اخبار گوناگون

حکم خیانت زن به شوهر چیست؟

امروزه یکی از شایع‌ ترین مسائل و مشکلات حقوقی جامعه امروز خیانت به همسر به خصوص خیانت زن شوهردار است. همانطور که میدانید شاید هیچ موضوعی به اندازه نهاد خانواده در یک جامعه مهم نمیباشد. این موضوعی است که کشورهای توسعه یافته همواره به اهمیت آن تاکید میکنند. از طرف دیگر یکی از مهمترین دلایل طلاق، بحث خیانت زوجین به یکدیگر میباشد. بدیهی است که خیانت به همسر چه از جانب مرد باشد چه از جانب زن امری ناپسند بوده و نهاد مهم خانواده را تضعیف مینماید.

در همه جای دنیا این عمل ناپسند بوده و همیشه مورد نکوهش افراد جامعه قرار گرفته است. اهمیت این موضوع در برخی کشور ها و ادیان نیز دوچندان بوده تا جایی که احکام بسیار سنگینی برای زن و مرد خیانتکار درنظر گرفته خواهد شد.

در قانون و شرع ما نیز حکم خیانت زن به شوهر پیش بینی شده و قانونگذار برای خیانت زن متاهل مجازات شدیدی مقرر گردیده است. تا جایی که در برخی موارد حمک خیانت یک زن یا مرد میتواند اعدام باشد. بسیاری از افراد مخصوصا جوانها از احکام سنگین این فعل مجرمانه اطلاع چندانی ندارند که موجب میشود بدون در نظر گرفتن عواقب آن دست به انواع خیانت بزنند. البته در بسیاری از موارد نیز مرد یا زن به صورت ناخواسته و بدون اطلاع از متاهل بودن طرف مقابل با وی وارد رابطه شده و حتی نزدیکی نماید. همه این مسائل باعث شد در این مقاله به مجازات سنگین خیانت زن بپردازیم. البته توجه داشته باشید که مجازات خیانت زن یا مرد تفاوتی با یکدیگر نداشته و این احکام سنگین در قانون مجازات اسلامی مختص زنان نیست. لذا مردان نیز در صورت خیانت و وجود شرایط قانونی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت ممکن است به مجازات سنگین اعدام محکوم گردند.

لذا ما در این مقاله به بررسی حکم خیانت زن متاهل و مصادیق آن و مجازات خیانت زن به شوهر و راه های اثبات خیانت زن به شوهر میپردازیم.

حکم خیانت زن به شوهر

چنانچه زن شوهرداری با شخصی که بر او حلال شرعی نبوده رابطه نامشروع زنا و یا دون زنا برقرار کند، همسر او میتواند از وی در دادگاه کیفری شکایت نماید. البته اعمال و اجرای حکم منوط به صدور رای بوده و صدور رای نیز بر پایه ادله اثبات جرم است. به صورت کلی حکم خیانت زن به شوهر حسب نوع رابطه زن با مرد نامحرم میتواند بسیار متفاوت باشد که ما در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

  • حکم رابطه نامشروع دون زنا

هر فعلی از قبیل لمس کردن، بوسیدن، دست یکدیگر را گرفتن‌، بغل کردن، دراز کشیدن زن و مرد در رختخواب کنار یکدیگر‌ و غیره تا حدی که آلت تناسلی مرد تا ختنه گاه در مقعد یا آلت تناسلی زن داخل نشود از مصادیق رابطه نامشروع کمتر از زنا میباشد. در حقیقت گستردگی روابط نامشروع دون زنا به قدری زیاد است که ممکن است بدون حضور زن و مرد نامحرم در کنار یکدیگر و صرفا در فضای مجازی و یا به صورت تلفنی صورت پذیرد. چنانچه زن و مردی نامحرم مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم میگردند.

  • حکم رابطه نامشروع زنا

زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت یا پیوند زناشویی بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد. جماع نیز با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق خواهد شد.

بنابراین خیانت زن به شوهر در این فرض زمانی محقق میشود که زن شوهر دار با مرد نامحرمی ( مجرد یا متاهل ) اقدام به زنا نماید به طوری که آلت تناسلی مرد نامحرم به اندازه ختنه گاه در واژن یا مقعد زن شوهردار داخل گردد.

حکم زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم میباشد. چنانچه امکان اجرای حکم رجم نباشد، با پیشنهاد دادگاه صادر کننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضاییه، چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه خواهد بود. در صورت عدم وجود احصان، حکم زنا موجب صد ضربه شلاق برای هر یک میباشد.

احصان چیست و تاثیر آن بر حکم خیانت زن

قانونگذار در قانون مجازات اسلامی به تعریف احصان و شرایط تحقق احصان پرداخته که مطابق آن احصان هر یک از مرد و زن تحت شرایط زیر محقق میشود.

  • احصان مرد چیست؟

احصان مرد عبارت است از آنکه مرد دارای همسر دائمی و بالغ بوده ودر حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قُبُل با زن در حال بلوغ جماع کرده باشد وهر زمان که بخواهد نیز امکان جماع از طریق قُبُل را با زن داشته باشد.

نکته: قُبُل در این ماده به معنای واژن میباشد.

  • احصان زن چیست؟

احصان زن عبارت است از آنکه زن دارای همسر دائمی و بالغ بوده و در حالی که بالغ و عاقل بوده با همسر خود از طریق قُبُل جماع کرده و امکان جماع از طریق قُبُل را با شوهر را نیز داشته باشد.

حکم خیانت زن شوهرداری که دوست پسر دارد

همانطور که در بخش مجازات خیانت زن شوهردار بیان شد مجازات و حکم زن شوهرداری که دوست پسر دارد حسب برقراری رابطه زنا یا رابطه نامشروع دون زنا متفاوت میباشد. درصورتی که زن شوهردار صرفا دوست پسر داشته و روابط آنها محدود به صحبت کردن، بیرون رفتن، بوسیدن، مالیدن و یا هر عمل دیگری به غیر از زنا باشد، زن خیانتکار فقط به مجازات تا ۹۹ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. اما در صورتی که زن خیانتکار با دوست پسر خود رابطه زنا برقرار نماید و دخول انجام شود، در صورت احصان، زن خیانتکار به مجازات اعدام از نوع حدی محکوم خواهد شد.

حکم خیانت زن با پیامک

متاسفانه یکی از موارد بسیار شایع در جامعه ما ارتباط تلفنی و پیامکی بین مرد و زنی است که میان آنها رابطه زوجیت برقرار نیست. به طور کلی در صورتی که پیامهای رد و بدل شده میان زن و مرد نامحرم نامتعارف و خارج از چهارچوب باشد عمل آنها از مصادیق رابطه نامشروع کمتر از زنا تلقی خواهد شد.البته بدیهی است که این چهارچوب را عرف جامعه تعیین میکند. بنابراین خیانت زن با پیامک شامل مصادیق مختلف و بسیار وسیعی میباشد و هر چت، پیامک، ارتباط تلفنی و … که از نظر قاضی محترم نامتعارف تشخیص داده شود میتواند مشمول حکم خیانت زن به شوهر با پیامک باشد.

با این حساب میتوان گفت حکم خیانت زن به شوهر با پیامک مشمول مجازات رابطه نامشروع کمتر از زنا یعنی تا ۹۹ ضربه شلاق میباشد.

راه های اثبات خیانت زن به شوهر

راه های اثبات خیانت زن به شوهر حسب شرایط هر پرونده متفاوت میباشد. درواقع راه های مختلفی برای اثبات خیانت زن شوهردار وجود دارد که از مهمترین آنها میتوان به اقرار زن خیانتکار، شهادت شهود، علم قاضی محترم دادگاه، عکس، فیلم، فایل صوتی و غیره اشاره نمود. بنابراین برای اثبات خیانت زن به شوهر بایستی هر پرونده را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد و با توجه به اوضاع و احوال پرونده و شرایط حاکم بر آن خیانت زن را اثبات نمود. البته این موارد به طور خلاصه ذکر شده است و بهتر است در این خصوص با وکلای پایه یک دادگستری در تهران مشورت نمایید تا از نکات مهم راه های اثبات خیانت زن به شوهر مطلع و آگاه شوید. در هر حال توجه داشته باشید که اثبات خیانت زن یا مرد بسیار کار سختی است و به همین سادگیها نبوده و دارای نکات بسیار فراوانی میباشد.

مهریه در صورت خیانت زن به شوهر

حال که با راه های اثبات خیانت زن یا مرد آشنا شدید بهتر است به موضوع مهریه زن خیانتکار بپردازیم. یکی از بیشترین سوالاتی که مطرح میشود این است که تکلیف مهریه در صورت خیانت زن به مرد چیست؟ آیا پس از خیانت زن شوهردار باز هم مهریه به زن تعلق خواهد گرفت؟ آیا با وجود خیانت زن به همسرش، مرد همچنان مکلف به پرداخت مهریه میباشد؟ بسیاری از مردم گمان میکنند که پس از اثبات خیانت زن شوهردار، دیگر مهریه به وی تعلق نمیگیرد اما بایستی اذعان داشت که این یک باور کاملا نادرست و غلط است.

در پاسخ به سوال فوق بایستی گفت که مهریه همزمان با وقوع عقد نکاح ثابت شده و بر ضمه مرد قرار میگیرد. این بدان معناست که زن بعد از عقد نکاح بلافاصله مالک مهریه توافق شده میگردد. از همین رو مالکیت زن بر مهریه حتی با خیانت وی به شوهر نیز از بین نمیرود و کماکان پابرجا خواهد بود. در نتیجه خیانت زن به مرد تنها از جنبه کیفری قابلیت تعقیب و پیگرد قانونی دارد و زن خیانتکار هر زمان که بخواهد میتواند مهریه خود را مطالبه کند چراکه حق مهریه با ازدواج به وجود آمده و با خیانت زن به شوهر از بین نخواهد رفت.

سخن پایانی

مباحث حقوقی به خصوص مبحث خیانت و مسائل مربوط به آن بسیار پیچیده و دشوار میباشند. در کنار پیچیدگی این موضوع میتوان گفت مسئله خیانت زن یا مرد موضوعی بسیار حساس و مهم میباشد. بنابراین توصیه میشود در صورت درگیری با این موضوعات از اقدام خودسرانه و عجولانه خودداری نمایید. به همین دلیل بهتر است قبل از هر اقدامی با یک وکیل پایه یک دادگستری با تجربه، مورد اعتماد و متخصص در امور مربوطه مشورت نمایید. چرا که تنظیم دادخواست و لوایح اشتباه و نادرست میتواند به نحوی به روند رسیدگی آسیب بزند که دیگر امکان تصحیح آن نباشد.

گروه حقوقی وکیل زوم در ایران و تهران با استفاده از بهترین وکلای دادگستری مجرب و مورد اعتماد، آماده ارائه بهترین خدمات حقوقی به شما عزیزان میباشد. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که حتما قبل از سپردن امور به وکیل یا دادن وکالت به ایشان، پروانه وکالت دادگستری پایه یک وی را رویت نموده و از این بابت مطمئن شوید. چراکه وجود پروانه وکالت معتبر و قانونی یکی از مهمترین موارد انتخاب یک وکیل است. درواقع پروانه وکالت پایه یک دادگستری اعتبار ویژه اشخاصی است که به امر وکالت مشغول میباشند.

همچنین در صورتی که به هر دلیل مایل به پرداخت حق الوکاله نیستید، میتوانید بدون پرداخت حق الوکاله به وکیل از خدمات وکلای دادگستری این گروه حقوقی استفاده کنید. شما میتوانید صرفا با پرداخت مبلغ لازم در طول روند رسیدگی و تمام مراحل دادرسی از خدمات وکلای پایه یک دادگستری گروه حقوقی وکیل زوم بهره مند گردید. این خدمات شامل تنظیم دادخواست، تنظیم لایحه، مشاوره و تمام ماور مربوط به پرونده و دعاوی حقوقی، به طور دائم و تحت نظر وکیل پایه یک دادگستری میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا