اخبار گوناگون

نقش و استفاده از گلدان در طراحی و اجرای فضای سبز

استفاده از گلدان در طراحی و اجرای فضای سبز یک روش جدید و جذاب برای آراستن فضاهای مختلف با توجه به نیاز های زیبایی شناختی آن فضا می باشد. به کارگیری گیاهان در قالب گلدان یا فلاور باکس به عنوان جزئی از طراحی فضای سبز علاوه بر آنکه باعث افزایش تنوع و زیبایی ظاهری فضای سبز می شود یک بستر حرفه ای و استاندارد را نیز برای کاشت انواع گل و گیاهان یا درختچه های زینتی در اختیار کاربر قرار می دهد. از ویژگی های استفاده از گلدان در فضای سبز آن است که کاربر یا صاحب آن فضا می تواند با توجه به شرایط یا به صورت دوره ای جای گلدان ها را در فضای سبز تغییر داده و از تکراری و یکنواخت شدن نمای دیداری کار در یک فاصله زمانی مشخص جلوگیری کند.

استفاده از گلدان در طراحی فضای سبز چه مزیت هایی دارد؟

استفاده از گلدان به عنوان یک المان متحرک و تاثیرگذار می تواند باعث افزایش زیبایی دیداری در طراحی فضای سبز شود. به بیان دیگر بکارگیری گلدان به عنوان یک حلقه مفقود در طراحی انواع فضای سبز باعث افزایش شکوه و جلوه گری مثال زدنی فضاهای محوطه ای می شود.

استفاده از گلدان ها به عنوان عناصر تاثیرگذار و قابل تحرک و جابجایی در طراحی فضای سبز می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای در شکل گیری نمایه های ظاهری و سبک طراحی داشته باشد به شکلی که حضور این عناصر باعث تشدید المان های مشخص در فضاهای معین شود.

به بیان دیگر گلدان ها می توانند این امکان را به کاربر یا صاحب فضای سبز بدهند که بتواند از امکان جابجایی دل خواسته و یا بر حسب ضرورت گیاهان و درختان برای افزایش کیفیت ریتمیک و دیداری فضای سبز مورد نظر استفاده کند.

همچنین استفاده از گلدان ها در طراحی فضای سبز این امکان را برای کاربر یا صاحب فضای سبز فراهم می کند که بتواند فرم، رنگ و متریال دلخواه خود را در قالب یک گلدان، گل و گیاه یا درختچه خاص درون آن، وارد طراحی فضای سبز کرده و با توجه به شرایط یا نیازهای ظاهری باعث استیلاء و غلبه یک نمای دیداری خاص بر همه یا بخشی از فضای سبز شود.

به عبارت دیگر استفاده از گلدان به عنوان یک ابزار و المان متحرک که نیاز به زیرسازی و آماده کردن فضای محل نصب و جا نمائی ندارد علاوه بر آنکه باعث افزایش کیفیت دیداری فضای سبز می شود این امکان را به طراح یا صاحب آن فضا می دهد که در صورت نیاز یا با توجه به شرایط بتواند محل گلدان را به راحتی تغییر دهد

در زمان استفاده از گلدان برای طراحی و اجرای فضای سبز باید به چه نکاتی توجه شود؟

هرچند گل و گیاهان استفاده شده در گلدان ها برای طراحی و اجرای فضای سبز باید از هماهنگی لازم با فضای مورد نظر برخوردار باشد اما ادغام کامل گلدان و گل و گیاه یا درختچه موجود در آن با فضای سبز باعث کاهش جلوه دیداری گلدان می شود.

لذا گلدان استفاده شده در فضای سبز علاوه بر آنکه باید از تناسب لازم با فضای نصب و جا نمایی برخوردار باشد باید به شکل مستقل هم بتواند جلوه گری داشته و توجه بیننده را جلب نماید.

اگر از گلدان ها برای جانمایی انواع درختچه های مختلف استفاده می شود باید عمق، حجم و شرایط ریشه درختچه در سنوات مختلف رشد مورد توجه قرار گیرد تا کمبود فضا برای ریشه گیاه موجب خفه و خشک شدن آن نشود لذا به صورت دوره ای گلدان محل کاشت گل ها، گیاهان و درختچه های مختلف باید با توجه به شرایط رشد آنها تغییر کند تا گل و درختچه کاشته شده فضای کافی برای رشد و نمو را داشته باشد.

همچنین وجود روزنه زه کشی برای تخلیه آب اضافه گلدان جزء نکات مهم و کلیدی در استفاده از گلدان ها برای فضاهای مختلف است چون عدم تخلیه آب اضافی وارد شده به گلدان ممکن است در طولانی مدت باعث پوسیدن ریشه گیاه و درختچه و خشک شدن آن شود.

از دیگر نکاتی که در زمان استفاده از گلدان در طراحی و اجرای فضای سبز باید به آن توجه شود هماهنگی گل یا درختچه مورد نظر با گلدان محل جانمایی آن است به این معنا که تناسب ظاهری گل و گیاه با گلدان محل جانمایی علاوه بر آنکه باعث افزایش کیفیت دیداری فضای محل جانمایی گلدان می شود می تواند نقش مهمی در آراستگی کلی، فضای سبز مورد نظر داشته باشد.

blank

به این معنا که اگر در طراحی کلی فضای سبز از قالب سنگ و سازه های مختلف سنگی استفاده شده است برای هماهنگی بیشتر باید از گلدان های سنگی با طرح ها و اندازه های هماهنگ با فضای کلی استفاده گردد تا تناسب ظاهری فضای کلی حفظ شود.

سخن پایانی

نقش و استفاده از گلدان در طراحی و اجرای فضای سبز مسئله ای مهم و قابل ملاحظه است. گلدن به عنوان یک المان متحرک و قابل جابجا شدن یک عنصر مهم در طراحی و اجرای فضای سبز به حساب می آید به این معنا که صاحب فضای سبز یا طراح آن می تواند با توجه به شرایط و مقتضیات ظاهری، فضای محل جانمایی گلدان ها را تغییر دهد.

همچنین طراح فضای سبز می تواند از گلدان هایی در فضای سبز مورد نظر استفاده کند که از تناسب ظاهری لازم با فضا طراحی و اجرا برخوردار باشند.

معمولا گلدن ها در اندازه ها و شکل های مختلف طراحی و عرضه می شود به شکلی که طراحان و مجریان فضاهای سبز می توانند نوع مناسب آن را برای محل طراحی و اجرای فضای سبز تهیه و خریداری نمایند.

همچنین این امکان فراهم است که طراحان فضای سبز بتوانند در زمان اجرای این فضا ها، متناسب با شرایط محل کار نسبت به سفارش و ساخت گلدان های مختلف اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا