود و سایر قسمت ها مانند چرخ ها و همچنین روان کننده های این سیستم ها هیچ گرمایی را تجربه نمی کنند. بنابراین بهتر است در ساعات اولیه صبح پس از استارت زدن خودرو با دنده های کم و سنگین به مدت کوتاهی به رانندگی ادامه دهید تا خودرو به دمای مطلوب برسد. در این صورت می توانید مطمئن باشید که تمام سیستم های خودرو گرم می شوند و در عین حال روانکاری و عملکرد را بهبود می بخشند.

کار در محل در ترافیک

در محل کار کنیددر محل کار کنید
کار در محل در ترافیک

اگر برای مدت طولانی در ترافیک سنگین بمانید، اتومبیل های بی شماری را خواهید دید که در ترافیک سنگین در حال حرکت هستند. بسیاری از رانندگان در این زمان توجهی به میزان مصرف سوخت ندارند و خودروی خود را بدون دلیل روشن نگه می دارند. بهتر است بدانید در این شرایط می‌توانید با سوخت مصرفی در ترافیک سنگین کیلومترها را طی کنید، می‌توانید با میزان سوخت مصرفی که مسافت ۱٫۶ کیلومتر را در ۲ دقیقه طی کرد، بسیار صرفه‌جویی کنید. به طور کلی باید گفت که اگر مقدار سوخت هدر رود اگر ترافیک را در تعداد خودروهای در حال تردد ضرب کنیم، عدد حاصل خیره کننده و باورنکردنی خواهد بود.

این میزان سوخت علاوه بر هدر دادن هزینه های زیاد، آلودگی های زیادی را برای محیط زیست عمومی نیز به همراه خواهد داشت. برخی دیگر از رانندگان نیز معتقدند استارت زدن و توقف مکرر خودرو می تواند به سیستم استارت خودرو آسیب برساند. در این صورت باید بدانید که به گفته کارشناسان فنی توقف بیش از ۳۰ ثانیه خودرو با موتور روشن به هیچ وجه از نظر فنی و اقتصادی منطقی نیست و با یک محاسبه دقیق می توان نتیجه گرفت که میزان سوخت مصرفی و همچنین استهلاک موتور خودرو بسیار بیشتر از هزینه استهلاک یا آسیب دیدن خودرو به دلیل استارت مداوم است. بنابراین برای کاهش هزینه ها و کاهش آلودگی هوا و همچنین جلوگیری از فرسودگی زودرس خودرو در ترافیک سنگین با توقف های طولانی بهتر است در مواقع لزوم خودرو خود را خاموش کنید.

کار در محل پس از بازگشت از سفر

برخی معتقدند پس از بازگشت از سفر یا بازگشت از سفر طولانی، موتور خودرو باید در جای خود بماند، خنک شود و سپس خاموش شود. به همین دلیل پس از رسیدن به پارکینگ موتور خودرو را برای چند دقیقه روشن نگه می دارند. توجه داشته باشید که جریان هوای جلوی خودرو به خنک شدن موتور کمک می کند و در صورت توقف خودرو، این جریان هوا مانند قبل وجود نخواهد داشت. بنابراین موتور ماشین شروع به گرم شدن می کند.

blankblank

همچنین برای کاهش گرمای ناشی از توقف و راندن خودرو در محل، باید فن های برقی خودرو روشن شده و با سرعت بالاتری کار کنند که به دینام آسیب می رساند. باتری و مدار الکتریکی خودرو تامین خواهد شد. اکثر خودروهای جدید دارای فن های هوشمند حساس به دمای موتور هستند که در چند درجه روشن و خاموش می شوند و حتی پس از خاموش شدن خودرو در صورت بالا بودن دمای موتور، دمای موتور را کاهش می دهند. پس نگران داغ شدن ماشین در زمان خاموش شدن نباشید. همچنین همانطور که در بالا گفته شد حرکت خودرو در محل منجر به افزایش و مصرف سوخت در خودرو می شود که دلیل منطقی و اقتصادی وجود ندارد.

هفت دلیل آسیب دیدن خودرو در حین کار در محل

۱مخلوط کردن روغن با بنزین

هنگامی که خودرو در حال کار است، منبع سوخت و سیستم تزریق سوخت را به گونه ای تنظیم می کند که میزان سوخت مورد نظر با مقدار کافی اکسیژن ترکیب شود. با توجه به اینکه هنگام حرکت خودرو در محل، اکسیژن کافی برای سوخت وجود ندارد، احتراق در سیلندر کامل نمی شود و مقداری از بنزین در محفظه سیلندر نسوخته باقی می ماند. این بنزین نسوخته از زیر رینگ ها وارد محفظه سیلندر پایینی موتور خودرو شده و وارد میل لنگ و روغن موتور می شود. در آینده روغن کارایی خود را از دست داده و روغن کاری لازم موتور را انجام نخواهد داد.

۲- گرمای بیش از حد سیلندر

در محل کار کنیددر محل کار کنید
گرمای بیش از حد سیلندرها – حرکت ماشین در محل

با کاهش جریان هوا در محفظه کاپوت خودرو در سیستم خودرو در محل، دمای سیلندر افزایش می‌یابد و این افزایش دما می‌تواند به سیلندر، آب‌بند و همچنین روغن خودرو آسیب برساند.

۳- عملکرد مداوم فن های خنک کننده

به دلیل گرم شدن زیاد موتور خودرو، فن های خنک کننده باید به طور مداوم کار کنند تا از افزایش دمای موتور جلوگیری شود. این فعالیت مداوم باعث آسیب به فن های خودرو می شود و عمرشان کم خواهد شد.

۴- فشار مضاعف به سیستم الکتریکی

فن های خنک کننده خودرو یکی از پرکاربردترین قطعات الکترونیکی خودرو هستند. راه‌اندازی خودرو در محل یکی از عواملی است که باعث می‌شود این فن‌ها مکرر روشن شوند. در نتیجه فشار زیادی به سیستم الکتریکی خودرو و همچنین دینام و باتری وارد می شود.

۵- آسیب به سیلندر در اثر گازهای اسیدی

کارشناسان فنی این حوزه می گویند حرکت خودرو در محل باعث احتراق ناقص می شود که خود باعث ایجاد گازهای اسیدی و آلاینده در سیلندر خودرو می شود و می تواند باعث فعل و انفعالات داخل سیلندر و همچنین خوردگی قطعات فلزی داخل موتور خودرو شود.

۶- آسیب به سیستم اگزوز یک ماشین

به دلیل آلایندگی بیش از حد استاندارد، خودرو در هنگام کار گازهای سمی و آلاینده بیشتری نسبت به زمانی که خودرو در حال کار است تولید می کند که باعث سایش بیشتر کاتالیزورهای سیستم اگزوز می شود.

مقالات زیر را حتما بخوانید
  • تغییر شماره ثبت
  • راهنمای خرید دست دوم
  • ۷-مرتکب اشتباه در سرویس به موقع خودرو

    در محل کار کنیددر محل کار کنید
    مرتکب اشتباه در سرویس به موقع ماشین – کار روی ماشین

    در نظر داشته باشید که سرویس و تعویض لوازم مصرفی خودرو معمولا با توجه به مسافت پیموده شده خودرو انجام می شود. اگر عادت دارید ماشین خود را برای مدت طولانی روشن نگه دارید تا در محل کار کند، باید به عملکرد موتور توجه کنید. تسمه ها، روان کننده ها مانند روغن و گریس و قطعاتی مانند پمپ روغن و پمپ آب نیز افزایش می یابد. اما پارامتر مورد نیاز برای سرویس و نگهداری خودرو، یعنی. مسافت پیموده شده خودرو افزایش نمی یابد. این مشکل در بسیاری از موارد مانند تعویض تسمه تایم خودرو می تواند خطرناک و جدی باشد.

    مقالات مرتبط زیر را حتما بخوانید

    • دلایل پارگی خودرو چیست؟
    • میانگین عملکرد یک خودرو در یک سال چقدر است؟
    • اساس عملکرد پمپ هیدرولیک خودرو چیست؟
    • چک لیست وضعیت فنی خودرو
    • چرا خرید ماشین دست دوم یا حتی نو نیاز به تجربه دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا