اخبار تکنولوژی

مصرف برق نجومی ChatGPT؛ زنگ خطری برای آینده!

مصرف انرژی ChatGPT چندین برابر بیشتر از میانگین مصرف یک خانه استاندارد است. این بدان معنی است که چت GPT می تواند زنگ خطری برای آینده سیاره باشد.

چت ربات Open AI ChatGPT با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی به سوالات مختلف کاربران پاسخ می دهد. طبق گزارش های منتشر شده، این چت بات چندین برابر استاندارد روزانه برق مصرف می کند و اغلب کارشناسان چت GPT را هشداری برای اکوسیستم زمین می دانند. این گزارش ها را در قسمت اخبار فناوری سایت کافه نیوز بررسی می کنیم.

مصرف انرژی چندین برابر در مقایسه با ChatGPT AI

مصرف برق ChatGPT چندین برابر مصرف برق متوسط ​​​​خانوار آمریکایی است. بر اساس گزارش های منتشر شده، Chat JPT روزانه بیش از نیم میلیون کیلووات ساعت برق مصرف می کند. این در حالی است که هر خانوار آمریکایی تنها ۲۹ کیلووات ساعت برق در روز مصرف می کند.

مصرف برق GPT چت

چت GPT روزانه حدود ۲۰۰ میلیون پاسخ مصرف برق دارد که معادل مصرف ۱۷ هزار خانوار آمریکایی است. این میزان مصرف انرژی برای یک هوش مصنوعی مولد بسیار زیاد است و در صورت ادامه این روال، حتی می توان پروژه Open AI را لغو کرد. زیرا با توسعه این چت بات قطعا مصرف برق افزایش می یابد و با توجه به تبعات زیست محیطی این چت بات به هیچ وجه بهینه کار نمی کند.

مصرف انرژی توسط دیگر چت ربات های هوش مصنوعی

این اعداد برای دیگر چت بات های موجود نیز صادق است. طی تحقیقاتی که انجام شد، اگر گوگل هوش مصنوعی را به طور کامل با موتور جستجوی خود ادغام کند، مصرف برق سالانه این قسمت از گوگل حدود ۲۹ میلیارد کیلووات ساعت خواهد بود. جالب اینجاست که کشورهایی مانند کنیا، گواتمالا و کرواسی در یک سال کمتر از میزان پیش‌بینی شده برای هوش مصنوعی گوگل برق مصرف می‌کنند.

کارشناسان معتقدند هوش مصنوعی امروزی بسیار انرژی بر است و هر سرور به اندازه مصرف ۲ خانواده انگلیسی برق مصرف می کند.

یک مقاله اخیراً منتشر شده تخمین می زند که تا سال ۲۰۲۷، تمام بخش های هوش مصنوعی مصرف برق سالانه بین ۸۵ تا ۱۳۴ تراوات ساعت خواهند داشت. به عبارت دیگر نیمی از برق مصرفی در سال ۲۰۲۷ متعلق به بخش های هوش مصنوعی است که رقم بسیار قابل توجهی است.

با توجه به موارد ذکر شده، کارشناسان و پیشتازان فناوری جهان باید چاره ای اندیشیده باشند. این راه‌حل می‌تواند کار بخش‌های هوش مصنوعی شرکت‌ها را بهینه کند یا آن‌ها باید منابع بی‌پایانی انرژی را جستجو کنند تا بتوانند این سیستم‌ها را در حال اجرا نگه دارند. بنابراین شاید در پرسش و پاسخ ساده شما با CHATGPT انرژی برابر با برق مصرفی خانه شما در یک ماه مصرف شود. همانطور که می گویند، پرسیدن چت GPT هر ۵ سوال یک لیوان آب می نوشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا