اخبار پزشکی

ایمپلنت کامل فک پایین

نداشتن دندان نه تنها از نظر زیبایی بلکه برای سلامتی فرد نیز بسیار مهم است. بهترین شرایط برای داشتن دندان های یکدست در فک پایین، ایمپلنت کامل فک پایین است. اگر تمام دندان های این بخش را از دست داده اید، به راحتی می توانید این فک را با کمترین تعداد ایمپلنت مورد نیاز، با دندان هایی زیبا و مناسب جایگزین کنید. دندان های ایمپلنت درمانی طولانی مدت هستند که اگر از آن ها به درستی مراقبت شود، می توانند یک عمر همراهتان بمانند. در ادامه ایمپلنت کامل دندان را بررسی می کنیم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

ایمپلنت کامل فک پایین با چه تعداد ایمپلنت و چه هزینه ای قابل اجراست؟ این ایمپلنت برای چه افرادی مناسب است و چه شرایطی نیاز دارد؟ همه این موارد را در این مقاله بررسی می کنیم.

ایمپلنت کامل دندان در فک پایین

ممکن است تصور کنید برای فک پایین نیاز است تا تعداد زیادی ایمپلنت در استخوان های فک قرار داده شود. بهتر است بدانید که ایمپلنت کامل دندان در این فک نیاز به تعداد محدودی ایمپلنت دارند و برای هر دندان یک ریشه قرار داده نمی شود. به همین علت، یک روش عالی برای کسانی است که قصد دارند تا همه دندان های خود را جایگزین کنند. این روش کاملاً علمی بوده و زیبایی را به چهره فرد برمی گرداند. ایمپلنت کامل دندان سبب می شود تا حالتی طبیعی دندان ها حفظ شده و چیدمان دندان ها کاملاً استاندارد باشد.

زمان لازم برای ایمپلنت فک پایین

احتمالاً می دانید که ایمپلنت یک روش درمانی طولانی مدت بوده و ممکن است حتی تا یک سال هم زمان ببرد. اگر روش های ایمپلنت فوری را در نظر نگیریم، ایمپلنت در حالت معمول بین ۴ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد. البته اگر نیاز باشد تا تمام فک ایمپلنت شود، یک یا دو مرحله تمام ایمپلنت های ریشه در جای خود قرار داده می شوند و نیازی نیست برای هر ایمپلنت یک جلسه مجزا اقدام کنید.

بیشتر بخوانید » ایمپلنت فول موس 

پس از قرار دادن ایمپلنت در فک، نیاز است یک زمان حداقل سه ماهه طی شود تا با استخوان جوش بخورد. پس از این زمان، بررسی روی ایمپلنت انجام می شود و در صورتی که شرایط مساعد بود، قالب گیری برای تهیه بریج انجام می شود. بریج ها طی ۱۰ روز تا دو هفته آماده شده و بر روی ایمپلنت قرار می گیرند. البته ممکن است پزشک تشخیص دهد که زمان بیشتری برای جوش خوردن ایمپلنت نیاز باشد.

تعداد دندان مورد نیاز برای ایمپلنت کامل فک

سوالی که اکثر افراد برای ایمپلنت کامل فک پایین می پرسند، تعداد ریشه ایمپلنتی است که باید در فک قرار داده شود. در فک پایین ۱۶ دندان وجود دارد. اگر دندان های عقل را در نظر نگیریم، ۱۴ بریج باید در نهایت بر روی فک پایین قرار گیرد تا دندان ها کامل شوند. نکته این است که برای هر بریج نیاز نیست یک ریشه ایمپلنت وجود داشته باشد و می توان از تعداد کمتری ریشه هم استفاده کرد.

تعداد ایمپلنت لازم برای فک پایین

بسته به شرایط بیمار ۶ تا ۸ ایمپلنت در بخش فک پایین قرار می گیرند. البته روش هایی مانند all on 4 هم وجود دارند که به کمک آن ها می توان به جای ۸ ایمپلنت، ۴ ریشه را در فک قرار داد و پروتزهای ثابت را روی آن ها جایگذاری کرد. مسئله مهمی که در این بین باعث تغییر تعداد ریشه های مورد نیاز می شود، شرایط بیمار است. در صورتی که بیمار شرایط مساعدی داشته باشد، با کمترین تعداد ریشه ها می توان ایمپلنت کامل را انجام داد.

شرایط بهترین ایمپلنت دندان در فک پایین

حال ممکن است از خودتان بپرسید بهترین ایمپلنت دندان برای چه افرادی و با چه شرایطی قابل ارائه است؟ ابتدا باید شرایط بیمار بررسی شود. اگر بافت استخوان فک کاملاً استاندارد باشد و از حد عادی مورد نیاز کمتر نشده باشد، می توان ایمپلنت ها را در آن قرار داد. در بسیاری از موارد با پیوند استخوان این شرایط بهبود یافته و فرد امکان استفاده از ایمپلنت را دارد. البته مواردی هم وجود دارد که بیمار نمی تواند از این نوع درمان استفاده کند و شرایط فک و لثه او اجازه دریافت ایمپلنت را نمی دهد یا تعداد کمتری از دندان ها را می تواند با ایمپلنت جایگزین کند.

مسئله دیگر داشتن لثه ای سالم است. اگر لثه فرد هیچ گونه آبسه ای نداشته باشد و کاملاً سالم و استاندارد باشد، بهترین شرایط را برای دریافت ایمپلنت کامل فک پایین دارد. از طرفی شرایط سلامت عمومی بیمار هم باید در نظر گرفته شود.

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

شاید یکی از معایب ایمپلنت کامل فک پایین را بتوان هزینه بالای آن عنوان کرد. گاهی اوقات افراد فقط به علت هزینه ای که این نوع درمان دارد، سراغ آن نمی روند. بسیاری از متقاضیان ایمپلنت، از همان ابتدا دوست دارند، هزینه ها را برآورد کرده و تصمیم گیری کنند. عوامل مختلفی بر هزینه ایمپلنت کامل دندان تاثیرگذار هستند. قبل از هر چیز، تعداد ایمپلنت های مورد نیاز در فک پایین هزینه را تغییر می دهد. همچنین درمان های جانبی مانند پیوند استخوان، جراحی لثه و مواردی از این قبیل همگی در هزینه آن تاثیرگذار هستند. در نهایت عوامل دیگری مانند برند ایمپلنت انتخاب شده نیز می تواند این هزینه را دستخوش تغییر قرار دهد.

اگر می خواهید هزینه ایمپلنت کامل دندان را به صورت حدودی بدانید، اگر شرایط فک کاملاً مساعد باشد، هزینه هر ایمپلنت سوئیسی خوب با یک پروتز ثابت روی آن در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۲ میلیون تومان است. البته برندهای ضعیف تر با قیمت پایین تر هم وجود دارند.

چه افرادی نمی توانند از ایمپلنت کامل استفاده کنند؟

افرادی که دندان های خود را از دست داده اند، ممکن است نگران باشند که آیا می توانند از روش ایمپلنت کامل فک پایین استفاده کنند یا نه؟ افراد زیادی می توانند این درمان را بپذیرند. در صورتی که شرایط فک و استخوان یا لثه نامساعد باشد، درمان هایی برای آن ها وجود دارد. البته در برخی موارد شرایط استخوان فک یا سلامت عمومی بیمار به گونه ای است که به هیچ عنوان امکان استفاده از ایمپلنت وجود ندارد و فرد باید به پروتزهای متحرک برای داشتن دندان، رضایت دهد. گاهی اوقات ایمپلنت در فک جای داده می شود؛ اما سلامت و سبک زندگی فرد به گونه ای است که ایمپلنت ها با استخوان جوش نمی خورند و درمان ناموفق خواهد بود. به طور کلی ایمپلنت کامل فک پایین برای اکثر افراد قابل اجرا بوده و یک درمان مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا