اخبار تکنولوژی

۵ دلیل اصلی باز نشدن درب در آیفون های تصویری

باز نشدن درب در آیفون های تصویری یک خرابی در آیفون های تصویری امروزی می باشد که میتوان گفت بیشترین خرابی در آیفون های تصویری مربوط به همین کار نکردن درب بازکن است. شرکت های بزرگی در زمینه تعمیر آیفون تصویری در غرب و شرق تهران فعالیت میکنند که میتوان انجام تعمیرات آیفون تصویری را به آنها سپرد اما امروز ما تصمیم بر آن داریم که تعمیرات باز نشدن درب در آیفون ها را به صورت تخصصی تر بررسی نماییم.

باز نشدن درب ساختمان توسط آیفون بستگی به برند آیفون تصویری خواهد داشت اما در ایران بیشتر از آیفون های تصویری کوماکس و مشابه آنها آیفون های تصویری سیماران و سوزوکی و تابا و الکتروپیک استفاده میگردد. که ما در این جا پیشفرض آیفون تصویری را کوماکس و مشابهات در نظر خواهیم گرفت.

دلایل اصلی باز نشدن درب ساختمان توسط آیفون تصویری چیست؟

  1. خرابی برد تغذیه اصلی ترین دلیل باز نشدن درب در ساختمان های دارای آیفون تصویری می باشد.
  2. قطع شدن سیم پشت درب ساختمان که ولتاژ مورد نیاز بوبین درب بازکن را به درب باز کن میرساند.
  3. سوختن ترانس درب بازکن که بیشتر یک ترانس ۱۴ ولت متناوب می باشد.
  4. قطع شدن سیم شماره یک در آیفون های کوماکس و سیماران و سوزوکی و آلدو و سیم شماره ۴ در آیفون های تابا و الکتروپیک که البته همراه با قطع شدن صدا نیز خواهد بود.
  5. خرابی برد پنل ساختمان دلیل اصلی باز نشدن درب ساختمان توسط تمام واحدها

۱- خرابی برد تغذیه آیفون تصویری

برد تغذیه تنها عاملی است برای حرکت جریان به سمت پنل درب و تحریک رله درب بازکن که اگر این قطعه الکترونیکی معیوب باشد ممکن است تمام وظایف دیگر به خوبی عمل کند و تنها درب ساختمان باز نشود. پس در ابتدا به این نکته توجه کنید که تنها واحد شما درب را باز نمیکند یا این باز نشدن مربوط به تمام واحدهای ساختمان می باشد.

اگر باز نشدن درب مربوط به واحد شما می باشد بهترین راه ولتاژ گیری از برد تغذیه می باشد که این ولتاژ باید مقدار ثابت و بدون نوسان باشد. می توانید از عکس زیر برای تعمیر برد تغذیه خود بهره ببرید.

۲ – قطع شدن سیم پشت درب ساختمان

در آیفون های تصویری که درب ساختمان توسط آیفون تصویری باز نمیگردد باید به این نکته توجه داشته باشید که یک سیم در پشت درب ساختمان وجود دارد که مربوط به ارتباط برق درب بازکن یا بوبین درب بازکن با پنل را برقرار میکند. این سیم بیشترین حرکت را در سیم کشی دارد. یعنی با باز شدن درب ساختمان و بسته شدن درب ساختمان این سیم مدام خم و راست میشود و چون اکثر تعمیرکاران آیفون تصویری از سیم یا کابل خود آیفون تصویری برای این ارتباط استفاده میکنند، این سیم از نوع خشک و مفتولی می باشد و سبب شکستگی از داخل میشود. پس حدالامکان این سیم را چک و تعویض نمایید.

کابل آیفون تصویری۳ – سوختن ترانس درب بازکن و باز نشدن درب ساختمان

ترانس درب باز کن دقیقا همان المانیست که ولتاژ مورد نیاز درب بازکن را به بوبین درب بازکن میرساند. اگر این ولتاژ تقلیل یابد و یا به کل قطع شود ، بوبین درب بازکن نخواهد توانست درب را باز نماید. پس در ابتدا مولتی متر خود را بر روی حالت بازر تنظیم نمایید و اهم بوبین را اندازه بگیرید و در انتها مولتی متر خود را بر روی حالت ولتمتر متناوب قرار دهید و ولتاژ متناوب ترانس را اندازه گیری نمایید. اگر این ولتاژ مقدار ۱۴ ولت باشد یعنی ترانس دستگاه سالم بوده و مشکل از ترانس دستگاه نمی باشد.

مولتی متر بر روی حالت تست ولتاژی۴ – قطع شدن سیم شماره یک و باز نشدن درب ساختمان

در بسیاری مواقع که درب بازکن نمی تواند درب ساختمان را باز کند باید در ابتدا چک نماییم که آیا صدای زنگ یا همان فرمان زنگ را داریم یا اصلا صدای رفت و برگشت از پنل به مانیتور داخل واحد را داریم؟

در آیفون های تصویری سیم شماره یک صدای رفت و برگشت درب بازکن و صدای زنگ را انتقال میدهد. حال اگر این سیم قطع شده باشد ما هیچ کدام از عملکردهای زیر را نخواهیم داشت. پس در ابتدا سیم شماره یک را چک نمایید

۵ – خرابی برد پنل سبب باز نشدن درب آیفون تصویری میشود

همواره خرابی برد پنل در آیفون های تصویری و باز نکردن درب ساختمان برای بسیاری سوال بوده که چرا ترانس و درب بازکن سالم است اما درب ساختمان باز نمیشود. این باز نشدن درب ساختمان در تمام واحدها مشترک است و باید برد پنل توسط یک تعمیرکار بررسی گردد. شرکتهای زیادی در تعمیر آیفون تصویری در تهران فعالیت میکنند که برخی از این شرکتها در تعمیر آیفون تصویری در شرق تهران فعالیت گسترده ای دارد و برخی در غرب تهران نقش تعمیرات را ایفا میکنند. اگر تعمیر برد پنل که در تمام واحدها مشترک است را به این شرکتها واگذار نماییم بهترین کار را انجام داده ایم ، چراکه این برد مشترک است و ممکن است خرابی بسیار زیادی به بار آید. حال اگر نیاز به تعمیر برد در پنل آیفون تصویری دارید میتوانید از این عکس که گروه مهندسی سریر تصویر منتشر کرده است استفاده نمایید.

باز نشدن درب ساختمان

همه موارد درست است و درب ساختمان با آیفون باز نمیشود

اگر تمام موارد بالا را چک کردید اما همچنان درب ساختمان باز نمیگردد بهتر است موارد جانبی باز نشدن درب توسط آیفون تصویری را چک نمایید. مواردی همچون

  • وجود مانع در لولای درب ساختمان که سبب فشار بر زبانه درب بازکن آیفون تصویری میشود
  • کابل ضعیف از پنل به درب بازکن آیفون تصویری که سبب افت ولتاژ و باز نشدن درب از آیفون تصویری میگردد
  • افت ولتاژ به خاطر کابل های قدیمی یا استفاده از کابل های CC که مسی نیستند و کل ساختمان با مشکل باز نشدن درب مواجه میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا