اخبار پزشکی

آیا ایمپلنت نیاز به تعویض دارد؟

به نقل از دکتر مصطفی حیدری

آیا تعویض ایمپلنت امکان‌پذیر است؟ اگر الآن دارید این مقاله را می‌خوانید، احتمالاً دندان خود را ایمپلنت کرده‌اید و احساس ناراحتی در دندان خود می‌کنید.

معرفی ایمپلنت دندان

قبل از اینکه به تعویض ایمپلنت پرداخته شود ابتدا باید با مفهوم ایمپلنت آشنا شویم.

انواع ایمپلنت دندان

اندوستیال endosteal: ایمپلنتی است که در درون استخوان قرار می‌گیرد. ساب پریوستیال subperiosteal: ایمپلنتی که روی استخوان آرواره و زیر لثه قرار داده می‌شود. امروزه دیگر ساب پریوستیال مورداستفاده قرار نمی‌گیرد، زیرا استحکام اندوستیال را ندارد.

در چه صورت ایمپلنت دندان ناموفق است؟

کمبود استخوان

ایمپلنت دندان برای پیوند دادن به استخوان فک نیاز دارد. اگر این استخوان برای پذیرش ایمپلنت کافی نباشد یا آسیب‌دیده باشد ممکن است که ایمپلنت ناموفق عمل کند و نیاز به روش‌هایی برای تقویت استخوان‌داریم مانند پیوند استخوان

عفونت

عفونت دردهان و یا در محل پیوند ایمپلنت می‌تواند منجر به تعویض ایمپلنت دندان شود. مهار عفونت‌ها قبل و بعد از جراحی بسیار اهمیت دارد.

استعمال دخانیات

استعمال دخانیات عاملی تأثیرگذار در ایمپلنت دندان است. استعمال دخانیات باعث عفونت، تراش و ساییدگی ایمپلنت می‌شود.

بیماری‌های سیستمیک

بعضی بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت می‌تواند تأثیر منفی بر روی موفقیت ایمپلنت‌ها بگذارد.

گوش ندادن به راهنمایی‌های پزشکی

عدم پیروی از توصیه‌ها و راهنمایی‌های دندان‌پزشک می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند و بر روی موفقیت یا عدم موفقیت ایمپلنت دندان تأثیر بگذارد.

تنظیم نامناسب دندان و فک

درصورتی‌که تنظیم فک‌ها و دندان‌ها به‌درستی انجام نشود و فشار وارده به ایمپلنت‌ها مناسب نباشد، ممکن است ایمپلنت ناموفق پیش برود و درنهایت سبب تعویض ایمپلنت شود. برای اینکه ایمپلنت با موفقیت انجام شود، مراقبت‌های منظم دهانی، پیروی از توصیه‌های دندان‌پزشک و مدیریت بیماری‌ها و عادت‌های ناسالم بسیار اهمیت دارد. همچنین انتخاب یک دندان‌پزشک بامهارت و باتجربه ضروری است.

قبل از جراحی ایمپلنت دندان

۱٫ دندان‌پزشک قبل از انجام هرگونه عملی با مراجعه‌کننده به‌طور کامل در مورد روند انجام درمان صحبت می‌کند.

۲٫ پرونده پزشکی تشکیل می‌شود، قبل از انجام درمان پرسشنامه‌ای درباره شرایط پزشکی خاص به شما می‌دهند. آن را با دقت و کامل پرکنید و اگر مطلبی وجود داشت که در پرسشنامه نبود ولی ازنظر شما مهم بود حتماً آن را با دندان‌پزشک خود مطرح کنید. میزان موفقیت ایمپلنت دندان، با انجام همه این مراحل و توضیحات دقیق مشخص می‌شود.

۳٫ قبل از عمل باید لثه‌ها معاینه شود و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. همین‌طور هرگونه عفونت و یا پوسیدگی در لثه و دندان‌های مجاور آن باید کاملاً درمان شود.

۴٫ بعد از اطمینان پیدا کردن از سلامت کامل دهان و دندان‌ها یک اسکن رادیوگرافی مخصوص ایمپلنت دندان‌ها باید تهیه کنید که اصطلاحاً به CBCT یا DVT مشهور است. که توسط مراکز رادیولوژی تخصصی فک و صورت قابل تهیه کردن می‌باشد. معمولاً آن را به همراه یک سی دی و ریپورت در اختیار شما قرار می‌دهند.

۵٫ دندان‌پزشک به کمک آن سایز و محل درست و مناسب قرارگیری ایمپلنت‌ها را پیدا می‌کند.

۶٫ آخرین چیزی که قبل از جراحی ایمپلنت باید به آن توجه کنید این است که در شرایط پزشکی خاص گاهی شما نیاز به تغییر در دوز دارویی هستید و اگر تحت نظر پزشکی هستید نیاز دارید با پزشک مربوطه دراین‌باره صحبت و مشورت کنید.

عمل جراحی ایمپلنت دندان

در ابتدا درباره زمان انجام عمل بگویم که به تعداد و سختی عمل بستگی دارد. گاهی چند عمل ایمپلنت به‌یک‌باره باید انجام شود که در این صورت مدت‌زمان عمل طولانی‌تر خواهد شد.

۱٫ در این عمل معمولاً از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود که کاملاً دردهان احساس بی‌حسی می‌کنید و دیگر دردی ندارید و حتی می‌توانید عمل را ببینید . می‌توانید از قرص آرام‌بخش استفاده کنید که دیگر استرس هم نداشته باشید.

۲٫ وقتی بی‌حس شدید دندان‌پزشک برش در لثه شما ایجاد می‌کند و یک سوراخ نسبتاً کوچک در استخوان فکتان مشاهده می‌کنید که در این سوراخ قرار داده می‌شود.

در شرایطی خاص کشیدن دندان آسیب‌دیده و جایگذاری ایمپلنت در یک جلسه انجام می‌شود که به این روش ایمپلنت فوری یک جلسه‌ای می‌گویند و به‌گونه‌ای نیست که همیشه قابل انجام باشد و در شرایط خاصی این‌گونه می‌شود.

اگر این‌گونه نباشد دندان‌پزشک ایمپلنت دندان را چند ماه بعد از کشیدن دندان آسیب‌دیده می‌گذارد تا استخوان فک زمانی برای ترمیم خود داشته باشد که این حالت به ایمپلنت تأخیری مشهور است.

مراقبت بعد از عمل ایمپلنت دندان

۱٫ بعد از عمل ممکن است شما به استراحت نیاز داشته باشید و همچنین باید صبر کنید اثر داروهای بی‌حسی از بین برود که ممکن است چند ساعت طول بکشد . همچنین به دلیل احساس ناراحتی در دندان خود نیاز به مسکن پیدا کنید.

۲٫ بهتر است بعد از عمل کسی از دوستان یا خانواده‌تان پیش شما باشد.

۳٫ تا چند روز بعد از ایمپلنت دندان از غذاهای نرم استفاده کنید و همچنین تا زمانی که بی‌حسی شما به‌طور کامل خوب نشده است نوشیدنی و غذای داغ مصرف نکنید.

۴٫ مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را اصلاً فراموش نکنید تا هرگز نیاز به تعمیر یا تعویض ایمپلنت نباشد.

مدت‌زمان مفید ایمپلنت‌ها

با مراقبت و نگهداری مناسب، می‌توانند تا عمر انسان دوام بیاورند. اما این طول مدت نیز به عواملی بستگی دارد که می‌خواهیم موردبررسی قرار دهیم.

بهداشت دهانی

حفظ بهداشت دهانی بسیار اهمیت دارد. مسواک زدن منظم، استفاده از نخ دندان و مراجعات دندانپزشکی منظم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استفاده از مسواک و نخ دندان

مهم‌ترین راه برای حفظ بهداشت دندان، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به‌صورت مداوم و روزانه است. مسواک زدن جرم‌های دندان را تمیز می‌کند و محیط دندان را پاک‌سازی می‌کند.

نخ دندان کشیدن غذا‌های باقی‌مانده را از لای دندان‌ها بیرون می‌کشد و دندان را تمیز می‌کند. بهتر است که روزانه دوبار مسواک بزنیم و یک‌بار هم از نخ دندان استفاده کنیم این‌گونه بهداشت روزانه را رعایت کردیم.

استفاده از دهان‌شویه

دردهانشویه از ماده‌ای به نام فلوراید استفاده می‌شود که فلوراید ماده‌ای معدنی است که به مینای دندان کمک می‌کند و در برابر باکتری‌ها و اسید‌ها مقاوم است. دهان‌شویه از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند و به خوشبو شدن دهان کمک می‌کند.

استفاده از پروبیوتیک‌ها

باکتری‌های سالم موجود در پروبیوتیک برای سلامت لثه و دندان مفید است. جلوی بوی بددهان نیز گرفته می‌شود زیرا از ایجاد پلاک‌ها دندانی جلوگیری می‌کند. ماست از غذاهایی است که حاوی پروبیوتیک است و بهتر است در رژیم غذایی خود اضافه کنیم.

عدم استفاده از سیگار

با کنار گذاشتن سیگار سلامت لثه‌های خود را به دست می‌آورید و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کنید.

چکاپ دندان به‌طور منظم

بهتر است که شش ماهی یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید و از سلامت دندان‌های خود مطمئن شوید .

عدم استفاده از غذا‌های مضر

یکی از راه‌های حفظ سلامت دندان استفاده نکردن از غذا‌های مضر است. مصرف زیاد بعضی از مواد غذایی باعث پوسیدگی دندان می‌شود. بعد از خوردن این خوراکی‌ها حتماً مسواک بزنید.

بهتر است در رژیم غذایی خود از غذاهای حاوی قند کم‌تر استفاده کنید و از سبزیجات و میوه زیاد استفاده کنید. با رعایت این موارد عمر ایمپلنت افزایش می‌یابد و نیاز به تعویض ایمپلنت کم می‌شود.

شرایط بهداشتی

برخی از شرایط بهداشتی مانند دیابت یا استعمال دخانیات سلامت ایمپلنت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ممکن است نیاز به تعویض ایمپلنت پیدا کنیم.

کیفیت ایمپلنت دندان

مهارت پزشک جراح در قرار دادن ایمپلنت و هم‌چنین استفاده از مواد باکیفیت بالا، احتمال ماندگاری طولانی‌تری برای ایمپلنت فراهم می‌کند.

 

تعمیرات به‌جای تعویض

در بعضی مواقع تعویض ایمپلنت به‌صرفه نیست و به‌جای آن می‌توان توسط دندان‌پزشک متخصص تعمیر شوند و عیوب آن‌ها برطرف شود. این تعمیرات شامل تعمیر دندان مصنوعی یا تعویض قطعات آسیب‌دیده می‌باشد.

تعویض ایمپلنت دندان

تعویض ایمپلنت دندان در شرایطی ممکن است ضروری باشد که به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره می‌کنیم:

۱٫ آسیب و تراش: اگر ایمپلنت دندانی شدیداً آسیب‌دیده باشد و یا تراشیده شده باشد، به‌گونه‌ای که عملکرد آن را تحت تأثیر قرار داده باشد، نیاز به تعویض ایمپلنت است.

۲٫ عفونت: اگر عفونت در محیط ایمپلنت ایجادشده باشد و با درمان‌های معمولی قابل‌کنترل نباشد، ممکن است نیاز به تعویض ایمپلنت باشد.

۳٫ رشد استخوان نامناسب: در بعضی مواقع استخوان اطراف ایمپلنت به‌گونه‌ای رشد می‌کند که عملکرد ایمپلنت را تحت تأثیر قرار می‌دهد که در این شرایط نیز نیاز به تعویض ایمپلنت هست.

۴٫ درصورتی‌که دندان‌ها یا فک تغییر کنند و ایمپلنت دیگر مناسب نباشد، تعویض ایمپلنت ضروری است.

۵٫ عمر مفید به پایان رسیده باشد، بعد از مدت‌زمان مشخصی ممکن است نیاز به تعویض ایمپلنت باشد.

نتیجه‌گیری

در آخر آیا تعویض ایمپلنت امکان دارد؟ جواب به این سؤال به عوامل ذکرشده بستگی دارد. در بسیاری موارد ایمپلنت دندان روشی دائمی برای دندان‌های آسیب‌دیده است. اما نگهداری و مراقبت‌های مناسب و همچنین مشاوره با دندان‌پزشک متخصص برای ادامه ایمپلنت ضروری است.

در مرکز تخصصی دندانپزشکی دکتر حیدری ارائه کلیه خدمات عمومی و تخصصی دندانپزشکی در محیطی کاملا حرفه‌ای و بهداشتی صورت می‌گیرد. کلیه تجهیزات این مرکز از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های اروپایی و ژاپنی تشکیل شده است. همه خدمات در مرکز دندانپزشکی دکتر حیدری مطابق با استادنداردهای روز دنیا و بالاترین کیفیت در اختیار شما عزیزان قرار دارد.

برای انجام ویزیت و مشاوره تخصصی با بهترین متخصص دندانپزشکی در تهران از طریق شماره ۰۲۱۸۸۲۴۸۸۳۰ اقدام به تعیین نوبت نموده تا ویزیت شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا