اخبار گوناگون

کفپوش اپوکسی چیست؟

سلام من تصمیم دارم تو این مقاله به شما توضیح بدم که کفپوش اپوکسی چیست؟ (epoxy flooring) و انواع روش‌های اجرای کفپوش اپوکسی و کاربردی‌های اون رو برای شما توضیح بدم. در ابتدا شما رو با تاریخچه‌ی مواد اپوکسی و ساختار شیمیایی این خانواده بزرگ آشنا می‌کنم. من سعی کردم به ساده‌ترین زبان ممکن در مورد این مواد و روش اجرای اون برای شما صحبت کنم؛ و سعی کردم وارد مباحث پیچیده شیمی مثل ساختار خانواده بسپار و پلیمرها  (polymer) که مواد اپوکسی از آنها ساخته‌شدن نشم چون دانستن اون به کسانی که در ابتدای مسیر یادگیری کف پوش اپوکسی هستند نه تنها کمکی که نمی کنه بلکه باعث میشه شما رو از مسیر اصلی هم دور کنه.

مقاله مرجع خانواده ی کفپوش های اپوکسی:

دوستان این مقاله مرجع من در مورد کفپوش های اپوکسی است و بامطالعه‌ی این مقاله به‌صورت کامل با این کفپوش ها و روش‌های اجرا و مزایا و معایب کفپوش اپوکسی آشنا می‌شوید و قولی که من به شما می تونم بدم بامطالعه و دیدن ویدیوهای این مقاله به‌صورت کامل چندین برابر مطالبی که کلاس‌های چند روزه‌ی یاد می‌گیرید اطلاعات صحیح و قابل استناد دریافت کنید و در صورتی که قصد دارید به صورت حرفه‌ای وارد این مهارت شوید من توصیه می‌کنم حتماً از دوره‌ی جامع آموزش اجرای کفپوش اپوکسی از صفر تا صد استفاده کنید.

کفپوش اپوکسی به زبان ساده:

اگر بخوام به زبان ساده و بدون پیچیده کردن مطلب و استفاده از اسامی شیمیایی پیچیده که اصلاً یادگرفتن اون برای یک مجری کفپوش اپوکسی کارایی هم ندارد. براتان توضیح بدم باید بگم که کفپوش های اپوکسی تشکیل‌شده از اجزای لای های رنگی است بسیار مقاوم که این مقاومت حاصل شده از ماده اولیه ی این رنگ است که رزین اپوکسی نام دارد. رزین اپوکسی یک مایع شیمیایی که بعد از مخلوط شدن با ماده سخت‌کننده (درواقع فعال‌کننده شیمیایی) آن به نام هاردنر به ماده‌ای سخت و مقاوم تبدیل می‌شود. به همین خاطر مواد اپوکسی را  یک ماده‌ی دوجزئی نام می‌برند.

چرا مواد کفپوش اپوکسی دو جزئی نامیده می شوند:

دو جزئی به این معنی هستند که ماده‌ای مکمل به نام  هاردنر (که همان جزء دوم یا خشک‌کن آن است یا فعال‌کننده‌ی که بعد از ترکیب این دو مواد شیمیایی آن فعال‌شده و شروع به سفت شدن می‌کند مثل چسب‌های دوقلو) که در زمانی که می‌خواهیم از آن  استفاده کنیم هاردنر را با آن ترکیب می‌کنیم.

بعد ترکیب رزین اپوکسی با هاردنر شروع به فعل‌وانفعال شیمیایی می‌کند و مواد اپوکسی شروع به سخت شدن می‌کنند و زنجیره‌ی این مواد از بالا شروع به بسته شدن می‌کنند و مواد اپوکسی سخت می‌شوند ابتدا بعد از گذشت چند ساعت به حالت ژل تایم می‌رود و مواد به‌صورت ژل می‌شود و بعد از گذشت ۲۴ ساعت به‌صورت ظاهری خشک می‌شود و بعد از گذشت ۷ تا ۱۰ روز به‌سختی کامل می‌رسد.

توجه داشته باشید: در اجرای کفپوش اپوکسی از مواد رقیق‌کننده مانند تینر فوری استفاده نکنید چون باعث تغییر در ساختار مولکولی مواد اپوکسی می‌شود و مقامت و خواص شیمیایی آن عوض می‌شود.

باید دقت داشته باشیم که میران ترکیب مواد اپوکسی با هاردنر آن در شرکت‌های مختلف متفاوت است و معمولاً بر روی ظرف‌های اون ها نوشته‌شده است  میزان ترکیب این مواد بسیار مهم است و توصیه می‌کنم برای این کار از ترازوی دیجیتال استفاده کنید. چون اگر این مواد درست باهم ترکیب نشوند کفپوش شما هیچ موقع خشک نمی‌شود و به مشکلی بزرگی برمی‌خورد

تاریخچه ی کفپوش اپوکسی در جهان:

در سال ۱۹۰۹ میلادی که دانشمندان علم شیمی بعد از سنتز و ترکیب مواد شیمیایی باهم دیگه در دور ظرف آزمایش شون ماده‌ی لزج و چسب ناکی جمع می‌شد و می‌چسبید که اون رو ابتدا به‌عنوان یک ماده‌ی زائد و مزاحم می‌دانستن و اون رو تمیز می‌کردن و به دور می‌ریختن ولی بعد از مدتی متوجه شدن که از این ماده می تونن استفاده‌ی مفیدی هم ببرند پس در سال ۱۹۰۹ میلادی این ماده ثبت شد.
ولی بعد از سال‌ها تحقیق و مطالعه دانشمندی به نام پیر کاستان که در یک شرکت ساخت دندان‌های مصنوعی کار می‌کرد. توانست این رزین را به مقاومت و سختی بالایی برساند ولی از اون جایی که این رزین به درد دندان‌های مصنوعی نمی‌خورد طبق قوانین اون شرکت دندان‌سازی باید اطلاعات این دانشمند به بایگانی برده می‌شد و این تحقیقات مخدومه اعلام می‌شد؛ و از اون استفاده‌ای نمی‌کردن.

ولی این دانشمند نتوانست از سال‌ها تلاش و زحمت خودش چشم پوشی کنه  اون رو به بایگانی به فرسته. برای همین با پافشاری خودش و صحبت و مذاکره کردن با شرکت‌های مختلف بالاخره توانست شرکتی رو به اسم سیبا Ciba که یک شرکت سوئیسی بود و در ساخت رنگ فعالیت داشت قانع کنه که این رزین سختی و مقاومت بسیار بالایی داره و می تونیم به عنوان یک عایق از اون استفاده کنند؛ و بسیار ماده‌ی مقاومی در مقابل خردگی و ضربه و فشار و بسیار نفوذناپذیر است و در برابر اسیدها پس بعد از چند سال تحقیق و کار بر روی این رزین بالاخره در سال ۱۹۴۸ و بعد از ۱۰ سال کار این رزین به بازار آمد؛ و شروع کردن به ساخت موادی به اسم رزین اپوکسی

تاریخچه ی کفپوش اپوکسی در ایران:

در سال ۱۳۴۵ این رزین و مواد اپوکسی به ایران وارد شد؛ و حتی قبل از اون در سال ۱۳۳۸ آلمانی‌ها به‌صورت مستشاری وارد ایران شدند و کلی از پالایشگاه‌ها و اسلحه‌خانه‌ها و توپخانه‌ها و مراکز مهم کشورمان رو توست کفپوش اپوکسی و کفپوشهای صنعتی مثل کفپوش های انتی استاتیک کفپوش کردند؛ و به این شکل بود که مواد اپوکسی کشف شود و اختراع شد و به کشور ما وارد شد.

 خانواده ی مواد کفپوش اپوکسی ؟

مورد مهم دیگه ای که باید به اون توجه داشته باشیم اینکه خانواده ی مواد اپوکسی از دو گروه تشکیل شدند مواد پلی آمین و مواد پلی آمید و نکته‌ای که باید همیشه به آن توجه داشته باشید. اینکه مواد پلی آمید رو نمی شه قطر داد و معمولاً به‌صورت یک‌لایه‌ی نازک از آن استفاده می‌کنند و به علت ضد اسیدی و خاصیت آنتی باکتریال آن بیشتر در موارد مثل آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و لوله‌های صنعتی و … از آن استفاده می‌شود. چون این مواد گزینه‌ی مطلوبی برای پیشگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی هستند. ولی مواد پلی آمین رو هرچقدر که بخواهیم می تونیم بهش قطر بدیم که مواد اصلی کفپوش های پلی آمین‌ها هستند.

مهم ترین نکته در زمان خرید مواد کفپوش اپوکسی:

پس در زمان خرید مواد اپوکسی (موادی که می‌خواهیم به آن قطر بدیم مثل لایه‌ی میانی و لایه‌ی نهایی و لاک اپوکسی باید به فروشنده بگوییم: که پلی آمین اون مواد رو به ما بده. پلی آمین‌ها حتی در ساخت اشیاء تزیینی هم استفاده می‌شود  و در مواردی مثل استفاده از پرایمر اپوکسی( لایه‌ی آماده‌سازی ) چون پرایمری که ما برای اجرای کفپوش از آن استفاده می کنیم از خانواده‌ی پلی آمید است. باید دقت کنید که بیشتر از یک میلی‌متر قطر نگیرد و یا تجمع نکند.
مثلاً در خلل و فرج‌های زیرا سطح زیر آن خشک نمی‌شود و بعد از اتمام کار کفپوش اپوکسی آن سطح باد می‌کند.

برای اجرای کف پوش اپوکسی با ما در ایمن ترافیک البرز به آدرس https://imentraffical.com/ مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
آیا می خواهید در مورد آخرین به روز رسانی ها اعلان دریافت کنید؟ خیر بله