اخبار تکنولوژی

چگونه بفهمیم مادربرد چه cpu ساپورت میکند؟

چگونه بفهمیم مادربرد چه cpu ساپورت میکند؟

برای اینکه بفهمید CPU شما با مادربرد سازگار است، باید مدل سوکت را بدانید. هر پردازنده به یک سوکت خاص نیاز دارد که می توانید از مشخصات آنها مطلع شوید.

به عنوان مثال، آخرین پردازنده های دسکتاپ نسل دهم و یازدهم اینتل به سوکت LGA1200 نیاز دارند، در حالی که پردازنده های دسکتاپ سری AMD Ryzen 1000، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰، ۴۰۰۰ و ۵۰۰۰ به سوکت AM4 نیاز دارند.

وقتی مشخصات مادربرد را به صورت آنلاین بررسی می کنید، همه مدل های CPU پشتیبانی شده را لیست می کنند. این اطلاعات سوکت به شما امکان می دهد مدل های پردازنده ای را که مادربرد پشتیبانی می کند استنباط کنید.

چگونه بفهمم مادربرد از چه پردازنده ای پشتیبانی می کند؟

سوکت مادربرد ارتباط زیادی با چیپست آن دارد. چیپست اساساً فاکتورهای زیادی از مادربرد از جمله سوکت آن را تعیین می کند.

اساساً، ما به نوع سوکت، معنای آنها و همچنین تاچ پد روی چیپ‌ست‌های مادربرد و نحوه تأثیر آن بر انتخاب پردازنده شما نگاه می‌کنیم.

باز هم همانطور که قبلا ذکر شد، برای اینکه بفهمید آیا CPU شما با مادربرد شما سازگار است یا خیر، ویژگی اصلی که باید به آن نگاه کرد جزئیات سوکت است.

سوکت پردازنده چیست؟

سوکت CPU همانطور که از نامش پیداست، پایه فیزیکی است که CPU روی آن قرار می گیرد. اساساً ابعاد مکانیکی و فیزیکی صحیح و قرارگیری پین را برای تسهیل اتصال پردازنده به مادربرد فراهم می کند. به عبارت ساده، این جایی است که پردازنده روی مادربرد قرار دارد.

اگر CPU دارید که با مادربرد شما سازگار نیست، عملاً حتی در سوکت CPU جا نمی شود.

blank

انواع سوکت ها و روش های نصب سطحی

سه نوع روش نصب سطحی برای CPU ها وجود دارد:

  • LGA: Land Grid Array
  • PGA: پین Grid Array
  • BGA : آرایه شبکه توپ

blank

LGA 
Land Grid Array نوعی نصب است که توسط اینتل استفاده می شود. در مورد LGA، سوکت مادربرد دارای پین های قابل مشاهده است. در حالی که CPU دارای کنتاکت های مسطح است.

برای مثال می توان به Intel LGA 1151 مورد استفاده پردازنده های نسل هفتم، هشتم و نهم و Intel LGA 1200 مورد استفاده پردازنده های نسل دهم و یازدهم اشاره کرد.

PGA
Pin Grid Array نوعی مونتاژ است که توسط AMD استفاده می شود. این نوع نصب سطحی دارای پین های CPU قابل مشاهده است. در مورد PGA، سوکت مادربرد دارای شکاف‌های پین است که پین‌های CPU داخل آن می‌روند.

تمام AMD AM4 مورد استفاده در سری های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰، ۴۰۰۰ و ۵۰۰۰ از سوکت AM4 استفاده می کنند.

نوع BGA
Ball Grid Array یک تکنیک نصب سطحی است که در پردازنده های لپ تاپ یافت می شود. پردازنده های BGA به سوکت مادربرد لحیم می شوند و بنابراین قابل تعویض نیستند.

blank

چگونه بفهمیم چه سوکتی داریم؟

شما باید مشخصات پردازنده و مادربرد را برای سوکت بررسی کنید تا ببینید آیا سازگار هستند یا خیر.

می توانید سوکت پردازنده پشتیبانی شده را از طریق مشخصات آن به صورت آنلاین پیدا کنید.

سوکت های اینتل نوع و تعداد پین های آنها را مشخص می کند.

در اینجا FCLGA1200 مخفف عبارت زیر است:

FC: Flip Chip
LGA: Land Grid Array
۱۲۰۰: مقدار پین
برای تأیید سازگاری، به چیپست مادربرد نگاه کنید
در حالی که سوکت نگرانی اصلی هنگام بررسی سازگاری بین CPU و مادربرد است، چیپ ست مادربرد نیز مهم است.

این به این دلیل است که اکثر اوقات سوکت در نسل‌های چیپ‌ست یکسان باقی می‌ماند. این می تواند برخی از مشکلات سازگاری را ایجاد کند که بیشتر با به روز رسانی BIOS قابل حل است.

به عنوان مثال، مادربردهای قدیمی تر AMD B350، AMD B450 و چیپست های جدیدتر AMD B550 از سوکت AM4 استفاده می کنند.

با این حال، قدیمی ترین این سری، AMD B350، در سال ۲۰۱۷ برای اولین پردازنده های سری Ryzen 1000 AMD منتشر شد. AMD B550 در ژوئن ۲۰۲۰ درست قبل از عرضه پردازنده های AMD Ryzen 5000 عرضه شد.

بنابراین، مادربردهای B550 می توانند به راحتی با آخرین پردازنده های سری Ryzen 5000 AMD بدون به روز رسانی بایوس کار کنند.

با این حال، مادربرد قدیمی B350 به طور پیش‌فرض نمی‌تواند با پردازنده‌های سری ۵۰۰۰ کار کند، حتی اگر یک سوکت پشتیبانی شود. در عوض، به یک به روز رسانی بایوس نیاز دارد.

بنابراین، مطمئن شوید که چیپ ست مادربردی تهیه می کنید که به خوبی با تاریخ عرضه CPU مطابقت دارد. به عنوان مثال، اگر به دنبال یک پردازنده AMD سری ۵۰۰۰ هستید، استفاده از مادربردهای قدیمی AMD B350 را توصیه نمی کنم.

blank

آیا آداپتور سوکت CPU وجود دارد؟

داشتن یک آداپتور سوکت CPU که به شما امکان می دهد CPU LGA1151 را در سوکت LGA1200 قرار دهید، عالی خواهد بود. با این حال، چنین آداپتورهای سوکت به دلیل مشکلات مختلف سازگاری امکان پذیر نیست.

چندین دهه پیش، سازندگان راهی برای استفاده از پردازنده‌های پنتیوم اینتل با بردهای ناسازگار با استفاده از آداپتورهای سوکت پیدا کردند. با این حال، آنها هرگز نتایج رضایت بخشی نداشتند، و از آنجایی که تقریباً به اندازه یک مادربرد جدید گران بودند، این ایده هرگز برای استفاده انبوه محقق نشد.

نسل پردازنده جیپست ها
نسل ۶ و ۷ Q170 – H170 – Q150 – B150 – H110
نسل ۸ و ۹ H310 – Z370 – Q370 – B365 – Z390
نسل ۱۰  Z490 – B460 – H470 – Q470 – W480 – H410
نسل ۱۰ و ۱۱ Q570 – W580 – B560 – H510 – H570 – Z590
نسل ۱۲ Z690 – H670 – B660 – H610

 

بنابراین ساده ترین پاسخ به سوال «چگونه بفهمیم یک مادربرد از چه پردازنده ای پشتیبانی می کند» این است که بفهمیم از چه سوکتی پشتیبانی می کند و سپس مادربردی را انتخاب کنیم که سوکت پشتیبانی می کند.

سوکت ها نیز در نسل های مختلف چیپست های مادربرد رایج هستند. اگر به دنبال آخرین نسل پردازنده هستید، توصیه می کنیم آخرین سری چیپست ها را روی مادربرد تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا