اخبار تکنولوژی

asmr چیست؟ آشنایی با انواع و مزایای آن

تا به حال هنگام کوتاه کردن مو، گوش دادن به ورق خوردن کتاب، گوش دادن به صحبت‌های یک فرد خاص به شیوه‌ای ملایم، یا صدای ناخن کشیدن روی دیوار، در سر خود احساس سوزن سوزن شدن و آرامش عمیقی داشتید؟ اگر بله، پس احتمالاً احساسی را تجربه کردید که به آن “واکنش ارادی اوج‌گیری حسی”  یا همان asmr می‌گویند.

یک راه معمول برای تجربه asmr تماشای ویدیوهای ای اس ام ار یا گوش دادن به پادکست‌های asmr است. اینها ضبط مستقیم موقعیت‌های زندگی واقعی هستند که باعث تحریک ASMR می‌شوند، یا شبیه‌سازی صداها، رفتارها و لحظاتی در زندگی واقعی هستند که تمایل به تحریک ASMR دارند.

asmr برای توصیف واکنش حسی بدن در برابر محرک‌های خارجی مانند برخی صداها و تصاویر به کار می‌رود.

عبارت asmr چیست و از کجا آمده است؟

در جواب سؤال asmr چیست باید بگوییم که مخفف عبارت autonomous sensory meridian response است. این عبارت برای توصیف واکنش حسی بدن در برابر محرک‌های خارجی مانند برخی صداها و تصاویر به کار می‌رود. بعضی افراد هنگام مواجه شدن با این محرک‌ها، احساس مور مور شدن می‌کنند. به این واکنش احساسی ASMR می‌گویند. اغلب افراد این گونه احساسات را به صورت حسی خوشایند توصیف می‌کنند که از سر و گردن آنها شروع شده و تا ستون فقرات و اندام‌های بدن ادامه می‌یابد. این مور مور شدن اغلب با حسی خوشایند، ریلکس کننده و خواب آور همراه است.

گرچه افراد زیادی این احساسات مشابه را تجربه می‌کنند، بسیاری نمی‌دانند که نامی برای این پدیده وجود دارد. تا پیش از ابداع این عبارت، انجمن‌های مجازی درباره توصیف آن اسامی مختلفی مانند گزگز مغزی یا ارضای مغزی به کار می‌بردند. در سال ۲۰۱۰، جنیفر آلن یکی از فعالان شناخت این پدیده تصمیم گرفت تا نامی علمی برای آن دست و پا کند. هدف او از این نام گذاری، جلب توجه دانشمندان و محققان به این پدیده بود. بدین ترتیب او نام ASMR را برای این پدیده دست و پا کرد.

با این حال ۵ سال طول کشید تا اولین مقاله معتبر علمی درباره اِی‌اس‌ام‌آر به چاپ برسد. در سال ۲۰۱۳، کریگ ریچارد، استاد فیزیولوژی دانشگاه شناندوهای ویرجینیا، به سراغ آلن رفت تا به کمک او، یک نظرسنجی آنلاین راه‌اندازی کند. این نظر سنجی بیش از ۳۰ هزار پاسخ دریافت کرد. این دو درباره انواع واکنش‌های بدن و احساسات مرتبط با ASMR پرس‌وجو کردند. نتیجه این تحقیقات به این منجر شد که ریچارد یک سایت مرجع برای جمع‌آوری، دسته بندی و انواع اخبار مرتبط با این پدیده راه‌اندازی کند.

ASMR چیست

 ASMR  چه حسی دارد؟

احساسات asmr را می توان به موارد زیر طبقه‌بندی کرد:

  • احساسات فیزیکی (آنچه که احساس می کنید): گزگز خفیف و شاید لذت بخش، جرقه زدن، گیجی خفیف، یا امواج آرامش بخش در سر، گردن، ستون فقرات و در سراسر بدن.
  • احساسات روانشناختی (چگونه احساس می کنید):  احساسات عمیق و آرام بخش، آرامش یا خواب آلودگی.

چه چیزی asmr را تحریک می کند؟

به طور خلاصه، asmr در لحظات توجه شخص، همراه با صدای ملایم، لمس، صدا و یا حرکت، تحریک می شود. شما به احتمال زیاد asmr را زمانی تجربه می‌کنید که یک فرد مفید و مهربان به شما توجه آرام و متمرکز داشته باشد. این فرد مهربان ممکن است پزشک، معلم، آرایشگر، پدر و مادر، بهترین دوست، شریک زندگی یا حتی کسی باشد که به تازگی با او آشنا شده‌اید. جنبه‌های کلیدی این تعامل این است که شما به این فرد اعتماد می کنید، احساس امنیت کرده، و آنها کار مفید یا جالبی انجام می‌دهند.

مزایای asmr چیست؟

ویدئوهای اینترنتی افرادی که به طور عمدی محرک‌های ASMR را شبیه سازی می‌کنند، در چند سال اخیر به طور گسترده‌ای محبوب شده‌اند. بینندگان بسیاری از این ویدیوها را مانند محرک‌های ASMR واقعی آرامش‌بخش می‌دانند و برای به خواب رفتن، کاهش استرس و ایجاد آرامش در زمان‌های غمگین بسیار مفید هستند. برخی از افراد با تشخیص بالینی اختلالات پزشکی گزارش می‌دهند که این ویدیوها برای بی خوابی، اضطراب، اختلالات هراس و یا افسردگی آنها مفید است. شواهد مربوط به فواید بالقوه ASMR برای اختلالات استرس، اختلال بی خوابی، اختلالات خلقی و موارد دیگر به آرامی در حال افزایش است.

مزایای asmr

چه کسانی asmr را تجربه می‌کنند؟

همانطور که همه افراد با شنیدن موسیقی آرامش بخش احساس آرامش نمی‌کنند، همگان نیز این حس را تجربه نمی‌کنند. در حال حاضر تحقیقات کافی درباره این پدیده جالب صورت نگرفته تا بتوان درباره میزان شیوع آن بین افراد آماری ارائه کرد. یک راه آسان برای پی بردن به اینکه اِی‌اس‌ام‌آر را تجربه می‌کنید یا نه، توجه به واکنش‌های احساسی بدن هنگام مواجه شدن با محرک‌های دیداری، شنیداری، بویایی و یا لمس کردن چیز‌هایی است که برای شما خوشایند به حساب می‌آید.

اگر هنگام مواجهه با هر کدام از این پدیده‌ها، حس لرز خفیف یا مور مور شدن داشتید، به احتمال زیاد در حال تجربه ASMR هستید. باید به این نکته توجه داشت که همه افراد با یک محرک مشخص تحریک نمی‌شوند. برای مثال فردی ممکن است با صدای زمزمه این حس را تجربه کند، درحالیکه دیگری هنگام نوازش موی سر حس خوشایند اِی‌اس‌ام‌آر را تجربه کند.

نشانه‌ها و علائم ASMR

علائم و نشانه‌های ASMR معمولا به شکل نوعی حس آرامش‌بخش بروز پیدا می‌کند. این متفاوت از احساس شور و اشتیاقی است که هنگام مشاهده یک تابلوی بی‌نظیر یا موسیقی محشر تجربه می‌کنیم. تحریکات ناشی از اِی‌اس‌ام‌آر اغلب به شکل احساسی شبیه سوزن‌سوزن یا مورمور شدن بروز می‌کند که از پشت سر انسان، سرچشمه گرفته سپس به گردن، شانه‌ها، بازوها، ستون فقرات و حتی پاها گسترش می‌یابد؛ تجربه این علائم، باعث احساس آرامش در فرد می‌شود.

درست وقتی که فردی در حال ماساژ دادن ما است یا موهای ما را به نرمی نوازش می‌کند، می‌توانیم این پدیده را تجربه کنیم. اما نکته جالب اینجاست که ASMR بدون هیچ تماس فیزیکی نیز می‌تواند رخ دهد. دکتر جیالیا پوئِریو استاد روانشناسی دانشگاه اِسکس بریتانیا، که تحقیقات مفصلی درباره ASMR انجام داده می‌گوید این پدیده نوعی تجربه ترکیبی است، یعنی هم می‌تواند با محرک‌های لمسی بروز کند و هم با سایر محرک‌های دیداری و شنیداری.
افرادی که این پدیده را تجربه می‌کنند معمولا موارد زیر را گزارش کرده‌اند:

  • احساس راحتی
  • خواب آلودگی
  • مور مور شدن نقاط مختلف بدن به خصوص سر و گردن

در کنار اینها، پوئریو و همکارانش در جریان تحقیقات خود دریافتند که ضربان قلب افرادی که این پدیده را تجربه می‌کنند هنگام مشاهده ویدیو‌های محرک این پدیده، به طور محسوسی کاهش می‌یابد. گویی که این پدیده به عنوان نوعی داروی آرام بخش عمل می‌کند.

کلام آخر در مورد asmr

در این مقاله از سایت برآیند (https://barayand.me) یاد گرفتیم ای اس‌ ام‌ ار (ASMR) یک پدیده روان‌شناختی است که این تجربه معمولاً با واکنش‌های فیزیولوژیکی چون افزایش آرامش، کاهش استرس و افزایش سطح خواب همراه است. تحقیقات علمی بیشتر بر روی مکانیسم‌های علمی پشت این پدیده و کاربردهای آن برای بهبود سلامتی ذهنی و فیزیکی افراد تأکید دارند.

آگاهی بیشتر از asmr و تأثیرات مثبت آن می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و افزایش رضایت افراد کمک کند. ما شما را به مطالعه مقالات و تحقیقات بیشتر در زمینه ASMR دعوت می‌کنیم تا از این تجربه مثبت و مفید بیشتر آگاه شوید و نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا