رپورتاژ آگهی

بتن غیر مسلح

امروزه بتن ها به دلیل ویژگی های خاص و متفاوتی که دارند بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و در ساخت و سازها و پروژه های عمرانی کاربرد فراوانی دارند. بتن غیر مسلح نوعی بتن سیمانی است که در مقایسه با بتن مسلح دارای مقاومت کششی کمتری بوده و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارد. در ادامه با انواع بتن آشنا میشوید.

دوام بتن:

بتن مقاوم ترین ماده ای است که در ساخت و ساز ساختمان ها و خانه ها استفاده می شود. در مدت زمان طولانی منحرف نمی شود. از دلایل اصلی فرسودگی بتن می توان به استفاده از مواد اولیه ارزان قیمت ساختمانی، عوامل محیطی، دما، رطوبت، رطوبت، عوامل شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی و غیره اشاره کرد، اما بتن آنقدر نفوذپذیر است که بتواند در برابر این عوامل مقاومت کند. این نفوذپذیری به دلیل اختلاط غیر منطقی مواد خام مورد استفاده در ساخت تحت تأثیر قرار می گیرد.

انواع بتن:

انواع مختلفی از بتن وجود دارد که برخی از آنها را می توان برای یک هدف مورد استفاده قرار داد. این بستگی به هدفی دارد که می خواهید به آن برسید. شما می توانید فرم مناسب بتن را برای انجام کار انتخاب کنید.

  1. بتن با مقاومت معمولی:

بتن با مقاومت معمولی از ترکیبی از چندین ماده اصلی – سنگدانه، بتن و ماسه – به نسبت ۱:۲:۴ تشکیل شده است. این مخلوط بتن با مقاومت معمولی تولید می کند که می تواند برای بسیاری از کاربردها استفاده شود. گیرش حدود ۳۰ تا ۹۰ دقیقه طول می کشد، اما این بستگی به شرایط آب و هوایی محل بتن و خواص سیمان دارد.

۲٫بتن ساده یا معمولی:

این بتن دیگری است که از طرح اختلاط رایج ۱:۲:۴ با اجزای سیمان، ماسه و سنگدانه ها استفاده می کند. می توانید از آن برای ساختن سنگفرش یا ساختمان هایی که تقاضای زیادی برای استحکام کششی وجود ندارد استفاده کنید. این بتن با همان چالش های بتن با مقاومت معمولی روبرو است – در برابر ارتعاشات یا بارگذاری باد به خوبی مقاومت نمی کند. در سدسازی نیز از بتن ساده یا معمولی استفاده می شود. درجه دوام این نوع بتن بسیار رضایت بخش است.

۳٫ بتن پیش تنیده

واحدهای بتن پیش تنیده برای بسیاری از پروژه های بتنی بزرگ استفاده می شوند. برای ایجاد بتن پیش تنیده باید از تکنیک خاصی استفاده کرد. مانند بتن مسلح، شامل میله ها یا تاندون ها می شود. اما این میله ها یا تاندون ها قبل از اجرای واقعی بتن تحت فشار قرار می گیرند.

هنگامی که بتن مخلوط و قرار می گیرد، این میله ها در هر انتهای واحد سازه ای که در آن استفاده می شود قرار می گیرند. هنگامی که بتن گیر می کند، این واحد تحت فشار قرار می گیرد.

۴٫ بتن پیش ساخته

بتن پیش ساخته مانند بسیاری از کلاس های بتن، باید بر اساس اندازه گیری های خاص ساخته و ریخته شود. این واحدهای بتنی در نهایت به محل کاربرد منتقل شده و برای استفاده مونتاژ می شوند.

۵٫بتن سبک

بتن سبک بتنی است که چگالی آن کمتر از ۱۹۲۰ کیلوگرم بر متر مکعب باشد . بتن سبک با استفاده از سنگدانه های سبک ایجاد می شود. سنگدانه ها موادی هستند که به تراکم سبک بتن می افزایند. این سنگدانه های سبک از مواد مختلف طبیعی، مصنوعی و فرآوری شده تشکیل شده اند . با توجه به سرد شدن هوا می توانید برای بتن ریزی از ضدیخ بتن استفاده کنید.

بتن مسلح چیست؟

بتن مسلح را بتن مسلح ساده می گویند که از ترکیب بتن و آرماتور برای جبران مقاومت کششی و پلاستیسیته نسبتا کم بتن تشکیل شده است.

بتن ساده از نظر کشش ضعیف و از نظر فشار خوب است. بنابراین قرار دادن آرماتور مسئولیت تحمل تنش های کششی را بر عهده می گیرد.

آرماتور فولادی مورد استفاده در بتن می تواند به شرح زیر باشد:

میلگردهای آرماتور

شبکه های مشبک آرماتور

صفحات فلزی یا الیاف تقویت کننده

بتن غیر مسلح چیست؟

بتن غیر مسلح هیچ گونه تقویت کننده ای ندارد. مواد اصلی آن سیمان، سنگدانه ها و آب است.

رایج ترین طرح ترکیبی ۱:۲:۴ است که یک طرح ترکیبی معمولی است.

چگالی بتن ساده بین ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است.

مقاومت فشاری آن ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

این نوع بتن عمدتاً در ساخت روسازی ها و ساختمان ها به ویژه در مناطقی که تقاضای کمتری برای مقاومت کششی بالا وجود دارد استفاده می شود.

مقاومت بالایی در برابر فشار دارد.

ضخامت بتن مسلح نشده معمولاً بین ۵۰ تا ۷۵ میلی متر است

وزن مخصوص بتن غیر مسلح:

وزن مخصوص بتن غیر مسلح بین ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب بوده و مقاوم آن بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

blank

تفاوت بین بتن مسلح و بتن غیر مسلح چیست؟

بتن مسلح ترکیبی از آرماتورهای بتن و فولاد است. فولاد به عنوان تقویت کننده عمل می کند و مقاومت کششی پایین بتن را جبران می کند.

بتن غیر مسلح همان بتن معمولی است و مقاومت کششی و فشاری ضعیفی دارد.

بتن مسلح مقاومت بهتر و بیشتری در برابر آتش نشان می دهد. بنابراین، پس از ساخت خانه با بتن مسلح، هرگز نگران آتش سوزی نخواهید بود.

بتن مسلح در مقایسه با بتن غیر مسلح دارای مقاومت کششی و فشاری بالایی است. بنابراین فشار زیادی را تحمل می کند و در ساخت خانه کاربرد زیادی دارد.

blank

آیا بتن غیر مسلح قوی است؟

بتن غیر مسلح استحکام کششی نسبتاً ضعیفی دارد و بتن غیر مسلح را نمی توان در کاربردهایی که به مقاومت کششی بالا نیاز دارند استفاده کرد.

یکی از رایج ترین کاربردهای بتن غیر مسلح در بتن و سنگفرش جاده ها می باشد.

چرا بتن غیر مسلح مقاومت فشاری خوبی دارد؟

بتن مسلح نشده دارای مقاومت فشاری خوبی است زیرا سنگدانه های گرانیتی تحت فشار بسیار قوی هستند.

اگر بتن به درستی در نسبت های صحیح مخلوط شود، هنگام ارتعاش عملاً “فضای معقولی” بین سنگدانه ها برای حرکت وجود نخواهد داشت.

کاربرد بتن غیر مسلح :

ساخت روسازی و ساختمان

در کف سازی (سنگ، کاشی، کفپوش چوبی و …) و سنگفرش کاربرد دارد.

بتن غیر مسلح به‌عنوان حائل میان سطح زمین و بتن مسلح استفاده شود.

حداکثر ضخامت بتن غیر مسلح چقدر است؟

با توجه به مقاومت کششی ضعیف‌تر بتن غیر مسلح، برای اجرای پروژه با استفاده از این بتن‌ها باید ضخامت بین ۱ تا ۳ سانتی متر بالاتر بتن مسلح در نظر بگیرید.

معایب بتن غیر مسلح:

ضخیم تر

حرکت دیفرانسیل مفصل

بیشتر مستعد ترک خوردن است

مفاصل بیشتر برای نگهداری

مزایا بتن غیر مسلح:

بتن غیر مسلح از مقاومت کششی ضعیفی برخوردار است ؛ اما به دلیل قیمت مناسبی که دارد به مراتب در مقایسه با بتن مسلح باعث می‌شود که بسیاری از پیمانکاران و سازندگان در صورتیکه شرایط پروژه‌ها مهیا باشد، این نوع بتن‌ را انتخاب کنند.

 

طول عمر بتن غیر مسلح چقدر است؟

برای پروژه های بزرگ مانند ساختمان ها، بتن در صورت مراقبت مناسب باید تا ۱۰۰ سال دوام بیاورد.

پروژه های بتنی که فرسودگی و فرسودگی بیشتری را تجربه می کنند، مانند پیاده روها و پیاده روها، عمری در حدود نصف آن یعنی ۵۰ سال دارند.

چرا بتن مسلح بهتر از بتن غیر مسلح است؟

فولاد مورد استفاده در بتن مسلح، مقاومت فشاری و کششی بتن را تا حد زیادی افزایش می دهد و امکان استفاده از آن را در صنایعی مانند سدسازی، راه آهن، ساختمان سازی و … می دهد.

بتن مسلح در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است.

با توجه به آرماتورهای ارائه شده، بتن مسلح می تواند تنش کششی خوبی را تحمل کند و مقاومت خوبی در برابر آتش و آب دارد.

ساختمان بنایی غیر مسلح چیست؟

ساختمان بنایی تقویت نشده (URM) ساختمانی است که از آجر، بلوک‌های بتنی توخالی، سنگ یا سایر مصالح بنایی ساخته شده است که در آن میله‌های تقویت‌کننده فولادی تعبیه نشده است که آن را مستعد آسیب‌های شدید و ریزش در هنگام زلزله می‌کند.

متداول ترین نوع ساختمان بنایی غیر مسلح در ایالات متحده از دیوارهای آجری با کف و سقف چوبی ساخته می شود. دیوارهای آجری وزن کف، سقف و تیرهای سقف را تحمل می کنند.

یک زلزله، حتی جزئی، می تواند باعث آسیب شدید یا فروریختن یک ساختمان بنایی غیر مسلح شود. در بسیاری از موارد، آسیب ممکن است نیاز به بسته شدن داشته باشد تا زمانی که تعمیرات انجام شود، فرآیندی طولانی و پرهزینه. ساختمان های بنایی تقویت نشده برای ساکنان، ساختمان های مجاور و عابران پیاده در هنگام زلزله خطرناک هستند. حتی اگر کل ساختمان فرو نریزد، سقوط سنگ تراشی می تواند کشنده باشد. یک فوت مربع دیوار ۱۲۰ پوند یا بیشتر وزن دارد.

مقاله زیر را هم میتوانید مطالعه کنید.

https://cofenews.ir/%d9%86%d9%82%d8%b4-%d9%be%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%86%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا