قلمرو هوش مصنوعی در حوزه باتری
هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به ابزاری قدرتمند برای تحلیل و بهبود عملکرد باتریها است. در اینجا چند نمونه از کاربردهای هوش مصنوعی در این زمینه را بررسی میکنیم:
۱٫ مدلسازی تخریب باتری:
محققان دانشگاه پوردو با استفاده از هوش مصنوعی، مدل دقیقی از فرآیند تخریب باتریهای لیتیوم یون ارائه کردهاند. این مدل به درک بهتر چگونگی فرسوده شدن باتریها در اثر شارژ و تخلیه مکرر کمک میکند. شرکتهای باتریسازی میتوانند از این اطلاعات برای طراحی الکترودهای با عمر طولانیتر و ظرفیت شارژ بیشتر استفاده کنند.
۲٫ پیشبینی عمر باتری:
هوش مصنوعی میتواند با تحلیل دادههای مربوط به الگوی شارژ و تخلیه باتری، عمر مفید آن را پیشبینی کند. این اطلاعات برای کاربران گوشیهای هوشمند و خودروهای الکتریکی بسیار مفید خواهد بود، زیرا به آنها کمک میکند تا برنامهریزی دقیقتری برای تعویض باتری داشته باشند.
۳٫ طراحی مواد جدید:
هوش مصنوعی میتواند در طراحی مواد جدید برای ساخت باتریها به کار رود. برای مثال، محققان میتوانند با استفاده از هوش مصنوعی، ترکیبات شیمیایی جدیدی را برای الکترودها یا الکترولیتها طراحی کنند که ظرفیت شارژ و عمر مفید باتری را افزایش میدهند.
۴٫ بهینهسازی فرآیند تولید:
هوش مصنوعی میتواند برای بهینهسازی فرآیند تولید باتریها و افزایش کیفیت آنها به کار رود. برای مثال، هوش مصنوعی میتواند با کنترل دقیق دما و فشار در فرآیند تولید، عیوب احتمالی را شناسایی و از بروز آنها جلوگیری کند.
۵٫ سیستمهای مدیریت باتری:
هوش مصنوعی میتواند در سیستمهای مدیریت باتری (BMS) به کار رود تا از شارژ بیش از حد یا تخلیه عمیق باتری جلوگیری کند. BMS با استفاده از هوش مصنوعی میتواند دمای باتری را نیز به طور دقیق کنترل کند و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کند.
چرا قدرت دست هوش مصنوعی است ؟
- افزایش دقت: هوش مصنوعی میتواند با تحلیل حجم عظیمی از دادهها، به درک دقیقتری از عملکرد باتریها دست یابد.
- کاهش هزینهها: هوش مصنوعی میتواند با بهینهسازی فرآیند تولید و افزایش عمر باتریها، هزینههای تولید و استفاده از آنها را کاهش دهد.
- افزایش سرعت: هوش مصنوعی میتواند فرآیندهای تحلیل و طراحی باتریها را به طور قابلتوجهی سرعت بخشد.
غول بزرگ هوش مصنوعی چگونه کارشکنی میکند ؟
- نیاز به دادههای زیاد: برای آموزش الگوریتمهای هوش مصنوعی، به حجم عظیمی از دادههای مربوط به عملکرد باتریها نیاز است.
- پیچیدگی الگوریتمها: الگوریتمهای هوش مصنوعی مورد استفاده در تحلیل عملکرد باتریها میتوانند بسیار پیچیده باشند و نیاز به تخصص بالایی برای استفاده از آنها وجود دارد.
- هزینههای اولیه: پیادهسازی سیستمهای هوش مصنوعی برای تحلیل عملکرد باتریها میتواند پرهزینه باشد.
با وجود چالشهای موجود، هوش مصنوعی پتانسیل بالایی برای ارتقای عملکرد باتریها و افزایش عمر مفید آنها دارد. با پیشرفتهای بیشتر در این زمینه، شاهد تولید باتریهای باکیفیتتر و کارآمدتر خواهیم بود.
راهکارهای پیشرفته بر پایه تحلیل جزئیات ساختاری با دستگاه X-ray
برای بهبود ظرفیت شارژ باتریهای لیتیوم یون و افزایش کاربرد خودروهای الکتریکی بایست درک جامعی از نحوه فرسوده شدن باتریها به دست آید. به این منظور تیمی از محققان دانشگاه پوردو (Purdue) در آمریکا جامعترین بررسی را از الکترودهای باتری لیتیوم یون انجام دادند؛ جایی که بیشترین تخریب معمولاً در اثر شارژ مکرر باتریها رخ میدهد. شرکتهای باتریسازی میتوانند از این اطلاعات برای طراحی باتریهای مورد نیاز گوشیهای هوشمند و خودروهای الکتریکی استفاده کنند.
روشی که در این پروژه استفاده شده بر پایه استفاده از دستگاه X-ray بنا نهاده شده که با هوش مصنوعی هدایت میشود. توسط الگوریتم طراحیشده میتوان هزاران ذره درون ساختار الکترود را تا سطح اتمهای سازنده آنها در آن واحد پیمایش کرد. در واقع با این الگرویتم میتوان شرایط واقعی را برای کارکرد باتری تحت ولتاژها و سرعتهای مختلف مورد بررسی قرار داد.
هر زمانیکه باتری شارژ میشود، یونهای لیتیوم بین الکترود مثبت و الکترود منفی پیشروی و پسروی کرده و با ذرات موجود در الکترود برهمکنش میکنند و منجر به تخریب باتری در گذر زمان میشوند. در نهایت تخریب الکترود باتری باعث کاهش ظرفیت شارژ میشود. در واقع، امکان اینکه باتری در آنِ واحد هم ظرفیت بالایی داشته و هم پایداری خود را حفظ کند بسیار دشوار است؛ به نحوی که افزایش ظرفیت باتری منجر به کاهش پایداری آن خواهد شد.
تلاش محققان برای پی بردن به نحوه تخریب باتریهای لیتیوم یون با این کشف مواجه شد که تخریب ذرات باتری در یک لحظه یا یک موقعیت رخ نمیدهد، بلکه برخی ذرات بسیار سریعتر از سایرین تخریب میشوند. در ادامه برای درک بهتر اینکه چگونه این شکستگیها بر بازده باتری تأثیر میگذارند، محاسبات نظری پیشرفتهای انجام شد.
در این تحقیق مشخص شد که ذراتی که بیشتر در مواجهه با تحرک یونهای لیتیوم قرار دارند، مثلاً آنهایی که نزدیک سطح جداکننده هستند، بسیار سریعتر از ذرات موجود در ساختار درونی الکترود تخریب میشوند. این گوناگونی در نحوه تخریب الکترود، در الکترودهای ضخیمتر و در شرایط شارژ سریع، بسیار شدیدتر خواهد بود.