اخبار تکنولوژی

انویدیا ظاهراً ۹۰۰ تن پردازشگر گرافیکی هوش مصنوعی H100 در فصل دوم ۲۰۲۳ فروخته است

به نظر می رسد انویدیا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ موفق به فروش ۳۰۰ هزار واحد از پردازنده گرافیکی H100 AI شده است.

هوش مصنوعی به یکی از داغ ترین موضوعات دنیای فناوری تبدیل شده است و یکی از ستاره های این فناوری، پردازنده های گرافیکی هوش مصنوعی انویدیا است. بر اساس گزارشی جدید، در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، انویدیا ۹۰۰ تن پردازنده گرافیکی H100 با هوش مصنوعی یا نزدیک به ۳۰۰ هزار واحد از این پردازنده گرافیکی را روانه بازار کرد.

در ابتدا این گزارش عجیب به نظر می رسد زیرا نمی دانیم چرا میزان فروش را بر اساس وزن و نه تعداد GPU ها فاش می کند. البته این احتمال وجود دارد که داده های حمل و نقل توسط یک تامین کننده به منبع گزارش امروز ارائه شده باشد.

برای بدست آوردن تعداد پردازنده های گرافیکی انویدیا فروخته شده، باید وزن کل را بر وزن هر کدام تقسیم کنیم. با فرض اینکه وزن هر پردازنده گرافیکی H100 3 کیلوگرم باشد، انویدیا موفق شد ۳۰۰۰۰۰ واحد از H100 را در فصل ۲۰۲۳ عرضه کند که رقم قابل توجهی است.

فروش بزرگ در پردازنده گرافیکی H100

اعداد اعلام شده در آخرین گزارش فاکتورهای زیادی از جمله وزن هر ماژول H100 و پردازنده های گرافیکی را شامل می شود، اما دیدن آنها چندان جالب نیست. با این حال، ما می دانیم که انویدیا تنها در یک فصل توانست ۳۰۰۰۰۰ پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی را به مشتریان تحویل دهد.

چند روز پیش گزارش شد که انویدیا می خواهد در سال ۲۰۲۴ حدود ۱٫۵ تا ۲ میلیون پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی بفروشد که بیشتر آنها H100 خواهد بود. با در نظر گرفتن این موضوع، گزارش اخیر نشان می دهد که انویدیا در مسیر درستی قرار دارد.

محبوبیت بسیار زیاد هوش مصنوعی و کاربردهای متنوع آن باعث ایجاد رقابت شدید بین شرکت های مختلف شده است. این رقابت بیشتر به نفع Nvidia است. زیرا ارائه دهنده اصلی ابزارهای آموزش مدل هوش مصنوعی است. در واقع، محبوبیت هوش مصنوعی، انویدیا را به یک شرکت تریلیون دلاری تبدیل کرده است.

با توجه به انحصاری که انویدیا در بازار ایجاد کرده است، به نظر نمی رسد که هیچ شرکتی بتواند حتی در آینده ای دور به آن نزدیک شود. بنابراین تا زمانی که هوش مصنوعی در کانون توجه باشد، درآمد انویدیا افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا