اخبار تکنولوژی

نشانه های ویروسی شدن گوشی سامسونگ

نشانه های ویروسی شدن گوشی سامسونگ

با تغییر عصر دیجیتال از رایانه های رومیزی به دستگاه های تلفن همراه و افزایش محبوبیت استفاده از تلفن همراه، تلفن ها دیگر در برابر حملات ویروس ها و بدافزارها در امان نیستند و در واقع تلفن همراه شما به اندازه لپ تاپ شما آسیب پذیر است.

ورود ویروس ها به گوشی های هوشمند می تواند مشکلات و خطرات جدی برای کاربران ایجاد کند. در واقع، برخی از ویروس ها می توانند اطلاعات شخصی، شماره تلفن، عکس ها، فیلم ها و داده های شخصی شما را بدزدند. همچنین ویروسی بودن گوشی می تواند قیمت گوشی را کاهش دهد.

اما ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که علائم گوشی آلوده به ویروس چیست؟ چگونه ویروس را از گوشی اندرویدی یا آیفون خود پاک کنیم؟ با من همراه باشید تا این سوال مهم را بررسی کنیم.

۸ نشانه ویروسی شدن گوشی هوشمند

منابع احتمالی یک تلفن ویروس شامل کلیک کردن بر روی پیوندها و پیوندهای متنی، یا باز کردن پیوست های ایمیل ناشناخته، یا دانلود یک برنامه تصادفی جدید، یا بسیاری از روش های دیگر است که هکرها برای هدف قرار دادن کاربران استفاده می کنند.

در واقع، برخی از ویروس ها ممکن است به سادگی عملکرد گوشی شما را محدود کنند. اما برخی از آنها دایره وسیع تری را هدف قرار می دهند و در واقع می دزدند، داده ها را حذف می کنند یا خریدهای غیرمجاز انجام می دهند. در واقع، تشخیص فوری ویروس کمی دشوار به نظر می رسد و بدافزار را می توان در حین استفاده عادی از تلفن شما غیرفعال کرد. اما متداول ترین روش ها برای شناسایی ویروس موبایل عبارتند از:

انقضای سریع بسته اینترنت
حتما برای شما هم پیش آمده که بسته اینترنت شما خیلی زود تمام می شود و می توانید شبکه مخابراتی را مقصر بدانید. اما در واقع تمام شدن سریع داده های اینترنت می تواند نشانه آلوده شدن گوشی شما باشد زیرا برنامه های ویروسی همیشه در پس زمینه گوشی در حال اجرا هستند و اینترنت را مصرف می کنند.

بنابراین بدون اینکه متوجه باشیم سرعت استفاده از داده های اینترنت افزایش می یابد. پس حتما به میزان و مدت نشت اطلاعات دقت کنید. زیرا برخی از این ویروس ها و بدافزارها خطرناک هستند. این ویروس ها به تنظیمات گوشی دسترسی پیدا می کنند و حتی به اطلاعات شخصی، مخاطبین، عکس ها و فیلم های شما دسترسی دارند.

شارژ سریع باتری

از دیگر نشانه های آلوده بودن گوشی می توان به تخلیه سریع باتری اشاره کرد که علت آن اجرای برنامه های ویروسی در پس زمینه گوشی است. ساده ترین نشانه ویروسی شدن گوشی، کنترل میزان شارژ مصرفی برنامه هاست. در واقع با مراجعه به تنظیمات گوشی و بررسی میزان مصرف باتری برنامه های مختلف می توانید ویروس ها و بدافزارها را شناسایی کرده و ویروس را از گوشی پاک کنید.

صفحه نمایش پاپ آپ بدون اجازه کاربر
نشانه اصلی ویروسی شدن گوشی، نمایش تبلیغات بدون اجازه کاربر است. به این تبلیغات که گاهی باعث نارضایتی کاربران می شود، پاپ آپ می گویند. پاپ آپ ها حاوی لینک های مخرب هستند. بنابراین کاربر با کلیک بر روی پاپ آپ به این لینک هدایت می شود. همچنین لینک های تبلیغاتی زیادی با عناوینی مانند دریافت اینترنت رایگان در فضای مجازی وجود دارد که بیشتر این لینک ها دلیل اصلی ویروسی شدن گوشی ها هستند.

لازم به ذکر است که برخی از پاپ آپ ها مشروع هستند. به عنوان مثال، برخی از بازی های معتبر که به جای شارژ، تبلیغات را قبل و بعد از بازی به کاربران نشان می دهند. بازی ها همچنین گزینه ای برای نمایش تبلیغات برای امتیاز بیشتر دارند. به یاد داشته باشید که در این موارد احتمال لینک های ویروسی وجود دارد. بنابراین قبل از دانلود و نصب برنامه ها از ایمن بودن آنها اطمینان حاصل کنید. برای جلوگیری از ورود ویروس به گوشی خود، همیشه سعی کنید برنامه ها و بازی ها را از Google Play دانلود کنید.

ارسال پیام به مخاطبین

گاهی اوقات ممکن است لینک های عجیب و غریب و تبلیغات رسانه های اجتماعی زیادی دریافت کنید. تبلیغی که کاربر را وسوسه می کند تا روی لینک آن کلیک کند. گاهی اوقات می‌توان پیام‌هایی از شماره شما برای مخاطبینی که حتی از آنها اطلاعی ندارید ارسال کرد. به جرات می توانم بگویم که افراد زیادی هستند که هر روز طعمه این ارتباطات مخرب فضای مجازی می شوند. بنابراین، اگر تلفن همراه شما آلوده شده باشد، امکان ارسال این پیام ها به مخاطبین شما وجود دارد.

دانلود و نصب برنامه ها بدون اطلاع کاربر
یکی دیگر از نشانه های آلوده بودن گوشی نصب برنامه های مشکوک بر روی گوشی است که معمولا این برنامه ها را پس از نصب یا در حین دانلود نشان می دهد. این برنامه ها ویروس هم دارند و گوشی را آلوده می کنند. پس بهتر است قبل از نصب هر برنامه ای توضیحات را با دقت مطالعه کنید.

نشانه های ویروسی شدن گوشی سامسونگ 2

زیرا برخی از برنامه های حاوی ویروس می توانند اندکی به تنظیمات گوشی آسیب بزنند. آنها همچنین می توانند با برنامه های دیگر تداخل داشته باشند.
کاهش عملکرد گوشی
یکی دیگر از نشانه هایی که به ما هشدار می دهد که گوشی آلوده است، آویزان شدن و خاموش شدن گوشی است.

دمای گوشی بالا میره
دلایل مختلفی برای افزایش دمای گوشی وجود دارد که یکی از آن دلایل ویروسی شدن گوشی است. زیرا ویروس ها در پس زمینه گوشی کار می کنند و باعث مصرف بیشتر باتری و دمای بالاتر دستگاه می شوند. این داغ شدن بیش از حد گوشی یکی از علائم آلوده بودن گوشی شیائومی است.

روش های موثر برای حذف ویروس ها از سیستم عامل اندروید
کش و دانلودها را پاک کنید.
برای این کار تنظیمات گوشی خود را باز کنید و به برنامه ها و اعلان ها بروید و کروم را انتخاب کنید. در منوی Storage & Cache، مراحل را برای پاک کردن حافظه پنهان و حافظه خود دنبال کنید.

دستگاه اندروید خود را مجدداً در حالت ایمن راه اندازی کنید.

دکمه روشن/خاموش را فشار داده و نگه دارید، سپس راه اندازی مجدد تلفن خود را در حالت ایمن انتخاب کنید. پس از راه اندازی مجدد گوشی، حالت Safe Mode را در گوشه صفحه مشاهده خواهید کرد.

برنامه های مخرب را پیدا و حذف کنید.
تنظیمات خود را باز کنید و روی Apps & Notifications ضربه بزنید. سپس روی see all apps ضربه بزنید. در صفحه بعد، برنامه های نصب شده را از منوی کشویی انتخاب کنید. برنامه های نصب شده خود را بررسی کنید و به دنبال برنامه های مشکوک یا ناشناخته بگردید. سپس آنها را حذف کنید. پس از اتمام، گوشی خود را مجددا راه اندازی کنید.

Google Play Protection را فعال کنید.
ویژگی Play Protect در فروشگاه Google Play برنامه های شما را از نظر رفتار غیرعادی که ممکن است نشان دهنده وجود بدافزار اندروید باشد، نظارت می کند. برای فعال کردن این بخش، برنامه Play Store را باز کنید، روی نماد قرار داده شده در بالا سمت راست ضربه بزنید و Play Protect را در منو فعال کنید.

یک برنامه آنتی ویروس نصب کنید.
یک برنامه آنتی ویروس بهترین راه برای شناسایی و حذف ویروس از گوشی اندرویدی شما و جلوگیری از انتشار آن است. با نصب آنتی ویروس AVG می توانید از دستگاه اندرویدی خود در برابر ویروس ها محافظت کنید.

به تنظیمات کارخانه برگردید
اگر مراحل بالا جواب نداد، در مرحله آخر سعی کنید گوشی خود را به تنظیمات پیش فرض کارخانه بازنشانی کنید. اما این آخرین راه حل است. بنابراین قبل از اینکه گوشی را ریست کنید، به جای آن از یک برنامه حذف ویروس اندروید استفاده کنید. در غیر این صورت، در اینجا نحوه بازنشانی اندروید به تنظیمات کارخانه آورده شده است:

گوشی خود را ریست کنید
تنظیمات گوشی خود را باز کنید، System را انتخاب کنید، سپس روی Reset options ضربه بزنید. پاک کردن همه داده ها (بازنشانی کارخانه) را انتخاب کنید و سپس روی پاک کردن همه داده ها ضربه بزنید. آن را از طریق پنجره پاپ آپ یا همان پیامی که روی صفحه گوشی ظاهر می شود تأیید کنید و گوشی خود را ریستارت کنید.

گوشی خود را بازیابی کنید
اگر نسخه پشتیبان دارید، می توانید گوشی خود را بازیابی کنید تا اطلاعات خود را بازگردانید. این بدان معناست که قبل از آلوده شدن گوشی باید از یک نسخه پشتیبان استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است همچنان خطر نصب مجدد ویروس اندروید وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا